«Όχι μόνο αυτά τα προϊόντα αφαιρούν χώρο στα ράφια από τα γνήσια ιταλικά προϊόντα, αλλά είναι τεράστιο οικονομικό κόστος για τη βιομηχανία τροφίμων μας».
Η μεγαλύτερη ένωση αγροτών της Ιταλίας δίνει μάχη ενάντια στη «σκανδαλώδη» χρήση των όρων της μαφίας για την πώληση ποικιλίας τροφίμων και ποτών σε όλο τον κόσμο, από ουίσκι Cosa Nostra έως σάλτσα ντομάτας Chilli Mafia.
Σύμφωνα με δημοσίευμα του Guardian, η Εθνική Συνομοσπονδία Άμεσων Αγροτών (Coldiretti) ανέλαβε μια εκτεταμένη έρευνα και ανακάλυψε επίσης ότι σχεδόν 300 εστιατόρια πέρα από την Ιταλία έχουν ονόματα με θέμα τη μαφία, όπως El Padrino στην Ισπανία, Don Corleone στη Φινλανδία, Burger Mafia στη Γερμανία, Falafel Mafia στις ΗΠΑ και Nasi Goreng Mafia στην Ινδονησία.
Ο Alessandro Apolito, διευθυντής υποκαταστήματος στην Coldiretti, είπε ότι η πιο συγκλονιστική ανακάλυψη ήταν ένα μπουκάλι ουίσκι σε σχήμα πολυβόλου που παράγεται στη Σκωτία και ονομάζεται Cosa Nostra Shot.
«Είναι σκανδαλώδες να πιστεύεις ότι κάποιος θα μπορούσε να αγοράσει κάτι τέτοιο, ακόμα κι αν είναι μόνο για αστείο», είπε ο Apolito. «Για εμάς, το να αστειευόμαστε για τόσο σοβαρά πράγματα όπως η μαφία είναι απαράδεκτο».
Είπε ότι το μάρκετινγκ με θέμα τη μαφία όχι μόνο προκάλεσε απίστευτη ζημιά στην εικόνα και τα γνήσια προϊόντα της Ιταλίας, αλλά ήταν εξαιρετικά προσβλητικό για τους αθώους Ιταλούς που πέθαναν ή υπέφεραν από τα χέρια των διαβόητων εγκληματικών οργανώσεων της χώρας.
Η Coldiretti πραγματοποίησε μια έκθεση τον Δεκέμβριο στην πόλη του Παλέρμο της Σικελίας, όπου προήλθε η μαφιόζικη οργάνωση Cosa Nostra, με μερικά από τα είδη φαγητού και ποτών που συγκεντρώθηκαν από όλο τον κόσμο, όπως Chilli Mafia, μια σάλτσα που παρασκευάζεται στο Ηνωμένο Βασίλειο, Mafia Coffee και Το κρασί του Νονού.
«Η συνέχιση της συσχέτισης της Ιταλίας με αυτά τα στερεότυπα της μαφίας και το έγκλημα είναι εξαιρετικά επιζήμια για την εικόνα της χώρας», είπε. «Αλλά το πιο σημαντικό ζήτημα είναι ότι αποτελεί προσβολή για τα θύματα της μαφίας, καθώς εκατοντάδες αθώοι άνθρωποι έχουν σκοτωθεί από τη μαφία ή υποφέρουν από το έγκλημά της. Στο Παλέρμο, ειδικά, υπήρχε μια έντονη αίσθηση αγανάκτησης για αυτό το παράλογο μάρκετινγκ. Υπάρχουν εκατομμύρια Σικελοί που είναι έντιμοι και σέβονται τους νόμους, αλλά είναι θύματα αυτής της εγκληματικής πανούκλας».
Η Coldiretti διαπίστωσε επίσης ότι πολλά από τα προϊόντα, που βρέθηκαν στα ράφια σε σούπερ μάρκετ και μικρά καταστήματα σε όλο τον κόσμο ή πωλήθηκαν στο διαδίκτυο, ήταν ξεπερασμένα.
«Πολύ συχνά χρησιμοποιούν μια ιταλική σημαία σε ένα ξεπερασμένο προϊόν», είπε ο Apolito. «Όχι μόνο αυτά τα προϊόντα αφαιρούν χώρο στα ράφια από τα γνήσια ιταλικά προϊόντα, αλλά είναι τεράστιο οικονομικό κόστος για τη βιομηχανία τροφίμων μας».
Η Ισπανία βρέθηκε να φιλοξενεί τον μεγαλύτερο αριθμό (63) εστιατορίων και μπαρ με θέμα τη μαφία, ακολουθούμενη από την Ουκρανία, τη Βραζιλία, την Ινδονησία, τη Ρωσία, την Ινδία, την Ιαπωνία, την Πολωνία και τις ΗΠΑ.
Αν και υπάρχουν συμφωνίες της ΕΕ για τη διασφάλιση των προϊόντων βάσει των κανόνων DOP (προστατευόμενης ονομασίας προέλευσης) – για παράδειγμα, αντίγραφα τέτοιων προϊόντων μπορούν να αφαιρεθούν από τα ράφια των σούπερ μάρκετ – δεν υπάρχουν μέτρα για την αποτροπή τεχνασμάτων μάρκετινγκ, όπως εστιατόρια ή τρόφιμα με θέμα τη μαφία.
«Η χρήση και η επίκληση του ονόματος του οργανωμένου εγκλήματος για σκοπούς μάρκετινγκ δεν μπορεί να γίνει αποδεκτή», δήλωσε ο Ettore Prandini, πρόεδρος της Coldiretti. «Υπάρχει οικονομική ζημιά στον αγροδιατροφικό μας τομέα, αλλά και ζημιά στα θύματα του υποκόσμου. Πρέπει να καταλήξουμε σε συμφωνία σε ευρωπαϊκό επίπεδο για να διασφαλίσουμε ότι αυτό δεν μπορεί πλέον να συμβεί».