Ερώτηση προς τον Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, κ. Γ. Γεωργαντά, με θέμα την “Ανησυχία για την έγκαιρη καταβολή της φετινής Ενιαίας Ενίσχυσης στους αγρότες”, κατέθεσε ο υπεύθυνος ΚΤΕ Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων του ΠΑΣΟΚ – Κινήματος Αλλαγής και Βουλευτής Αργολίδας, κ. Ανδρέας Πουλάς.
Μετά από τρία και πλέον χρόνια διακυβέρνησης της χώρας από τη Νέα Δημοκρατία, τρεις αλλαγές Υπουργών στο Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και τις αλλαγές Προέδρων στο ΟΠΕΚΕΠΕ συνεχίζεται και φέτος η προβληματική λειτουργία του Ολοκληρωμένου Συστήματος Διαχείρισης και Ελέγχου (ΟΣΔΕ) με συνέπεια η αγωνία των αγροτών για την έγκαιρη πληρωμή της Ενιαίας Ενίσχυσης να μεγαλώνει σε μια χρονιά που το αγροτικό εισόδημα μειώνεται δραστικά λόγω της πολύ μεγάλης ακρίβειας στις τιμές των εφοδίων, της ενέργειας και των προβλημάτων στην εμπορία πολλών προϊόντων.
Την ανησυχία για την έγκαιρη πληρωμή της Ενιαίας Ενίσχυσης εντείνει ακόμη περισσότερο η πρόσφατη απόφαση του Δ.Σ. του ΟΠΕΚΕΠΕ που αναρτήθηκε στη ΔΙΑΥΓΕΙΑ με θέμα «Υποβολή αιτήματος παροχής σύμφωνης γνώμης της ΕΑΑΔΗΣΥ για προσφυγή του Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε. στη διαδικασία της διαπραγμάτευσης κατ’ άρθρο 32 παρ. 2 περ. γ) του Ν. 4412/2016 χωρίς δημοσίευση προκήρυξης για την σύναψη δημόσιας σύμβασης για την παροχή του λογισμικού (πηγαίου κώδικα) της Ενιαίας Αίτησης Ενίσχυσης (ΕΑΕ) Έτους 2022, αξίας 699.360 Ευρώ συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ (564.000 ευρώ καθαρά, πλέον ΦΠΑ 135.360€)».
Σύμφωνα με δημοσιεύματα η Διεύθυνση Πληροφορικής του ΟΠΕΚΕΠΕ εισηγήθηκε προς το Διοικητικό Συμβούλιο του οργανισμού την προμήθεια λογισμικού (πηγαίο κώδικα) της Ενιαίας Αίτησης Ενίσχυσης (ΕΑΕ) έτους 2022. Σύμφωνα με την εν λόγω διεύθυνση η προμήθεια αυτή κρίθηκε ως απολύτως αναγκαία για την εξάλειψη των καθυστερήσεων μέσω της πλήρους μηχανογράφησης του οργανισμού και της ηλεκτρονικής διεκπεραίωσης όλων των εργασιών και συναλλαγών του, τόσο με τους δικαιούχους αγρότες όσο και με τους υπαλλήλους του Οργανισμού μέσω Ολοκληρωμένων Πληροφοριακών Συστημάτων.
Υπενθυμίζεται ότι το έργο της μηχανογράφησης απαιτείται να υποστηρίζεται από Τεχνικό Σύμβουλο με ικανότητα να μπορεί να αναλάβει την υλοποίηση εργασιών τεχνικής υποστήριξης πληρωμών και συμπληρωματικών εργασιών του ΟΠΕΚΕΠΕ ώστε να είναι δυνατή η έγκαιρη και σύννομη πληρωμή των κάθε φύσεως ενισχύσεων στους δικαιούχους.
Προς εκπλήρωση του πιο πάνω σκοπού, είχε δημοσιευθεί αρχικά η υπ’αρ.45027/05.08.2021 διακήρυξη του ΟΠΕΚΕΠΕ για την ανάδειξη αναδόχου Τεχνικού Συμβούλου παροχής υπηρεσιών ανάπτυξης και συντήρησης των πληροφοριακών συστημάτων και πληροφοριακής υποδομής για το έτος 2022 συνολικής προϋπολογισθείσας δαπάνης 2.108.000 ευρώ, συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ, η οποία όμως ακυρώθηκε με την υπ’αρ.1510/2021 απόφαση της ΑΕΠΠ.
Εν συνεχεία, δημοσιεύθηκε νέα διακήρυξη με αρ.55793/29.9.2021 για το ίδιο έργο, η οποία επίσης ακυρώθηκε με την υπ’αρ.1747/2021 απόφαση της ΑΕΠΠ. Κατά της απόφασης αυτής, προσέφυγε ο ΟΠΕΚΕΠΕ στο Διοικητικό Εφετείο Αθηνών χωρίς όμως να έχει εκδοθεί μέχρι σήμερα δικαστική απόφαση.
Λόγω της καθυστέρησης αυτής, υπεγράφη το από 30.03.2022 Μνημόνιο Συνεργασίας μεταξύ του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης και του ΟΠΕΚΕΠΕ σε εφαρμογή του οποίου, η Κοινωνία της Πληροφορίας ΑΕ (ΚτΠ) ανέθεσε στις 13.07.2022 την παροχή άδειας λογισμικού για τη συλλογή των ΕΑΕ 2022 σε συγκεκριμένη εταιρία αξίας 59.100 ευρώ.
Ο ΟΠΕΚΕΠΕ κάνοντας χρήση της συγκεκριμένης άδειας λογισμικού, το οποίο και είναι εγκατεστημένο στις υποδομές του κυβερνητικού νέφους (g-cloud), ολοκλήρωσε την συλλογή των ΕΑΕ για περισσότερους από 650.000 δικαιούχους. Εντούτοις, αυτή η εξέλιξη αποτέλεσε προσωρινή λύση καθώς ο οργανισμός έλαβε μόνο άδεια χρήσης και όχι τον ίδιο τον πηγαίο κώδικα του λογισμικού, με αποτέλεσμα οι καθυστερήσεις να παραμένουν.
Σημειώνεται ότι η εξασφάλιση του πηγαίου κώδικα καθίσταται αναγκαίο μέσο εκσυγχρονισμού της λειτουργίας του καθώς διασφαλίζει την απρόσκοπτη καταβολή της ενιαίας ενίσχυσης (προκαταβολή και εξόφληση), αποτελεί κανονιστική απαίτηση για τη διαπίστευση του ΟΠΕΚΕΠΕ ως αρχής πληρωμών και εξασφαλίζει ότι θα είναι δυνατή η ταχεία και διαφανής επεξεργασία πληθώρας στοιχείων (πχ. μητρώα αγροτών, καρτέλες αγροτών, σύστημα ελέγχου συστήματα, διαχείρισης χρηστών, δικαιωμάτων και παρακολούθησης –monitoring κλπ) και η διαλειτουργικότητα με το πληροφοριακό σύστημα του ΕΛΓΑ, του ΥΠΑΑΤ, της ΓΓΠΣ, με την ανάδοχο τράπεζα του ΕΛΕΓΕΠ κλπ.
Κατόπιν των ανωτέρω, η Διεύθυνση Πληροφορικής του Οργανισμού εισηγήθηκε την προμήθεια του πηγαίου κώδικα της Ενιαίας Αίτησης Ενίσχυσης (ΕΑΕ) έτους 2022, με την επείγουσα διαδικασία της διαπραγμάτευσης χωρίς προηγούμενη προκήρυξη του αρ.32 παρ.2 του ν.4412/2016. Επισημαίνεται ότι η διαδικασία αυτή αφορά προμήθεια που καλύπτει επείγουσα ανάγκη οφειλόμενη σε γεγονότα απρόβλεπτα που δεν απορρέουν από ευθύνη του φορέα και για τα οποία δεν είναι δυνατή η τήρηση των προθεσμιών που προβλέπονται για τις ανοικτές, κλειστές ή ανταγωνιστικές διαδικασίες με διαπραγμάτευση. Για τη νομιμότητα προσφυγής στο εν λόγω άρθρο ο νόμος επιτάσσει την προηγούμενη γνώμη της ΕΑΑΔΗΣΥ, στην οποία και κατέφυγε ο Οργανισμός.
Κατόπιν των ανωτέρω ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός:
Γιατί καθυστέρησε η κυβέρνηση (ΥΠΑΑΤ, ΟΠΕΚΕΠΕ) να ολοκληρώσει τις σχετικές διαδικασίες ετοιμότητας του συστήματος για την έγκαιρη πληρωμή της Ενιαίας Ενίσχυσης των αγροτών;
Ποιο είναι το ακριβές χρονοδιάγραμμα πληρωμής της Ενιαίας Ενίσχυσης 2022 στους αγρότες;
Πότε επιτέλους θα εκσυγχρονιστεί ο ΟΠΕΚΕΠΕ ώστε οι ενισχύσεις να πληρώνονται έγκαιρα, χωρίς λάθη και με διαφάνεια στους αγρότες;
Ο ερωτών βουλευτής
Ανδρέας Πουλάς
Ακολουθήστε το Agrocapital.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις