Διοικητικά και χρηματικά πρόστιμα σε όσες επιχειρήσεις δεν διαβιβάζουν αποδείξεις στο MyDATA.
Διοικητικά και χρηματικά πρόστιμα προβλέπονται μέσα από νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών προς τις επιχειρήσεις εκείνες που δεν διαβιβάζουν ηλεκτρονικά τα δεδομένα φορολογικών αποδείξεων στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA.
Παράλληλα, μέσα από το ίδιο νομοσχέδιο, επιχειρείται η ισονομία για την άρση στρεβλώσεων που υπήρχαν στο ισχύον καθεστώς για τις γονικές παροχές και τις δωρεές.
Συγκεκριμένα, όπως αναφέρεται στο πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών που κατατέθηκε χθες στην Βουλή, όσες επιχειρήσεις από την 1η Οκτωβρίου του 2022 δεν διαβιβάζουν τα δεδομένα των αποδείξεων από τους φορολογικούς μηχανισμούς στην πλατφόρμα myDATA, τότε θα καλούνται να πληρώσουν πρόστιμα ενώ προβλέπεται και «λουκέτο» έως και 10 ημέρες.
Επίσης συστήνεται ο κρατικός Τειρεσίας ο οποίος θα συμβάλει στην αξιολόγηση της πιστοληπτικής ικανότητας νοικοκυριών και επιχειρήσεων, ενώ παρέχεται αναστολή πληρωμής χρεών από πληττόμενες επιχειρήσεις. Επίσης μέσα στο σχέδιο νόμου περιλαμβάνονται, ευνοϊκές ρυθμίσεις για αγρότες και επιχειρήσεις και καθώς αλλαγές στο υφιστάμενο πλαίσιο για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά.
Πιο συγκεκριμένα:
1. Από την 1η Οκτωβρίου 2022 επιβάλλονται κυρώσεις για τη μη διαβίβαση δεδομένων στοιχείων λιανικής πώλησης, που εκδίδονται μέσω Φορολογικού Ηλεκτρονικού Μηχανισμού (Φ.Η.Μ.). Ειδικότερα σε περίπτωση διαπίστωσης μη διαβίβασης των δεδομένων, ήτοι συνόψεων εκδοθέντων παραστατικών εσόδων λιανικής, που διαβιβάζονται στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA μέσω του Πληροφοριακού Συστήματος Φορολογικών Ηλεκτρονικών Μηχανισμών (ΦΗΜ) της Α.Α.Δ.Ε., επιβάλλεται στην υπόχρεη οντότητα το οριζόμενο πρόστιμο κατά περίπτωση. Αναστέλλεται άμεσα η λειτουργία επαγγελματικής εγκατάστασης:
• για σαράντα οκτώ (48) ώρες, εφόσον διαπιστώνεται η μη διαβίβαση στο Πληροφοριακό Σύστημα Φορολογικών Ηλεκτρονικών Μηχανισμών (ΦΗΜ) της ΑΑΔΕ, πλέον των δέκα (10) στοιχείων λιανικής πώλησης που έχουν εκδοθεί μέσω Φορολογικού Ηλεκτρονικού Μηχανισμού (ΦΗΜ), ή, ανεξαρτήτως του πλήθους αυτών, ότι η μη διαβιβασθείσα αξία των αγαθών ή των υπηρεσιών υπερβαίνει τα πεντακόσια (500) ευρώ,
• για ενενήντα έξι (96) ώρες, εάν, εντός του ίδιου ή του επόμενου φορολογικού έτους από τη διαπίστωση των ως άνω παραβάσεων, διαπιστωθεί εκ νέου, από τον ίδιο μερικό επιτόπιο έλεγχο, η μη διαβίβαση στο Πληροφοριακό Σύστημα (ΦΗΜ) της ΑΑΔΕ τουλάχιστον τριών (3) στοιχείων λιανικής πώλησης που έχουν εκδοθεί μέσω ΦΗΜ, ανεξαρτήτως αξίας αυτών.
2. Γονικές παροχές χρηματικών ποσών: Κατά τη διενέργεια γονικών παροχών και δωρεών χρηματικών ποσών μέσω χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων, η οποία πραγματοποιήθηκε από την 1η.10.2021 μέχρι και την 30η.8.2022, λογίζεται ως μεταφορά χρημάτων η ανάληψη χρηματικού ποσού από ατομικό ή κοινό τραπεζικό λογαριασμό του δωρητή και κατάθεση του ίδιου ποσού εντός τριών (3) εργάσιμων ημερών σε ατομικό λογαριασμό του δωρεοδόχου ή σε κοινό λογαριασμό του δωρεοδόχου με τον ίδιο δωρητή ή τρίτο πρόσωπο.
3. Παρατείνονται μέχρι και την 31η.5.2023 οι προθεσμίες καταβολής βεβαιωμένων οφειλών στις Δ.Ο.Υ./ Ελεγκτικά Κέντρα/ Κέντρα Βεβαίωσης και Είσπραξης Οφειλών και δόσεων ρυθμίσεων και διευκολύνσεων τμηματικής καταβολής των επιχειρήσεων της παρ. 1 του άρθρου 118 του ν. 4964/2022, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα. Οι επιχειρήσεις αυτές πλήττονται από τον πόλεμο στην Ουκρανία και αφορούν δραστηριότητες ταξιδιωτικών πρακτορείων, δραστηριότητες γραφείων οργανωμένων ταξιδιών, εκτροφή γουνοφόρων ζώων, παραγωγή ακατέργαστων γουνοδερμάτων και διάφορων ακατέργαστων προβιών και δερμάτων), Κατασκευή γούνινων ειδών κλπ. Επίσης αναστέλλεται μέχρι και την 31η.5.2023 η πληρωμή των βεβαιωμένων στις Δ.Ο.Υ./Ελεγκτικά Κέντρα/Κέντρα Βεβαίωσης και Είσπραξης Οφειλών και ληξιπρόθεσμων οφειλών των επιχειρήσεων της παρ.1 του άρθρου 118 του ν.4964/2022.
4. Συστήνεται η «Ανεξάρτητη Αρχή Πιστοληπτικής Αξιολόγησης» με στόχο την συλλογή και αξιολόγηση πρωτογενών πληροφοριών του Δημοσίου και τραπεζικού τομέα και ο υπολογισμός της πιθανότητας αθέτησης πληρωμής για φυσικά και νομικά πρόσωπα. Έτσι, κάθε ενδιαφερόμενος πολίτης, επιχείρηση και φορέας δημοσίου ή ιδιωτικού τομέα θα μπορεί, κατόπιν αιτήσεώς του, να λαμβάνει δωρεάν από την Αρχή την πιστοληπτική του βαθμολόγηση, η οποία θα αποτελεί τη βάση για ευκαιρίες νέας χρηματοδότησης. Η πιστοληπτική βαθμολόγηση για φυσικά και νομικά πρόσωπα παράγεται από το Σύστημα μέσω της επεξεργασίας, με αυτοματοποιημένη διαδικασία, των δεδομένων οικονομικής συμπεριφοράς που αντλούνται από τους φορείς του δημόσιου τομέα με τη χρήση αλγορίθμων. Η πιστοληπτική βαθμολόγηση γίνεται με αριθμητική κλίμακα και αφορά στην τήρηση και την αθέτηση υποχρέωσης έναντι των φορέων του δημόσιου τομέα για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα. H πιστοληπτική βαθμολόγηση παράγεται μετά από την υποβολή αίτησης. Στον αιτούντα χορηγείται ενημέρωση πιστοληπτικής βαθμολόγησης, η οποία απεικονίζει την αξιολόγηση της πιστοληπτικής ικανότητας του υποκειμένου δεδομένων οικονομικής συμπεριφοράς βάσει των δεδομένων που υφίστανται κατά την ημερομηνία παραγωγής της πιστοληπτικής βαθμολόγησης.
5. Σε εξαιρετικές περιπτώσεις, όπου παρατηρούνται σημαντικές και εκτεταμένες ζημίες σε αριθμό πληγεισών αγροτικών εκμεταλλεύσεων ή σε μέγεθος καταστροφής, με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, δύναται να παρέχεται επιχορήγηση ποσοστού που δεν ξεπερνά το 50% της επιχορήγησης σε φυσικά πρόσωπα που δεν είναι κατά κύριο επάγγελμα αγρότες αλλά κατέχουν αγροτικές εκμεταλλεύσεις.
Στο νομοσχέδιο με τον τίτλο «Εταιρική διακυβέρνηση των Ανωνύμων Εταιρειών του Δημοσίου και των λοιπών θυγατρικών της Ε.Ε.ΣΥ.Π., διαχείριση συμμετοχών του Δημοσίου σε ανώνυμες εταιρείες και ρυθμίσεις για την Ε.Ε.ΣΥ.Π., αξιολόγηση της έναντι του Δημοσίου φερεγγυότητας και πιστοληπτικής ικανότητας φυσικών και νομικών προσώπων και σύσταση Ανεξάρτητης Αρχής Πιστοληπτικής Αξιολόγησης, ίδρυση και λειτουργία Κεντρικού Μητρώου Πιστώσεων, Συμπληρωματικός Κρατικός Προϋπολογισμός οικονομικού έτους 2022 και λοιπές διατάξεις αρμοδιότητας Υπουργείου Οικονομικών», περιλαμβάνεται και η κατάθεση συμπληρωματικού προϋπολογισμού.
Στην κατάθεση του συμπληρωματικού κρατικού προϋπολογισμού οικονομικού έτους 2022 για την επιπλέον στήριξη νοικοκυριών και επιχειρήσεων, προκειμένου να χρηματοδοτηθούν μέτρα, τα οποία έχουν ήδη ληφθεί και πρόκειται να ληφθούν από την Κυβέρνηση για την αντιμετώπιση των εξαιρετικά επειγουσών και εκτάκτων αναγκών που ανέκυψαν λόγω της ενεργειακής κρίσης και της συνεπακόλουθης αύξησης των τιμών των αγαθών και υπηρεσιών, ως αποτέλεσμα των πρόσφατων δυσμενών γεωπολιτικών εξελίξεων.
Η συνολική αύξηση των πιστώσεων του Τακτικού Προϋπολογισμού είναι κατά 2,5 δισ. ευρώ και του Προϋπολογισμού Δημοσίων Επενδύσεων κατά το ποσό των 400 εκατ. ευρώ.