Πολλές από τις μεγαλύτερες εταιρείες του κόσμου αποτυγχάνουν να επιτύχουν τους δικούς τους στόχους για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής, σύμφωνα με μελέτη 25 εταιρειών.
Επίσης, συνήθως υπερβάλλουν ή αναφέρουν εσφαλμένα την πρόοδό τους, λέει η έκθεση του New Climate Institute.
Η Google, η Amazon, η Ikea, η Apple και η Nestle είναι μεταξύ εκείνων που δεν αλλάζουν αρκετά γρήγορα, μετριάζει η μελέτη.
Οι εταιρείες βρίσκονται υπό πίεση να μειώσουν τις περιβαλλοντικές τους επιπτώσεις, καθώς περισσότεροι καταναλωτές θέλουν πράσινα προϊόντα.
Ορισμένες από τις εταιρείες είπαν στο BBC News ότι διαφωνούν με ορισμένες από τις μεθόδους που χρησιμοποιούνται στην έκθεση και δήλωσαν ότι έχουν δεσμευτεί να αναλάβουν δράση για τον περιορισμό της κλιματικής αλλαγής.
Οι εταιρείες που αναλύθηκαν αντιπροσωπεύουν το 5% των παγκόσμιων εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, λέει η έκθεση - πράγμα που σημαίνει ότι παρόλο που έχουν τεράστιο αποτύπωμα άνθρακα, έχουν τεράστιες δυνατότητες να πρωτοστατήσουν στην προσπάθεια περιορισμού της κλιματικής αλλαγής.
«Η ταχεία επιτάχυνση των εταιρικών δεσμεύσεων για το κλίμα, σε συνδυασμό με τον κατακερματισμό των προσεγγίσεων, σημαίνει ότι είναι πιο δύσκολο από ποτέ να γίνει διάκριση μεταξύ πραγματικής ηγεσίας για το κλίμα και αβάσιμων», λέει η μελέτη.
Ο συγγραφέας της μελέτης Thomas Day είπε στο BBC News ότι η ομάδα του αρχικά ήθελε να ανακαλύψει καλές πρακτικές στον εταιρικό κόσμο, αλλά ήταν "ειλικρινά έκπληκτοι και απογοητευμένοι με τη συνολική ακεραιότητα των ισχυρισμών των εταιρειών".
Η Amazon ανέφερε στη δήλωσή της: "Θέσαμε αυτούς τους φιλόδοξους στόχους επειδή γνωρίζουμε ότι η κλιματική αλλαγή είναι ένα σοβαρό πρόβλημα και χρειάζεται δράση τώρα περισσότερο από ποτέ. Ως μέρος του στόχου μας να φτάσουμε σε καθαρό μηδέν άνθρακα έως το 2040, η Amazon βρίσκεται σε δρόμος για να τροφοδοτήσουμε τις δραστηριότητές μας με 100% ανανεώσιμες πηγές ενέργειας έως το 2025».
Και η Nestle σχολίασε: "Χαιρετίζουμε τον έλεγχο των ενεργειών και των δεσμεύσεών μας για την κλιματική αλλαγή. Ωστόσο, η έκθεση του New Climate Institute's Corporate Climate Responsibility Monitor (CCRM) δεν κατανοεί την προσέγγισή μας και περιέχει σημαντικές ανακρίβειες."
Το Corporate Climate Responsibility Monitor πραγματοποιήθηκε από μη κερδοσκοπικούς οργανισμούς New Climate Institute και Carbon Market Watch.
Εξέτασε τις δημοσίως δηλωμένες στρατηγικές των εταιρειών για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου προκειμένου να φτάσουν το καθαρό μηδέν.
Καθαρό μηδέν, ένας στόχος που οι επιστήμονες λένε ότι ο κόσμος πρέπει να φτάσει μέχρι το 2050 για να περιορίσει τις αυξήσεις της παγκόσμιας θερμοκρασίας, σημαίνει ότι δεν θα προστεθεί η ποσότητα των αερίων του θερμοκηπίου στην ατμόσφαιρα.
Η επίτευξή του σημαίνει μείωση των εκπομπών όσο το δυνατόν περισσότερο, καθώς και εξισορρόπηση όσων απομένουν αφαιρώντας μια ισοδύναμη ποσότητα.
Οι εταιρείες θέτουν τους δικούς τους στόχους. Για παράδειγμα, η Google υπόσχεται να είναι απαλλαγμένη από άνθρακα έως το 2030, ενώ η Ikea δεσμεύεται να είναι «θετική για το κλίμα» έως το 2030.
Οι εκπομπές δημιουργούνται από οτιδήποτε, από τη μεταφορά αγαθών έως την ενέργεια που χρησιμοποιείται σε εργοστάσια ή καταστήματα. Το αποτύπωμα άνθρακα της καλλιέργειας καλλιεργειών ή της κοπής δέντρων μετράει επίσης.
Η μελέτη έδωσε σε κάθε εταιρεία μια βαθμολογία «ακεραιότητας». Διαπίστωσε ότι ορισμένες τα πήγαιναν σχετικά καλά στη μείωση των εκπομπών αλλά ότι όλες οι εταιρείες μπορούσαν να βελτιωθούν. Σε κανένα δεν δόθηκε βαθμολογία «υψηλής ακεραιότητας».
Αξιολόγησε παράγοντες όπως η ετήσια αποκάλυψη εκπομπών. παροχή ανάλυσης των πηγών εκπομπών· και αποκάλυψη πληροφοριών με κατανοητό τρόπο.
Κατέληξε στο συμπέρασμα ότι συνολικά, οι ισχύουσες στρατηγικές - εάν εφαρμοστούν - θα μείωναν τις εκπομπές κατά 40% το πολύ, όχι το 100% που υπονοείται στον όρο "καθαρό μηδέν".
Μόλις τρεις από τις 25 εταιρείες έχουν δεσμευτεί ξεκάθαρα να αφαιρέσουν το 90% των εκπομπών άνθρακα από τις αλυσίδες παραγωγής και εφοδιασμού τους, λέει. Αυτές είναι η Maersk, η Vodafone και η Deutsche Telekom.
Ο τρόπος με τον οποίο οι επιχειρήσεις μιλούν για τις δεσμεύσεις τους για το κλίμα είναι επίσης μεγάλο πρόβλημα, λέει η μελέτη. Υπάρχει μεγάλο χάσμα μεταξύ αυτού που λένε οι εταιρείες και της πραγματικότητας, λέει ο κ. Ντέι - και οι καταναλωτές είναι πιθανό να δυσκολεύονται να προσδιορίσουν την αλήθεια.
«Οι φιλόδοξοι τίτλοι ισχυρισμών των εταιρειών πολύ συχνά στερούνται πραγματικής ουσίας», εξηγεί. «Ακόμη και εταιρείες που τα πάνε σχετικά καλά υπερβάλλουν τις ενέργειές τους».
Ο κ. Ντέι, η ομάδα του οποίου πέρασε εβδομάδες εξετάζοντας έγγραφα, είπε ότι ο μέσος άνθρωπος που προσπαθούσε, για παράδειγμα, να επιλέξει ένα έπιπλο, μια τεχνολογία ή να αγοράσει φαγητό από το σούπερ μάρκετ, θα δυσκολευόταν να λάβει μια τεκμηριωμένη απόφαση.
Είπε ότι ένας από τους πιο αμφιλεγόμενους τομείς ήταν αυτές που είναι γνωστές ως χαμηλότερες ή υψηλότερες εκπομπές- αυτές που δημιουργούνται από δραστηριότητα που συνδέεται έμμεσα με μια εταιρεία.
Για παράδειγμα, η έκθεση αναφέρει ότι το 70% του κλιματικού αποτυπώματος της Apple δημιουργείται από εκπομπές ανάντη, συμπεριλαμβανομένης της κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας από τους καταναλωτές που χρησιμοποιούν τηλέφωνα Apple, φορητούς υπολογιστές και άλλα προϊόντα.
Πολλές εταιρείες δεν συμπεριέλαβαν αυτές τις εκπομπές στα κλιματικά τους σχέδια.
Η Ikea είπε στο BBC News ότι χαιρέτισε τον "διάλογο και τον έλεγχο" των δεσμεύσεων και των στόχων των εταιρειών για το κλίμα, ώστε να διασφαλιστεί ότι "ευθυγραμμίζονται με την επιστήμη του 1,5°C".
"Η νέα έκθεση του New Climate Institute είναι μια εποικοδομητική προσθήκη σε αυτό."
Και η Unilever σχολίασε: «Ενώ μοιραζόμαστε διαφορετικές απόψεις για ορισμένα στοιχεία αυτής της έκθεσης, χαιρετίζουμε την εξωτερική ανάλυση της προόδου μας και έχουμε ξεκινήσει έναν παραγωγικό διάλογο με το New Climate Institute για να δούμε πώς μπορούμε να εξελίξουμε ουσιαστικά την προσέγγισή μας.
Η Google είπε στο BBC News: «Ορίζουμε με σαφήνεια το εύρος των δεσμεύσεών μας για το κλίμα και αναφέρουμε τακτικά την πρόοδό μας στην ετήσια Περιβαλλοντική Έκθεσή μας, όπου τα δεδομένα μας για την ενέργεια και τις εκπομπές αερίων θερμοκηπίου διασφαλίζονται από την Ernst & Young».
Η Apple δεν απάντησε άμεσα στην αναφορά, αλλά είπε στο BBC News ότι έχει ένα σχέδιο να μειώσει το αποτύπωμα άνθρακα.
Το Corporate Climate Responsibility Monitor θα συνεχίσει να αξιολογεί τις δεσμεύσεις των εταιρειών, δημοσιεύοντας τα πορίσματα ετησίως.
Η πλήρης λίστα των εταιρειών που αναλύθηκαν είναι: Maersk, Apple, Sony, Vodafone, Amazon, Deutsche Telekom, Enel, GlaxoSmithKline, Google, Hitachi, Ikea, Vale, Volkswagen, Walmart, Accenture, BMW Group, Carrefour, CVS Health, Deutsche Post DHL , E.On SE, JBS, Nestle, Novartis, Saint-Gobain, Unilever.