Πτωτικά οι εξαγωγές χοιρινού κρέατος της Ε.Ε. προς Ηνωμένο Βασίλειο


Οι χώρες της ΕΕ εξήγαγαν 181.800 τόνους χοιρινού κρέατος και προϊόντων χοιρινού κρέατος στο Ηνωμένο Βασίλειο το πρώτο τρίμηνο του 2024. Αν και αυτό μπορεί να φαίνεται πολύ, είναι ο χαμηλότερος όγκος του πρώτου τριμήνου που έχει καταγραφεί ποτέ, εξαιρουμένου του 2021, όταν το Brexit είχε σοβαρές επιπτώσεις στο εμπόριο, αναφέρει το συμβούλιο γεωργικών εισφορών AHDB.

Η κατάσταση ενδέχεται να χειροτερέψει σημαντικά στο υπόλοιπο του τρέχοντος έτους λόγω των νέων συνοριακών ελέγχων που εισήγαγε το Ηνωμένο Βασίλειο στις 30 Απριλίου. Η Βρετανική Ένωση Μεταποιητών Κρέατος BMPA προειδοποιεί ότι το κόστος αυτών των ελέγχων είναι εξαιρετικά υποτιμημένο. ''Οι εκτιμήσεις είναι παραπλανητικές'', λέει ο Peter Hardwick, σύμβουλος εμπορικής πολιτικής.

Οι εξαγωγές ευρωπαϊκού κατεψυγμένου χοιρινού κρέατος στη βρετανική αγορά μειώθηκαν κατά περίπου 16% σε ετήσια βάση. Οι εξαγωγές μπέικον κατά πάνω από 6% και οι εξαγωγές επεξεργασμένου ζαμπόν, ώμων και τεμαχίων κατά 7,3%. Ωστόσο, σε αξία, οι συνολικές εισαγωγές χοιρινού κρέατος στο Ηνωμένο Βασίλειο αυξήθηκαν το πρώτο τρίμηνο, σε σύγκριση με ένα χρόνο νωρίτερα, κατά 4% σε 683,6 εκατ. λίρες, λόγω των υψηλότερων τιμών.

Τα στοιχεία αυτά επηρεάζονται, σε μικρό βαθμό, από τους νέους κανόνες για τα διοικητικά σύνορα μετά το Brexit, οι οποίοι τέθηκαν σε ισχύ στις 30 Ιανουαρίου του τρέχοντος έτους. Ένα μεγαλύτερο πλήγμα, ας πούμε, ήρθε 3 μήνες αργότερα, όταν το λεγόμενο Border Target Operating Model BTOM τέθηκε σε ισχύ στις 30 Απριλίου. Τώρα, τα εισερχόμενα φορτηγά γεμάτα κρέας, γαλακτοκομικά προϊόντα, λουλούδια και άλλα λεγόμενα προϊόντα υψηλού ή μεσαίου κινδύνου μπορούν να σταματήσουν στους βρετανικούς συνοριακούς σταθμούς για να επιτρέψουν στους υπαλλήλους να πραγματοποιήσουν φυσικό έλεγχο.

Μέχρι στιγμής, οι νέοι αυτοί έλεγχοι δεν έχουν οδηγήσει σε σημαντικές καθυστερήσεις, αν και έχουν αναφερθεί ορισμένα μεμονωμένα προβλήματα. Οι άγρια προβλεπόμενες ελλείψεις στα καταστήματα δεν υλοποιήθηκαν επίσης. Ωστόσο, η BPMA προειδοποιεί ότι οι έλεγχοι BTOM κοστίζουν πολύ περισσότερο από ό,τι υπολόγισε το Υπουργείο Τροφίμων και Αγροτικών Υποθέσεων Defra. "Ο πλήρης αντίκτυπος της BTOM του Ηνωμένου Βασιλείου έχει πλέον γίνει αντιληπτός και δεν είναι καθόλου ασήμαντος. Η πραγματική οικονομική επιβάρυνση των εισαγωγέων και τελικά των καταναλωτών είναι σημαντικά υψηλότερη", γράφει η οργάνωση.

Πρώτον, η Defra εισήγαγε εισφορά 29 λιρών, το Common User Charge, για όλες τις αποστολές κρέατος και άλλων προϊόντων υψηλού κινδύνου που εισέρχονται στη χώρα. Το υπουργείο ανέφερε ότι η εν λόγω επιβάρυνση θα έχει ανώτατο όριο τα 145 ευρώ ανά φορτίο φορτηγού, ώστε να περιοριστεί το κόστος για τους εισαγωγείς. Ωστόσο, η BMPA λέει ότι "το κόστος στον πραγματικό κόσμο παρουσιάζει μια εντελώς διαφορετική εικόνα". Το "ανώτατο όριο" ισχύει ανά φορτίο που χρησιμοποιεί ένα Κοινό Έγγραφο Υγειονομικής Εισόδου (CHED) και όχι ανά φορτίο φορτηγού. Ένα ομαδικό φορτίο π.χ. πέντε αποστολών με 5 CHED, η καθεμία με 5 σειρές προϊόντων, θα μπορούσε να χρεωθεί με 725 λίρες για ένα μόνο φορτίο φορτηγού.

Και υπάρχει και ένα κρυφό πρόσθετο κόστος. Τα φορτηγά που έρχονται μέσω του λιμανιού του Ντόβερ ή του Eurotunnel, τα οποία διαχειρίζονται τη συντριπτική πλειοψηφία των εισαγωγών τροφίμων στο Ηνωμένο Βασίλειο, μπορούν να σταλούν τυχαία σε ένα ειδικά κατασκευασμένο κέντρο ελέγχου στο Sevington, περίπου 20 μίλια από την ακτή. Για τους ελέγχους αυτούς φαίνεται να ισχύει ξεχωριστή χρέωση, η οποία ξεκινά από 66 λίρες για φορτία έως 6 τόνους συν 11 λίρες για κάθε επιπλέον τόνο. Το περίεργο είναι ότι η χρέωση αυτή επιβάλλεται ανεξάρτητα από το αν ένα φορτηγό αποστέλλεται στο Sevington για έλεγχο ή αν απλώς παρακάμπτεται, αναφέρει η BMPA.

 

Ακολουθήστε το Agrocapital.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις