Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρότεινε τη χορήγηση στην Ελλάδα 6 εκατομμυρίων ευρώ από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Προσαρμογής στην Παγκοσμιοποίηση (ΕΤΠ) με σκοπό να βοηθηθούν 508 πρώην εργαζόμενοι, προμηθευτές και παραγωγοί της αρτοποιίας Νutriart να βρουν νέες θέσεις απασχόλησης, καθώς και να υποστηριχθούν 505 νέοι εκτός απασχόλησης, εκπαίδευσης ή κατάρτισης (ΕΑΕΚ).
Αυτή είναι η πρώτη αίτηση για ενίσχυση από το ΕΤΠ που υποβλήθηκε στο πλαίσιο του νέου κανονισμού ΕΤΠ, σύμφωνα με τον οποίο παρέχεται στους εκτός απασχόλησης, εκπαίδευσης ή κατάρτισης η δυνατότητα στήριξης από το ΕΤΠ, μέχρι έναν αριθμό ίσο προς τον αριθμό των απολυμένων εργαζομένων που λαμβάνουν στήριξη. Η πρόταση τώρα έχει διαβιβαστεί για έγκριση στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και στο Συμβούλιο Υπουργών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Ο κ. Lászlό Andor, Επίτροπος αρμόδιος για θέματα απασχόλησης, κοινωνικών υποθέσεων και κοινωνικής ένταξης, δήλωσε: «Χαίρομαι για το ότι η Επιτροπή ανταποκρίθηκε θετικά στο αίτημα της Ελλάδας για στήριξη από το ΕΤΠ για την παροχή επαγγελματικού προσανατολισμού, συμβουλών, κατάρτισης και για περαιτέρω στήριξη των απολυμένων εργαζομένων, καθώς και των νέων εκτός απασχόλησης, εκπαίδευσης ή κατάρτισης». Στη συνέχεια πρόσθεσε: «Η σημερινή απόφαση θα συμβάλει στην προετοιμασία άνω των 1.000 ατόμων για νέες θέσεις εργασίας και για ευκαιρίες πρώτης απασχόλησης».
Η Ελλάδα υπέβαλε αίτηση στήριξης από το ΕΤΠ μετά τις απολύσεις 484 εργαζομένων στην αρτοποιία Νutriart S.A. και στην εταιρεία Αρ. Ζίγκας & ΣΙΑ, καθώς και μετά την παύση της δραστηριότητας 24 αυτοαπασχολούμενων των οποίων η δραστηριότητα συνδέεται άμεσα με τη Νutriart. Οι εν λόγω απώλειες θέσεων εργασίας ήταν το αποτέλεσμα της συνέχισης της παγκόσμιας χρηματοπιστωτικής και οικονομικής κρίσης, η οποία έχει σημαντικές επιπτώσεις στην ελληνική οικονομία.
Τα μέτρα που συγχρηματοδοτούνται από το ΕΤΠ θα βοηθήσουν τους εργαζομένους και τους ΕΑΕΚ να βρουν νέες θέσεις εργασίας, παρέχοντάς τους επαγγελματική καθοδήγηση, επαγγελματική κατάρτιση, ειδικές συμβουλευτικές υπηρεσίες για την επιχειρηματικότητα, συνεισφορές για τη δημιουργία επιχειρήσεων και διάφορες αποζημιώσεις.
Το συνολικό εκτιμώμενο κόστος του πακέτου είναι 10 εκατομμύρια ευρώ, από τα οποία το ΕΤΠ θα συνεισφέρει 6 εκατομμύρια ευρώ.
Ιστορικό
Η εταιρεία Nutriart S.A. ήταν παρασκευαστής προϊόντων αρτοποιίας και ζαχαροπλαστικής για τους τελικούς καταναλωτές, καθώς και κατεψυγμένης και διατηρημένης ζύμης για επιχειρήσεις εστίασης.
Λόγω της μείωσης της αγοραστικής δύναμης των ελληνικών νοικοκυριών που ακολούθησε τη συρρίκνωση της ελληνικής οικονομίας από την έναρξη της κρίσης, η ζήτηση για προϊόντα εκτός των βασικών ειδών διατροφής σημείωσε κατακόρυφη πτώση. Ιδίως η ζήτηση για γλυκά προϊόντα αρτοποιίας και ζαχαροπλαστικής μειώθηκε κατά 41 % το 2013 σε σύγκριση με το 2008. Αυτή η μείωση της ζήτησης είχε άμεσο αντίκτυπο στον κύκλο εργασιών της Νutriart, ο οποίος μειώθηκε κατά 74,5 % κατά την περίοδο 2010-2012.
Η τάση αυτή, σε συνδυασμό με τις καθυστερήσεις πληρωμών των περισσότερων πελατών της Νutriart και τη δραστική μείωση των δανείων προς επιχειρήσεις και ιδιώτες εξαιτίας της έλλειψης ρευστότητας στις ελληνικές τράπεζες, είχε ως αποτέλεσμα να αδυνατεί η Νutriart να βρει λύση και να κηρύξει πτώχευση στις 21 Ιουνίου 2013.
Οι περιοχές που θίγονται από τις απολύσεις είναι οι περιφέρειες της Κεντρικής Μακεδονίας και της Αττικής. Το τελευταίο τρίμηνο του 2013, το ποσοστό ανεργίας ανήλθε σε 28,2 % στην Αττική, ενώ στην Κεντρική Μακεδονία ήταν 30,3 %. Επιπλέον, υπάρχουν λίγες μόνο διαθέσιμες θέσεις εργασίας και στις δύο περιοχές σε σύγκριση με τον μεγάλο αριθμό των ατόμων που ζητούν εργασία. Ως εκ τούτου, πάνω από το 70 % των ανέργων παραμένουν άνεργοι για διάστημα μεγαλύτερο των 12 μηνών. Στην Κεντρική Μακεδονία η κατάσταση των νέων που ζητούν εργασία είναι ιδιαίτερα σοβαρή, δεδομένου ότι το ποσοστό ανεργίας των νέων ανέρχεται σε 60,4 %.
Σύμφωνα με τον κανονισμό του ΕΤΠ για την περίοδο 2014-2020, τα κράτη μέλη μπορούν να υποβάλουν αίτηση για συγχρηματοδότηση από το ΕΤΠ με σκοπό να λάβουν μέτρα για τους νέους που βρίσκονται εκτός απασχόλησης, εκπαίδευσης ή κατάρτισης (ΕΑΕΚ), οι οποίοι διαμένουν σε περιοχές επιλέξιμες στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας για την απασχόληση των νέων. Στην περίπτωση της εν λόγω αίτησης, η Ελλάδα ζήτησε επίσης να παρασχεθούν εξατομικευμένες υπηρεσίες υπέρ 505 ατόμων κάτω των 30 ετών που ανήκουν στην κατηγορία ΕΑΕΚ, λόγω του ότι η Κεντρική Μακεδονία και η Αττική είναι επιλέξιμες βάσει της πρωτοβουλίας για την απασχόληση των νέων.
Το μεγαλύτερο άνοιγμα του εμπορίου με τον υπόλοιπο κόσμο οδηγεί σε συνολικά οφέλη για την ανάπτυξη και την απασχόληση, όμως μπορεί επίσης να συνεπάγεται την απώλεια ορισμένων θέσεων απασχόλησης, ιδιαίτερα σε ευπαθείς τομείς και εις βάρος εργαζομένων με χαμηλή ειδίκευση. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο ο Πρόεδρος της Επιτροπής κ. Barroso πρότεινε, για πρώτη φορά, τη σύσταση ενός ταμείου για την υποστήριξη εκείνων που προσαρμόζονται στις συνέπειες της παγκοσμιοποίησης. Από την έναρξη της λειτουργίας του το 2007, το ΕΤΠ έχει λάβει 124 αιτήσεις. Περίπου 500 εκατομμύρια ευρώ έχουν ζητηθεί για βοήθεια άνω των 108.000 εργαζομένων. Αιτήσεις προς το ΕΤΠ υποβάλλονται για όλο και περισσότερους τομείς και από όλο και περισσότερα κράτη μέλη. Το 2013 μόνον, η Επιτροπή χορήγησε πάνω από 53,5 εκατομμύρια ευρώ.
Τον Ιούνιο του 2009, οι κανόνες του ΕΤΠ αναθεωρήθηκαν για να ενισχυθεί ο ρόλος του ΕΤΠ ως μέσου έγκαιρης παρέμβασης στο πλαίσιο της ευρωπαϊκής ανταπόκρισης στη χρηματοπιστωτική και οικονομική κρίση. Ο αναθεωρημένος κανονισμός για το ΕΤΠ τέθηκε σε ισχύ στις 2 Ιουλίου 2009 και το κριτήριο της κρίσης εφαρμόστηκε σε όλες τις αιτήσεις που υποβλήθηκαν από την 1η Μαΐου 2009 έως τις 30 Δεκεμβρίου 2011.
Αξιοποιώντας την εμπειρία αυτή και την προστιθέμενη αξία του ΕΤΠ για τους βοηθούμενους εργαζομένους και τις πληγείσες περιοχές, το Ταμείο εξακολουθεί τη δράση του κατά την περίοδο 2014-2020 ως έκφραση αλληλεγγύης της ΕΕ, με περαιτέρω βελτιώσεις στη λειτουργία του. Το πεδίο εφαρμογής του διευρύνθηκε έτσι ώστε να συμπεριλάβει και πάλι εργαζόμενους που απολύθηκαν εξαιτίας της οικονομικής κρίσης, καθώς και εργαζόμενους ορισμένου χρόνου, αυτοαπασχολούμενους και, κατά παρέκκλιση μέχρι τα τέλη του 2017, νέους εκτός απασχόλησης, εκπαίδευσης ή κατάρτισης σε περιοχές υψηλής ανεργίας των νέων.