Τα τελικά δεδομένα που δημοσίευσε χθες ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Περιβάλλοντος επιβεβαιώνουν ότι οι μέσες εκπομπές CO2 από τα καινούρια αυτοκίνητα που ταξινομήθηκαν στην ΕΕ, την Ισλανδία, τη Νορβηγία και το Ηνωμένο Βασίλειο το 2020 μειώθηκαν κατά 12 % σε σύγκριση με το 2019. Πρόκειται μακράν για τη μεγαλύτερη ετήσια μείωση των εκπομπών ρύπων από το 2010 που άρχισαν να εφαρμόζονται τα πρότυπα εκπομπών CO2 και συμπίπτει με την εφαρμογή αυστηρότερων προτύπων εκπομπών CO2 για ολόκληρο τον στόλο της ΕΕ από την 1η Ιανουαρίου 2020. Για την περίοδο 2020-2024, ο κανονισμός ορίζει τους στόχους εκπομπών CO2 για ολόκληρο τον στόλο της ΕΕ στα 95 gCO2/km για τα καινούργια ταξινομημένα αυτοκίνητα και στα 147 g CO2/km για τα καινούργια ταξινομημένα ημιφορτηγά, παρέχοντας ισχυρό κίνητρο στους κατασκευαστές να παράγουν καθαρότερα οχήματα.
Η αύξηση του μεριδίου των ταξινομήσεων ηλεκτρικών οχημάτων αποτέλεσε σημαντικό παράγοντα, καθώς οι πωλήσεις τριπλασιάστηκαν από 3,5 % το 2019 σε 11,6 % το 2020. Τα στοχευμένα μέτρα ανάκαμψης που έλαβαν τα κράτη μέλη ενθάρρυναν επίσης τη χρήση οχημάτων μηδενικών ή χαμηλών εκπομπών και τις επενδύσεις σε υποδομές επαναφόρτισης. Παρά τη συνολική συρρίκνωση της αγοράς νέων αυτοκινήτων το 2020 λόγω του κορονοϊού, ο συνολικός αριθμός των νέων ηλεκτρικών αυτοκινήτων αυξήθηκε, ξεπερνώντας για πρώτη φορά το 1 εκατομμύριο. Σύμφωνα με τα τελικά στοιχεία, η ευρωπαϊκή νομοθεσία για τα πρότυπα εκπομπών CO2 παραμένει αποτελεσματικό εργαλείο για τη μείωση των εκπομπών CO2 από τα αυτοκίνητα και τα ημιφορτηγά. Οι περισσότεροι κατασκευαστές συμμορφώθηκαν με τους στόχους για τις εκπομπές, αλλά τα σημερινά τελικά δεδομένα επιβεβαιώνουν ότι θα συγκεντρωθούν πάνω από 500 εκατ. ευρώ από κατασκευαστές, για τους οποίους διαπιστώθηκε υπέρβαση του στόχου εκπομπών τους το 2020. Η περαιτέρω αναθεώρηση των προτύπων για τις εκπομπές CO2 με σκοπό την ευθυγράμμισή τους με τις υψηλότερες φιλοδοξίες της ΕΕ για το κλίμα έχει περιληφθεί στις προτάσεις προσαρμογής στον στόχο του 55 %, τις οποίες υπέβαλε η Επιτροπή τον Ιούλιο του 2021.