Ακολουθούν τα νέα στοιχεία της εμπορικής συμφωνίας μεταξύ της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του μπλοκ Mercosur, για την οποία η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ursula von der Leyen έδωσε τα χέρια με τους ηγέτες της Νότιας Αμερικής σε σύνοδο κορυφής στην Ουρουγουάη την περασμένη εβδομάδα.
Σύμφωνα με δημοσίευμα του Politico, τα βασικά στοιχεία περιλαμβάνουν έναν «μηχανισμό εξισορρόπησης» που θα χρησιμοποιείται σε διαφορές όπου η πολιτική επηρεάζει το εμπόριο, καθώς και μια διάταξη που θα επιτρέπει την αναστολή της εμπορικής συμφωνίας εάν διαπιστωθεί ότι ένα από τα μέρη έχει παραβιάσει τη συμφωνία του Παρισιού για το κλίμα, σύμφωνα με έγγραφα που δημοσιοποίησε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή την Τρίτη.
Αυτά είναι τα πέντε πιο σημαντικά στοιχεία της συμφωνίας ΕΕ-Mercosur:
- Επίλυση διαφορών
Μια από τις μεγαλύτερες καινοτομίες της νέας συμφωνίας είναι ότι η ΕΕ έχει χορηγήσει στις χώρες της Mercosur τον λεγόμενο «μηχανισμό εξισορρόπησης», ο οποίος επιτρέπει την αποζημίωση εάν η μία πλευρά διαπιστώσει ότι νέα μέτρα πολιτικής ακυρώνουν ή μειώνουν τα οφέλη της εμπορικής συμφωνίας.
Δεν είναι ακόμη σαφές αν οι χώρες της Mercosur θα μπορούν να αμφισβητήσουν τους προγραμματισμένους κανόνες της ΕΕ κατά της αποψίλωσης - οι οποίοι θα περιορίζουν τις εισαγωγές προϊόντων που καλλιεργούνται σε αποψιλωμένες εκτάσεις - ή τον συνοριακό φόρο άνθρακα.
Τα δύο σύνολα κανόνων βρίσκονταν στο επίκεντρο των ανησυχιών από την πλευρά της Mercosur και αυτός ο μηχανισμός εξισορρόπησης - για πρώτη φορά σε εμπορικές συμφωνίες της ΕΕ - μπορεί να θεωρηθεί ως νίκη για τις χώρες της Λατινικής Αμερικής.
- Η συμφωνία του Παρισιού
Τα μέρη αναγνωρίζουν ότι «η παγκόσμια απειλή της κλιματικής αλλαγής απαιτεί την ευρύτερη δυνατή συνεργασία όλων των χωρών για τη μείωση των παγκόσμιων εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου και την προσαρμογή στις δυσμενείς επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής κατά τρόπο που να μην απειλεί την παραγωγή τροφίμων, με τις ανεπτυγμένες χώρες να συνεχίζουν να πρωτοστατούν».
Επαναλαμβάνουν επίσης τη δέσμευσή τους για την εφαρμογή της συμφωνίας του Παρισιού για την κλιματική αλλαγή και δεσμεύονται να συνεργαστούν σε διμερή, περιφερειακά και στα σχετικά διεθνή φόρουμ για θέματα που σχετίζονται με το εμπόριο και την κλιματική αλλαγή.
Πρόκειται για μια ευρεία δήλωση που αντικατοπτρίζει τις επιθυμίες της ευρωπαϊκής πλευράς, και κυρίως της Γαλλίας, για την ενσωμάτωση των ανησυχιών για το κλίμα στη συμφωνία - ιδίως λαμβάνοντας υπόψη την απειλή του προέδρου της Αργεντινής Χαβιέρ Μιλάνι, που διατυπώθηκε μετά τη νίκη του Ντόναλντ Τραμπ στις προεδρικές εκλογές των ΗΠΑ, να αποχωρήσει από τη συμφωνία του Παρισιού.
Είναι σημαντικό ότι η συμφωνία επιτρέπει την αναστολή της εμπορικής συμφωνίας, εν μέρει ή εξ ολοκλήρου, εάν το ένα μέρος διαπιστώσει, βάσει πραγματικών στοιχείων, ότι το άλλο μέρος έχει παραβιάσει βασικές υποχρεώσεις που απορρέουν από τη συμφωνία του Παρισιού. Η διατύπωση προβλέπει «επείγουσες διαβουλεύσεις» για την αναζήτηση αμοιβαία συμφωνημένης λύσης και μια περίοδο επανεξέτασης, πριν τεθεί σε ισχύ οποιαδήποτε αναστολή.
Τα μέρη δεσμεύονται επίσης με πληρότητα να συνδέσουν το εμπόριο με τη βιώσιμη ανάπτυξη σε ένα παράρτημα που σημειώνει ότι η συμφωνία υπογράφεται «εν μέσω ενός άνευ προηγουμένου συνδυασμού κρίσεων και προκλήσεων». Αυτό το δηλωτικό παράρτημα διευκρινίζει, ωστόσο, ότι κάθε μέρος της συμφωνίας είναι υπεύθυνο για τον καθορισμό των δικών του προτεραιοτήτων βιώσιμης ανάπτυξης.
- Αυτοκίνητα
Οι εισαγωγικοί δασμοί της Mercosur στα αυτοκίνητα θα χρειαστούν από 18 έως 30 χρόνια για να μηδενιστούν. Η Αργεντινή και η Βραζιλία, οι δύο μεγαλύτερες οικονομίες στο μπλοκ της Mercosur, θα έχουν υψηλότερα επίπεδα δασμών από την Παραγουάη και την Ουρουγουάη.
Τα ηλεκτρικά και υβριδικά αυτοκίνητα θα δουν ταχύτερα τις τιμές τους να μειώνονται, με μια πρώτη μείωση 29% μόλις τεθεί σε ισχύ η συμφωνία. Αυτό σημαίνει, για παράδειγμα, ότι η Αργεντινή και η Βραζιλία θα χρεώνουν μόνο 25 τοις εκατό στα ευρωπαϊκά EV και υβριδικά. Στη συνέχεια, οι δασμοί θα μειωθούν στο 5% μετά από 15 χρόνια και τελικά θα μηδενιστούν μετά από 18 χρόνια.
Τα αυτοκίνητα που κινούνται με υδρογόνο δεν θα έχουν την πρώτη μείωση των δασμών της Mercosur παρά μόνο έξι χρόνια μετά τη συμφωνία. Στη συνέχεια, χρειάζονται 20 χρόνια για να φτάσουν στο μηδέν.
Τέλος, τα κανονικά βενζινοκίνητα αυτοκίνητα θα εξακολουθούν να τιμολογούνται μέχρι το 29ο έτος μετά την εφαρμογή της συμφωνίας. Για τα πρώτα έξι χρόνια, δεν υπάρχει καμία μείωση. Λαμβάνοντας υπόψη τον εξηλεκτρισμό του τομέα των μεταφορών, αυτή η πιο αργή σταδιακή κατάργηση έχει σκοπό να ευνοήσει τα αυτοκίνητα που δεν λειτουργούν με ορυκτά καύσιμα.
- Διμερείς εγγυήσεις
Η εμπορική συμφωνία περιλαμβάνει διασφαλίσεις για τις εισαγωγές αυτοκινήτων που θα συνίστανται σε προσωρινή αναστολή του χρονοδιαγράμματος εξάλειψης των δασμών ή σε προσωρινή μείωση των δασμολογικών προτιμήσεων.
«Οι διμερείς διασφαλίσεις για τα οχήματα εφαρμόζονται μόνο για το χρονικό διάστημα που είναι αναγκαίο για την πρόληψη ή την αποκατάσταση της ζημίας και τη διευκόλυνση της προσαρμογής της εγχώριας βιομηχανίας», αναφέρει η συμφωνία. Σημειώνει ότι οι εν λόγω διασφαλίσεις θα πρέπει να ισχύουν το πολύ για τρία έτη, αν και μπορούν να παραταθούν κατά δύο ακόμη έτη, εάν διαπιστωθεί συνεχιζόμενη ζημία.
Πρόκειται για μια σημαντική νίκη για τη Βραζιλία, η οποία επιδίωξε τις εγγυήσεις αφού η ΕΕ, οι Ηνωμένες Πολιτείες και ο Καναδάς επέβαλαν εισαγωγικούς δασμούς στα ηλεκτρικά οχήματα κινεζικής κατασκευής - προκαλώντας φόβους για ευρύτερες εμπορικές διαταραχές που θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε εκτροπή πλημμυρών εξαγωγών προς τις αγορές της Νότιας Αμερικής.
- Πρώτες ύλες
Δεν θα επιβληθούν φόροι στις βραζιλιάνικες εξαγωγές αρκετών πρώτων υλών προς την ΕΕ, όπως νικέλιο, χαλκός, αλουμίνιο, πρώτες ύλες χάλυβα, γερμάνιο ή γάλλιο.
Εάν η Βραζιλία αποφασίσει να επιβάλει φόρους, οι εξαγωγές προς την ΕΕ θα πρέπει να επωφεληθούν από μια ελάχιστη δασμολογική προτίμηση 50 τοις εκατό και δεν θα πρέπει να υπερβαίνει το 25 τοις εκατό, σημειώνει η συμφωνία.
Ομοίως, η Αργεντινή δεν θα εφαρμόσει εξαγωγικούς φόρους στις πρώτες ύλες της. Σε αντάλλαγμα, η χώρα θα λάβει εξαγωγικούς δασμούς για τα γεωργικά προϊόντα.
Η περιοχή είναι γνωστή για τα πλούσια αποθέματά της, με την Αργεντινή να είναι μέλος του λεγόμενου τριγώνου λιθίου. Η πρόσβαση στις πρώτες ύλες αποτελούσε κρίσιμο στόχο για την ΕΕ στις διαπραγματεύσεις της με τη Mercosur.
Ακολουθήστε το Agrocapital.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις