Η Επιτροπή εγκρίνει γενετικώς τροποποιημένες ποικιλίες αραβοσίτου για χρήση σε τρόφιμα και ζωοτροφές

Σήμερα, η Επιτροπή ενέκρινε δύο γενετικώς τροποποιημένες (ΓΤ) ποικιλίες αραβοσίτου και ανανέωσε την έγκριση μιας ακόμη γενετικώς τροποποιημένης ποικιλίας αραβοσίτου για χρήση σε τρόφιμα και ζωοτροφές.

Οι αποφάσεις έγκρισης της Επιτροπής επιτρέπουν μόνο την εισαγωγή των εν λόγω ΓΤ ποικιλιών αραβοσίτου για χρήση σε τρόφιμα και ζωοτροφές, και όχι την καλλιέργειά τους στην ΕΕ. Οι εν λόγω ποικιλίες αραβοσίτου έχουν υποβληθεί σε ολοκληρωμένη και αυστηρή διαδικασία αξιολόγησης, η οποία εξασφαλίζει υψηλό επίπεδο προστασίας της υγείας των ανθρώπων και των ζώων, καθώς και του περιβάλλοντος. Η Ευρωπαϊκή Αρχή για την Ασφάλεια των Τροφίμων (EFSA) εξέδωσε θετική επιστημονική αξιολόγηση καταλήγοντας στο συμπέρασμα ότι οι εν λόγω ΓΤ ποικιλίες αραβοσίτου είναι εξίσου ασφαλείς με τις συμβατικές

Οι εγκρίσεις ισχύουν για 10 έτη, ενώ όλα τα προϊόντα που παράγονται από αυτές τις ΓΤ ποικιλίες θα υπόκειται στους αυστηρούς κανόνες επισήμανσης και ιχνηλασιμότητας της ΕΕ. Η Επιτροπή είχε νομική υποχρέωση να αποφασίσει σχετικά με τις άδειες αυτές καθώς τα κράτη μέλη δεν πέτυχαν ειδική πλειοψηφία ούτε υπέρ ούτε κατά της έγκρισης στη μόνιμη επιτροπή και στην επακόλουθη επιτροπή προσφυγών.

Τα τρόφιμα και οι ζωοτροφές γενικά προέρχονται από φυτά και ζώα που καλλιεργούνται και εκτρέφονται από τον άνθρωπο για αρκετές χιλιάδες χρόνια. Με την πάροδο του χρόνου, εκείνα τα φυτά και τα ζώα με τα πιο επιθυμητά χαρακτηριστικά επιλέχθηκαν για την αναπαραγωγή των επόμενων γενεών τροφίμων και ζωοτροφών. Αυτό συνέβη, για παράδειγμα, για φυτά με αυξημένη αντοχή στις περιβαλλοντικές πιέσεις, όπως ασθένειες ή με αυξημένη απόδοση.

Αυτά τα επιθυμητά χαρακτηριστικά εμφανίστηκαν μέσω φυσικών παραλλαγών στη γενετική σύνθεση αυτών των φυτών και ζώων. Πρόσφατα, έχει καταστεί δυνατή η τροποποίηση της γενετικής σύνθεσης ζωντανών κυττάρων και οργανισμών χρησιμοποιώντας τεχνικές της σύγχρονης βιοτεχνολογίας που ονομάζονται γονιδιακή τεχνολογία.

Το γενετικό υλικό τροποποιείται τεχνητά για να του δώσει μια νέα ιδιότητα (π.χ. αντοχή ενός φυτού σε ασθένεια, έντομο ή ξηρασία, ανοχή φυτού σε ζιζανιοκτόνο, βελτίωση της ποιότητας ή της θρεπτικής αξίας ενός τροφίμου, αυξημένη απόδοση).

Αυτοί οι οργανισμοί ονομάζονται «γενετικά τροποποιημένοι οργανισμοί» (ΓΤΟ) . Τα τρόφιμα και οι ζωοτροφές που περιέχουν ή αποτελούνται από τέτοιους ΓΤΟ, ή παράγονται από ΓΤΟ, ονομάζονται «γενετικά τροποποιημένα (ΓΤ) τρόφιμα ή ζωοτροφές».

Νέες Τεχνικές στη Βιοτεχνολογία

Η δημόσια διαβούλευση για την πρωτοβουλία σχετικά με φυτά που προέρχονται από στοχευμένη μεταλλαξογένεση και cisgenesis δημοσιεύθηκε την Παρασκευή 29 Απριλίου 2022 και παρέμεινε ανοιχτή για μια περίοδο 12 εβδομάδων έως την Παρασκευή, 22 Ιουλίου 2022.

Δημοσιεύτηκε ο οδικός χάρτης (εκτίμηση επιπτώσεων έναρξης) για την πρωτοβουλία για φυτά που ελήφθησαν με στοχευμένη μεταλλαξογένεση και cisgenesis . Η περίοδος ανατροφοδότησης έχει πλέον τελειώσει.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή παρακολουθεί τη συνεχή πρόοδο στη σύγχρονη βιοτεχνολογία, για να εξετάσει πώς μπορεί η ΕΕ να επωφεληθεί από την καινοτομία στον τομέα των τροφίμων και της γεωργίας, διατηρώντας παράλληλα υψηλά πρότυπα ασφάλειας. Την τελευταία δεκαετία,  έχουν αναπτυχθεί ποικίλες νέες τεχνικές , βασισμένες στην πρόοδο της βιοτεχνολογίας.

Τον Νοέμβριο του 2019, το Συμβούλιο ζήτησε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να παράσχει μελέτη σχετικά με τις νέες γονιδιωματικές τεχνικές (NGTs). Η μελέτη δημοσιεύθηκε στις 29 Απριλίου 2021.

Το Συμβούλιο ζήτησε επίσης από την Επιτροπή, εάν ενδείκνυται ενόψει των αποτελεσμάτων της μελέτης, να υποβάλει πρόταση ή με άλλο τρόπο να ενημερώσει το Συμβούλιο σχετικά με άλλα μέτρα που απαιτούνται ως συνέχεια της μελέτης.

Με βάση τα αποτελέσματα της μελέτης, η Επιτροπή έχει ξεκινήσει δράση πολιτικής για φυτά που παράγονται με στοχευμένη μεταλλαξιογένεση και σισγένεση, η οποία θα περιλαμβάνει εκτίμηση επιπτώσεων, συμπεριλαμβανομένης δημόσιας διαβούλευσης.

Η πρωτοβουλία αποσκοπεί στην κατάλληλη ρυθμιστική εποπτεία για τα σχετικά φυτικά προϊόντα, διασφαλίζοντας υψηλό επίπεδο προστασίας της υγείας των ανθρώπων και των ζώων και του περιβάλλοντος, και επιτρέποντας την καινοτομία και τη συμβολή ασφαλών νέων γονιδιωματικών τεχνικών στους στόχους της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας και της Στρατηγική Farm to Fork.