Η Fiat ιδρύθηκε το 1899 και ξεκίνησε την μελέτη κατασκευής τρακτέρ το 1910. Ωστόσο, το πρώτο της τρακτέρ παράγεται το 1918, όταν κατασκεύασε τον ελκυστήρα Fiat 702, ο οποίος είχε 30 ίππους. Η Fiat SpA Trattori, μια εταιρεία του ομίλου Fiat, ιδρύθηκε το 1919. Από τη Fiat παράγονται στη συνέχεια πολλά μοντέλα τρακτέρ, όπως το 231R, 980, M100 και το 1932, το πρώτο Ευρωπαϊκό ερπυστριοφόρο τρακτέρ, το Fiat 700C. Κατά το ίδιο έτος, η παραγωγή τρακτέρ μεταφέρθηκε από το Τορίνο στην Μόντενα. Το 1944, η παραγωγή στο εργοστάσιο της Modena διακόπηκε από την έλλειψη πρώτων υλών και της ναζιστικής κατοχής, με αποτέλεσμα τη μετατροπή του εργοστασίου για την επισκευή και επιθεώρηση στρατιωτικών οχημάτων.
Στα μεταπολεμικά χρόνια (1949), το εργοστάσιο OCI στη Μόντενα άρχισε την παραγωγή του Fiat 600 και του ερπυστριοφόρου Fiat 601, που χαρακτηρίζεται από τη χρήση των μοχλών αντί του τιμονιού. Το 1951 ξεκίνησε την παραγωγή του Fiat 25R, ένα από τα βασικά μηχανήματα στην ιστορία της Fiat. Το καινοτόμο τρακτέρ, χρώματος πορτοκαλί (το πρώτο από μια μακρά σειρά πορτοκαλί τρακτέρ, μέχρι το 1983) έβαλε δυναμικά τη Fiat στην ευρωπαϊκή αγορά γεωργικών μηχανημάτων. Το 1957 η παραγωγή τρακτέρ της Fiat ξεπέρασε τις 100.000 μονάδες.
Το επόμενο έτος λανσάρισε το τρακτέρ Fiat 411 και το 1962 έκανε την εμφάνιση του η νέα σειρά «Diamante», η οποία εδραίωσε σταθερά τη θέση του ιταλού κατασκευαστή στην Ευρώπη. Τα «διαμαντάκια» περιλαμβάνουν τα μοντέλα 215, 315, 415 και 615, καθώς και το μοντέλο 715 κάτω από το λογότυπο και τους κινητήρες της ΟΜ.
Τα μοντέλα αυτά ήταν τα πρώτα τρακτέρ με συγχρονισμένες ταχύτητες, μπλοκέ διαφορικό και αργό-γρήγορο, με τη βοήθεια ενός μοχλού στα αριστερά του οδηγού. Στη Fiat συνεχίζοντας την επιτυχία των πωλήσεων του 1250, άρχισαν να εισάγουν στην αγορά το Fiat 615, ένα βαρύ, ανθεκτικό, τρακτέρ μεγάλης χρησιμότητας, με χαμηλό όμως προφίλ, bert-seller της εποχής. Το Fiat 615 είναι ένα τρακτέρ, κυρίως αγροτικών εργασιών, που κατασκευάστηκε το 1965 και παραγόταν ως το 1968. Η κινητήριος δύναμη του Fiat 615 είναι ένας 4-κύλινδρος, Fiat diesel κινητήρας, 66 ίππων.
Το 1975 η Fiat Trattori απέκτησε το 20% της Laverda SpA που ιδρύθηκε από τον Pietro Laverda το 1873. Στα μέσα της δεκαετίας του 1970 λανσάρισε το Fiat 80, τα μοντέλα Fiat 580, Fiat 680, Fiat 780, Fiat 880, Fiat 880, Fiat 980, Fiat 1180, Fiat 1280, Fiat 1380, Fiat 1580 και το top-of-the-top Fiat 1880. Ως το 1977, η παραγωγή της Fiat, ξεπέρασε συνολικά τα 1.200.000 τρακτέρ.
Την ίδια χρονιά τη Fiat ανέλαβε η αμερικανική Hesston, και η ιταλική εταιρεία Agrifull, ειδική σε τρακτέρ μικρών διαστάσεων. Η Fiat Trattori γίνεται έτσι FIATAGRI και αλλάζει τη «στολή» της από πορτοκαλί σε μπορντό, χρώμα που χρησιμοποιείται πλέον σε όλους τους νέους ελκυστήρες. Στην έκθεση «Fiera del Levante», στο Μπάρι το 1993, το στυλ των τρακτέρ ήταν παρόμοιο με της Ford και το λογότυπο Fiat Agri εμφανίστηκε σε μπλε αντί για μπορντό φόντο.
Το 1993 η μητρική εταιρεία άλλαξε το όνομά της από FIATGEOTCH σε NHGEOTECH, αλλά τα μηχανήματα εξακολουθούν να πωλούνται με δικά τους εμπορικά σήματα FIATAGRI, Ford, New Holland, Hesston, Braud, Laverda, κλπ. Η παραγωγή των τρακτέρ μάρκας Fiat σταμάτησε ουσιαστικά στα τέλη της δεκαετίας του 1990 όταν την εταιρεία εξαγόρασε η Ford-New Holland. Η Fiatagri, η Ford και οι μάρκες με λιγότερο εμπορικά σήματα εξαφανίστηκαν, ώστε ν’ ανοίξει ο δρόμος για το όνομα της New Holland, κρατώντας όμως το μπλε χρώμα της Ford.
Δημήτρης Β. Καρέλης
Trattore Fiat 702BN, το πρώτο της τρακτέρ |
Trattore Fiat Om 513 |
Fiat 25R |
Fiat 615 |
Fiat 1880 DT |
New Holland Powerstar T4.75 Utility Tractor
Ακολουθήστε το Agrocapital.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις