Η ΕΚ βρίσκεται μπροστά σε μια δύσκολη πλην αναγκαστική όπως φαίνεται επιλογή αφού πιέζεται σθεναρά να αναβάλει την ΚΓΠ.
Η αναβολή της ΚΓΠ κατά ένα χρόνο συζητήθηκε στις αγροτικές κοινότητες ορισμένων ευρωπαϊκών χωρών τον περασμένο μήνα, δηλαδή τον Μάρτιο του 2022.
Ωστόσο, αυτή η πρόταση άρχισε να αποκτά ταχύτητα χιονοστιβάδας και στις αρχές Απριλίου έγινε κοινή πρωτοβουλία / δήλωση / οργανώσεων αγροτών από εννέα χώρες.
Τι επιδιώκουν;
Για την ώρα ζητούν παρέκκλιση από ορισμένα περιβαλλοντικά μέτρα του δεύτερου πυλώνα της ΚΓΠ, κάνοντας λόγο για άρση κάποιων απαγορεύσεων για τη χρήση δραστικών ουσιών σε παρασκευάσματα.
Ωστόσο, στη συνέχεια, θέλουν να αυξήσουν τη συνδεδεμένη υποστήριξη, η οποία περιλαμβάνει πρωτεϊνούχες καλλιέργειες και άλλες.
Τα κίνητρα είναι ξεκάθαρα - πιστεύουν ότι οι συνέπειες του πολέμου στην Ουκρανία θα είναι μακρές και δύσκολο να ξεπεραστούν από τους αγρότες και τις φάρμες τους.
Το έγγραφο προς την ΕΚ έχει μέχρι στιγμής μονογραφηθεί από 9 γεωργικές οργανώσεις και επιμελητήρια από την Ουγγαρία, τη Σλοβακία, την Τσεχική Δημοκρατία και την Πολωνία (το Visegrad Four) συν τη Ρουμανία, τη Βουλγαρία, την Κροατία, την Εσθονία και τη Λιθουανία.
Σε έναν κατάλογο 36 σημείων της δήλωσης, που υπογράφηκε την 1η Απριλίου σε συνεδρίαση στη Μπρατισλάβα και υποβλήθηκε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, οι εκπρόσωποι επιμένουν ότι η νέα προγραμματική περίοδος αρχίζει την 1η Ιανουαρίου 2024.
Από τη βουλγαρική πλευρά, τη δήλωση υπέγραψε ο πρόεδρος της Εθνικής Ένωσης Παραγωγών Σιτηρών Kostadin Kostadinov.
Σύμφωνα με τον ίδιο, η NAZ έχει ήδη αναλύσει τις συνέπειες που θα προκύψουν μετά την τρέχουσα και αναδυόμενη βαθιά κρίση στην επισιτιστική ασφάλεια της Ευρώπης.
Σημείωσε επίσης ότι οι χώρες της περιοχής των Τριών Θαλασσών θα είναι από τις πιο ευάλωτες λόγω του άμεσου εμπορίου με την Ουκρανία και τη Ρωσία και την ενεργειακή τους εξάρτηση. Αυτό απαιτεί θεμελιώδη αλλαγή στη στάση της επισιτιστικής ασφάλειας, τόσο σε επίπεδο ΕΕ όσο και σε εθνικό επίπεδο.
Οι εννέα επιμένουν στην απαγόρευση ορισμένων δραστικών ουσιών σε φυτοπροστατευτικά προϊόντα, ειδικά εκείνων για τις οποίες δεν έχουν βρεθεί ακόμη εναλλακτικές λύσεις και είναι έτοιμοι να τις αντικαταστήσουν.
Επιπλέον, επισημαίνουν ότι η εφαρμογή φυτοφαρμάκων σε διάφορες χώρες της ΕΕ είναι σε πολύ διαφορετικά επίπεδα και στις 9 χώρες που αναφέρονται είναι μικρότερη από τις δυτικές χώρες και περαιτέρω περιορισμοί στα προϊόντα τους θα οδηγήσουν σε χαμηλότερες αποδόσεις.
Οι αγροτικές κοινότητες ανησυχούν επίσης για ορισμένες περιβαλλοντικές συνθήκες στην επόμενη ΚΓΠ, όπως η διαφοροποίηση των καλλιεργειών και τα γεωργοπεριβαλλοντικά και κλιματικά μέτρα του δεύτερου πυλώνα, τα οποία δεν θα έχουν χρόνο για το επόμενο έτος.
Ζητούν να γίνουν οι προκαταβολές για την καλλιέργεια γεωργικής γης και κτηνοτροφίας πριν από τις 16 Οκτωβρίου φέτος. Ωστόσο, οι κυρώσεις για τη μη συμμόρφωση με τα μέτρα αγροτικής ανάπτυξης και τις άμεσες πληρωμές θα πρέπει να μειωθούν σε περίπτωση ήσσονος σημασίας παρατυπιών.
Σύμφωνα με αυτούς, είναι απαραίτητο να αυξηθούν τα μέγιστα επίπεδα επιλέξιμων δαπανών για επενδύσεις παραγωγής και να αυξηθεί το ποσό των συνδεδεμένων πληρωμών και να αυξηθεί το ποσοστό των πρωτεϊνούχων καλλιεργειών από 2 σε 4%.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή καλείται να βρει έναν μηχανισμό παρακολούθησης των τιμών επιλεγμένων ζωτικής σημασίας αγροδιατροφικών προϊόντων, προκειμένου να εντοπίσει τυχόν περιθώριο μεταξύ των τιμών παραγωγού και εμπόρου.
Στο πλαίσιο της σχεδόν 300% αύξησης των τιμών των λιπασμάτων στην οποία υπόκεινται οι αγρότες, αντιτίθενται σθεναρά στην απαίτηση εισαγωγής κατά 50% χρήσης πράσινου αζώτου στην παραγωγή λιπασμάτων έως το 2030.
Οι στόχοι του Ευρωπαϊκού Πράσινου Συμφώνου πρέπει να επανεξεταστούν, αναφέρεται στο έγγραφο. Ειδικά στα κείμενα που προϋποθέτουν μείωση της παραγωγής τροφίμων με μείωση φυτοφαρμάκων και λιπασμάτων, στις απαιτήσεις που αυξάνουν τις μη παραγωγικές εκτάσεις και σε εκείνα που απαιτούν αύξηση των εκτάσεων για βιολογική παραγωγή. Υπάρχουν φόβοι ότι θα εξαρτήσουν τους αγρότες της ΕΕ πολύ περισσότερο από εισαγωγές από τρίτες χώρες.
Τα σωματεία και οι ενώσεις παραγωγών θέλουν επίσης να αναβληθεί η θέσπιση ρυθμιστικού πλαισίου για τη μείωση των εκπομπών άνθρακα λόγω πιθανών οικονομικών και διοικητικών επιβαρύνσεων και πιθανών μειώσεων στη γεωργική και αγροτική παραγωγή.
Το έγγραφο πρόκειται να συζητηθεί στην Επιτροπή Γεωργίας του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και στη Γενική Διεύθυνση Γεωργίας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, όπου υποβλήθηκε από την Kopa-Kodjeka.
Η επισιτιστική ασφάλεια στην ΕΕ απειλείται και η κατάσταση δεν θα επανέλθει στο φυσιολογικό για χρόνια, ακόμη και μετά τον πόλεμο. Σε λίγους μόλις μήνες αναμένουμε να δούμε νέα άνοδο των τιμών των τροφίμων στη Βουλγαρία και εάν δεν ληφθούν μέτρα, θα γίνουν αφόρητες, σύμφωνα με τη NAZ.
Προς το παρόν, το χρονοδιάγραμμα της ΚΓΠ 2023-2027, που επιβαρύνεται από την Ευρωπαϊκή Πράσινη Συνθήκη και τα εργαλεία για την επίτευξη των στρατηγικών της / Από το αγρόκτημα στο πιρούνι και τη βιοποικιλότητα / διαρθρώνεται ως εξής:
Χρονοδιάγραμμα μεταρρύθμισης της ΚΓΠ
• 2027
Η Επιτροπή θα διενεργήσει δεύτερη ανασκόπηση της εφαρμογής κάθε στρατηγικού σχεδίου της ΚΓΠ.
• 2026
Το 2026, μια ενδιάμεση αξιολόγηση θα αξιολογήσει την αποτελεσματικότητα της νέας ΚΓΠ.
• 2025
Η Επιτροπή θα διενεργήσει μια πρώτη επανεξέταση της εφαρμογής κάθε στρατηγικού σχεδίου της ΚΓΠ και θα ζητήσει, εάν είναι απαραίτητο, συγκεκριμένη παρακολούθηση από τις χώρες της ΕΕ.
• 2024
Από το 2024, κάθε χώρα της ΕΕ θα υποβάλλει ετήσια έκθεση εφαρμογής και θα πραγματοποιεί ετήσια συνάντηση ανασκόπησης με την Επιτροπή.
• Δεκέμβριος 2023
Στα τέλη του 2023, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα παρουσιάσει έκθεση που θα αξιολογεί τις κοινές προσπάθειες όλων των στρατηγικών σχεδίων της ΚΓΠ, με ιδιαίτερη έμφαση στη συλλογική φιλοδοξία για την επίτευξη των στόχων της Πράσινης Συμφωνίας.
• Ιανουάριος 2023
Ξεκινούν τα στρατηγικά σχέδια της ΚΓΠ.