Αντιμονοπωλιακή νομοθεσία: Μελέτη για τις πρακτικές διανομής ξενοδοχειακών διανυκτερεύσεων
Αντιμονοπωλιακή νομοθεσία: η Επιτροπή δημοσιεύει μελέτης της αγοράς

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δημοσίευσε σήμερα τα αποτελέσματα εξωτερικής μελέτης της αγοράς σχετικά με τις πρακτικές διανομής ξενοδοχειακών διανυκτερεύσεων στην ΕΕ.

Η μελέτη της αγοράς διενεργήθηκε το 2021 και καλύπτει την περίοδο μεταξύ 2017 και 2021. Επικεντρώθηκε σε αντιπροσωπευτικό δείγμα έξι κρατών μελών (Αυστρία, Βέλγιο, Κύπρος, Πολωνία, Ισπανία και Σουηδία). Η μελέτη είχε ως στόχο:

  • να συγκεντρώσει επικαιροποιημένα στοιχεία σχετικά με τις πρακτικές διανομής ξενοδοχειακών διανυκτερεύσεων σε συνέχεια παρόμοιας διαδικασίας παρακολούθησης που διενεργήθηκε από το Ευρωπαϊκό Δίκτυο Ανταγωνισμού (ΕΔΑ) το 2016·
  • να διαπιστώσει κατά πόσον οι πρακτικές διανομής ξενοδοχειακών διανυκτερεύσεων διαφέρουν μεταξύ των κρατών μελών·
  • να εντοπίσει τυχόν αλλαγές στις πρακτικές διανομής ξενοδοχειακών διανυκτερεύσεων, σε σύγκριση με τα αποτελέσματα της διαδικασίας παρακολούθησης που διενήργησε το ΕΔΑ το 2016·
  • να διαπιστώσει αν οι νόμοι που απαγορεύουν στα διαδικτυακά πρακτορεία ταξιδίων να χρησιμοποιούν τόσο ευρείες όσο και στενές ρήτρες ισοτιμίας στην Αυστρία και το Βέλγιο έχουν οδηγήσει σε αλλαγές στις πρακτικές διανομής ξενοδοχειακών διανυκτερεύσεων στα εν λόγω κράτη μέλη. Οι ρήτρες ισοτιμίας δεν επιτρέπουν στα ξενοδοχεία να προσφέρουν καλύτερους όρους σε διαύλους πωλήσεων διαφορετικούς από τον ιστότοπο του διαδικτυακού πρακτορείου ταξιδίων με το οποίο έχει συνάψει σύμβαση το ξενοδοχείο. Οι ευρείες ρήτρες ισοτιμίας αφορούν την τιμή και τους λοιπούς όρους που προσφέρει το ξενοδοχείο σε όλους τους άλλους διαύλους πωλήσεων, ενώ οι στενές ρήτρες ισοτιμίας αφορούν μόνο τις τιμές που δημοσιεύει το ξενοδοχείο στον ιστότοπό του.

     

Τα κύρια αποτελέσματα της μελέτης αγοράς

Από τα αποτελέσματα της μελέτης αγοράς δεν προκύπτει σημαντική μεταβολή των όρων ανταγωνισμού όσον αφορά τη διανομή των ξενοδοχειακών διανυκτερεύσεων στην ΕΕ σε σύγκριση με το 2016. Συγκεκριμένα:

  •   Τα διαδικτυακά πρακτορεία ταξιδίων («ΔΠΤ») αντιπροσωπεύουν το 44% των πωλήσεων διανυκτερεύσεων από ανεξάρτητα ξενοδοχεία, ποσοστό ελαφρά βελτιωμένο σε σχέση με το 2016.
  •   Η Booking.com και η Expedia παραμένουν τα μεγαλύτερα ΔΠΤ για κρατήσεις ξενοδοχείων και δεν υπάρχουν ενδείξεις σημαντικών αλλαγών στα μερίδια αγοράς ΔΠΤ ή εισόδου νέων ΔΠΤ.  
  •   Οι προμήθειες που καταβάλλουν τα ξενοδοχεία στα ΔΠΤ φαίνεται ότι παρέμειναν σταθερές ή μειώθηκαν ελαφρώς.
  •   Το ύψος της διαφοράς στην τιμή δωματίου και τη διαθεσιμότητα δωματίων που εφαρμόζεται από τα ξενοδοχεία τόσο μεταξύ των διαφορετικών ΔΠΤ όσο και μεταξύ των ιστοτόπων των ξενοδοχείων και των ΔΠΤ φαίνεται να έχει μειωθεί.
  •   Φαίνεται ότι ορισμένα ΔΠΤ χρησιμοποιούν εμπορικά μέτρα, όπως η βελτιωμένη/μειωμένη προβολή στον ιστότοπο του ΔΠΤ, για να πιέζουν τα ξενοδοχεία να τους προσφέρουν τις καλύτερες τιμές δωματίου και τους καλύτερους όρους.
  •   Η σχετική σημασία των διαύλων πώλησης ξενοδοχειακών διανυκτερεύσεων (διαδικτυακά / μη διαδικτυακά, απευθείας/έμμεσα) διαφέρει σε κάποιο βαθμό μεταξύ των κρατών μελών, αλλά δεν φαίνεται να υπάρχουν σημαντικές διαφορές μεταξύ των ΔΠΤ ως προς τους όρους ανταγωνισμού.
  •   Οι νόμοι της Αυστρίας και του Βελγίου που απαγορεύουν στα ΔΠΤ να εφαρμόζουν τόσο ευρείες όσο και στενές ρήτρες ισοτιμίας στην προσφορά ξενοδοχειακών διανυκτερεύσεων δεν φαίνεται να έχουν οδηγήσει σε ουσιαστικές αλλαγές στις πρακτικές διανομής ξενοδοχειακών διανυκτερεύσεων σε σύγκριση με τα άλλα κράτη μέλη που κάλυψε η μελέτη.

Η Επιτροπή ζήτησε τη γνώμη των εθνικών αρχών ανταγωνισμού («ΕΑΑ») της ΕΕ σχετικά με τον σχεδιασμό της μελέτης της αγοράς και συζήτησε μαζί τους τα αποτελέσματα στα οποία κατέληξε η μελέτη.

Ακολουθήστε το Agrocapital.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις