Η μάχη των containers: Στα ύψη τα κόστη, σε κίνδυνο τα προϊόντα
Η μάχη των containers: Στα ύψη τα κόστη, σε κίνδυνο τα προϊόντα, σε νευρική κρίση οι εξαγωγείς

Βασική αιτία για την παγκόσμια κρίση στην αγορά εμπορευματοκιβωτίων είναι η ταχεία ανάκαμψη της κινεζικής οικονομίας σε σχέση με τον υπόλοιπο κόσμο μετά την πανδημία του κορονοϊού που οδήγησε και σε σημαντική αύξηση του όγκου των εξαγωγών.

Οι κινεζικές εξαγωγές με εμπορευματοκιβώτια είναι πολύ μεγαλύτερες από τις εισαγωγές τους, με τρία εμπορευματοκιβώτια να αφήνουν την Κίνα για κάθε άφιξη. Η κινεζική ζήτηση για εμπορευματοκιβώτια είναι τόσο υψηλή που οι εξαγωγείς πληρώνουν τεράστια ασφάλιστρα για κενά container.

Τα  ασφάλιστρα έχουν ανέβει σε τέτοιο επίπεδο ώστε είναι πλέον πιο κερδοφόρο για τους αερομεταφορείς να στείλουν τα κιβώτια πίσω στην Κίνα χωρίς φορτίο, αντί να περιμένουν να τα ξαναγεμίσουν με προϊόντα που προορίζονται για την Ασία. Δεν είναι απολύτως ασυνήθιστο τα εμπορευματοκιβώτια να επιστρέφουν στη θύρα φόρτωσης άδεια μετά από ένα ταξίδι, ειδικά εάν οι εισαγωγές εμπορευματοκιβωτίων υπερβαίνουν κατά πολύ τις εξαγωγές στον προορισμό. Ωστόσο, δεν είναι συνήθως μια κερδοφόρα άσκηση και είναι πολύ πιο κοινό για τις ναυτιλιακές γραμμές να συμπληρώνουν τα κουτιά για να αυξάνουν τα κέρδη μετ 'επιστροφής και να μεγιστοποιούν τα έσοδα.

Είναι χαρακτηριστικό ότι το κόστος αποστολής πλήρων εμπορευματοκιβωτίων από την Κίνα στις Ηνωμένες Πολιτείες είναι επί του παρόντος περίπου 10 φορές υψηλότερο από το αντίστροφο ταξίδι. Αυτό παρέχει στους αερομεταφορείς ένα τεράστιο κίνητρο για γρήγορη επανατοποθέτηση γυμνών κουτιών πίσω στην Κίνα, αντί να περιμένουν να γεμίσουν με τις εξαγωγές των ΗΠΑ. Εκτιμάται ότι το 75 τοις εκατό των εμπορευματοκιβωτίων που μετακινούνται από τις ΗΠΑ προς την Ασία αυτή τη στιγμή κάνουν το ταξίδι χωρίς φορτίο.

Αυτό το ζήτημα κλιμακώθηκε στα τέλη του περασμένου έτους, καθώς οι αμερικανικές εξαγωγές γεωργικών προϊόντων εισέρχονταν στην πιο πολυσύχναστη περίοδο τους. Εκτιμάται ότι οι ναυτιλιακές εταιρείες απέρριψαν σχεδόν 178.000 ισοδύναμες μονάδες 20 ποδιών (TEU) γεωργικών προϊόντων των ΗΠΑ, αξίας εκατοντάδων εκατομμυρίων δολαρίων, μόνο τον Οκτώβριο και τον Νοέμβριο. Και αυτό ήταν μόνο από τέσσερα λιμάνια: το Λονγκ Μπιτς και το Λος Άντζελες στην Καλιφόρνια και τα λιμάνια της ανατολικής ακτής της Νέας Υόρκης και του Νιου Τζέρσεϋ.

Η κυκλοφοριακή συμφόρηση στα λιμάνια της Δυτικής Ακτής των ΗΠΑ στο Λος Άντζελες και στο Λονγκ Μπιτς είναι επίσης άνευ προηγουμένου λόγω του υψηλού εισερχόμενου όγκου και των αυξανόμενων περιπτώσεων COVID-19 μεταξύ των λιμενεργατών. Αυτό ανάγκασε τις ακτοπλοϊκές γραμμές να ακυρώσουν προγραμματισμένες πτήσεις, όχι λόγω έλλειψης ζήτησης, αλλά λόγω έλλειψης χωρητικότητας καθώς τα τεράστια πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων έχουν κολλήσει στο αγκυροβόλιο περιμένοντας κουκέτες. Και όταν αγκυροβολούν, η γρηγορότερη επιλογή ανακύκλωσης είναι η φόρτωση κενών.

Εκτινάχθηκαν τα ποσοστά spot

Τον Δεκέμβριο, το ποσοστό μεταφοράς εμπορευμάτων για τη διαδρομή Ασία προς Βόρεια Ευρώπη ήταν 264% υψηλότερο από το Δεκέμβριο του 2019, και για τη διαδρομή Ασίας προς Δυτική Ακτή στις ΗΠΑ, το ποσοστό αυξήθηκε κατά 145% σε σύγκριση με πριν από ένα χρόνο. Οι τιμές τόσο για την Κίνα προς την Ευρώπη όσο και για την Κίνα προς τις ΗΠΑ έχουν αυξηθεί περισσότερο από 300 τοις εκατό σε σύγκριση με το χαμηλό της αγοράς τον Μάρτιο του περασμένου έτους, με τα φορτία τώρα να κοστίζουν περίπου 6.000 δολάρια ΗΠΑ ανά εμπορευματοκιβώτιο.

Υπάρχουν περίπου 180 εκατομμύρια εμπορευματοκιβώτια παγκοσμίως, και όταν το COVID-19 χτύπησε στις αρχές του 2020, οι ναυτιλιακές εταιρείες ακύρωσαν παραγγελίες για νέα κουτιά λόγω φόβου για παγκόσμια ύφεση. Η ταχύτητα και το μέγεθος της κινεζικής ανάκαμψης ώθησε τη βιομηχανία εκτός ελέγχου. Αυτό σήμαινε ότι σχεδόν όλοι οι αερομεταφορείς έπρεπε να προσθέσουν σημαντική χωρητικότητα εμπορευματοκιβωτίων προσφέροντας περισσότερες υπηρεσίες στις πολυσύχναστες διαδρομές για την αντιμετώπιση της πρόκλησης έλλειψης εμπορευματοκιβωτίων.

Το ζήτημα της μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων έχει επιδεινωθεί από την πτώση της διεθνούς αεροπορικής μεταφοράς εμπορευμάτων. Οι πάροχοι αεροπορικών εμπορευματικών μεταφορών αγοράζουν συνήθως την αχρησιμοποίητη χωρητικότητα στο φορτίο των επιβατικών αεροσκαφών για τη μεταφορά αγαθών υψηλής αξίας. Η πανδημία κορανοϊού και οι επακόλουθοι παγκόσμιοι ταξιδιωτικοί περιορισμοί, έχουν επιδεινώσει τις υπηρεσίες επιβατών, προσθέτοντας τη ζήτηση στην αγορά εμπορευματοκιβωτίων με εμπορευματοκιβώτια.

Ένας άλλος παράγοντας που συμβάλλει είναι ότι τα εμπορευματοκιβώτια γενικά κινούνται μπρος-πίσω στην ίδια διαδρομή αποστολής. Οι διαταραχές στο διεθνές εμπόριο που προκλήθηκαν από το COVID-19 σημαίνουν τώρα ότι πολλά εμπορευματοκιβώτια αποστέλλονται σε ένα λιμάνι και στη συνέχεια ξεφεύγουν καθώς ο όγκος του εμπορίου επιστροφής έχει μειωθεί. Αυτό το δοχείο μπορεί στη συνέχεια να συσκευαστεί και να φορτωθεί σε μια εξωτική τοποθεσία για να χρησιμοποιήσει το στοιχείο, καθιστώντας ακόμη πιο δύσκολο να το επιστρέψει στην κανονική του διαδρομή.

Μεγάλο πρόβλημα με τα γεωργικά προϊόντα

Οι εισαγωγείς τροφίμων σε όλο τον κόσμο εξαρτώνται από μια αξιόπιστη και αποτελεσματική παγκόσμια αγορά εμπορευματοκιβωτίων. Ενώ οι περισσότεροι τομείς της αγοράς έχουν επηρεαστεί σε κάποιο βαθμό, το πρόβλημα με τα γεωργικά προϊόντα αποδεικνύεται εξόχως πιεστικό. Σιτηρά, ελαιούχοι σπόροι και άλλα αγροτικά προϊόντα συσσωρεύονται σε λιμενικές εγκαταστάσεις σε ολόκληρο τον δυτικό κόσμο και σε όλη την Ασία. Όσπρια από τον Καναδά, όπως φακές και μπιζέλια, έχουν εγκλωβιστεί στο λιμάνι για εβδομάδες περιμένοντας χώρο για τακτικές υπηρεσίες προς την Ασία. Οι εξαγωγές ζάχαρης στην Ινδία ήταν μόλις 70.000 τόνοι τον Ιανουάριο, λιγότερο από 20% αποστολών 12 μήνες νωρίτερα. Το Βιετνάμ παλεύει να βρει χωρητικότητα εμπορευματοκιβωτίων για τις τακτικές εξαγωγές καφέ και ρυζιού του στις ΗΠΑ. Και οι εξαγωγές σόγιας και βαμβακιού στις ΗΠΑ ξεκινούν την καμπύλη καθώς δεν μπορούν να βρουν χρονοθυρίδες εξαγωγής.

Επιπτώσεις στο χύμα κρέας

Η κατάσταση είναι τόσο τρομερή, ορισμένοι εισαγωγείς μεταβαίνουν στις αγορές χύμα, ασκώντας ανοδική πίεση στα ποσοστά φορτίου χύδην. Ορισμένοι αγοραστές ακυρώνουν συμβόλαια επειδή ο αντισυμβαλλόμενος δεν πληροί τους όρους. Άλλοι αναβάλλουν τις αγορές για να αποφύγουν καθυστερήσεις και υψηλό κόστος μεταφοράς. Οι εγχώριοι έμποροι και οι εξαγωγείς σε πολλές δικαιοδοσίες διστάζουν να προσφέρουν, ειδικά στην κοντινή αγορά, λόγω του χάους της εμπορευματικής αγοράς. Η παγκόσμια ροή ψυκτικών δοχείων βρίσκεται επίσης σε αναταραχή. Η αυστηρή διαδικασία εκτελωνισμού της Κίνας προκαλεί μεγάλες καθυστερήσεις στα λιμάνια και καθυστέρηση των εισαγόμενων εμπορευματοκιβωτίων που περιμένουν να εκκαθαριστούν. Σύμφωνα με πληροφορίες, υπάρχουν τόσα πολλά δοχεία ψύξης που συσσωρεύονται στο λιμάνι του Νταλιάν που εξαντλείται από βύσματα τροφοδοσίας για να τα διατηρήσει σε λειτουργία.

Αυτός ήταν ένας από τους βασικούς λόγους πίσω από την πρόσφατη αύξηση των τιμών του εσωτερικού χοιρινού κρέατος στην Κίνα. Οι τιμές λιανικής έχουν αυξηθεί στο υψηλότερο επίπεδο από τον Σεπτέμβριο του περασμένου έτους, ωθώντας το Πεκίνο να αυξήσει τις πωλήσεις από κρατικά αποθέματα πριν από τις διακοπές της Πρωτοχρονιάς για την Κίνα

 

Ακολουθήστε το Agrocapital.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις