Σύμφωνα με εκτιμήσεις στελεχών της αγοράς του λιανεμπορίου, οι νέες ανατιμήσεις θα κινηθούν έως 20%.
Όπως προκύπτει άλλωστε από μελέτη της εταιρείας μετρήσεων NielsenIQ οι καταναλωτές αναμένεται να βρεθούν αντιμέτωποι με ένα νέο κύμα ανατιμήσεων προσεχώς.
Και αυτό γιατί επτά στους 10 προμηθευτές καταναλωτικών προϊόντων - ήτοι ποσοστό 68% - θα προχωρήσουν σε νέο κύκλο αυξήσεων τιμών εντός του 2023, ενώ την ίδια ώρα, τρεις στους 10 προμηθευτές - ήτοι ποσοστό 32% - δεν είναι βέβαιοι αν θα προχωρήσουν σε νέο γύρο ανατιμήσεων.
Σύμφωνα πάντα με τη μελέτη, το 35% των προμηθευτών που έχουν αποφασίσει να προχωρήσουν σε νέο γύρο ανατιμήσεων μέσα στο 2023, εκτιμούν ότι οι αυξήσεις τιμών θα είναι της τάξης του 5%.
Την ίδια ώρα, το 50% των συμμετεχόντων στη μελέτη «βλέπει» ανατιμήσεις έως και 10%, ενώ ένα 6% των προμηθευτών κάνει λόγο για ανατιμήσεις έως και 20%.
Για συνέχιση των ανατιμήσεων στα τρόφιμα, έστω και με πιο αργό ρυθμό, έκανε λόγο δημόσια και ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας. Αυτή τη στιγμή ο πληθωρισμός στην ομάδα «Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά» είναι στο 14,3%, τριπλάσιος συγκριτικά με τον μέσο πληθωρισμό.
Ποια προϊόντα σέρνουν τον χορό των αυξήσεων
Με βάση τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, τα αυγά και τα γαλακτοκομικά είχαν τον Μάρτιο αύξηση 23,1%, δηλαδή σχεδόν 5 φορές πάνω από τον μέσο πληθωρισμό. Τον Φεβρουάριο η αύξηση που κατέγραφε η ΕΛΣΤΑΤ για τα ίδια προϊόντα ήταν 25,2%, τον Ιανουάριο 25% και τον Δεκέμβριο 25,6%.
Οι τιμές στο ψωμί και στα δημητριακά σημείωσαν αύξηση τον Μάρτιο 15,6%, έναντι αύξησης 16,8% τον Φεβρουάριο, 18,6% τον Ιανουάριο και 18,7% τον Δεκέμβριο του 2022. Τα βρώσιμα λίπη και τα έλαια εμφάνισαν αύξηση τον Μάρτιο κατά 17,5%, έναντι αύξησης 22,9% τον Φεβρουάριο, 23,1% τον Ιανουάριο και 21,7% τον Δεκέμβριο του 2022.
Παράλληλα, οι τιμές των κρεάτων σημείωσαν αύξηση της τάξεως του 19,8% τον Μάρτιο έναντι αύξησης 20% τον Φεβρουάριο, 19,3% τον Ιανουάριο και 17,8% τον Δεκέμβριο. Με δεδομένο ότι υπάρχει διαφορά φάσης στην τιμολόγηση των τροφίμων -θυμίζουμε ότι οι αυξήσεις καθυστέρησαν να περάσουν στην αγορά συγκριτικά με την αύξηση των τιμών της ενέργειας-, είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα χρειαστούν αρκετοί μήνες ακόμη για να δουν οι καταναλωτές τις πρώτες ουσιαστικές μειώσεις τιμών στο καλάθι του σούπερ μάρκετ.