Κάμψη σημείωσαν στο πρώτο τρίμηνο του 2023 οι ελληνικές εξαγωγές της αλυσίδας ένδυσης-κλωστοϋφαντουργίας, με την πορεία τους να αποτυπώνει τις οικονομικές αναταράξεις που προκαλούν οι γεωπολιτικές εξελίξεις και ο πόλεμος στην Ουκρανία, όπως επισήμανε, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο γενικός διευθυντής του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Πλεκτικής- Έτοιμου Ενδύματος (ΣΕΠΕΕ), Θεόφιλος Ασλανίδης.
Αντίθετα, αισθητή άνοδος, άνω του 28%, κατεγράφη στις λιανικές πωλήσεις στην εγχώρια αγορά, καθώς οι καταναλωτές, που το προηγούμενο διάστημα κρατούσαν πιο αμυντική στάση, έδειξαν διατεθειμένοι να ανανεώσουν τη γκαρνταρόμπα τους. Σε τι οφείλεται αυτή η εικόνα δύο όψεων;
«Στις εξαγωγές, οι παραγγελίες "μπαίνουν" έξι ώς οκτώ μήνες νωρίτερα, άρα δόθηκαν σε πιο αρνητική συγκυρία, σε ό,τι αφορά τις τιμές της ενέργειας και τον πληθωρισμό. Κάνοντας μια ανάλυση στις εισαγωγές ένδυσης- κλωστοϋφαντουργίας στην ΕΕ, διαπίστωσα ότι η στρατηγική των μεγάλων αλυσίδων να επαναφέρουν την παραγωγή στην Ευρώπη μετά τις αρρυθμίες που προκάλεσε η πανδημία και μετέπειτα ο πόλεμος στην Ουκρανία, έμεινε τελικά, σε μεγάλο βαθμό, σε επίπεδο προθέσεων. Το 2022, για παράδειγμα, εκτινάχθηκαν στην ΕΕ οι εισαγωγές από χώρες χαμηλού κόστους, όπως το Μπαγκλαντές, το Βιετνάμ, η Μιανμάρ ή η Καμπόζη. Λογικό σε μια περίοδο που υπήρξε κατακόρυφη αύξηση του ενεργειακού κόστους, σε συνδυασμό με πρωτοφανείς πληθωριστικές πιέσεις -και άρα ανάγκη για όσο το δυνατόν χαμηλότερο κόστος παραγωγής» σημείωσε ο κ. Ασλανίδης.
Επισήμανε δε, ότι πολλές εταιρείες λειτουργούν ακόμα και με ζημία, καθώς το κόστος των πρώτων υλών για τα ρούχα αυξήθηκε κατά 15%-20%, ενώ η αύξηση στην τιμή του τελικού προϊόντος συγκρατήθηκε στο 10%. Μεγαλύτερη ζημία υπέστησαν, κατά τον ίδιο, οι εταιρείες ιδιωτικής ετικέτας (private label), καθώς όσοι αγοράζουν επώνυμα και ακριβά brands συνήθως έχουν μεγαλύτερη αγοραστική δύναμη. Αν και ο κ. Ασλανίδης δεν έχει ακόμα επεξεργαστεί επίσημα στατιστικά στοιχεία για το πώς κινήθηκαν στο τρίμηνο άλλες ευρωπαϊκές χώρες, παραδοσιακοί εξαγωγείς ρούχων, σημειώνει ότι σε επίσκεψή του στην Πορτογαλία, προ ολίγων μηνών, η εικόνα ως προς τις εξαγωγές ήταν αντίστοιχη, «είχαν "καθίσει"», όπως χαρακτηριστικά είπε.
Σε αντίθεση με τις ελληνικές εξαγωγές, που μειώθηκαν κατά 7,8% (11% για τα ρούχα, 7,6% για την κλωστοϋφαντουργία και 3,3% για το βαμβάκι), με τη συνολική αξία τους να υποχωρεί στα 588 εκατ. ευρώ, στην εγχώρια αγορά οι πωλήσεις αυξήθηκαν στο πρώτο τρίμηνο στα 642 εκατ. ευρώ (+28,1%). Τη θετικότερη αυτή εικόνα, ο κ. Ασλανίδης την αποδίδει στο γεγονός ότι η λιανική πώληση γίνεται σε άμεσο χρόνο (ενώ οι παραγγελίες για τις εξαγωγές μήνες νωρίτερα). Έτσι, σε μια περίοδο που η κατάσταση ως προς τις τιμές της ενέργειας και τον πληθωρισμό έχει σε έναν βαθμό εξομαλυνθεί, οι καταναλωτές εμφανίζονται πιο πρόθυμοι να βάλουν το χέρι στην τσέπη, ακόμα και για μη ανελαστικές δαπάνες, όπως η αγορά ενός καινούργιου ρούχου.
Μείωση κατέγραψαν στο πρώτο τρίμηνο του έτους και οι εισαγωγές του κλάδου στην Ελλάδα, σε ποσοστό 4,3%. Για το σύνολο της αλυσίδας ένδυσης -κλωστοϋφαντουργίας υποχώρησαν σε αξία σε 874 εκατ. ευρώ το 2023 έναντι 913 εκατ. ευρώ του πρώτου τριμήνου του 2022. Η μείωση των εισαγωγών της κλωστοϋφαντουργίας ήταν μεγαλύτερη και διαμορφώθηκε σε 13,3%._
Ακολουθήστε το Agrocapital.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις