Η Ρωσία διπλασιάζει τις προσπάθειές της να εμποδίσει τις εξαγωγές σιτηρών της Ουκρανίας και να μεγιστοποιήσει τη ζημιά στα κέρδη του Κιέβου μία εβδομάδα αφότου αποχώρησε από μια σημαντική συμφωνία για τα σιτηρά που εξασφαλίζει τις εξαγωγές σιτηρών της Ουκρανίας.
Εκτός από τις συστηματικές επιθέσεις σε τρία ουκρανικά λιμάνια στη Μαύρη Θάλασσα κοντά στην Οδησσό τις τελευταίες ημέρες, η Μόσχα στόχευσε για πρώτη φορά τερματικούς σταθμούς της Ουκρανίας στον ποταμό Δούναβη το βράδυ της Δευτέρας.
Εμποδίζοντας τις εξαγωγές σιτηρών της Ουκρανίας, η Ρωσία ελπίζει να μειώσει τα έσοδα του ουκρανικού προϋπολογισμού και να αυξήσει σημαντικά τις τιμές στην παγκόσμια αγορά — και να αποκομίσει τα οφέλη για τον εαυτό της, είπαν ανεξάρτητοι ειδικοί στους The Moscow Times.
"Τα χτυπήματα στις λιμενικές υποδομές είναι μια [μορφή] πίεση στο Κίεβο και στις εταιρείες μεταφορών. Το Κρεμλίνο προσπαθεί να προκαλέσει τη μέγιστη ζημιά στην Ουκρανία — να της στερήσει σταθερά οικονομικά έσοδα και να κατακτήσει η ίδια τις ουκρανικές αγορές", πρώην αξιωματούχος της Ευρωπαϊκής Ένωσης είπε στους Moscow Times υπό τον όρο της ανωνυμίας.
Τα χρηματιστήρια αντέδρασαν με αιχμηρά ράλι τιμών αμέσως μετά την αποχώρηση της Ρωσίας από τη συμφωνία και απείλησε να χτυπήσει πλοία που κατευθύνονταν προς τα ουκρανικά λιμάνια, καθώς και μετά από αιφνιδιαστική επίθεση με drone νωρίς τη Δευτέρα σε ουκρανική λιμενική υποδομή στον Δούναβη, που διέρχεται από τη Ρουμανία, μέλος του ΝΑΤΟ.
Στη συμφωνία με τη μεσολάβηση της Τουρκίας και του ΟΗΕ που συμφωνήθηκε τον Ιούλιο του 2022, η Ρωσία συμφώνησε να επιτρέψει την ασφαλή διέλευση των εξαγωγών σιτηρών και λιπασμάτων από την Οδησσό και τα κοντινά λιμάνια.
Σε αντάλλαγμα, ο ΟΗΕ υπέγραψε μνημόνιο με τη Μόσχα —μία από τις μεγαλύτερες παραγωγούς τροφίμων στον κόσμο— που της επιτρέπει να προμηθεύει τρόφιμα και λιπάσματα στην παγκόσμια αγορά παρά τις διεθνείς κυρώσεις και συμφωνεί να επανασυνδέσει την αγροτική τράπεζα Rosselkhozbank με το σύστημα πληρωμών SWIFT.
Από τότε που συμφωνήθηκε τον περασμένο Ιούλιο, η συμφωνία για τα σιτηρά επέτρεψε την εξαγωγή σχεδόν 33 εκατομμυρίων μετρικών τόνων τροφίμων μέσω των ουκρανικών λιμανιών, ανέφερε ο ΟΗΕ.
Ωστόσο, ο Ρώσος πρόεδρος Βλαντιμίρ Πούτιν και οι Ρώσοι διπλωμάτες κατήγγειλαν επανειλημμένα ότι οι όροι της Μόσχας δεν τηρήθηκαν ποτέ.
Πριν από την ανακοίνωση της Μόσχας ότι αποχωρεί από τη συμφωνία, ο Γενικός Γραμματέας του ΟΗΕ Αντόνιο Γκουτέρες έκανε μια τελευταία προσπάθεια να τη σώσει, υποσχόμενος σε επιστολή του στον Πούτιν ότι θα βοηθούσε στην επανασύνδεση της Rosselkhozbank με τη SWIFT .
Ο Γκουτέρες προσπάθησε επίσης να πείσει την ΕΕ να εκπληρώσει τουλάχιστον ορισμένους από τους όρους του μνημονίου με τη Ρωσία — αλλά οι Βρυξέλλες αρνήθηκαν, δήλωσε ο πρώην αξιωματούχος της ΕΕ στους The Moscow Times.
«Η ΕΕ είπε «δεν υπάρχει περίπτωση». Διότι όσον αφορά τις κυρώσεις, θα ήταν ένα βήμα προς τα πίσω. Οι αρχές μας είναι πιο σημαντικές για εμάς από το τι θα συμβεί με τα ουκρανικά σιτηρά», είπε η πηγή, επικαλούμενη τις εσωτερικές συζητήσεις της ΕΕ.
Η σταγόνα που ξεχείλισε το ποτήρι ήρθε την περασμένη εβδομάδα, όταν η γέφυρα της Ρωσίας προς την προσαρτημένη Κριμαία υπέστη ζημιά σε μια θανατηφόρα επίθεση με drone.
«Όταν ανατινάχθηκε η γέφυρα του Κερτς, δεν υπήρχε περίπτωση να κρατηθεί ζωντανή η συμφωνία», είπε η πηγή της ΕΕ.
Η συμφωνία είχε παραταθεί πολλές φορές τον περασμένο χρόνο, πιθανότατα χάρη στις διμερείς σχέσεις Ρωσίας-Τουρκίας καθώς και στις προσωπικές διευθετήσεις μεταξύ του Πούτιν και του Τούρκου ομολόγου του Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν.
Εν μέσω της αυξανόμενης διεθνούς απομόνωσης της Ρωσίας, η ισορροπία επιρροής στις σχέσεις μεταξύ Μόσχας και Άγκυρας μεταβάλλεται όλο και περισσότερο προς όφελος της Τουρκίας. Ο εμπορικός κύκλος εργασιών μεταξύ των χωρών αυξήθηκε κατά 80% το 2022, καθώς η Τουρκία παρέμεινε το μόνο μέλος του ΝΑΤΟ που απέφυγε να επιβάλει κυρώσεις στη Ρωσία ή να κλείσει τον εναέριο χώρο της στις ρωσικές αεροπορικές εταιρείες.
Δεδομένων των εγκάρδιων σχέσεών του τόσο με τη Μόσχα όσο και με το Κίεβο, ο Ερντογάν τοποθετείται ως ένας από τους κύριους μεσολαβητές μεταξύ των δύο, δήλωσε στους Moscow Times ο Ruslan Suleymanov, ειδικός στη Μέση Ανατολή.
Ως αποτέλεσμα, ο Ερντογάν παίζει τώρα ενεργό ρόλο στο Ναγκόρνο-Καραμπάχ και πιέζει τη Μόσχα στη Συρία — και μπορεί να αντέξει οικονομικά να παραδώσει μαχητές από το τάγμα Azov της Ουκρανίας στο Κίεβο παρά τις διαμαρτυρίες της Μόσχας.
Η διαπραγμάτευση της συμφωνίας για τα σιτηρά έγινε σε μια εποχή που η Μόσχα δεν είχε ακόμη υποστεί τόσες αποτυχίες στην Ουκρανία όπως σήμερα. Καθώς περνούσε ο καιρός, τα παράπονα της Ρωσίας για τη συμφωνία γίνονταν πιο δυνατά - αλλά το Κρεμλίνο συνέχισε να την επεκτείνει σε μια προσπάθεια να κατευνάσει τον Ερντογάν, είπε ο Σουλεϊμάνοφ.
"Μία από τις παρατάσεις της συμφωνίας [έγινε] λίγο πριν από τον δεύτερο γύρο των προεδρικών εκλογών στην Τουρκία... Φυσικά, το Κρεμλίνο ανέβαλε στον Τούρκο πρόεδρο" για να τον βοηθήσει να εμφανιστεί σημαντικός στην παγκόσμια σκηνή, είπε ο Σουλεϊμάνοφ.
Επιπλέον, το Κρεμλίνο τώρα επιδιώκει να ενισχύσει την εικόνα της Ρωσίας ως «φίλου της Αφρικής», δήλωσε στους The Moscow Times ο Μπόρις Μποντάρεφ, πρώην διπλωμάτης στη ρωσική αποστολή του ΟΗΕ στη Γενεύη, ο μόνος που παραιτήθηκε δημόσια για τον πόλεμο της Ουκρανίας .
Η Ρωσία αναμένεται να τοποθετηθεί ως κορυφαίος προμηθευτής τροφίμων για τις αφρικανικές χώρες, οι οποίες έχουν επηρεαστεί έντονα από την παγκόσμια επισιτιστική κρίση που ξεκίνησε από τον πόλεμο στην Ουκρανία, στη Σύνοδο Κορυφής Ρωσίας-Αφρικής αυτής της εβδομάδας στην Αγία Πετρούπολη .
Η επίθεση στα λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας της Ουκρανίας μετά την απόσυρση της συμφωνίας για τα σιτηρά ήταν αναμενόμενη, αλλά όχι κρίσιμη για την Ουκρανία, καθώς οι εξαγωγές τροφίμων και λιπασμάτων αντιπροσωπεύουν το 10% του ΑΕΠ της.
Από το 2022, το Κίεβο εκσυγχρονίζει τους τερματικούς σταθμούς του στον Δούναβη, γεγονός που του επέτρεψε να παραδίδει ομαλά φορτία απευθείας στην Τουρκία, την Ελλάδα και άλλες χώρες χωρίς να χρειάζεται τα αποκλεισμένα λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας, δήλωσε ο Αντρέι Σίζοφ, κορυφαίος Ρώσος ειδικός στη γεωργία και βιομηχανία τροφίμων.
Ωστόσο, οι επιθέσεις με μη επανδρωμένα αεροσκάφη της Ρωσίας στους τερματικούς σταθμούς του Δούναβη, Ρένι και Ιζμαήλ, θα μπορούσαν να περιορίσουν δραματικά τις εξαγωγικές επιλογές του Κιέβου.
"Κατά την άποψή μας, αυτό είναι ένα μεγαλύτερο γεγονός από τις προβλέψιμες επιθέσεις στην Οδησσό", είπε ο Σίζοφ στο Twitter. "Ο Δούναβης είναι μια βασική εξαγωγική διαδρομή με μηνιαία απόδοση άνω των 2 εκατομμυρίων τόνων. Αυτή τη φορά προσπαθούν πραγματικά να περιορίσουν την Ουκρανία εξαγωγές».
Η συμφωνία μπορεί να μην είναι πλέον τόσο σημαντική για τον Ερντογάν τώρα που κέρδισε την επανεκλογή του, αλλά εξακολουθεί να υπάρχει πιθανότητα να επιχειρήσει να την αναβιώσει, λέει ο Σουλεϊμάνοφ.
Η αναλυτική έκδοση Carnegie Politika ανέφερε ότι ο Ερντογάν πιθανότατα θα προσπαθήσει να αλλάξει γνώμη στον Πούτιν κατά τη διάρκεια της προγραμματισμένης συνάντησής τους τον Αύγουστο.
Πολλά μέρη εξακολουθούν να ενδιαφέρονται για τη συμφωνία, συμπεριλαμβανομένης της Ουκρανίας, του ΟΗΕ, των χωρών της Αφρικής και της Μέσης Ανατολής και της Δύσης, επομένως υπάρχει ακόμη πιθανότητα να αναβιώσει, δήλωσε στη Μόσχα ο David Sharp, ειδικός στον ισραηλινό στρατό. Φορές.
Ωστόσο, η ανοχή της Ουκρανίας στον κίνδυνο θα συνεχίσει να αυξάνεται όσο η μη στρατιωτική της υποδομή χτυπιέται σχεδόν καθημερινά, όπως αποδεικνύεται από τα χτυπήματα στη γέφυρα της Κριμαίας, δήλωσε ο Alexander Gabuev, διευθυντής του Κέντρου Carnegie για Ρωσικές και Ευρασιατικές Σπουδές στο Βερολίνο.
"Δεν υπάρχει μεγάλη πίστη στην Ουκρανία [με την έννοια] ότι είναι δυνατόν να συμφωνήσουμε σε ορισμένους κανόνες κλιμακωτικής συμπεριφοράς", είπε ο Γκαμπούεφ. "Καθώς οι Ρώσοι επιτίθενται σε μη στρατιωτικές υποδομές, [η Ουκρανία] θα συνεχίσει να επιτίθεται… δεν υπάρχει τίποτα Αυτό το είδος σπείρας μπορεί να είναι επικίνδυνο γιατί, όπως έδειξε η όλη πορεία της σύγκρουσης, η χώρα διαθέτει συμβατικά μέσα κλιμάκωσης».
Ενώ η Μαύρη Θάλασσα ήταν ζώνη σύγκρουσης από την αρχή του πολέμου, υπάρχει πλέον αυξημένος κίνδυνος σύγκρουσης με μη στρατιωτικά σκάφη, καθώς η Μόσχα και το Κίεβο έχουν προειδοποιήσει ότι θα θεωρήσουν τα πλοία που εισέρχονται στα λιμάνια του άλλου ως στρατιωτικά μεταφορικά. .
«Από την άποψη των κινδύνων και των κινδύνων, η κατάσταση έχει αλλάξει προς το χειρότερο», είπε ο Σαρπ. «Δεν υπάρχουν πλέον ασφαλείς γεωγραφικοί και προσωρινοί διάδρομοι».
Ακολουθήστε το Agrocapital.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις