Η υποστελέχωση του ΕΦΕΤ σε κεντρικό και περιφερειακό επίπεδο αλλά και η υποχρηματοδότησή του, εγκυμονεί τεράστιους κινδύνους για τη Δημόσια Υγεία
Με τον πλέον ξεκάθαρο τρόπο αναδεικνύεται στη Βουλή, η πλημμελής καταγγελλόμενη λειτουργία του ΕΦΕΤ και η απορρύθμιση των ελέγχων των τροφίμων, με την Ερώτηση του Σταύρου Αραχωβίτη, Τομεάρχη Αγροτικής Ανάπτυξης του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ και της Ολ. Τελιγιορίδου, Αναπλ. Τομεάρχη, που συνυπογράφεται από 42 ακόμη βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ…
Άλλωστε οι έλεγχοι των τροφίμων αποτελούν ύψιστη υποχρέωση της χώρας μας προς τους Έλληνες καταναλωτές, «.. σύμφωνα και με τη σχετική Ευρωπαϊκή Νομοθεσία που η σημερινή Κυβέρνηση απαξιώνει σταθερά και μεθοδικά», τόνισε ο Σταύρος Αραχωβίτης.
Καταγέλαστο το «καλάθι του νοικοκυριού»
Δεν έφτανε το καταγέλαστο «καλάθι του νοικοκυριού» και το τραγικό κουπόνι σίτισης ως τα μόνα μέτρα για την αντιμετώπιση της ακρίβειας Μητσοτάκη. Δεν έφτανε η απουσία ελέγχων που είναι η κύρια αιτία για να ευνοείται και να γιγαντώνεται η αισχροκέρδεια σε βάρος των καταναλωτών. Κατά τον Στ. Αραχωβίτη, η διάλυση των ελεγκτικών μηχανισμών του ΕΦΕΤ που καταγγέλλεται και από τον Σύλλογο Μονίμων Υπαλλήλων του Οργανισμού, υπονομεύει όλο το σύστημα ελέγχων στα τρόφιμα που φτάνουν στον καταναλωτή με ανυπολόγιστες συνέπειες στην ποιότητα, ασφάλεια των τροφίμων και τη δημόσια υγεία.
Όπως περιγράφεται στην Ερώτηση, με καλυμμένες σχεδόν τις μισές (50%) θέσεις του προβλεπόμενου προσωπικού και με υποχρηματοδότηση από τον προϋπολογισμό, πώς περιμένει η Κυβέρνηση της ΝΔ να αντιμετωπίσει την αισχροκέρδεια που μπορεί να πάρει μορφές όπως η έξαρση φαινομένων ελληνοποιήσεων και νοθείας, υποβάθμιση της ποιότητας αλλά και ασφάλειας των τροφίμων;
«Είναι ηλίου φαεινότερο ότι με την πολιτική της αυτή αποδυναμώνει τον ΕΦΕΤ από τον τόσο σημαντικό ρόλο στη διασφάλιση της ασφάλειας των Τροφίμων και της Δημόσιας Υγείας, αφήνοντας χώρο και δίνοντας σήμα στην έκρηξη αισχροκέρδειας», υπογράμμισε ο βουλευτής Λακωνίας του ΣΥΡΙΖΑ Προοδευτική Συμμαχία, Σταύρος Αραχωβίτης...
Το πλήρες κείμενο της Ερώτησης
Θέμα: «Η Δημόσια Υγεία σε κίνδυνο από την Υποστελέχωση και Υποχρηματοδότηση του ΕΦΕΤ»
Ο έλεγχος των τροφίμων αποτελεί ακρογωνιαίο λίθο για τη διασφάλιση υγιεινών, ασφαλών και ποιοτικών τροφίμων και τη δια αυτών διασφάλιση της Δημόσιας Υγείας των καταναλωτών στην χώρα µας. Ο Ενιαίος Φορέας Ελέγχου Τροφίμων (ΕΦΕΤ), από την ίδρυσή του το 1999 και τούδε, ασκεί τις σχετικές αρμοδιότητες με βάση τους Ευρωπαϊκούς Κανονισμούς και τις απορρέουσες από αυτούς υποχρεώσεις των Κρατών Μελών για τον έλεγχο των τροφίμων και την προστασία των καταναλωτών. Για την εκπλήρωση των υποχρεώσεών του προϋπόθεση αποτελεί η επαρκής στελέχωση και χρηματοδότηση του.
Ωστόσο, σύμφωνα με πρόσφατη ανοικτή επιστολή του Συλλόγου Μονίμων Υπαλλήλων του ΕΦΕΤ προς την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και τα ΜΜΕ, εγείρονται πολύ σοβαρά ζητήματα ως προς τη σημερινή κατάσταση στην οποία έχει περιέλθει ο ΕΦΕΤ και ως προς την δυνατότητά του να επιτελέσει το ελεγκτικό έργο στα τρόφιμα.
Με την ανωτέρω ανοικτή επιστολή καταγγέλλεται η τραγική συνολική υποστελέχωση αφού ο ΕΦΕΤ έχει καλυμμένες θέσεις περίπου κατά 50% του προβλεπόμενου προσωπικού. Σε σύνολο 488 οργανικών θέσεων, υπηρετούν μόλις 254 εργαζόμενοι, ενώ οι αποχωρήσεις τα τελευταία χρόνια ξεπερνούν τις 80, οι προσλήψεις την τελευταία 12ετια είναι μηδενικές και ο προγραμματισμός για το έτος 2023 είναι μόνο 4.
Επιπλέον, αναφέρεται ότι υφίσταται σοβαρή υποστελέχωση σε σημαντικές Περιφερειακές Διευθύνσεις αρμόδιες για τον έλεγχο δεκάδων χιλιάδων επιχειρήσεων τροφίμων όπως αυτές της Πελοποννήσου (µε 2 επιθεωρητές), του Βόρειου Αιγαίου (µε 3 επιθεωρητές) και της Κρήτης (µε 6 επιθεωρητές), ενώ δεν έχουν ακόμα συσταθεί Περιφερειακές Διευθύνσεις του ΕΦΕΤ σε 4 Διοικητικές Περιφέρειες της χώρας (Στερεάς Ελλάδας, Δυτικής Μακεδονίας, Ιονίων Νήσων και Νοτίου Αιγαίου). Την ίδια στιγμή, από το ελάχιστο προσωπικό πραγματοποιούνται αποσπάσεις εκτός υπηρεσίας, καθιστώντας το διαθέσιμο προσωπικό ακόμα λιγότερο.
Πέρα όμως από την δραματική καταγγελλόμενη υποστελέχωση, τίθεται το σοβαρό θέμα της ελλιπούς χρηματοδότησης του ΕΦΕΤ από τον κρατικό προϋπολογισμό που, εν τέλει, δεν επαρκεί για την κάλυψη ούτε των πάγιων εξόδων λειτουργίας, ούτε των πιο στοιχειωδών αναγκών του ελεγκτικού έργου. Συγκεκριμένα, αναφέρεται ότι η μισθοδοσία των εργαζομένων καλύπτεται οριακά και, ως εκ τούτου, η κάλυψη των λειτουργικών εξόδων του φορέα στηρίζεται στην επιβολή και είσπραξη προστίμων.
Τέλος, γίνεται ακόμη αναφορά στην δυνατότητα που δίδεται από την ισχύουσα Ευρωπαϊκή Νομοθεσία (Καν (ΕΕ) 2017 /625, Κεφ ΠΠ) της παραχώρησης ελεγκτικού έργου σε ιδιώτες η οποία, σύμφωνα με την επιστολή, εγκυμονεί τεράστιους κινδύνους για την προάσπιση της Δημόσιας Υγείας εφόσον ο ελεγκτικός μηχανισμός μετατραπεί σε απλό παρατηρητή και σύμβουλο επιχειρήσεων.
Επειδή ο ρόλος του ΕΦΕΤ στην διασφάλιση της ασφάλειας των Τροφίμων και της Δημόσιας Υγείας είναι αδιαμφισβήτητος και η στήριξή του είναι υποχρέωση της χώρας μας προς τους Έλληνες καταναλωτές ενώ, ταυτόχρονα, απορρέει και ως υποχρέωση από την σχετική Ευρωπαϊκή Νομοθεσία,
Επειδή η πλέον σημαντική και κρίσιμη λειτουργία του για την επιτέλεση του τόσο σημαντικού ρόλου του είναι αυτή της διενέργειας των απαραίτητων επαρκών και ορθών ελέγχων στα Τρόφιμα,
Επειδή τα φαινόμενα αισχροκέρδειας γιγαντώνονται και η ψαλίδα μεταξύ τιμών παραγωγού και καταναλωτή ανοίγει ανεξέλεγκτα θίγοντας και τις δύο άκρες της ίδιας αλυσίδας,
Επειδή, κάτω από αυτές τις συνθήκες, οι ανάγκες επιτέλεσης με επάρκεια και ικανοποιητική ένταση του ελεγκτικού έργου στα τρόφιμα είναι πιο επιτακτικές από ποτέ, αλλά, παρόλα αυτά, σύμφωνα με τα αναφερόμενα στην ανοικτή επιστολή του Συλλόγου Μονίμων Υπαλλήλων του ΕΦΕΤ, η Κυβέρνηση με την επιλογή της υποστελέχωσης και της υποχρηματοδότησής του Οργανισμού όχι μόνον δεν κατανοεί αλλά αντιστρατεύεται την εύρυθμη λειτουργία του,
Επειδή η υποβάθμιση του έργου του ΕΦΕΤ, ιδιαίτερα στην σημερινή συγκυρία, οδηγεί σε αδυναμία διασφάλισης της Δημόσιας Υγείας και υπονομεύει την πρόσβαση των καταναλωτών σε προσιτά, ασφαλή και ποιοτικά Τρόφιμα
Επειδή οι ελληνοποιήσεις βλάπτουν σοβαρά την εγχώρια παραγωγή και το εισόδημα των παραγωγών,
Ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός:
- Ισχύει το ότι μόλις 254 εργαζόμενοι σε σύνολο 488 οργανικών θέσεων (λιγότερο από το 50% του προβλεπόμενου προσωπικού) υπηρετούν το έργο του ΕΦΕΤ και αν ναι που οφείλεται η υποστελέχωση του ΕΦΕΤ;
- Ισχύει ότι από το ήδη μειωμένο προσωπικό πραγματοποιούνται αποσπάσεις υπαλλήλων εκτός υπηρεσιών ΕΦΕΤ;
- Σε ποιες ενέργειες πρόκειται να προβεί, ώστε να αποτρέψει την περεταίρω υποστελέχωση και να ενισχύσει και με ποιο τρόπο (π.χ. με προσλήψεις) τον Οργανισμό;
- Προτίθεται να προχωρήσει στην επαρκή στελέχωση σημαντικών Περιφερειακών Διευθύνσεων που αν και αρμόδιες για τον έλεγχο δεκάδων χιλιάδων επιχειρήσεων τροφίμων παραμένουν δραματικά υπο-στελεχωμένες;
- Επιβεβαιώνεται ότι η χρηματοδότηση δεν επαρκεί για την κάλυψη των πιο στοιχειωδών αναγκών του ελεγκτικού έργου και αν ναι πως προτίθεται να ενισχύσει την συνολική οικονομική κατάσταση του ΕΦΕΤ και σε ποιες ενέργειες πρόκειται να προβεί για την επαρκή χρηματοδότηση από τον κρατικό προϋπολογισμό του επιτακτικά αναγκαίου ελεγκτικού έργου του ΕΦΕΤ;
- Ποιες είναι οι επιπτώσεις της υποστελέχωσης και υπο-χρηματοδότησης του ΕΦΕΤ στην άσκηση του ελεγκτικού του έργου και συγκεκριμένα στην επιβολή και εισπραξιμότητα των προστίμων για τους ελέγχους που διενεργεί;
- Για ποιους λόγους δεν έχουν εκδοθεί ακόμα τα συμπληρωματικά μέτρα εφαρμογής του ενωσιακού Κανονισμού (ΕΕ) του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου 2017/625 και σε ποιες ενέργειες και πότε θα προβεί ώστε να εκδοθούν τα συμπληρωματικά μέτρα που προβλέπονται από τον Ν. 4691/2020 για την εφαρμογή του;
- Πώς εξελίσσεται η διαδικασία είσπραξης βεβαιωμένων προστίμων από τον Οργανισμό; Ποιος είναι ο συνολικός αριθμός ελέγχων ανά κατηγορία και ανά έτος την τελευταία τετραετία, ποιος ο αριθμός των επιβληθεισών κυρώσεων και εισπραχθέντων ποσών αντίστοιχα και τι εκκρεμότητες είσπραξης υπάρχουν;