Το Ευρωκοινοβούλιο ενέκρινε νέους κανόνες που στόχο έχουν τη μείωση των εκπομπών ρύπων από τα οχήματα που κυκλοφορούν στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Η ψηφοφορία, που έλαβε χώρα στις 15/3/2024, σηματοδοτεί μια σημαντική στροφή προς την υιοθέτηση καθαρότερων μεταφορών και την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής.
Σημαντικά σημεία των νέων κανόνων:
- Αυστηρότερα πρότυπα εκπομπών: Τα όρια εκπομπών ρύπων για λεωφορεία και φορτηγά θα γίνουν πιο αυστηρά, τόσο για εργαστηριακές όσο και για πραγματικές συνθήκες οδήγησης.
- Περιορισμοί στα σωματίδια από τα φρένα: Για πρώτη φορά, θεσπίζονται όρια εκπομπών σωματιδίων από τα φρένα για επιβατικά αυτοκίνητα και ημιφορτηγά.
- Ενίσχυση της ανθεκτικότητας των μπαταριών: Θεσπίζονται ελάχιστες απαιτήσεις για την ανθεκτικότητα των μπαταριών σε ηλεκτρικά και υβριδικά οχήματα.
- Περιβαλλοντικό διαβατήριο: Κάθε όχημα θα διαθέτει ένα "περιβαλλοντικό διαβατήριο" με πληροφορίες για τις περιβαλλοντικές του επιδόσεις, όπως οι εκπομπές ρύπων, η κατανάλωση καυσίμου και η ηλεκτρική αυτονομία.
- Πρόσβαση σε πληροφορίες: Οι χρήστες των οχημάτων θα έχουν πρόσβαση σε επικαιροποιημένες πληροφορίες για την κατανάλωση καυσίμου, την μπαταρία, τις εκπομπές ρύπων και άλλες σχετικές πληροφορίες.
Στόχοι:
- Μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου και των ρύπων που επηρεάζουν την υγεία.
- Ενίσχυση της ανάπτυξης και της υιοθέτησης καθαρότερων οχημάτων, όπως ηλεκτρικών και υβριδικών.
- Βελτίωση της ενημέρωσης των καταναλωτών για τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις των επιλογών τους.
Επόμενα βήματα:
- Το Συμβούλιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης καλείται να εγκρίνει επισήμως τους νέους κανόνες.
- Αφού εγκριθούν, οι κανόνες θα τεθούν σε ισχύ και τα κράτη μέλη θα είναι υπεύθυνα για την εφαρμογή τους.