Οι εξαγωγές μέσω του διαδρόμου της Ουκρανίας στη Μαύρη Θάλασσα έφθασαν τα 50 εκατομμύρια τόνους

Το 2023, ο όγκος των εξαγωγών ουκρανικών προϊόντων ανήλθε σε σχεδόν 100 εκατομμύρια τόνους

Ο θαλάσσιος διάδρομος που δημιούργησε το ουκρανικό ναυτικό έχει εξάγει 50 εκατομμύρια τόνους φορτίου σε εννέα μήνες λειτουργίας. Αυτό ανέφερε η υπηρεσία Τύπου του Υπουργείου Κοινοτήτων, Εδαφών και Υποδομών.

Σημειώνεται ότι παρά τις συνεχείς επιθέσεις των Ρώσων, οι Ουκρανοί λιμενεργάτες κατάφεραν να χειριστούν 1737 πλοία.

Όπως αναφέρεται, το 2023, ο όγκος των εξαγωγών ουκρανικών προϊόντων ανήλθε σε σχεδόν 100 εκατομμύρια τόνους, δηλαδή 112 χιλιάδες τόνους περισσότερους από ό,τι το 2022. Ωστόσο, σε όρους αξίας, ο αριθμός μειώθηκε κατά 18,7% στα 35,8 δισεκατομμύρια δολάρια, ένα από τα χαμηλότερα στοιχεία της τελευταίας δεκαετίας.

Τι συμβαίνει με τις ουκρανικές εξαγωγές;

Οι εξαγωγές αγαθών άρχισαν να αυξάνονται το περασμένο φθινόπωρο χάρη στο νέο διάδρομο προς τα λιμάνια της Μεγάλης Οδησσού, ο οποίος βρίσκεται υπό την προστασία των Ενόπλων Δυνάμεων της Ουκρανίας. Συγκεκριμένα, τον Δεκέμβριο, χάρη στον θαλάσσιο διάδρομο, οι εξαγωγές αγροτικών προϊόντων της Ουκρανίας αυξήθηκαν σε 7,2 εκατομμύρια τόνους. Από την έναρξη του πολέμου πλήρους κλίμακας, το υψηλότερο επίπεδο εξαγωγών (7,45 εκατομμύρια τόνοι) ήταν τον Μάρτιο του 2022.

Ταυτόχρονα, τον Απρίλιο του 2024, η Ουκρανία σημείωσε νέο ρεκόρ εξαγωγών αγαθών από την Ουκρανία κατά τη διάρκεια ενός πολέμου πλήρους κλίμακας - 13,1 εκατομμύρια τόνοι ουκρανικών αγαθών αξίας 3,3 δισεκατομμυρίων δολαρίων.

Υπενθυμίζεται ότι τον Ιούλιο του 2023, η Ρωσία αποσύρθηκε από την Πρωτοβουλία για τα σιτηρά της Μαύρης Θάλασσας και ανακοίνωσε ότι θα θεωρούσε στρατιωτικό στόχο κάθε πολιτικό πλοίο που θα έφευγε από τα ουκρανικά λιμάνια. Μετά από αυτό, η Ρωσία εξαπέλυσε μαζικές επιθέσεις σε ουκρανικά λιμάνια στον Δούναβη, εξαπολύοντας «σαχλαμαρίστικα» πλήγματα σε εγκαταστάσεις αποθήκευσης και μεταφόρτωσης σιτηρών.

Με τη σειρά της, η Ουκρανία δημιούργησε τη δική της προσωρινή διαδρομή από τα λιμάνια της Μεγάλης Οδησσού. Αρχικά, οι πλοιοκτήτες ήταν επιφυλακτικοί ως προς τη χρήση της νέας διαδρομής, καθώς η Ρωσία απειλούσε να αντιμετωπίσει κάθε πλοίο που έπλεε προς την Ουκρανία ως πιθανό στόχο. Ωστόσο, ενώ ο αριθμός των πλοίων αυξάνεται, οι κίνδυνοι ασφαλείας παραμένουν οι ίδιοι.