Οι περισσότερες χώρες της ΕΕ δεν έχουν χρησιμοποιήσει την πρόσθετη ελευθερία που τους παρέχει η νέα Κοινή Αγροτική Πολιτική (ΚΓΠ) για να εφαρμόσουν μέτρα που ωφελούν αποτελεσματικά το περιβάλλον, σύμφωνα με νέα μελέτη.
Το να καταστεί η ΚΓΠ πιο φιλική προς το περιβάλλον και το κλίμα ήταν ο στόχος της τελευταίας μεταρρύθμισης, η οποία τέθηκε σε ισχύ τον Ιανουάριο του 2023 και περιλαμβάνει "οικολογικά συστήματα" μέσω των οποίων οι γεωργοί μπορούν να λάβουν επιπλέον χρήματα για την εφαρμογή ορισμένων μέτρων.
Ωστόσο, εναπόκειται στις επιμέρους χώρες της ΕΕ να αποφασίσουν ποια περιβαλλοντικά και κλιματικά μέτρα θα επιβραβεύονται και πόσα χρήματα θα λαμβάνουν.
Μια νέα μελέτη της γερμανικής περιβαλλοντικής οργάνωσης NABU και της Γερμανικής Ένωσης Μικροκαλλιεργητών (Ομάδα Εργασίας για τη Γεωργία) αποτίμησε πόσο αποτελεσματικοί είναι οι κατάλογοι μέτρων των 27 κρατών μελών - και τα αποτελέσματα είναι πολύ ανάμεικτα.
"Υπάρχει μεγάλη ποικιλομορφία και μεταβλητότητα στα οικολογικά προγράμματα", δήλωσε ο Max Meister της NABU στη Euractiv.
Μικτή περιβαλλοντική δράση
Για τη μελέτη, οι δύο οργανισμοί συνέκριναν στοιχεία σχετικά με την κατανομή των κονδυλίων από τα 28 διαφορετικά στρατηγικά σχέδια - 26 κράτη μέλη, καθώς και δύο για το Βέλγιο - ένα για τη Φλάνδρα και ένα για τη Βαλλονία.
Σύμφωνα με τον Meister, είναι λογικό τα κράτη μέλη να προωθούν διαφορετικές πρακτικές - άλλωστε, "η Φινλανδία έχει πολύ διαφορετικές συνθήκες από τη Μάλτα, για παράδειγμα".
Ταυτόχρονα, ο θετικός περιβαλλοντικός αντίκτυπος των μέτρων διαφέρει σημαντικά από χώρα σε χώρα και μερικές φορές είναι πολύ χαμηλός.
Για παράδειγμα, πολλές χώρες της ΕΕ δαπανούν μεγάλα χρηματικά ποσά για την προώθηση γεωργικών πρακτικών που μόλις και μετά βίας υπερβαίνουν την υφιστάμενη κατάσταση ή τα λεγόμενα πρότυπα καλών γεωργικών και περιβαλλοντικών συνθηκών (GAEC) - τις ελάχιστες απαιτήσεις για τη λήψη γεωργικών κονδυλίων της ΕΕ.
"Αυτό απλά δεν αποφέρει τα μεγάλα περιβαλλοντικά οφέλη", δήλωσε ο Meister. Αυτό συμβαίνει με πολλά μέτρα στην Αυστρία, για παράδειγμα, εξήγησε.
Ταυτόχρονα, σύμφωνα με τη μελέτη, πολλοί περιβαλλοντικοί κανονισμοί δεν έχουν ούτως ή άλλως σχεδιαστεί για να αποφέρουν περιβαλλοντικά οφέλη και αντ' αυτού επιβραβεύουν μέτρα κατά της αντοχής στα αντιβιοτικά, για παράδειγμα.
Αναποδιές και πρόοδος
Η Ιταλία και η Ρουμανία, για παράδειγμα, δαπανούν πολλά χρήματα για τέτοια μέτρα.
"Εδώ φαίνεται ότι τα κράτη μέλη μοιράζουν χρήματα για χάρη της διανομής χρημάτων", επέκρινε ο Meister.
Πρόσθεσε ότι και η Γαλλία χρησιμοποίησε τις πρόσθετες ελευθερίες που παρέχει στα κράτη μέλη η νέα ΚΓΠ για να πέσει κάτω από το επίπεδο προστασίας του περιβάλλοντος που είχε επιτευχθεί κατά την προηγούμενη περίοδο χρηματοδότησης.
Σύμφωνα με τον Meister, υπάρχουν καλές προσεγγίσεις στην Ολλανδία και τη Σλοβακία, ενώ σύμφωνα με τη μελέτη, η Γερμανία συγκαταλέγεται επίσης μεταξύ των χωρών που προσφέρουν έναν κατάλογο περιβαλλοντικών κανονισμών με αρκετά ισχυρά περιβαλλοντικά οφέλη.
Ωστόσο, τα στοιχεία αυτά δεν αντικατοπτρίζουν ακόμη τον βαθμό στον οποίο τα εθελοντικά συστήματα γίνονται πραγματικά αποδεκτά από τις γεωργικές εκμεταλλεύσεις. Τα πρώτα στοιχεία δείχνουν ότι αυτό αποτελεί πρόβλημα ιδίως στη Γερμανία, ενώ τα πιο χαλαρά μέτρα στην Αυστρία, για παράδειγμα, είναι καλά αποδεκτά.
Ενώ μένει να φανεί αν τα οικολογικά συστήματα θα γίνουν πιο δημοφιλή στη Γερμανία, ο Meister πιστεύει ότι μπορούν ήδη να αντληθούν διδάγματα από τη μελέτη των 28 σχεδίων.
Για παράδειγμα, το δίδαγμα ότι η πρόσθετη ελευθερία δεν απέφερε μόνο πλεονεκτήματα και ευελιξία για τα κράτη μέλη, αλλά, το σημαντικότερο, επέτρεψε στις εθνικές κυβερνήσεις να επιδιώξουν ένα χαμηλότερο επίπεδο περιβαλλοντικών φιλοδοξιών.
Καλύτερος έλεγχος και υποστήριξη
"Αυτή η τάση επανεθνικοποίησης είναι προβληματική από αυτή την άποψη", λέει ο Meister.
Ταυτόχρονα, υπήρξε ελάχιστη καινοτομία στο σχεδιασμό των μέτρων, με πολλά μέτρα να έχουν ληφθεί από την προηγούμενη ΚΓΠ ή να έχουν τροποποιηθεί ελάχιστα, ενώ η νέα προσέγγιση δεν έχει ακόμη συμβάλει ούτε στη μείωση της γραφειοκρατίας, προσθέτει.
Για να επιτευχθούν βελτιώσεις, η έκθεση προτείνει διάφορες συστάσεις για δράση.
"Από τη μία πλευρά, χρειαζόμαστε ένα πιο ισχυρό, πραγματικό σύστημα αξιολόγησης από την Ένωση που θα συνοδεύει τα κράτη μέλη", δήλωσε ο Meister, προσθέτοντας ότι, μέχρι στιγμής, τα περισσότερα κράτη μέλη δεν έχουν καταστήσει σαφές πώς τα οικολογικά συστήματα που έχουν επιλέξει συμβάλλουν στους διακηρυγμένους στόχους της ΚΑΠ.
"Θα μπορούσε όμως να δοθεί στα κράτη μέλη και ένα είδος εγχειριδίου στο οποίο, για παράδειγμα, θα συγκεντρώνονται καινοτόμα μέτρα, επιτυχημένα μέτρα, αποτελεσματικά, στοχευμένα μέτρα", πρόσθεσε.
Εν τω μεταξύ, οι ομοσπονδιακοί υπουργοί Γεωργίας και οι υπουργοί Γεωργίας των κρατιδίων συναντήθηκαν στο Κίελο την Πέμπτη και την Παρασκευή (21-22 Σεπτεμβρίου) για να συζητήσουν, μεταξύ άλλων, τις προσαρμογές του γερμανικού στρατηγικού σχεδίου της ΚΓΠ για το 2024 και το 2025.
Ωστόσο, αλλαγές στη θεμελιώδη αρχιτεκτονική της ΚΓΠ και στη σχέση μεταξύ των Βρυξελλών και των κρατών μελών δεν αναμένονται πριν από την επόμενη μεταρρύθμιση της ΚΓΠ, η οποία θα αποτελέσει αντικείμενο διαπραγμάτευσης τα επόμενα χρόνια και αναμένεται να τεθεί σε ισχύ το 2028.
Ακολουθήστε το Agrocapital.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις