Στην Ευρώπη το 1/5 των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα προέρχεται από καυσαέρια αυτοκινήτων. Από το 1990 μέχρι το 2008 οι εκπομπές CO2 από τις οδικές μεταφορές αυξήθηκαν κατά 26%. Τη μείωση εκπομπών CO2 από τα νέα επιβατικά αυτοκίνητα από το 2020 και την επίτευξη συμφωνίας με το Συμβούλιο, συζήτησε χτες την Δευτέρα 24 Φεβρουαρίου η ολομέλεια, ενώ την Τρίτη ψηφίζει για τους νέους κανόνες.
Έπειτα από σκληρές διαπραγματεύσεις οι ευρωβουλευτές και οι εκπρόσωποι των κυβερνήσεων στο Συμβούλιο συμφώνησαν στη μείωση των εκπομπών CO2 σε 95γρ/χλμ κατά μέσο όρο. Στόχος είναι μέχρι το 2020 το 95% των καινούριων επιβατικών αυτοκινήτων να πληρούν αυτή την προϋπόθεση. Το επιτρεπτό όριο σήμερα για τα επιβατικά αυτοκίνητα είναι 160γρ/χλμ CO2. Η συμφωνία είχε την στήριξη της επιτροπής Περιβάλλοντος από τις 17 Δεκεμβρίου του 2013.
Πώς θα μειωθούν οι εκπομπές CO2;
Η πρόταση εισάγει ένα νέο σύστημα κινήτρων, προκειμένου τα αυτοκίνητα που κατασκευάζονται να εκπέμπουν λιγότερους ρύπους. Αν οι κατασκευαστές παράγουν αυτοκίνητα που εκπέμπουν λιγότερο από 50 γρ/χλμ, τότε θα συλλέγουν "υπερμόρια" από το 2020 μέχρι το 2022. Όσες αυτοκινητοβιομηχανίες δεν πιάσουν τον στόχο, θα είναι υποχρεωμένες να καταβάλουν "τίμημα υπέρβασης εκπομπών".
Μετά από την ψηφοφορία στην επιτροπή, ο εισηγητής, ThomasUlmer (ΕΛΚ, Γερμανία), είχε δηλώσει "δώσαμε μάχη για να πετύχουμε μία καλή συμφωνία, που να συνδυάζει ευελιξία για τους κατασκευαστές, προστασία του περιβάλλοντος και να είναι συμφέρουσα για τους καταναλωτές. Αυτή είναι μια καλή συμφωνία και για τα τρία μέρη".
Προκειμένου να τεθεί σε ισχύ η συμφωνία, πρέπει η Ολομέλεια και το Συμβούλιο Υπουργών των κρατών μελών να την εγκρίνουν.