Είτε στο νότιο ημισφαίριο είτε στο βόρειο ημισφαίριο, ο αμπελοοινικός τομέας αντιμετωπίζει μια άνευ προηγουμένου πρωτόγνωρη κατάσταση που προκαλείται από την άνοδο των τιμών και την έλλειψη πρώτων υλών.
Στη μέση της συγκομιδής, οι Αργεντινοί παραγωγοί πλήττονται από ελλείψεις καυσίμων που εκτινάσσουν τις τιμές στα ύψη, επισημαίνει η ΚΕΟΣΟΕ σε σχετική ανάρτησή της. Οι μεγάλες ουρές για να προμηθευτούν ντίζελ και να μπορέσουν να ολοκληρώσουν τη συγκομιδή στην Αργεντινή έχουν γίνει ο τελευταίος πονοκέφαλος, σε μια αλληλουχία προβλημάτων που αντιμετωπίζει ο αμπελοοινικός τομέας σε όλο τον κόσμο. Η έλλειψη καυσίμων και η ραγδαία αύξηση των τιμών του ντίζελ προστίθεται στην τεταμένη κατάσταση όσον αφορά την εργασία, περιπλέκοντας τον προγραμματισμό της συγκομιδής. Όπως επισημαίνει η Ένωση των οινοποιητικών συνεταιρισμών της Αργεντινής Acovi, η συγκομιδή αντιπροσωπεύει το 30% του συνολικού ετήσιου κόστους παραγωγής και μεταξύ των συνιστωσών της, το κόστος των καυσίμων και της μεταφοράς έχει σημαντικό αντίκτυπο. «Προστίθεται στα γνωστά πληθωριστικά προβλήματα στη χώρα και στα ειδικά του κλάδου, όπως η πτώση της παραγωγής τα τελευταία χρόνια λόγω κλιματικών κινδύνων», επισημαίνει η Ένωση.
Οι Αργεντινοί παραγωγοί αντιμετωπίζουν πιεστική έλλειψη εισροών, με τη Ρωσία να είναι η μεγαλύτερη χώρα παραγωγής λιπασμάτων στον κόσμο, και ο αντίκτυπος της αύξησης των τιμών του φυσικού αερίου στην παραγωγή γυαλιού, για παράδειγμα, ήδη δημιουργεί προβλήματα εφοδιασμού. Σε αυτό προστίθενται οι ενεργειακές ανάγκες των οινοποιείων κατά την περίοδο οινοποίησης, όπως και οι δυσκολίες στη μεταφορά των προϊόντων. Ο κλάδος της Αργεντινής ανησυχεί επίσης, όχι μόνο για τον αντίκτυπο του πολέμου στις εξαγωγές του στη Ρωσία, αλλά και για το φαινόμενο ντόμινο που προκαλείται από την ξαφνική διακοπή αντίστοιχων αποστολών από την Ιταλία και την Ισπανία, ειδικότερα, προς τη Ρωσία. «Οι μεγάλες χώρες παραγωγής της Ευρωπαϊκής Ένωσης δεν θα μπορούν επίσης να πουλήσουν στους Ρώσους και θα υπάρξουν αποθέματα που θα πρέπει να ανακατευθυνθούν σε άλλους προορισμούς, προκαλώντας εμπορική υπερπροσφορά», προβλέπουν οι συνεταιρισμοί της Αργεντινής. Σημειώνοντας την άνοδο των ασφαλίστρων για τις μεταφορές στη ζώνη της σύγκρουσης, ανησυχούν επίσης για τις συνέπειες στην εμπιστοσύνη των καταναλωτών και τον αντίκτυπο της πτώσης της αγοραστικής δύναμης στις αγορές κρασιού.
Μια απεργία στις μεταφορές παραλύει την Ισπανία
Στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, στην Ισπανία, οι αναφορές και οι φόβοι είναι της ίδιας τάξης, ενώ επιδεινώνονται από μια απεργία στις συγκοινωνίες που παραλύει τη χώρα. Ο Agustín Herrero, διευθυντής αγροδιατροφικών συνεταιρισμών, παρατηρεί «σοβαρό πρόβλημα εφοδιασμού στις φάρμες», αλλά και αποστολής προϊόντων. Η έλλειψη φιαλών επιδεινώνεται: «…Μετά από μια περίοδο χαμηλότερης ζήτησης κατά τη διάρκεια της πανδημίας, οι φούρνοι δεν μπόρεσαν να ικανοποιήσουν πλήρως την ταχεία επανενεργοποίηση της ζήτησης και τώρα η απεργία στις μεταφορές περιπλέκει ακόμη περισσότερο την κατάσταση», σχολιάζει η Ομοσπονδία Spanish Wine. «Υπάρχει κίνδυνος ύφεσης στη βιομηχανία γυαλιού, που θα μπορούσε να δυσκολέψει πολύ τα οινοποιεία να φέρουν τα προϊόντα τους στα κανάλια της αγοράς και να εκπληρώσουν διεθνείς παραγγελίες».
Κρύο ντους στην Ιταλία
Η ίδια ιστορία στην Ιταλία, τη χώρα που είναι πιο εκτεθειμένη από τον πόλεμο στην Ουκρανία. Εκτός από την απώλεια της ρωσικής αγοράς, η επαγγελματική ένωση Federvini σημειώνει: «Ανακαλύψαμε, λόγω της τραγωδίας του πολέμου, ότι χώρες όπως η Ουκρανία είναι πολύτιμες πηγές εφοδιασμού για ορισμένα στοιχεία της αλυσίδας εφοδιασμού μας. Τις επόμενες εβδομάδες, ο κόσμος του κρασιού θα πρέπει να ενεργοποιήσει τις ψυκτικές μονάδες για τη διατήρηση του κρασιού, με κόστος παροχής ηλεκτρικής ενέργειας που κινδυνεύει να θέσει σε κίνδυνο την οικονομική βιωσιμότητα πολλών παραγωγών». Η κατάσταση είναι ακόμη πιο θλιβερή σύμφωνα με τη Federvini, καθώς το 2021 έκλεισε με πολύ θετικό χαρακτήρα, με τις εξαγωγές ιταλικού κρασιού να εκτινάσσονται σε αξία κατά 13% και να ξεπερνούν τα 7 δισ. ευρώ. «Από εδώ και πέρα» σύμφωνα με την πρόεδρό της Micaela Pallini «είναι ανώφελο να δεχόμαστε παραγγελίες αν δεν έχουμε τα μπουκάλια να τα γεμίσουμε με τα προϊόντα μας, ούτε το χαρτόνι για να τα συσκευάσουμε».
Η οργάνωση επισημαίνει αυξήσεις τιμών σχεδόν 100% για το χαρτόνι, 40% για τους φελλούς και 25% για το γυαλί. «Πολλοί προμηθευτές έχουν ειδοποιήσει τα οινοποιεία και τα αποστακτήρια ανακοινώνοντας περαιτέρω αυξήσεις ή ακόμη και πιθανή αναστολή των παραδόσεων τις επόμενες εβδομάδες. Οι οδικές μεταφορές σημείωσαν αυξήσεις άνω του 25% ενώ ρεκόρ σημειώθηκε στις θαλάσσιες εμπορευματικές μεταφορές, με +400% σε σύγκριση με το 2020». Ανησυχώντας για το βασικό τμήμα του, ο ιταλικός τομέας ανησυχεί επίσης για τα άλματα που έγιναν, τα οποία μπόρεσαν να κατακτήσουν την παγκόσμια αγορά χάρη στην καλή σχέση ποιότητας/τιμής. Χτυπημένοι σκληρά από την αύξηση της τιμής των φιαλών -επειδή δεν έχουν τη δυνατότητα να επιλέξουν ελαφρύτερα μπουκάλια- καθώς και από την αύξηση της τιμής των συρμάτινων πωμάτων, των καπακιών και των φελλών, οι παραγωγοί Prosecco θα πρέπει να προβούν σε αυξήσεις τιμολογίων που θα είναι σημαντικές. Μένει να δούμε πώς θα αντιδράσουν οι καταναλωτές, που επίσης πλήττονται από την πτώση της αγοραστικής δύναμης.
Ακολουθήστε το Agrocapital.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις