Το Νομοσχέδιο που συζητάμε κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, υποτίθεται ότι έχει ως στόχο να προσελκύσει επενδυτές, αλλά αυτό που κάνει είναι όχι μόνο να βλάπτει το περιβάλλον, αλλά και τις ήδη νόμιμα λειτουργούσες επιχειρήσεις.
Ομιλία του Βαγγέλη Αποστόλου, Βουλευτή ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ και πρώην Υπουργού, κατά τη συζήτηση σήμερα στην Ολομέλεια της Βουλής, του σ/ν Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων «Ίδρυση, ανάπτυξη, διαχείριση και λειτουργία των Επιχειρηματικών Πάρκων - Ενιαίο πλαίσιο ρύθμισης για τους φορείς Οργανωμένων Υποδοχέων Μεταποιητικών και Επιχειρηματικών Δραστηριοτήτων και άλλες διατάξεις για την ενίσχυση της ανάπτυξης»
«Το Νομοσχέδιο που συζητάμε κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, υποτίθεται ότι έχει ως στόχο να προσελκύσει επενδυτές, αλλά αυτό που κάνει είναι όχι μόνο να βλάπτει το περιβάλλον, αλλά και τις ήδη νόμιμα λειτουργούσες επιχειρήσεις.
Με τις προτεινόμενες ρυθμίσεις δημιουργούνται οι προϋποθέσεις επιβάρυνσης των εγκατεστημένων επιχειρήσεων, γιατί θα υπάγονται υποχρεωτικά στο νέο καθεστώς, χωρίς την πρόβλεψη του χρονικού ορίζοντα προσαρμογής των πέντε ετών και χωρίς προϋποθέσεις και όρους, τουλάχιστον εκ των προτέρων γνωστούς και συγκεκριμένους, πότε ο Φορέας Ανάπτυξης και Διαχείρισης θα λάβει δημόσια επιχορήγηση.
Έτσι ο Φορέας Διαχείρισης, που για τους υφιστάμενους Οργανωμένους Υποδοχείς Μεταποιητικών και Επιχειρηματικών Δραστηριοτήτων είναι η ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ ΑΕ, προκειμένου να λάβει τη δημόσια επιχορήγηση διατάσσει την υπαγωγή των ήδη υφιστάμενων Δραστηριοτήτων στο νέο καθεστώς, σε οποιοδήποτε χρόνο κρίνει αυτή, χωρίς ειδικότερες προϋποθέσεις και όρους υπαγωγής, χωρίς να προκύπτει η αναγκαιότητα των νέων έργων και υποδομών ή η αναβάθμιση των ήδη υφισταμένων, χωρίς τη συναίνεση των ιδιοκτητών γης, οι οποίοι και θα επιβαρύνονται με τις σχετικές δαπάνες των υποδομών.
Είναι προφανές λοιπόν ότι το νέο σχέδιο νόμου δεν μπορεί να εφαρμοστεί αυτούσιο στις ήδη εγκατεστημένες επιχειρήσεις, χωρίς να ανατρέπονται κεκτημένα και περιουσιακά δικαιώματά τους.
Επιπλέον ο Φορέας Διαχείρισης θα έχει τη δυνατότητα να τροποποιεί μονομερώς τους εκάστοτε Κανονισμούς Λειτουργίας, χωρίς την οποιαδήποτε συμμετοχή της πλειοψηφίας των ιδιοκτητών γης.
Με βάση την προβλεπόμενη διαδικασία χωροθέτησης τα επιχειρηματικά πάρκα ιδρύονται με ειδικά πολεοδομικά σχέδια, για τα οποία σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία απαιτείται η εκπόνηση στρατηγικής περιβαλλοντικής εκτίμησης και η έγκρισή τους με Προεδρικό Διάταγμα.
Η ρύθμιση που φέρατε δεν είναι σύμφωνη με το Σύνταγμα και τη νομολογία του ΣτΕ. Είναι πάγια η τακτική της έκδοσης Π.Δ. για τα περιβαλλοντικά ζητήματα.
Αντίστοιχη ρύθμιση προσπάθησε να φέρει ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Κώστας Σκρέκας στο πολυνομοσχέδιο του Υπουργείου Περιβάλλοντος, με τις διατάξεις του οποίου πρότεινε η Κυβέρνηση τη χρήση των προστατευόμενων περιοχών και ιδιαίτερα των περιοχών Natura για την εγκατάσταση των ΑΠΕ, για τις οποίες ζητήσαμε την απόσυρση του συγκεκριμένου κεφ. Γ του Πολυνομοσχεδίου.
Την επομένη ημέρα ο Υπουργός κατά τη συζήτηση στην ολομέλεια αναφέρθηκε στο θέμα τονίζοντας τα παρακάτω: «Ακούσαμε τους προβληματισμούς της αντιπολίτευσης και των οργανώσεων και αποσύρουμε το κεφάλαιο Γ, δηλαδή τις συγκεκριμένες διατάξεις, για περαιτέρω διαβούλευση, διευκρινίζοντας ότι θα κατατεθεί για διαβούλευση τέλος Αυγούστου του 22.»
Όχι μόνο δεν τήρησε τη δέσμευσή του για την κατάθεση της πρότασής του, αλλά και οδήγησε σε τετελεσμένα γεγονότα την εγκατάσταση των 4 αιολικών πάρκων στη Βορειοκεντρική Εύβοια.
Εκεί που περιμέναμε τη νέα ΜΠΕ της επένδυσης που θα λάμβανε υπόψη της τις σχετικές δεσμεύσεις του για τις προστατευόμενες και τις Natura περιοχές, βρεθήκαμε μπροστά στην έγκριση των αρχικών μελετών από τον Γενικό Γραμματέα περιβάλλοντος στις 16 Σεπτεμβρίου του 22, χωρίς δηλαδή να υπάρξει ουσιαστική διαβούλευση, όπως είχε δεσμευτεί και ο ίδιος ο Υπουργός.
Έχοντας παρακολουθήσει από κοντά τι συμβαίνει με τις υποδομές του αγροτικού χώρου και ιδιαίτερα των συνεταιρισμών περίμενα κάποια πρόταση για την αξιοποίησή τους.
Εμείς ιδρύσαμε τον ΟΔΙΑΓΕ, έναν οργανισμό που θα συγκέντρωνε αυτή τη περιουσία και που θα επέτρεπε την αξιοποίησή της. Εσείς τι κάνατε; Τον καταργήσατε και παραδώσατε αυτή την περιουσία σε ξένα funds.
Δεν μπορώ επίσης κ.κ. σ. να μην αναφερθώ στην κάνναβη γιατί ήμουν ως Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων από τους πρώτους που εισηγήθηκαν την καλλιέργεια της φαρμακευτικής κάνναβης.
Η Κυβέρνησή σας κ.κ.σ. της Ν.Δ. και προσωπικά ο Υπουργός Ανάπτυξης λοιδορούσε τότε το νομοσχέδιο για την κάνναβη και σήμερα έχει κάνει στροφή 180 μοιρών. Καλοδεχούμενη η στάση της. Όμως οι νομοθετικές της παρεμβάσεις κινούνται σε εντελώς διαφορετική κατεύθυνση από το σχέδιο του ΣΥ.ΡΙΖ.Α. για τη δημιουργία βιομηχανίας που θα κάλυπτε την εγχώρια ζήτηση και θα έκανε εξαγωγές.
Επιτρέψατε την εξαγωγή ενδιάμεσων προϊόντων, δηλαδή πέρα από τα «τελικά προϊόντα φαρμακευτικής κάνναβης» που εμείς θεσμοθετήσαμε, για το ίδιο το σκεύασμα που παίρνει ο ασθενής.
Η ρύθμισή σας αυτή σημαίνει ότι θα εξάγεται προϊόν που θα παίρνει τη φαρμακευτική του μορφή στο εξωτερικό με αποτέλεσμα μεγάλο μέρος της προστιθέμενης αξίας να μένει εκεί.
Και μετά με διάταξη νόμου σας ανάγκασαν να απαγορεύσετε την εισαγωγή προϊόντων φαρμακευτικής κάνναβης. Η διάταξη αυτή είναι αμφίβολης νομιμότητας, καθώς όχι μόνο συγκρούεται με το κοινοτικό δίκαιο και την ελεύθερη διακίνηση εμπορευμάτων, αλλά και στερεί τους Έλληνες ασθενείς από την πρόσβαση στην φαρμακευτική κάνναβη μέχρι να υπάρξει εγχώρια παραγόμενο προϊόν.
Και το τελευταίο ήταν αυτό που πρωτίστως έπρεπε να έχετε διασφαλίσει και δεν το καταφέρατε.».