«Ο μόνος τρόπος για να μειωθούν οι τιμές και στο γάλα είναι να πάρει μέτρα το κράτος, με αγροτικό πετρέλαιο, φθηνότερο αγροτικό ρεύμα, επιδότηση στον παραγωγό και μηδενισμό του ΦΠΑ σε τρόφιμα πρώτης ανάγκης, όπως εφαρμόζεται ήδη σε Ισπανία, Κύπρο και Πορτογαλία».
Από τον Φεβρουάριο οι γαλακτοβιομηχανίες ανακοινώνουν ότι έρχονται μειώσεις τιμών στα ράφια, προχωρώντας από τέλη του 2022 σε μειώσεις στις τιμές παραγωγού, που αθροιστικά ξεπερνάνε το 16%.
Επρεπε όμως να φτάσουμε τον Απρίλιο και τον Μάιο για να γίνουν ορατές οι πρώτες επιλεκτικές μειώσεις τιμών στη λιανική, οι οποίες αφορούν κυρίως προωθητικές ενέργειες ή δευτερεύοντες κωδικούς που παραμένουν ιδιαίτερα «τσουχτεροί», όπως το βιολογικό γάλα.
Ενώ για τον καταναλωτή οποιαδήποτε έστω μικρή ανακούφιση στην τσέπη του είναι ευπρόσδεκτη, δεν αλλάζει τη μεγάλη εικόνα, η οποία εμφανίζει τα γαλακτοκομικά προϊόντα στην κορυφή των πληθωριστικών τάσεων, με μέσο όρο ετήσιων ανατιμήσεων 23,1% τον Μάρτιο σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, ενώ σε ορισμένα προϊόντα οι αυξήσεις ξεπερνάνε το 30%.
Αντιστρόφως ανάλογα με τις τιμές κινείται ο όγκος πωλήσεων, ο οποίος σημείωσε ετήσια υποχώρηση από 6% ώς 8,8% το 2022, ενώ πτωτικά κινήθηκε και το πρώτο τρίμηνο του 2023. Πιεστικά για τις μεγάλες γαλακτοβιομηχανίες λειτουργούν τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, κατακτώντας μερίδιο της αγοράς από 25% στο γάλα ώς 30% στο γιαούρτι, εκτοπίζοντας για πρώτη φορά από την πρώτη θέση τη μεγαλύτερη επώνυμη βιομηχανία παραγωγής γιαουρτιού.
Την ίδια στιγμή πληθαίνουν οι διαμαρτυρίες από ενώσεις καταναλωτών και παραγωγούς για παραπλανητικές τακτικές όσον αφορά την προέλευση του γάλακτος, αφού στην Ελλάδα παράγουμε μόλις το 35% του αγελαδινού γάλακτος που καταναλώνουμε και το υπόλοιπο εισάγεται.
«Μόλις η Γερμανία απελευθέρωσε το στοκ του συμπυκνώματός της, προσφέροντας χαμηλές τιμές γι’ αυτό το προϊόν (που μόνο φρέσκο γάλα δεν είναι φυσικά), ψάχνουν τρόπους να δικαιολογήσουν την πτώση τιμών», σημειώνει η Ενωση Χολστάιν για τις τακτικές των γαλακτοβιομηχανιών, ανακοινώνοντας ότι θα κινηθεί νομικά ενάντια σε περιπτώσεις παραπλάνησης του καταναλωτή.
Το επόμενο βήμα των γαλακτοβιομηχανιών είναι η μείωση των τιμών παραγωγού στο αιγοπρόβειο γάλα, με τους κτηνοτρόφους να αντιδρούν άλλη μια φορά λέγοντας ότι οδεύουμε σε αφανισμό της πρωτογενούς παραγωγής.
«Σύμφωνα με τους υπολογισμούς μας, η κτηνοτροφία στην Ελλάδα έχει μειωθεί από 20% ώς 30% ανάλογα με την περιοχή μέσα σε έναν χρόνο», λέει ο Θωμάς Μόσχος, εκπρόσωπος του Συνδέσμου Ελληνικής Κτηνοτροφίας, επιμένοντας ότι «ο μόνος τρόπος για να μειωθούν οι τιμές και στο γάλα είναι να πάρει μέτρα το κράτος, με αγροτικό πετρέλαιο, φθηνότερο αγροτικό ρεύμα, επιδότηση στον παραγωγό και μηδενισμό του ΦΠΑ σε τρόφιμα πρώτης ανάγκης, όπως εφαρμόζεται ήδη σε Ισπανία, Κύπρο και Πορτογαλία».
Πηγή: Εφημερίδα των συντακτών