Ελαιόλαδο: Η Τουρκία αίρει την απαγόρευση των χύμα εξαγωγών

Οι παραγωγοί ελαιολάδου της Τουρκίας ετοιμάζονται να αυξήσουν τις εξαγωγές τους προς τις Ηνωμένες Πολιτείες, την Ιαπωνία και την Αυστραλία μετά την πλήρη άρση των περιορισμών στις εξαγωγές χύμα ελαιολάδου.

Στόχος τους είναι να ανταγωνιστούν τους ευρωπαίους παραγωγούς σε ποιότητα και τιμή, ενώ παράλληλα να σημειώσουν σημαντικά κέρδη σε άλλες βασικές αγορές, όπως η Σαουδική Αραβία, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, η Κίνα και η Ιαπωνία, όπου η ζήτηση αυξάνεται.

Μέχρι το 2025, η Τουρκία σχεδιάζει να ενισχύσει την παρουσία της σε αυτές τις περιοχές μέσω στοχευμένων εμπορικών και εμπορικών συνεργασιών.

Η Τουρκία θα συνεχίσει να αξιοποιεί την ανταγωνιστικότητά της ως προς το κόστος για να ενισχύσει περαιτέρω τις εξαγωγικές της δυνατότητες (επιτρέποντας) στους Τούρκους παραγωγούς να εισέλθουν με επιτυχία σε αγορές ευαίσθητες ως προς τις τιμές.- Sean Zacot, CEO, Boss Global Strategy

Η απαγόρευση άρθηκε 13 μήνες αφότου η τουρκική κυβέρνηση ανέστειλε τις εξαγωγές χύμα ελαιολάδου για να σταθεροποιήσει τις εγχώριες τιμές και να ενθαρρύνει την εξαγωγή ατομικά συσκευασμένου ελαιολάδου, το οποίο απαιτεί υψηλότερες τιμές από το χύμα ελαιόλαδο.

«Ο περιορισμός των εξαγωγών ελαιολάδου στην Τουρκία έγινε για να αποτραπεί η άνοδος των τιμών στην εγχώρια αγορά», δήλωσε ο Μουσταφά Ταν, πρόεδρος του Εθνικού Συμβουλίου Ελαιολάδου και Ελιάς. «Ωστόσο, δεδομένου ότι οι τιμές στην εγχώρια αγορά σχετίζονται με τις παγκόσμιες τιμές, το αποτέλεσμα αυτό δεν φάνηκε ιδιαίτερα».

Τον Ιούνιο, μετά από έντονες πιέσεις των παραγωγών και των εξαγωγέων, η κυβέρνηση ήρε την απαγόρευση, επιτρέποντας την εξαγωγή 50.000 μετρικών τόνων μέχρι τον Νοέμβριο.

«Ο τομέας ζητούσε συνεχώς την άρση του περιορισμού των εξαγωγών», δήλωσε ο Tan. «Ως εκ τούτου, ο τομέας μας είναι ικανοποιημένος με την απόφαση που ελήφθη. Με την άρση των εξαγωγικών περιορισμών για το ελαιόλαδο, οι εκπρόσωποι του κλάδου άρχισαν να βλέπουν το μέλλον. Η άρση των εξαγωγικών περιορισμών για το ελαιόλαδο θα οδηγήσει τον κλάδο σε υψηλότερα επίπεδα».

Οι Τούρκοι παραγωγοί ελαιολάδου αντιμετωπίζουν την αντίθετη πρόκληση, με υπερβολικά επίπεδα αποθεμάτων μετά από αρκετά χρόνια ισχυρών συγκομιδών και κάποιες δυσκολίες στην εξαγωγή ατομικά συσκευασμένου ελαιολάδου.

«Οι εξαγωγές ελαιολάδου της Τουρκίας περιορίζονται κατά κύριο λόγο σε χύμα πωλήσεις», δήλωσε ο Serkan Yasser, ειδικός στις εξαγωγές. «Πριν από την απαγόρευση, υπήρχε ανησυχία σχετικά με μια πιθανή έλλειψη εφοδιασμού για την εγχώρια αγορά. Ωστόσο, η σημερινή μας πρόκληση είναι η συσσώρευση υπερβολικών αποθεμάτων ελαιολάδου».

Σύμφωνα με τον Mehmet Emre Uygun, πρόεδρο του Συνδέσμου Εξαγωγέων Ελαιολάδου και Ελαιολάδου Αιγαίου (EZZIB), η Τουρκία είχε περίπου 150.000 τόνους αποθεμάτων ελαιολάδου ενόψει της έναρξης του καλλιεργητικού έτους.

Οι παρατηρητές αναμένουν ότι η Τουρκία θα παράγει περίπου 350.000 τόνους ελαιολάδου την καλλιεργητική περίοδο 2024/25. Με εγχώρια κατανάλωση περίπου 120.000 τόνων ετησίως, ο Emre Uygun και άλλοι Τούρκοι παραγωγοί και αξιωματούχοι ανησυχούν ότι θα έχουν πάρα πολύ ελαιόλαδο που δεν θα μπορεί να εξαχθεί πριν χάσει την ποιότητά του.

Ορισμένοι εμπειρογνώμονες της αλυσίδας εφοδιασμού αναμένουν ότι οι Τούρκοι παραγωγοί θα μπορούσαν να καλύψουν άμεσα το κενό που άφησαν δύο χρόνια συγκομιδών κάτω του μέσου όρου σε μεγάλο μέρος της Μεσογείου. Η Ισπανία και η Ιταλία δεν θα έχουν σχεδόν καθόλου αποθέματα ελαιολάδου μέχρι την κορύφωση της συγκομιδής τον Νοέμβριο και τον Δεκέμβριο.

«Καθώς η Ευρώπη παλεύει με τις προκλήσεις της παραγωγής, η Τουρκία έχει αναδειχθεί σε έναν τρομερό ανταγωνιστή», δήλωσε ο Sean Zacot, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της συμβουλευτικής εταιρείας για την εφοδιαστική αλυσίδα Boss Global Strategy.

Το ευνοϊκό κλίμα, οι ανταγωνιστικές τιμές και οι στρατηγικές πρωτοβουλίες της χώρας την έχουν βοηθήσει να κερδίσει μερίδιο αγοράς.

«Η Ισπανία αντιμετωπίζει σήμερα προκλήσεις στην παραγωγή που αποδίδονται στην ξηρασία και την κλιματική αλλαγή, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται σημαντικά κενά εφοδιασμού στην παγκόσμια αγορά ελαιολάδου», δήλωσε ο Zacot.

«Σε απάντηση, η Τουρκία έχει αυξήσει με επιτυχία την παραγωγική της ικανότητα και προσφέρει ελαιόλαδο σε ανταγωνιστικές τιμές», πρόσθεσε. «Η εξέλιξη αυτή έχει οδηγήσει σε αυξημένη ζήτηση για τουρκικό ελαιόλαδο σε βασικές αγορές, ιδίως εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπου η Ισπανία κατέχει ιστορικά κυρίαρχη θέση».

Σύμφωνα με τον Zacot, η πρόσφατη υποτίμηση της τουρκικής λίρας καθιστά τις εξαγωγές πολύ πιο ανταγωνιστικές από εκείνες των ευρωπαίων ανταγωνιστών.

«Αυτό το τιμολογιακό πλεονέκτημα, σε συνδυασμό με την υψηλή ποιότητα του τουρκικού ελαιολάδου, επέτρεψε στην Τουρκία να προσελκύσει νέους αγοραστές και να επεκτείνει το μερίδιο αγοράς της», δήλωσε. «Οι προβλέψεις δείχνουν ότι μέχρι το 2025, η Τουρκία θα συνεχίσει να αξιοποιεί την ανταγωνιστικότητά της ως προς το κόστος για να ενισχύσει περαιτέρω τις εξαγωγικές της δυνατότητες».

«Η κατάσταση αυτή έχει επιτρέψει στους Τούρκους παραγωγούς να εισέλθουν με επιτυχία σε αγορές ευαίσθητες στις τιμές στην Ασία, την Αφρική και τη Λατινική Αμερική», πρόσθεσε.

Σημαντικές κυβερνητικές επενδύσεις, η εισαγωγή νέων γεωπονικών πρακτικών και η κατασκευή σύγχρονων ελαιοτριβείων έχουν βελτιώσει την ποιότητα του τουρκικού ελαιολάδου, επιτρέποντας στους παραγωγούς να στραφούν από την εστίαση στις εξαγωγές χύμα σε ατομικά συσκευασμένο ελαιόλαδο.

«Δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στο βιολογικό και βιώσιμα παραγόμενο ελαιόλαδο, το οποίο ευθυγραμμίζεται με τις παγκόσμιες καταναλωτικές τάσεις», δήλωσε ο Zacot. «Παραδοσιακά, η Τουρκία έχει αναγνωριστεί ως εξαγωγέας χύμα ελαιολάδου- ωστόσο, παρατηρείται μια αξιοσημείωτη στροφή προς τη δημιουργία ισχυρών εγχώριων εμπορικών σημάτων. Οι εταιρείες επενδύουν όλο και περισσότερο σε στρατηγικές branding, συσκευασίας και μάρκετινγκ για να τοποθετήσουν το τουρκικό ελαιόλαδο ως προϊόν υψηλής ποιότητας».

Ωστόσο, πολλοί παραγωγοί στη χώρα εξακολουθούν να εξαρτώνται από τις εξαγωγές χύμα στους μεγαλύτερους εμφιαλωτές του κόσμου. Πράγματι, ορισμένοι είδαν τις εκκλήσεις για άρση της απαγόρευσης των εξαγωγών ως μια σιωπηρή παραδοχή ότι οι εξαγωγές σε ατομική εμφιάλωση δεν λειτούργησαν τόσο καλά όσο ήλπιζε η κυβέρνηση.

Παρόλα αυτά, καθώς η ποσότητα και η ποιότητα της παραγωγής ελαιολάδου συνεχίζουν να αυξάνονται, οι Τούρκοι αξιωματούχοι και παραγωγοί αναμένουν έναν αυξανόμενο ρόλο για τη χώρα στην παγκόσμια αγορά ελαιολάδου.

«Οι εξαγωγές ελαιολάδου της Τουρκίας γνώρισαν μια αξιοσημείωτη αύξηση άνω του 80% κατά τη διάρκεια της καλλιεργητικής περιόδου 2022/23, αντιμετωπίζοντας αποτελεσματικά τις ελλείψεις εφοδιασμού που προέκυψαν από τις ελλείψεις στην ευρωπαϊκή παραγωγή», δήλωσε ο Zacot.

«Η δημιουργία νέων ελαιώνων, σε συνδυασμό με τις επενδύσεις σε προηγμένες εγκαταστάσεις επεξεργασίας, τοποθετεί την Τουρκία για περαιτέρω ενίσχυση της παραγωγικής της ικανότητας», πρόσθεσε. «Μέχρι το 2025, η Τουρκία φιλοδοξεί να επιτύχει ετήσιες εξαγωγές ελαιολάδου που θα υπερβαίνουν τους 130.000 τόνους».

Ανέφερε ότι οι εξαγωγές στις Ηνωμένες Πολιτείες και τον Καναδά βρίσκονται στην κορυφή του μυαλού πολλών παραγωγών, όπου η προθυμία πληρωμής είναι υψηλότερη από ό,τι σε άλλα μέρη του κόσμου και η ζήτηση αυξάνεται σταθερά.

«Οι Τούρκοι παραγωγοί κατευθύνουν σταδιακά τις προσπάθειές τους προς την αγορά της Βόρειας Αμερικής, αξιοποιώντας πλατφόρμες ηλεκτρονικού εμπορίου και κανάλια πωλήσεων απευθείας στον καταναλωτή», δήλωσε ο Zacot. «Αναμένεται ότι μέχρι το 2025, η Τουρκία θα ενισχύσει τις εξαγωγές της στη Βόρεια Αμερική δίνοντας έμφαση στα premium προϊόντα και το βιολογικό ελαιόλαδο».

Ωστόσο, η Ε.Ε. παραμένει μια κρίσιμη αγορά για το τουρκικό ελαιόλαδο, αντιπροσωπεύοντας σημαντικό μερίδιο των εξαγωγών της.

«Υπό το πρίσμα των παραγωγικών προκλήσεων που αντιμετωπίζει η Ισπανία, το τουρκικό ελαιόλαδο έχει καθιερώσει μια πιο σημαντική παρουσία στην Ευρώπη, ιδίως σε έθνη όπως η Ιταλία, η Γερμανία και η Γαλλία», δήλωσε ο Zacot. «Μέχρι το 2025, η Τουρκία σκοπεύει να ενισχύσει τη θέση της στην Ε.Ε., τοποθετώντας το ελαιόλαδό της ως εναλλακτική λύση υψηλής ποιότητας και κόστους-αποτελεσματικότητας».

«Αξιοποιώντας τις ελλείψεις στην προσφορά στις παραδοσιακές αγορές, χρησιμοποιώντας ανταγωνιστικές στρατηγικές τιμολόγησης και προωθώντας το ελαιόλαδό της ως προϊόν υψηλής ποιότητας, η Τουρκία είναι έτοιμη να ενισχύσει τη θέση της ως εξέχων συμμετέχων στην παγκόσμια βιομηχανία ελαιολάδου», κατέληξε.

Ακολουθήστε το Agrocapital.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις