Ενώ ο φόρος άνθρακα της ΕΕ πρέπει να εισαχθεί στα σύνορα του μπλοκ έως το 2022, μια έκθεση περιγράφει λεπτομερώς τις προκλήσεις και τις επιλογές αυτού του μηχανισμού, ο οποίος εξακολουθεί να έχει πολλές γκρίζες περιοχές.
Ο φόρος στα σύνορα άνθρακα είναι ένα από τα κυριότερα σημεία της Πράσινης Συμφωνίας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και θα πρέπει να παρουσιαστεί περίπου τον Ιούνιο του 2021 ενόψει της εφαρμογής του τον επόμενο χρόνο.
Ωστόσο, υπάρχουν πολλές αβεβαιότητες γύρω από το περίγραμμα αυτού του μηχανισμού, ο οποίος υποτίθεται ότι θα διατηρήσει την ανταγωνιστικότητα της Ευρώπης αποτρέποντας τη «διαρροή άνθρακα», όπου οι εταιρείες μετεγκαθίστανται σε χώρες με χαμηλότερο κόστος ρύπανσης.
Σε μια έκθεση που δημοσιεύθηκε στις 30 Σεπτεμβρίου και υποστηρίχθηκε από τις γαλλικές και γερμανικές κυβερνήσεις, η ευρωπαϊκή στρογγυλή τράπεζα για την αλλαγή του κλίματος και τη βιώσιμη μετάβαση (ERCST) δήλωσε ότι η πρόκληση συνδέεται στενά με τις αυξημένες κλιματικές φιλοδοξίες της ΕΕ.
Τα μερίδια είναι υψηλά διότι, εκτός από τους στόχους της Πράσινης Συμφωνίας, η Επιτροπή θα ήθελε να κατανείμει τα έσοδα από αυτόν τον μελλοντικό φόρο στο σχέδιο ανάκαμψης της ΕΕ επόμενης γενιάς, προικισμένο με 750 δισεκατομμύρια ευρώ.
Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ενέκρινε αυτήν τη δυνατότητα σε ψηφοφορία στην Ολομέλεια στις 16 Σεπτεμβρίου, διατηρώντας τη θέση του σχετικά με την «ανάγκη εισαγωγής νέων πηγών εσόδων στον προϋπολογισμό της ΕΕ».
Οι ευρωβουλευτές ζήτησαν επίσης ένα νομικά δεσμευτικό χρονοδιάγραμμα για την εισαγωγή τους, επιμένοντας ότι «η χρηματοδότηση της ανάκαμψης πρέπει να είναι βιώσιμη μέσω, για παράδειγμα, της εισαγωγής φόρων για τους διεθνικούς ρυπαίνοντες».
Ένα πολύ ευρύ φάσμα εισοδημάτων
Σύμφωνα με εκτιμήσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, ο συνολικός φόρος άνθρακα θα μπορούσε να αποφέρει έσοδα μεταξύ 5 και 14 δισεκατομμυρίων ευρώ, ένα πολύ ευρύ φάσμα που θα γίνει σαφέστερο ανάλογα με το πεδίο εφαρμογής και το σχεδιασμό του μηχανισμού.
Προς το παρόν, ο φόρος στα σύνορα άνθρακα υπόκειται σε δημόσια διαβούλευση έως τις 28 Οκτωβρίου. Στις Βρυξέλλες, εξετάζονται διάφορες επιλογές, όπως ένας φόρος επί των εισαγωγών στα σύνορα της ΕΕ για προϊόντα από τομείς που κινδυνεύουν από διαρροή άνθρακα και την επέκταση του συστήματος εμπορίας εκπομπών της ΕΕ (EU ETS) στις εισαγωγές.
Η τελευταία επιλογή θα υποχρέωνε τους ξένους παραγωγούς ή εισαγωγείς να αγοράζουν δικαιώματα βάσει του καθεστώτος, κάτι που θα είχε αντίκτυπο στο αποθεματικό σταθερότητας της αγοράς.
Αυτό το μέτρο, που ισχύει από τον Ιανουάριο του 2019 και έχει σχεδιαστεί για τη μείωση του όγκου των πλειστηριασμών, αύξησε την τιμή του άνθρακα πριν από το κλείδωμα προκάλεσε και πάλι μια μαζική και απρόβλεπτη μείωση των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου.
Αφού έπεσε κάτω από τα 10 ευρώ μεταξύ του 2016 και του 2018, η τιμή του άνθρακα έφτασε σχεδόν τα 30 ευρώ ανά τόνο τον Ιούλιο του 2019 πριν μειωθεί στα 15 ευρώ στα μέσα Μαρτίου. Τώρα διαπραγματεύεται και πάλι πάνω από 25 ευρώ μετά την ανακοίνωση της Επιτροπής για νέους υψηλότερους κλιματικούς στόχους για το 2030.
«Ο φόρος στα σύνορα άνθρακα θα έχει χαρακτηριστικά που δεν μπορούν προς το παρόν να επαληθευτούν», δήλωσε ο Andrei Marcu, ιδρυτής και γενικός διευθυντής του ERCST και συν-συγγραφέας της έκθεσης.
Μερικά από αυτά τα χαρακτηριστικά είναι μάλλον «πιθανό να αλληλεπιδράσουν με το ETS με διάφορους τρόπους», είπε στο EURACTIV France. «Εάν ο σχεδιασμός απαιτεί από τους εισαγωγείς να διατηρούν δικαιώματα ΕΕ που πρέπει να αγοραστούν σύμφωνα με το τρέχον όριο ETS, αυτό θα ελέγξει τη δυναμική της αγοράς και θα έχει σαφώς επιπτώσεις στις τιμές και τη ρευστότητα. Θα απαιτήσει επίσης αναθεώρηση των παραμέτρων του αποθεματικού σταθερότητας της αγοράς », πρόσθεσε.
Η ξεχωριστή αντιμετώπιση του σχεδιασμού και των παραμέτρων του ETS και του φόρου στα σύνορα άνθρακα «σίγουρα θα δημιουργήσει προβλήματα που θα πρέπει να επιλυθούν στο μέλλον», υποστηρίζει ο συν-συγγραφέας της έκθεσης.
Άλλες λύσεις που προβλέπει η Επιτροπή περιλαμβάνουν την επιβολή φόρου - όπως ειδικού φόρου κατανάλωσης ή ΦΠΑ - σε προϊόντα από τομείς που κινδυνεύουν από διαρροή άνθρακα, είτε εισάγονται είτε όχι. Μια άλλη επιλογή θα ήταν η επιβολή υποχρέωσης αγοράς δικαιωμάτων άνθρακα από μια ειδική ομάδα εκτός του ETS, η οποία θα αντικατοπτρίζει την τιμή της αγοράς άνθρακα της ΕΕ.
Δεν είναι επίσης σαφές ποιοι τομείς δραστηριότητας θα υπόκεινται σε αυτόν τον νέο μηχανισμό.
«Είναι διοικητικά ευκολότερο να καλυφθούν μόνο μερικοί τομείς και η ΕΕ θα μπορούσε να εκτελέσει ένα πιλοτικό έργο με λίγα μόνο», λέει ο Aaron Cosbey, οικονομολόγος ανάπτυξης και συνεργάτης ERCST, ο οποίος συνέγραψε επίσης την έκθεση.
«Αλλά ένα στενό πεδίο εφαρμογής θα δημιουργούσε επίσης προβλήματα: ενθαρρύνει την αντικατάσταση προϊόντων που δεν καλύπτονται. Πρέπει επομένως να είναι αρκετά ευρύ ώστε να μην αποκλείονται αυτά τα υποκατάστατα », εξήγησε ο Cosbey.
Μερικά ακόμη εμπόδια
Ο φόρος στα σύνορα άνθρακα θα πρέπει να ξεπεράσει πολλά εμπόδια προτού δει το φως της ημέρας. Εκτός από τις τεχνικές και διοικητικές δυσκολίες, το θέμα ενδέχεται να είναι περίπλοκο και σε διπλωματικό επίπεδο.
«Θα εργαστούμε για δίκαιη παγκοσμιοποίηση», υποστήριξε η Πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ursula von der Leyen στην ομιλία της για την πολιτεία της Ένωσης στις 16 Σεπτεμβρίου.
«Πρέπει να επιμείνουμε στη δικαιοσύνη και σε ίσους όρους ανταγωνισμού. Και η Ευρώπη θα προχωρήσει - μόνη της ή με εταίρους που θέλουν να ενταχθούν», δήλωσε ο επικεφαλής της Επιτροπής, προσθέτοντας ότι" ο άνθρακας πρέπει να έχει την τιμή του - επειδή η φύση δεν μπορεί πλέον να πληρώσει το τίμημα ".
«Αυτός ο μηχανισμός προσαρμογής των συνόρων άνθρακα θα πρέπει να παρακινήσει τους ξένους παραγωγούς και τους εισαγωγείς της ΕΕ να μειώσουν τις εκπομπές άνθρακα, διασφαλίζοντας παράλληλα ότι ισοδυναμούμε με τον συμβατό με τον ΠΟΕ τρόπο»
Αρκετοί εμπορικοί εταίροι έχουν ήδη εκφράσει ανησυχία ή ακόμη και αντιπολίτευση, όπως η Κίνα, οι ΗΠΑ και η Ρωσία.
Ακολουθήστε το Agrocapital.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις