Αυτό σημαίνει ότι οποιαδήποτε στρατιωτική κλιμάκωση στη Μαύρη Θάλασσα κινδυνεύει να στερήσει τον κόσμο από τεράστιες ποσότητες καλλιεργειών.
Όπως αναφέρει το Bloomberg, η χωρητικότητα των λιμανιών δοκιμάζεται: σύμφωνα με την εταιρεία συμβούλων SovEcon, η Ρωσία απέστειλε 4,4 εκατομμύρια τόνους σίτου τον Ιούλιο, ρεκόρ για τον μήνα και σχεδόν 60% πάνω από τον μέσο όρο.
Ορισμένοι τερματικοί σταθμοί στην Αζοφική Θάλασσα σταμάτησαν να δέχονται άλλα σιτηρά λόγω έλλειψης χωρητικότητας αποθήκευσης, υπογραμμίζει η SovEcon. Αυτό είναι πρόβλημα για τους αγρότες εάν η κατάσταση στη Μαύρη Θάλασσα μεταξύ Ουκρανίας και Μόσχας επιδεινωθεί και επιβραδύνει τις ρωσικές ροές, γιατί δεν θα έχουν πού να στείλουν τη σοδειά τους που είναι κρίσιμη για τις παγκόσμιες προμήθειες τροφίμων.
Μποτιλιάρισμα
Η κορυφαία παγκοσμίως εξαγωγός σιτηρών, Ρωσία, η οποία τον περασμένο μήνα αποχώρησε από τη συμφωνία που επέτρεπε στην Ουκρανία να εξάγει από λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας, μεταφέρει το μεγαλύτερο μέρος των σιτηρών της μέσω της πλωτής οδού. Σύμφωνα μάλιστα με εκτιμήσεις της αμερικανικής κυβέρνησης, η χώρα ξεκίνησε την εξαγωγική περίοδο με το μεγαλύτερο απόθεμα σιταριού εδώ και τρεις δεκαετίες. Και οι μεγάλες προμήθειες βοήθησαν να γίνει το ρωσικό σιτάρι μεταξύ των φθηνότερων στον κόσμο, παρέχοντάς του ένα συγκριτικό πλεονέκτημα.
Η SovEcon επισημαίνει πάντως, ότι εξαιτίας των σημείων συμφόρησης που προκλήθηκαν από το χειρισμό τόσο πολλών σιτηρών, οι ρωσικές πωλήσεις έχουν επιβραδυνθεί τις τελευταίες εβδομάδες.
«Έχουμε μποτιλιαρίσματα και καθυστερήσεις γύρω από τα λιμάνια και πέφτει χιονοστιβάδα», ανέφερε ο διευθύνων σύμβουλος της SovEcon, Αντρέι Σίζοφ, υπογραμμίζοντας ότι όλοι οι χώροι είναι πλέον κατειλημμένοι.
Προς το παρόν, τα μικρότερα λιμάνια της Ρωσίας στην Αζοφική Θάλασσα είναι πιο υπερφορτωμένα από το κύριο λιμάνι σιτηρών της Μαύρης Θάλασσας του Novorossiysk, ανέφερε η SovEcon. Τα πλοία που πλέουν από λιμάνια της Αζοφικής Θάλασσας συνήθως ξεφορτώνουν σε μεγαλύτερα πλοία στο στενό του Κουρτς, τα οποία πλέουν στη Μαύρη Θάλασσα, αλλά η πλοήγηση μέσω του στενού έχει περιοριστεί για λόγους ασφαλείας μετά από επίθεση στη γέφυρα του Κουρτς νωρίτερα αυτόν τον μήνα.
Μαύρη Θάλασσα
Το Bloomberg υπογραμμίζει ότι οποιαδήποτε κλιμάκωση στη Μαύρη Θάλασσα θα μπορούσε να έχει μεγάλες αρνητικές επιπτώσεις στο παγκόσμιο εμπόριο σιτηρών. Το Κίεβο χτύπησε ένα ρωσικό πετρελαιοφόρο το Σαββατοκύριακο και προειδοποίησε ότι θα μπορούσαν να ακολουθήσουν περισσότερες επιθέσεις, καθώς επιδιώκει να ανταποδώσει τις προσπάθειες του Κρεμλίνου να ακρωτηριάσει τις εξαγωγές σιτηρών της Ουκρανίας.
Εάν η κατάσταση επιμένει ή επιδεινωθεί, αυτό θα μπορούσε να δημιουργήσει πονοκεφάλους αποθήκευσης στους καλλιεργητές σιτηρών της χώρας και να τους αναγκάσει να συσσωρεύσουν μεγάλες ποσότητες στα αγροκτήματα. Για παράδειγμα, μπορεί να μην έχουν χώρο για να αποθηκεύουν διαφορετικά είδη ή κατηγορίες σιταριού ξεχωριστά, σύμφωνα με τον Ντμίτρι Ρίλκο, διευθυντή της εταιρείας συμβούλων IKAR με έδρα τη Μόσχα.
«Η κατάσταση αποθήκευσης είναι αρκετά τεταμένη», είπε. «Παρά τις υψηλές εξαγωγές, υπάρχουν ακόμα πολλά σιτηρά και ο νότος περιμένει το δεύτερο κύμα της συγκομιδής».
Ακολουθήστε το Agrocapital.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις