Συμπεράσματα από την τηλεδιάσκεψη - WEBCAST του ΣΕΒΙΤΕΛ.
Τη θέσπιση Επιτροπής Προώθησης Ελαιολάδου υπό τον συντονισμό της αρμόδιας Διεύθυνσης του Υπουργείου Εξωτερικών και του εθνικού φορέα εξαγωγών ENTERPISEGREECE, με την συμμετοχή εκπροσώπων της Εθνικής Διεπαγγελματικής Οργάνωσης Ελαιολάδου (ΕΔΟΕ) και των επαγγελματικών οργανώσεων ΣΕΒΙΤΕΛ – ΕΘΕΑΣ, αποφάσισαν να διεκδικήσουν οι φορείς του ελαιολάδου και των εξαγωγών, κατά τη διάρκεια του WebCast με τίτλο «Εξαγωγές ελαιολάδου: Προβλήματα, εμπόδια, προκλήσεις και ευκαιρίες» που διοργάνωσε στις 26 Ιανουαρίου ο Σύνδεσμος Βιομηχανιών Τυποποίησης Ελαιολάδου – ΣΕΒΙΤΕΛ.
Παρά την διεθνή αναταραχή, σε οικονομικό και όχι μόνο επίπεδο, οι εξαγωγές σε επώνυμη, τυποποιημένη μορφή, παράλληλα με την προβολή και προώθηση του εμβληματικού εθνικού προϊόντος μας στην διεθνή αγορά, αποτελούν για τον ελαιοκομικό τομέα, τη σημαντικότερη διέξοδο της δυναμικής του, τόνισαν οι συμμετέχοντες στην εκδήλωση.
Στις καίριες και ενδιαφέρουσες τοποθετήσεις και απόψεις όλων των συμμετεχόντων, καταγράφηκαν τα προβλήματα και τα εμπόδια που παρουσιάζονται στη διαδικασία εξαγωγών, οι παρεμβάσεις που απαιτούνται, οι προϋποθέσεις για την είσοδο σε δυναμικές διεθνείς αγορές, οι ευκαιρίες ανάπτυξης που πάντα υπάρχουν, κλπ. Οι πρωτοβουλίες των συλλογικών φορέων και των επιχειρήσεων, είναι απαραίτητο, επισημάνθηκε, να υποστηρίζονται ταυτόχρονα και από τις συντονισμένες προσπάθειες της Πολιτείας, προκειμένου να εκλείψουν τα εμπόδια και οι δυσλειτουργίες, παράλληλα με την αξιοποίηση μέτρων που θα δίνουν διαρκή πρόσβαση σε πληροφόρηση και σε (εθνικές ή και ενωσιακές) πηγές χρηματοδότησης.
Ο Διευθυντής της Διεύθυνσης Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων του ENTERPRISEGREECE κ. Αντώνης Γραβάνης, αναφέρθηκε στις εξαγωγικές επιδόσεις και τις δυνατότητες του ελληνικού ελαιολάδου, στα προβλήματα έλλειψης εργατικών χεριών και αυξημένου ενεργειακού κόστους, στην ανάγκη επενδύσεων & κινήτρων, στις υπηρεσίες ποιότητας που παρέχει σε πολλούς κλάδους ο εθνικός Οργανισμός Εξαγωγών και στην ανάγκη συνεργασίας με τους φορείς του τομέα, ΕΔΟΕ και ΣΕΒΙΤΕΛ για μια πιο αποτελεσματική προώθηση του εθνικού μας προϊόντος.
Η Σύμβουλος Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων Α’ από την Μόνιμη Αντιπροσωπεία της Ελλάδας στην Ε.Ε κα Ευτυχία (Έφη) Μπακοπούλου, αναφέρθηκε στην κατάσταση και τις ευκαιρίες που δημιουργούνται για το ελληνικό ελαιόλαδο, ιδιαίτερα στις αναδυόμενες αγορές, όπως τις χώρες της υποσαχάριας Αφρικής, στο ισχύον θεσμικό πλαίσιο στις εν λόγω χώρες, στην σημασία της κατοχύρωσης και αξιοποίησης των Συστημάτων Γεωγραφικών Ενδείξεων (ΠΟΠ-ΠΓΕ) για το ελληνικό ελαιόλαδο και τις επιτραπέζιες ελιές σε διεθνές επίπεδο και τέλος στην ανάγκη παροχής τεχνογνωσίας σε χώρες που έχουν ενδιαφέρον για τα προϊόντα μας.
Ο Πρόεδρος του Συνδέσμου Εξαγωγέων Κρήτης και πρώην Πρόεδρος του ΟΠΕ Αλκιβιάδης Καλαμπόκης, σκιαγράφησε τα προβλήματα των εξαγωγών των ελαιοκομικών προϊόντων και την ανάγκη συνεργειών μεταξύ όλων των εμπλεκόμενων, για την καλύτερη δυνατή εκπροσώπηση τους στην παγκόσμια αγορά. Παρουσίασε, επίσης, επιγραμματικά τα θέματα που έχουν τεθεί, την τελευταία περίοδο, υπόψη των αρμιδίων Υπουργών από το σύνολο των επαγγελματικών οργανώσεων του τομέα (ΕΔΟΕ, ΣΕΒΙΤΕΛ, ΣΕΚ, ΣΥΤΕΚ), όπως η ανάγκη καθιέρωσης του ηλεκτρονικού μητρώου καταγραφής των συναλλαγών, η εφαρμογή της νομοθεσίας και οι αυστηρότεροι έλεγχοι στη διακίνηση χύμα ελαιολάδου, η ανάγκη μείωσης του ΦΠΑ στο τελικό προϊόν, η αλλαγή στην διαδικασία της δακοκτονίας, η θέσπιση άδειας εξασκήσεως επαγγέλματος του ελαιουργού, η επίσπευση της επιστροφής ΦΠΑ, ο σχεδιασμός Προγραμμάτων προβολής προώθηση, η προστασία των προϊόντων ΠΟΠ-ΠΓΕ, κ.λπ.
Ο κος Δημήτρης Αναστόπουλος, Εισαγωγέας ελαιολάδου και Σύμβουλος εξαγωγών με δράση στην Ισπανία και τη Γαλλία, αναφέρθηκε στην δράση και κινητικότητα των ανταγωνιστριών ελαιοπαραγωγών χωρών (Τυνησία -Τουρκία) στην ανάγκη αξιοποίησης του μύθου, της ιστορίας και της καταγωγής για το ελληνικό ελαιόλαδο, με δημιουργία εθνικής ταυτότητας. Τέλος, παρουσίασε την πρόταση εθνικής συμμετοχής του ελληνικού ελαιολάδου στην Διεθνή Έκθεση Ελαιολάδου EXPOLIVA 2023 (10-13/5/23, Jaen Ανδαλουσίας) προκειμένου να προβληθεί σε διεθνές επίπεδο ο τομέας της χώρας μας.
Στην σημασία του Μάρκετινγκ στην προσπάθεια εξασφάλισης υπεραξίας στο ελληνικό ελαιόλαδο, στα προβλήματα, όπως της απουσίας εγχώριας παραγωγής ορισμένων υλικών συσκευασίας, αλλά και στην διαρκή αύξηση του δείκτη «θνησιμότητας» των νεοεισελθέντων ετικετών ελαιολάδου, αναφέρθηκε ο σύμβουλος εξαγωγών Δημήτρης Καραβασίλης.
Οι ενδιαφέρουσες εισηγήσεις του webcast του ΣΕΒΙΤΕΛ, ολοκληρώθηκαν με την παρέμβαση του Συμβούλου εξαγωγών Δημήτρη Δούζμανη, ο οποίος τόνισε την ανάγκη προβολής της ελληνικότητας του ελαιολάδου, με διαρκή ανάδειξη της ταυτότητας και παράλληλα της διασφάλισης της ποιότητας και γνησιότητάς του.
Μεταξύ των τοποθετήσεων και απόψεων των συμμετεχόντων σημειώνονται επίσης αυτά της κας Διαμαντοπούλου (ΜΙΝΕΡΒΑ ΑΕ), καςΈλιας Οικονόμου (ΚΟΡΕ ΑΕ), κας Ελένης Καραΐσκου (Ακόλουθος ΟΕΥ Α’ ,Β’3 ΥΠΕΞ), καςΕλευθ. Τσαρέλα (ΥπΑΑΤ - ΜΕΑ Βρυξελλών), της καςΚαράμπελα, Ειρ.Ευαγγελοπούλου, Λένια Διαμαντοπούλου, των κκ. Ιωάν.Παπαδημητρίου, Δημ. Μιχαηλίδη, Νικ. Βόπη, Δημ. Καραχανίδη, Γιώργ. Προεστάκη κλπ.
Η εκδήλωση αυτή εντάσσεται στην συστηματική πρωτοβουλία του ΣΕΒΙΤΕΛ για την ενημέρωση και πληροφόρηση όλων των δραστηριοποιούμενων με το εθνικό μας προϊόν και παράλληλα στην ανάδειξη της αναγκαιότητας συνεργειών και συνεργασιών με τους κρατικούς φορείς εξωστρέφειας, αλλά και της παρακολούθησης των μηχανισμών εμπορίας των αγροδιατροφικών προϊόντων και ειδικότερα του ελαιοκομικού τομέα.