Απάντηση σε αναφορά του Βουλευτή Β. Κεγκέρογλου, έδωσε ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών κος Τρ.Αλεξιάδης για το θέμα της έξαρσης της παραοικονομίας στην Ελληνική αγορά , από την παράνομη διακίνηση Οίνου μετά και την επιβολή Ε.Φ.Κ. στο Κρασί.
Η αναφορά του Βουλευτή :
"Παρά τις διαβεβαιώσεις του υπουργείου Οικονομικών, έλεγχοι είτε για την διακίνηση οίνων, είτε για τα αποθέματά τους δεν έχουν ξεκινήσει ακόμη, με αποτέλεσμα η επιβολή του φόρου να αφορά μόνο ένα τμήμα των οινοπαραγωγών, των οποίων μάλιστα οι πωλήσεις στο εσωτερικό της χώρας έχουν μειωθεί εξαιτίας της επιβολής του ΕΦΚ στο κρασί. Είναι επόμενο οι αγοραστές οίνου, είτε πρόκειται για τελικά σημεία πώλησης, είτε για το ενδιάμεσο εμπόριο να «προτιμούν αφορολόγητο» προϊόν το οποίο διακινείται στην μισή αξία απ' ότι το νόμιμα διακινούμενο.
Σύμφωνα με καταγγελίες που περιέρχονται σε γνώση της ΚΕΟΣΟΕ, οι παράνομες διακινήσεις οίνων πραγματοποιούνται και από οινοποιεία, αλλά και από φυσικά πρόσωπα που οινοποιούν μόνα τους την παραγωγή τους.
Η διακίνηση παράνομα πωλούμενων οίνων πραγματοποιείται, είτε με την έκδοση τιμολογίων τα οποία εκ των υστέρων ακυρώνονται, είτε με την έκδοση τιμολογίων στα οποία αντί για οίνος στην περιγραφή είδους αναγράφεται «Τρόφιμα», είτε ακόμη και με το επαναγέμισμα ή την αντικατάσταση του περιέκτη συσκευασιών που εμπεριέχουν τα bag-in-box (ασκοί).
Έντονο είναι και το φαινόμενο παράνομης διακίνησης οίνων από αδήλωτες αποθήκες ή ακόμη και σπίτια, αποθεμάτων οίνων που δεν δηλώθηκαν κατά την υποχρεωτική απογραφή της 31ης Δεκεμβρίου 2015 βάσει των αποφάσεων του υπουργείου Οικονομικών.
Τέλος ένα μέρος των διαμαρτυριών αφορά διακινήσεις οίνων από φυσικά πρόσωπα τα οποία δεν προβαίνουν σε δηλώσεις παραγωγής (υποχρεούνται άνω των 1000 It οίνου), οι οποίοι διακινούν σε τοπικό επίπεδο την παραγωγή τους (λιανική, ταβέρνες, κλπ) μη καταβάλλοντος ΕΦΚ, ΦΠΑ και Φόρο Εισοδήματος.
Η διακίνηση των οίνων αυτών γίνεται με συσκευασίες απροσδιόριστης καταλληλότητας, χωρίς δυνατότητα ελέγχου ποιότητας και ενέχουν κίνδυνο για τη δημόσια υγεία.
Είναι προφανές ότι η έξαρση της παραοικονομίας έχει σαν αποτέλεσμα την απώλεια όχι μόνο των προσδοκώμενων εσόδων από τον ΕΦΚ, αλλά κυρίως την απώλεια μέρους και των εισπραττόμενων κατά το παρελθόν εσόδων από το ΦΠΑ και τον Φόρο Εισοδήματος.
Σήμερα όμως με μετριοπαθείς υπολογισμούς εκτιμάται ότι η παράνομη διακίνηση οίνων από τα οινοποιεία που εκφεύγουν της επιβολής ΕΦΚ, ανέρχεται τουλάχιστον στο 40%, διαμορφώνοντας τα έσοδα του Δημοσίου στο ύψος των 14.900.000 € (υπολογισμός βάσει των Δηλώσεων παραγωγής τους).
Η παραοικονομία αλληλοτροφοδοτείται εκτός των δηλωμένων οινοποιείων και από αδήλωτα οινοποιεία. Τα οινοποιεία αυτά παραλαμβάνουν αδήλωτη σταφυλική παραγωγή από αμπελουργούς (που δεν υποβάλλουν δήλωση Συγκομιδής) ή από αμπελουργούς που είτε δηλώνουν την παραγωγή τους και την οινοποιούν, είτε δεν την δηλώνουν καθόλου και την οινοποιούν.
Από την παράθεση των στοιχείων εκτιμάται ότι μόνο στο 35% των διακινούμενων με κάθε μορφή οίνων, επιβάλλεται ΕΦΚ, ενώ το 65% (βάσει αναλογίας δηλούμενων στρεμμάτων επί του συνόλου νόμιμων και παράνομων ), διακινείται παράνομα από οινοποιεία και αμπελουργούς.
Κατά την επόμενη περίοδο αναμένεται περαιτέρω ένταση του φαινομένου, εάν συνυπολογισθεί και η μεταρρύθμιση στο φορολογικό καθεστώς των αγροτών, αφού η τάση για μη έκδοση παραστατικών θα ενταθεί για φορολογικούς λόγους.
Δεδομένου ότι οι πιέσεις για διακίνηση οίνων εκτός πεδίου ΕΦΚ έχει ενταθεί, η τάση αυτή έχει ήδη επεκταθεί και στο χώρο των οργανωμένων οινοποιείων. Ενδεικτικό επίσης στην κατεύθυνση αυτή είναι και η μείωση των πωλήσεων των οργανωμένων οινοποιείων το πεντάμηνο του 2016 σε σύγκριση με το αντίστοιχο πεντάμηνο του 2015.
Μεγάλο μέρος της αδήλωτης παραγωγής διακινείται τις πρωινές και νυχτερινές ώρες από «αφανή» οινοποιεία τα οποία δεν υποβάλλουν Δηλώσεις Παραγωγής, αλλά και από φυσικά πρόσωπα που οινοποιούν και πωλούν σε τοπικό επίπεδο την παραγωγή τους..."
Στην έγγραφη απάντηση που έδωσε ο αναπληρωτής υπουργός , τόνισε μεταξύ άλλων, ότι οι αρμόδιες Διευθύνσεις του Υπουργείου Οικονομικών επεξεργάζονται σχέδιο εγκυκλίου διαταγής για τον προγραμματισμό ελέγχων για τον εντοπισμό τυχόν παράνομης παραγωγής και διακίνησης κρασιού κατόπιν της επιβολής θετικού συντελεστή Ε.Φ.Κ. στο προϊόν αυτό.