Μπορεί η ψηφιακή οικονομία και η ανάπτυξη διαδικτυακών εφαρμογών να ανθίζουν στην Ευρώπη, η απουσία των γυναικών όμως είναι αισθητή.
Ιδού ορισμένα στοιχεία για τις γυναίκες στην ψηφιακή οικονομία:
- Μόνον 9 στους 100 δημιουργούς εφαρμογών στην Ευρώπη είναι γυναίκες.
- Μόνο το 19% των διευθυντών στον κλάδο των τεχνολογιών πληροφοριών και επικοινωνιών (ΤΠΕ) είναι γυναίκες (το αντίστοιχο ποσοστό σε άλλους κλάδους παροχής υπηρεσιών είναι 45%).
- Μόνο το 19% των επιχειρηματιών που δραστηριοποιούνται στον κλάδο των ΤΠΕ είναι γυναίκες (το αντίστοιχο ποσοστό σε άλλους κλάδους παροχής υπηρεσιών ανέρχεται στο 54%), ενώ το ποσοστό του γυναικείου εργατικού δυναμικού στον κλάδο αυτό είναι μικρότερο από 30%.
- Το ποσοστό των γυναικών πτυχιούχων πληροφορικής μειώνεται (3% των γυναικών πτυχιούχων έναντι 10% των ανδρών).
Η αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Νέιλι Κρους, @NeelieKroesEU, δήλωσε σχετικά:
«Η τεχνολογία δεν είναι μόνο για τους άνδρες! Κάθε εβδομάδα γνωρίζω όλο και περισσότερες γυναίκες που διαπρέπουν στις τεχνολογίες πληροφοριών και επικοινωνιών.
Η πληροφορική δεν είναι μόνο για τους "σπασίκλες" και τους αντικοινωνικούς – είναι διασκεδαστική και είναι το μέλλον! Μόνο το 9% των δημιουργών εφαρμογών είναι γυναίκες; Αυτό πρέπει ν' αλλάξει! Ασχοληθείτε με τον προγραμματισμό ηλεκτρονικών υπολογιστών και δείτε πόσο διασκεδαστικός μπορεί να είναι!
Αποφασίσαμε να δημιουργήσουμε μια πλατφόρμα όπου οι γυναίκες θα μπορούν να καταθέτουν τη δική τους εμπειρία για το πώς πέτυχαν στην πληροφορική. Και είναι τόσο πολλά τα επιτυχημένα παραδείγματα. Πείτε μας το δικό σας και βοηθήστε μας να ενθαρρύνουμε τη νέα γενιά!»
Πάρτε μέρος στην εκστρατεία: μπορείτε να δημιουργήσετε ένα δικό σας βίντεο με την προσωπική σας εμπειρία από τον ψηφιακό κλάδο και να το ανεβάσετε στο Facebook, στη σελίδα «Every Girl Digital».
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ξεκινά σήμερα εκστρατεία για να βρει και να προβάλει γυναίκες-πρότυπα που θα μπορούσαν να αποτελέσουν πηγή έμπνευσης για νεαρές γυναίκες και κορίτσια ώστε να σπουδάσουν και να κάνουν καριέρα στις τεχνολογίες πληροφοριών και επικοινωνιών. Καλεί γυναίκες (αλλά και άνδρες!) να δημιουργήσουν βίντεο και να διαδώσουν τη δική τους ιστορία στον ψηφιακό κλάδο, εμπνέοντας νεαρά κορίτσια και γυναίκες να ασχοληθούν με την πληροφορική.
Οι γυναίκες μπορούν να διακριθούν στον τεχνολογικό τομέα, όπως δείχνει η αξιοθαύμαστη πορεία των γυναικών με τις οποίες ξεκινά η εκστρατεία:
Η Monique Morrow, @mjmorrow, από την Ελβετία λέει ότι δεν είχε σκεφθεί ποτέ να ασχοληθεί με την πληροφορική. Η ικανότητά της όμως να επιλύει προβλήματα την οδήγησε στον κλάδο αυτό. Έκτοτε, χάρη στην πληροφορική, έχει γυρίσει όλο τον κόσμο, έχει ασχοληθεί με ποικίλα αντικείμενα, και έχει αποκομίσει πολύ ενδιαφέρουσες εμπειρίες. Απολαμβάνει πολύ την ενασχόλησή της με την πληροφορική και την βρίσκει διασκεδαστική.
Η Lindsey Nefesh-Clarke,@WomensW4, από τη Γαλλία εργάζεται ως ειδική των ΤΠΕ στον τομέα της αναπτυξιακής βοήθειας. Εξηγεί τον καταλυτικό ρόλο των τεχνολογιών αυτών στη χειραφέτηση των γυναικών και πώς η "είσοδος" του Μπαγκλαντές στην ψηφιακή εποχή την οδήγησε σ' αυτό που κάνει σήμερα. Η συμβουλή της προς τα νεαρά κορίτσια; «Τολμήστε το, Τολμήστε το, Τολμήστε το!»
Η Sofia Svanteson,@sofiasvanteson, από τη Σουηδία συμβουλεύει τις νεαρές γυναίκες που σκέφτονται να εργαστούν στον κλάδο των ΤΠΕ να έχουν ανοιχτό μυαλό για τους τρόπους χρήσης των τεχνολογιών αυτών. Πιστεύει ότι το ζητούμενο δεν είναι αυτή καθ' αυτή η τεχνολογική πρόοδος. Μόνο όταν κάτι είναι εύχρηστο και χρήσιμο, μπορεί να αλλάξει τη ζωή των ανθρώπων προς το καλύτερο. Τονίζει δε ότι είναι καταπληκτικό ν' αποτελεί κανείς μέρος μιας τέτοιας διαδικασίας.
Τις προσωπικές τους ιστορίες παραθέτουν επίσης η Eva Berneke από τη Δανία, η Anneke Burger από τις Κάτω Χώρες και η Naomi Shah από τις Ηνωμένες Πολιτείες. Περισσότερες ιστορίες-πηγές έμπνευσης θα βρείτε εδώ.
Ιστορικό
Η εκστρατεία βασίζεται στα πορίσματα έκθεσης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τις γυναίκες και τις ΤΠΕ, που δείχνουν ότι ο καλύτερος τρόπος προσέλκυσης περισσότερων γυναικών στον κλάδο είναι η προβολή των επιτυχημένων παραδειγμάτων επαγγελματιών που μπορούν να λειτουργήσουν ως πρότυπα. Ο εντοπισμός επιτυχημένων επαγγελματιών ως πηγών έμπνευσης μπορεί να συμβάλει επίσης στο να συνεχίσουν την καριέρα τους στον τεχνολογικό κλάδο οι γυναίκες που ήδη εργάζονται σ' αυτόν.
Η προσέλκυση περισσότερων γυναικών αποτελεί οικονομική επιταγή. Σύμφωνα με την έρευνα, εάν στις ψηφιακές θέσεις εργασίας υπήρχαν τόσο συχνά γυναίκες όσο άνδρες, το ευρωπαϊκό ΑΕΠ θα ήταν αυξημένο κατά 9 δισ. ευρώ ετησίως (1,3 φορές το ΑΕΠ της Μάλτας). Οι επιχειρήσεις με μεγαλύτερη παρουσία γυναικών σε διευθυντικές θέσεις επιτυγχάνουν 35% υψηλότερη απόδοση ιδίων κεφαλαίων και 34% καλύτερη συνολική μερισματική απόδοση για τους μετόχους, σε σύγκριση με άλλες ανάλογες επιχειρήσεις.
Οι γυναίκες υποεκπροσωπούνται ιδίως στις διευθυντικές θέσεις και τις θέσεις λήψης αποφάσεων. Πρόκειται για ένα γενικότερο πρόβλημα, όμως το ποσοστό των γυναικών σε διευθυντικές θέσεις στον τομέα των ΤΠΕ είναι πολύ μικρότερο σε σχέση με άλλους κλάδους: το 19,2% των εργαζομένων στον κλάδο των ΤΠΕ έχουν γυναίκα προϊσταμένη, έναντι 45,2% των εργαζομένων σε άλλους κλάδους.
Οι γυναίκες επιχειρηματίες στον τομέα των ΤΠΕ κερδίζουν 6% περισσότερο από ό,τι οι γυναίκες που δεν δραστηριοποιούνται επιχειρηματικά στον τομέα αυτό. Οι γυναίκες επιχειρηματίες στον κλάδο των ΤΠΕ είναι πιο ικανοποιημένες από την εργασία τους, έχουν εντονότερο το αίσθημα της επιτυχημένης διεκπεραίωσης των καθηκόντων τους και κερδίζουν περισσότερα χρήματα απ' ό,τι οι γυναίκες που εργάζονται ως υπάλληλοι στον ίδιο κλάδο. Ως μειονέκτημα, ωστόσο, αναφέρουν υψηλότερα επίπεδα άγχους.
Διαπιστώνεται ακόμη ότι οι γυναίκες εγκαταλείπουν τον κλάδο στα μέσα της καριέρας τους σε πολύ μεγαλύτερο βαθμό από ό,τι οι άνδρες. Πράγματι, στον κλάδο των ΤΠΕ απασχολείται το 20% των γυναικών ηλικίας 30 ετών με πτυχίο σε ΤΠΕ, αλλά μόνο το 9% των γυναικών άνω των 45 ετών.
Σήμερα οι εργοδότες αναφέρουν ότι δυσκολεύονται να βρουν επαγγελματίες στον χώρο αυτό και η Ευρώπη ενδέχεται σύντομα να αντιμετωπίσει έλλειψη 900.000 εργαζομένων στον κλάδο – και κατ' επέκταση να χάσει μια ευκαιρία να καταπολεμήσει τη μεγάλη ανεργία κινδυνεύοντας παράλληλα να γίνει λιγότερο ανταγωνιστική.
Ακολουθήστε το Agrocapital.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις