Δράσεις εξωστρέφειας μετά από μια μακρά διαδικασία μετασχηματισμού, “μαθητείας” από τα λάθη του παρελθόντος οργανώνουν οι εναπομείναντες, μετασχηματισμένοι και αρκούντως δυναμικοί συνεταιρισμοί της χώρας.
Αφενός, συμμαχούν ώστε να “χτίσουν” ποιοτικά και ποσοτικά “χαρτοφυλάκια” προϊόντων, επαρκών για να κτυπήσουν τις “πόρτες” των μεγάλων retailers (λιεναμπόρων) της ΕΕ, της Εγγύς Ανατολής και βέβαια της Β. Αμερικής, κι αφετέρου με “όχημα” τα Π.Ο.Π. και Π.Γ.Ε. προϊόντα “κτυπούν” την πόρτα ώριμων αγορών της ΕΕ και της Αμερικής ώστε να προβάλλουν τη μοναδική ποιότητα, εμβληματικών “καρπών” της ελληνικής γης και μεταποίησης, όπως η κορινθιακή σταφίδα, η φέτα, το λάδι, οι ελιές, το κρασί, τα όσπρια. Βέβαια, τα Π.Ο.Π. και Π.Γ.Ε. λειτουργούν, κύρια, ως πρεσβευτές ποιότητας και αναδεικνύουν “διατροφικούς θησαυρούς” της ελληνικής γης, που παράλληλα ανοίγοιυν δρόμους και για άλλα προϊόντα.
Έτσι, στη δημιουργία ενός κοινού εταιρικού σχήματος, που έχει στόχο τις εξαγωγές ελληνικών συνεταιριστικών προϊόντων στο εξωτερικό προχωρούν οι μεγάλες συνεταιριστικές οργανώσεις της χώρας, που είναι και μέλη της Εθνικής Ένωσης Αγροτικών Συνεταιρισμών (ΕΘΕΑΣ). Ο λόγος για τη νέα εταιρία που θα ονομάζεται Συνεταιριστικές Ελληνικές Εξαγωγές Α.Ε. και θα έχει εμπορικό σήμα COΝGREXPO.
Όπως ανέφερε το απόγευμα της Δευτέρας, μιλώντας στο πλαίσιο εκδήλωσης με θέμα το πρόγραμμα προώθησης των προϊόντων ΠΟΠ και ΠΓΕ, που τιτλοφορείται “Μικροί Θησαυροί της Ευρώπης”, ο αντιπρόεδρος του Δ.Σ. της Εθνικής Ένωσης Αγροτικών Συνεταιρισμών κ. Χρήστος Γιαννακάκης, στόχος των μελών της όλης προσπάθειας είναι να ακολουθήσουν ανάλογα παραδείγματα από την Ισπανία και την Ιταλία.
Ουσιαστικά, με βάση όσα ανέφερε ο κ. Γιαννακάκης, στέλεχος ο ίδιος της Venus, συνεταιριστικού σχήματος της Ημαθίας, στο χώρο της κομπόστας ροδακίνου, με ισχυρή παρουσία διεθνώς, στόχος είναι να διαμορφωθεί ένα "καλάθι" προϊόντων, για τα οποία η νέα εταιρεία θα προχωρά σε απευθείας διαπραγμάτευση, για συμφωνίες προώθησής τους σε μεγάλες αλυσίδες λιανικού εμπορίου του εξωτερικού (retailers, super market κτλ).
“Θα υπάρχει κοινό καλάθι, συγκέντρωση ποσοτήτων, δημιουργία πολλών ειδών ώστε να μπορούμε να έχουμε προσπέλαση στις μεγάλες αλυσίδες από τις οποίες σήμερα απουσιάζουμε. Δεν μιλάμε μόνο για ΠΟΠ προϊόντα αλλά για όλα τα προϊόντα που παράγονται σε συνεταιριστικό επίπεδο στην χώρα μας”, σημείωσε ο κ. Γιαννακάκης.
Για την ίδρυση του νέου εξαγωγικού εταιρικού σχήματος ακολουθείται το παράδειγμα της Ισπανικής Anecoop και της Ιταλικής Conergo, που έχουν διασφαλίσει συνενώσεις σχημάτων παραγωγών για την κοινή εκπροσώπησή τους σε διεθνείς αγορές.
Όπως, χαρακτηριστικά είπε ο κ. Γιαννακάκης, η επιχείρηση δεν θα είναι κάποια συλλογικότητα που θα θυμίζει τους συνεταιρισμούς του παρελθόντος, αλλά μία εταιρεία με σκοπό το κέρδος.
Μάλιστα, το Δ.Σ. της ΕΘΕΑΣ ανέθεσε στην EY την κατάρτιση μελέτης, προϋπολογισμού 65.000 ευρώ, η οποία αναμένεται να είναι έτοιμη στα μέσα του προσεχούς Σεπτεμβρίου με στόχο την άμεση σύσταση της εταιρείας. Το μετοχικό κεφάλαιο αναμένεται να ανέλθει στις 500.000 ευρώ, ενώ μέσα από τη μελέτη θα προσδιοριστεί το οργανόγραμμα, οι στόχοι αλλά και οι δράσεις που θα “τρέξει” η νέα εταιρεία.
Οι μέτοχοι
Την προσπάθεια φέρεται να στηρίζουν κορυφαίοι συνεταιρισμοί της χώρας, όπως είναι ο Πτηνοτροφικός Συνεταιρισμός Πίνδος, η ΕΒΟΛ, η Ζαγορίν, η Ένωση Αγροτικών Συνεταιρισμών Αργολίδας (ΡΕΑ), οι μαστιχοπαραγωγοί της Χίου, ο Αγροτικός Γαλακτοκομικός Συνεταιρισμός Καλαβρύτων, ο Συνεταιρισμός Ένωσις ΑΣΕΠΟΠ Βελβεντού (Velvita), οι ΕΑΣ Καβάλας, Αιγίου, Σπάρτης και Αγρινίου κ.α.. Ήδη, γίνονται και διαπραγματεύσεις και με άλλες οργανώσεις, ώστε να ενισχυθεί το όλο σχήμα.
Με βάση τον αρχικό σχεδιασμό, οι μέτοχοι θα εισφέρουν ένα ποσό στο μετοχικό κεφάλαιο ενώ μικρότεροι συνεταιρισμοί θα μπορούν, είτε να επιλέξουν να ενταχθούν και αυτοί με μιρκότερα κεφάλαια της τάξης από 5.000 έως 30.000 ευρώ, ή να αντισυμβάλλονται με την εταιρεία με ετήσιες ή πολυετείς συμβάσεις συνεργασίας, στη βάση αμοιβαίων δεσμεύσεων.
Σύμφωνα, δε, με πληροφορίες, το σχέδιο έχει γίνει αντικείμενο συζήτησης με την Τράπεζα Πειραιώς, η οποία φέρεται να έχει συμφωνήσει να χρηματοδοτήσει σε αρχικό στάδιο της προσπάθεια των συνεταιριστών, αλλά και το Υπ. Οικονομικών και δη τον πρώην αναπληρωτή υπουργό Οικονομικών, Θεόδωρο Σκυλακάκη για πιθανή ένταξη της όλης προσπάθειας στις δράσεις στήριξης συλλογικών σχημάτων πρωτογενούς τομέα από ευρωπαϊκά χρηματοδοτικά εργαλεία, όπως π.χ. το Ταμείο Ανάκαμψης.
Οι “Μικροί Θησαυροί”
Στο μεταξύ, το απόγευμα της Δευτέρας, έλαβε χώρα, η τελευταία εκδήλωση παρουσίασης των προϊόντων Προστατευόμενης Ονομασίας Προέλευσης (Π.Ο.Π.) και Προστατευόμενης Γεωγραφικής Ένδειξης (Π.Γ.Ε.) που συμμετέχουν στο πρόγραμμα της ΕΘΕΑΣ (ΝΕΑΣ ΠΑΣΕΓΕΣ) «Μικροί Θησαυροί της Ευρώπης» από συνεταιρισμούς του τόπου μας.
Καταξιωμένοι επαγγελματίες της βιομηχανίας τροφίμων, δημοσιογράφοι και bloggers συγκεντρώθηκαν για μια μοναδική εκδήλωση με έμφαση στην φέτα Π.Ο.Π., στην γραβιέρα Π.Ο.Π. Κρήτης και Νάξου, στην ξινομυζήθρα Π.Ο.Π. Κρήτης, στο ελαιόλαδο Π.Ο.Π. Μυλοποτάμου και Σητείας Λασιθίου Κρήτης, στο ελαιόλαδο Π.Ο.Π. Καλαμάτας, στην κορινθιακή σταφίδα Π.Ο.Π. Βόστιτσας, στην πατάτα Π.Γ.Ε. Νάξου, στο κρασί Ασύρτικο, στην φάβα και στο τοματάκι Π.Ο.Π. Σαντορίνης και στο κρασί Αγιωργίτικου Π.Ο.Π. Νεμέας.
Μάλιστα, η εκδήλωση έδωσε την ευκαιρία στους επισκέπτες να μάθουν για τις μοναδικές ιδιότητες των συστατικών αυτών των προϊόντων καθώς και για την ευελιξία που προσφέρουν στη δημιουργία γευστικών πιάτων.
Επίσης, στην εκδήλωση, τα μέλη των συνεταιρισμών με υπερηφάνεια μίλησαν για τον παραδοσιακό τρόπο παραγωγής προϊόντων υψηλής ποιότητας, που τιμούν την ελληνική κληρονομία. Συζήτησαν επίσης για τα διατροφικά οφέλη που συνδέονται με το κάθε προϊόν και τη μοναδικότητα που προσφέρουν στα καθημερινά γεύματα. Οι εκπρόσωποι των συνεταιρισμών ευχαριστήσαν όλους όσους παραβρέθηκαν σε αυτή την ενημερωτική εκδήλωση και γνώρισαν καλύτερα τα παραδοσιακά ελληνικά Π.Ο.Π. και Π.Γ.Ε. προϊόντα. Στόχος τους είναι να συνεχίσουν να παρέχουν υλικά υψηλής ποιότητας σε όλη την Ελλάδα και όχι μόνο, για πολλά χρόνια ακόμα.
Με βάση, δε, όσα ανέφερε ο Στέλιος Δρυς, πρόεδρος της εταιρείας Foodstantard απαιτείται ένταση της προσπάθειας ενημέρωσης των καταναλωτών και της σωστής καταναλωτικής συμπεριφοράς. Μάλιστα ανέφερε ότι τοι πρόγραμμα έχει δράσεις προβολής σε αγορές της Ευρώπης, ενώ αναμένεται να συνεχιστεί με έντονη διάσταση εξωστρέφειας σημειώνοντας ότι ο καταναλωτής θα πρέπει να ξέρει το τι αντιπροσωπεύει το κάθε τρόφιμο.
Όπως χαρακτηριστικά τόνισε στην ίδια εκδήλωση,ο Παύλος Σατολιάς, Πρόεδρος της Εθνικής Ένωσης Αγροτικών συνεταιρισμών (ΕΘΕΑΣ) οι προϋποθέσεις για την παρασκευή της φέτας είναι αυστηρές και απαιτούν διαδικασίες κοστοβόρες και βέβαια μεγάλες ποσότητες γάλακτος, κάτι που συχνά οδηγεί σε παραβατικές συμπεριφορές. “Αυτό θα πρέπει να αντιμετωπιστεί πιο δυναμικά” ανέφερε. “Π.χ. για να είναι ένα προϊόν φέτα θα πρέπει να έχει ελληνικό αιγοπρόβειο γάλα σε δεδομένη αναλογία, που σε 48 ώρες να ΄έχει πήξει με παραδοσιακή μέθοδο και να ωριμάσει για 2 μήνες σε βαρέλια με 56% υγρασία” σημείωσε ο κ. Σατολιάς τονίζοντας ότι θα πρέπει να χτιστεί μια συμπεριφορά στην αγορά ώστε ο πολίτης να απολαμβανει το σωστο προϊόν σε σωστή τιμή, με σωστή ενημέρωση.
Από την πλευρά του ο πρόεδρος του του ΕΛΓΟ – ΔΗΜΗΤΡΑ καθηγητής Σέρκος Χαρουτουνιάν υπογράμμισε ότι τα τελευταία χρόνια έχει γίνει μια σημαντική προσπάθεια, τόσο νομοθετική, όσο κι εφαρμοστική από τον ΕΛΓΟ, ωστε προϊόντα όπως η φέτα και άλλα να θωρακιστούν από φαινόμενα παραπλάνησης.
Τα Π.Ο.Π. και Π.Γ.Ε.
Υπενθυμίζεται, ότι τα προϊόντα Π.Ο.Π. και Π.Γ.Ε. αποτελούν μια ισχυρότερη μορφή γεωγραφικής ένδειξης που προσδιορίζει προϊόντα που προέρχονται από μια συγκεκριμένη γεωγραφική περιοχή, όπου η ποιότητα και τα χαρακτηριστικά του προϊόντος αποδίδονται ουσιαστικά ή αποκλειστικά στο γεωγραφικό του περιβάλλον, συμπεριλαμβανομένων των φυσικών και ανθρώπινων παραγόντων.
Τα οφέλη Π.Ο.Π. και Π.Γ.Ε.:
1. Διατήρηση της Πολιτιστικής Κληρονομιάς: Τα προϊόντα Π.Ο.Π. και Π.Γ.Ε. αντικατοπτρίζουν τις πολιτιστικές και παραδοσιακές πρακτικές συγκεκριμένων περιοχών, διατηρώντας την τοπική κληρονομιά και γνώση.
2. Διασφάλιση ποιότητας και γνησιότητας: Η προστασία που παρέχεται από τα Π.Ο.Π. και Π.Γ.Ε. προϊόντα διασφαλίζει τους καταναλωτές ότι το προϊόν που αγοράζουν είναι γνήσιο και συγκεκριμένου προτύπου, με βάση τη συγκεκριμένη γεωγραφική του προέλευση.
3. Προώθηση της Αγροτικής Ανάπτυξης: Οι ετικέτες Π.Ο.Π. και Π.Γ.Ε. μπορούν να τονώσουν τις τοπικές οικονομίες και την αγροτική ανάπτυξη υποστηρίζοντας παραδοσιακές γεωργικές πρακτικές και τονώνοντας τον τουρισμό.
4. Διαφοροποίηση αγοράς: Οι ετικέτες Π.Ο.Π. και Π.Γ.Ε. δημιουργούν μοναδικές προτάσεις πώλησης για τους παραγωγούς, διαφοροποιώντας τα προϊόντα τους στην αγορά και παρέχοντας ανταγωνιστικό πλεονέκτημα.
5. Εμπιστοσύνη Καταναλωτή: Η επισήμανση των ετικετών Π.Ο.Π. & Π.Γ.Ε. επιτρέπει στους καταναλωτές να κάνουν ενημερωμένες επιλογές με βάση τη φήμη και την ποιότητα που συνδέονται με μια συγκεκριμένη περιοχή, ενισχύοντας την εμπιστοσύνη και την εμπιστοσύνη στα προϊόντα που αγοράζουν.
Συνολικά, η τελευταία εκδήλωση τύπου ήταν μια πολύ επιτυχημένη που προκάλεσε μεγάλο ενδιαφέρον για τα προϊόντα Π.Ο.Π. και Π.Γ.Ε. και την παραγωγή τους.
Το πρόγραμμα προώθησης «Μικροί Θησαυροί της Ευρώπης», με την υποστήριξη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και την σφραγίδα «Enjoy it’s from Europe», δίνει την ευκαιρία να γνωρίσουμε καλύτερα τα προϊόντα Π.Ο.Π. και Π.Γ.Ε. και να ενημερωθούμε και για τους συνεταιρισμούς παραγωγών ανά την Ελλάδα.
Συγκεκριμένα η ΝΕΑ ΠΑΣΕΓΕΣ έχει ως στόχο τη διάδοση του θεσμού των συνεταιρισμών και την ανάπτυξη της συνεταιριστικής συνείδησης.
Το πρόγραμμα, τα προϊόντα και τους παραγωγούς καταγράφονται αναλυτικά στην ιστοσελίδα: //mikroithisavroi.eu/to-programma/.
Πηγή: Reporter