Ομιλία του Βαγγέλη Αποστόλου, Βουλευτή ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ Ν. Ευβοίας και πρώην Υπουργού, κατά τη διάρκεια της συζήτησης του σ/ν του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων «Στρατηγικές επενδύσεις και βελτίωση του επενδυτικού περιβάλλοντος μέσω της επιτάχυνσης διαδικασιών στις ιδιωτικές και στρατηγικές επενδύσεις και δημιουργία πλαισίου για τις εταιρείες τεχνοβλαστούς».
“Με το τωρινό νομοσχέδιο συνάδελφοι της Ν.Δ. καλείστε ουσιαστικά να προσφέρετε τα πάντα για να μειώσετε τις απαιτήσεις στο χαρακτηρισμό των επενδύσεων ως στρατηγικές.
Θεσπίζετε κάθε λογής παρέκκλιση σε όλα τα προσμετρώμενα μεγέθη, από τα απαιτούμενα οικονομικά μέχρι και τον αριθμό των θέσεων απασχόλησης.
Ακόμη λοιπόν μια κατηγορία Στρατηγικών Επενδύσεων με τίτλο “Εμβληματικές Επενδύσεις Εξαιρετικής Σημασίας”, στις οποίες θα προσφερθούν οι πόροι του Ταμείου Ανάκαμψης.
Ερώτημα: Και ποιος θα χαρακτηρίσει ένα επενδυτικό σχέδιο ως εμβληματικό;
Μια τριμελής επιτροπή που θα ορίζουν οι Υπουργοί Ανάπτυξης και και Οικονομικών.
Καταργείτε δηλαδή τη διάταξη του νόμου για τις στρατηγικές επενδύσεις, που τις κατέτασσε με αντικειμενικό τρόπο, αφήνοντας ένα τεράστιο περιθώριο για επιλεκτικούς χαρακτηρισμούς. Οι Εμβληματικές Επενδύσεις θα δραστηριοποιηθούν κυρίως στις ζώνες απολιγνιτοποίησης και θα ενισχυθούν με 20% επιπλέον από τις επενδύσεις που θα γίνονται εκτός των ζωνών απολιγνιτοποίησης.
Επιτρέψτε μου άλλο ένα ερώτημα: Επειδή αυτή την ώρα στο χώρο των ΑΠΕ γίνονται μεγάλες μάχες συμφερόντων, υπάρχει δυνατότητα να επωφεληθεί μια εμβληματική επένδυση με το 100% και μετά να πάει σε περιοχή εκτός ζωνών απολιγνιτοποίησης, που θα έπαιρνε το 80% επί του προβλεπόμενου; Ερώτημα, γιατί ξέρουμε ακριβώς τι πιέσεις και τι συμβαίνει σήμερα σ αυτό το χώρο.
Με τις περιβαλλοντικές ρυθμίσεις ορίζετε ειδική διαδικασία, κατά παρέκκλιση κάθε άλλης διάταξης, ακόμα και για περιοχές NATURA και για έργα που λέτε ότι δεν έχουν σημαντικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις. Σε αυτή την περίπτωση διερωτώμαι πως ένα έργο κατηγορίας Β΄ μπορεί να θεωρηθεί Στρατηγική Επένδυση, δεδομένου του μικρού του μεγέθους και της παραγωγής;
Επιτρέψτε μου αγαπητοί συνάδελφοι, ειδικά όσοι εκπροσωπείτε την περιφέρεια να μείνω σε ένα θέμα που είναι σίγουρο ότι σας απασχολεί κι εσάς.
Βρισκόμαστε όλοι μπροστά σε μια πρωτοφανή επίθεση χορήγησης αδειών παραγωγού στρατηγικού χαρακτήρα για εγκαταστάσεις αιολικών πάρκων.
Κάτι ανάλογο θεσμοθετείται και με το τωρινό ν/σ, δίνοντας δυνατότητες πολεοδομικών παρεκκλίσεων σε επενδύσεις στον αιγιαλό και στις παραλίες της χώρας.
Με αυτούς τους επίδοξους στρατηγικούς χτες και εμβληματικούς σήμερα, που με το τωρινό ν/σ βρίσκεται αντιμέτωπη και η τοπική κοινωνία στην Εύβοια, ειδικά με τις επενδύσεις τους σε αιολικά πάρκα. Η Εύβοια έχει καλύψει τη συμβολή της στον εθνικό στόχο για αιολική ενέργεια. Πάνω από το 40% της παραγόμενης ενέργειας από ανεμογεννήτριες στη χώρα μας προέρχεται από την Εύβοια και ειδικότερα η νοτιοκεντρική.
Ήδη λειτουργούν στην ευρύτερη περιοχή της 413 ανεμογεννήτριες σε 34 αιολικά πάρκα. Φαίνεται ότι δεν σας αρκούσαν αυτά και προβαίνετε σε αλλεπάλληλες νέες αδειοδοτήσεις. Από την αρχή της χρονιάς έχετε εκδώσει 124 άδειες, ενώ έχετε υπό αξιολόγηση 147. Συνολικά δηλαδή στην περιοχή προγραμματίζετε 847 ανεμογεννήτριες. Αυτά είναι από στοιχεία της ΡΑΕ, δεν είναι δικά μας.
Την ίδια ώρα βέβαια ο πρόεδρος της ΡΑΕ ο κ. Δαγούμας δηλώνει ότι το ποια έργα θα εγκατασταθούν και σε ποια σημεία είναι ζήτημα που εξαρτάται από το νέο χωροταξικό των ΑΠΕ, που κατά τον ίδιο δεν υπάρχει, πράγμα που επιβεβαίωσε και ο Γενικός Γραμματέας χωρικού σχεδιασμού στην Επιτροπή Περιβάλλοντος, ο κ. Μπακαγιάννης. Τότε γιατί χορηγούνται ασύστολα άδειες και μάλιστα σε τοποθεσίες που υποδεικνύουν οι ίδιοι οι επενδυτές; Από την ώρα που βλέπετε μια τέτοια λειτουργία γιατί δεν τους σταματάτε;
Είναι αδιανόητο να προτείνονται σε περιοχές Natura, αλλά και άλλες, όπου υπάρχουν ένα πλήθος πραγμάτων ιδιαίτερης και μοναδικής περιβαλλοντικής, πολιτιστικής και αρχαιολογικής αξίας.
Αυτό βέβαια που αποτελεί και πρόκληση προς τις τοπικές κοινωνίες που αντιστέκονται είναι η εκτίμηση του Προέδρου της ΡΑΕ ότι μόνο ένα 10-20% των αδειών παραγωγού που έχουν εκδοθεί θα υλοποιηθούν.
Στην περιοχή έχουν υλοποιηθεί περισσότερα. Γιατί δεν απορρίπτει τα υπόλοιπα;
Μα εδώ έφτασε μέχρι του σημείου την ίδια ώρα που η Β.Εύβοια αγωνιούσε όχι μόνο για την επιβίωση των πληγέντων από την ολική καταστροφή της πυρκαγιάς, αλλά και για την εκτέλεση των απαραίτητων αντιδιαβρωτικών και αντιπλημμυρικών έργων να ανακοινώσει την έκδοση αδειών παραγωγού για εγκατάσταση κι άλλων 15 αιολικών πάρκων, εκ των οποίων τα 4 στα καμένα.
Ήταν τέτοια η αντίδραση των κατοίκων που ανάγκασαν τον Υπουργό Περιβάλλοντος να τις αποσύρει. Είναι δυνατόν με τέτοιες συνθήκες στην αδειοδότηση να μιλάτε για στρατηγικές επενδύσεις; Πόσο μάλλον όταν είναι φανερό ότι ενδιαφερόμενοι επενδυτές έχουν μπει σε μια διαδικασία αντιπαραθέσεων που έχει ως βασικό στόχο τα κονδύλια του ταμείου ανάκαμψης.
Είναι θετικό ότι τόσο οι Δήμοι και οι φορείς, όσο και οι κάτοικοι των περιοχών που υφίστανται την επίθεση αντιδρούν. Είναι επίσης θετικό ότι η Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση όχι μόνο γνωμοδοτεί αρνητικά, αλλά και βάζει όρους για τις επόμενες γνωμοδοτήσεις.
Για παράδειγμα το Π.Σ. Στερεάς Ελλάδας όχι μόνο γνωμοδότησε αρνητικά επί των ΜΠΕ που αφορούσαν την κατασκευή και λειτουργία 5 αιολικών σταθμών στα Στύρα Καρύστου, αλλά και εξέφρασε τη βούληση να είναι αρνητικό στην έκφραση γνώμης επί των ΜΠΕ, μέχρι να περιέλθουν στο Π.Σ. ουσιαστικές αρμοδιότητες και όχι μόνο γνωμοδοτικού χαρακτήρα.
Ενώ εσείς την ίδια ώρα παραπέμπετε τη ΜΠΕ στο ΚΑΣ παραβιάζοντας το νόμο 3028/2002, που στο άρθρο 12 ορίζει ότι πριν γίνει οποιαδήποτε χωρική ρύθμιση εξετάζεται πρώτα η ύπαρξη αρχαιολογικών χώρων, πράγμα που βρισκόταν ήδη σε πορεία ανάδειξης πριν το παραπέμψετε στο ΚΑΣ.
Φαίνεται πλέον για σας ότι κάθε αγαθό που η φύση έχει παραδώσει στον άνθρωπο παύει να είναι κοινόχρηστο. Όλα, από τον ήλιο, τον αέρα και το νερό προσφορά σε επίδοξους στρατηγικούς επενδυτές.”
Ακολουθήστε το Agrocapital.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις