Στα μέσα του επόμενου μήνα θα είναι έτοιμη η κυβέρνηση να παρουσιάσει τις ρυθμίσεις για την αντιμετώπιση του προβλήματος των «κόκκινων» επιχειρηματικών δανείων, προκειμένου από τις αρχές του φθινοπώρου και αφού πρώτα λάβει την τελική έγκρισης της τρόικας, να προχωρήσει στην εφαρμογή τους.
Αυτό συμφωνήθηκε στη διάρκεια της χθεσινής συνάντησης του Κυβερνητικού Συμβουλίου Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους, που αποτελείται από τους υπουργούς Οικονομικών, Ανάπτυξης, Δικαιοσύνης και Εργασίας, με τους εκπροσώπους των δανειστών μας.
Σύμφωνα με πληροφορίες, οι εκπρόσωποι της τρόικας φέρεται να είναι «συγκρατημένα θετικοί» ως προς το σχέδιο που παρουσίασε η ελληνική πλευρά.
Το σχέδιο διαχείρισης των μη εξυπηρετούμενων δανείων θα αφορά σε πρώτη φάση τα επιχειρηματικά δάνεια και σε δεύτερο χρόνο θα επεκταθεί στα δάνεια των φυσικών προσώπων.
Μεταξύ των δύο πλευρών συμφωνήθηκε επίσης ότι η αντιμετώπιση των υπερχρεωμένων επιχειρήσεων θα γίνεται συνολικά, καθώς υπό διευθέτηση θα τίθενται παράλληλα όλες οι υποχρεώσεις έναντι των τραπεζών, των ασφαλιστικών ταμείων, της εφορίας και των προμηθευτών.
Οι διαγνωστικές μελέτες
Στη χθεσινή συνάντηση παρουσιάστηκαν στην τρόικα οι τρεις «διαγνωστικές» μελέτες που είχαν κριθεί απαραίτητες για την υλοποίηση του σχεδίου.
Πρόκειται για τη μελέτη της KPMG για τη συνολική αντιμετώπιση των χρεών και η οποία θα αποτελέσει τον πυλώνα που θα βασιστεί το σχέδιο, τη μελέτη της Εταιρείας Δικαστικών Μελετών για τα προβλήματα επί των διαδικασιών απονομής δικαιοσύνης και τη μελέτη της Ελληνικής Ενωσης Τραπεζών, που σχετίζεται με τη διαδικασία τήρησης των στοιχείων στον «Τειρεσία».
«Δεν θα είναι μόνιμος ο μηχανισμός»
Ο μηχανισμός διευθέτησης των «κόκκινων» δανείων που σχεδιάζει η κυβέρνηση θα είναι εξωδικαστικός και η εφαρμογή του θα περιοριστεί στο χρονικό διάστημα που κρίνεται αναγκαίο για να επιλυθεί το πρόβλημα και να εξέλθει η χώρα από την κρίση.
Μάλιστα, όπως ανέφερε αμέσως μετά τη συνάντηση κορυφαίο στέλεχος του υπουργείου Ανάπτυξης, «το πρόβλημα του χρέους είναι ένα έκτακτο πρόβλημα και άρα απαιτεί έναν έκτακτο μηχανισμό για να αντιμετωπιστεί.
Μετά την επίλυσή του και την έξοδο της χώρας από την κρίση, θα πάψει να ισχύει και θα αντικατασταθεί από ένα μόνιμο μηχανισμό αντιμετώπισης του χρέους που θα δομηθεί στη βάση των καλών πρακτικών άλλων χωρών. Γι’ αυτό και ο μηχανισμός που σχεδιάζουμε αυτή τη στιγμή δεν θα είναι μόνιμος».
Το ίδιο στέλεχος υπογράμμισε ότι τα σημερινά εργαλεία όπως ο πτωχευτικός κώδικας και ο νόμος 3869/2010 (νόμος Κατσέλη) δεν είναι σχεδιασμένα για την αντιμετώπιση της μεγάλης κρίσης που διέρχεται η χώρα, ενώ απέκλεισε κατηγορηματικά το ενδεχόμενο δημιουργίας μιας «bad bank» στην οποία θα μεταβιβαστούν οι υποχρεώσεις επιχειρήσεων και νοικοκυριών.
Σε κάθε περίπτωση, όπως τόνισε, ο νέος μηχανισμός δεν θα θέτει επ’ ουδενί σε αμφισβήτηση το τραπεζικό σύστημα της χώρας.
Επιδιώκοντας να καταστήσει σαφές ότι δεν επίκειται «κούρεμα» δανείων, ο ίδιος παράγοντας υπογράμμισε ότι «πρέπει να γίνει σε όλους ξεκάθαρο πως δεν θα εισαγάγουμε με κανέναν τρόπο σύστημα με το οποίο οι μπαταχτσήδες θα γελάνε εις βάρος των έντιμων ανθρώπων».
Οι πτυχές του σχεδίου
Οι βασικοί πυλώνες του σχεδίου διευθέτησης των «κόκκινων» δανείων θα έχουν ως βάση το μοντέλο που έχει σχεδιάσει η KPMG, η οποία έχει προσληφθεί ως σύμβουλος του Κυβερνητικού Συμβουλίου Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους.
Το γεγονός ότι η μελέτη της KPMG θα αποτελέσει τη βάση επιβεβαιώθηκε χθες και από αρμόδιο παράγοντα του υπουργείου Ανάπτυξης, ο οποίος υπογράμμισε ότι η αφετηρία κατάρτισης του σχεδίου θα είναι η συγκεκριμένη μελέτη.
Σύμφωνα με τον υφιστάμενο σχεδιασμό, προϋπόθεση για τη ρύθμιση των «κόκκινων» οφειλών θα είναι η ολιστική αντιμετώπισή τους και άρα μια συμφωνία την οποία θα υποστηρίξουν, πέραν βέβαια της ίδιας της επιχείρησης, όλοι οι πιστωτές της και ειδικότερα τράπεζες, προμηθευτές, ασφαλιστικά ταμεία, εργαζόμενοι ή ακόμη και η ίδια η εφορία.
Η συμφωνία θα μπορεί να προβλέπει, μεταξύ άλλων, επιμηκύνσεις δανείων, χαμηλότερα επιτόκια, μείωση ή και διαγραφή υποχρεώσεων, όταν -για παράδειγμα- πρόκειται για επιβαρύνσεις (πρόστιμα που επιβάλλουν τα Ταμεία ή πανωτόκια δανείων), αλλά και «κούρεμα» της κύριας υποχρέωσης (εισφορές, φόροι, δάνεια, ακάλυπτα τιμολόγια κ.ο.κ.).
Σε περιπτώσεις χρεών προς τα Ταμεία, θα είναι δυνατή η ρύθμισή τους σε περισσότερες δόσεις απ’ αυτές που έχουν οριστεί οριζόντια από το φορέα.
Ενημέρωση των πιστωτών
Σημειώνεται ότι η όποια συμφωνία επέλθει θα πρέπει να συμπεριλάβει το σύνολο των ανοικτών οφειλών της επιχείρησης, ώστε οι πιστωτές να γνωρίζουν πως καταλήγουν σε συμφωνία με μια επιχείρηση η οποία θα είναι σε θέση να αντιμετωπίσει επιτυχώς όλα της τα χρέη.
Ως αυτή τη στιγμή δεν έχει ξεκαθαριστεί υπό ποίο πλαίσιο θα επέρχεται η συμφωνία. Αν δηλαδή θα πρέπει όλοι οι συμμετέχοντες στη διαδικασία να συμφωνήσουν ή αν θα αρκεί το 51% αυτών με βάση τη συμμετοχή τους στο ύψος των μη εξυπηρετούμενων υποχρεώσεων ή αν ο κύριος πιστωτής θα συμπαρασύρει και τους υπόλοιπους στη συμφωνία.
Στη συνέχεια η συμφωνία με τους πιστωτές θα συνοδεύεται από ένα business plan που θα «εγγυάται» την επιβίωση της εταιρείας και σε δεύτερο χρόνο την ανάπτυξή της. Θα διασφαλίζει δηλαδή τον τζίρο της, θέσεις εργασίας και ενδεχομένως συγκεκριμένα επενδυτικά σχέδια.
Αντίθετα, σε περίπτωση αδυναμίας εξυπηρέτησης των ρυθμισμένων υποχρεώσεων, θα αναγνωρίζονται οι προτεραιότητες που δίνει ο νόμος στους πιστωτές για τη διεκδίκηση οφειλών μέσω της ρευστοποίησης περιουσιακών στοιχείων της εταιρείας.
Ενδιάμεσο σκαλοπάτι
Πληροφορίες προερχόμενες από κύκλους του υπουργείου Ανάπτυξης σημειώνουν με νόημα ότι ουδείς θα πρέπει να τρέφει υπέρμετρες προσδοκίες αναμένοντας το σχέδιο ρύθμισης των «κόκκινων» δανείων.
Κι αυτό, διότι η αναμενόμενη ρύθμιση θα αποτελέσει ένα ενδιάμεσο «σκαλοπάτι» στη σημερινή κλίμακα ρύθμισης των δανείων που είναι η απευθείας διαπραγμάτευση του πιστωτή με τον οφειλέτη και η προσφυγή στη Δικαιοσύνη. Βεβαίως, η κλίμακα αυτή θα διευρυνθεί και από τις αλλαγές που προγραμματίζονται στον πτωχευτικό κώδικα.
Προϋποθέσεις εξωδικαστικής λύσης
Η υπαγωγή μιας επιχείρησης σε διαδικασία εξωδικαστικής διαπραγμάτευσης οφειλών θα είναι εφικτή υπό προϋποθέσεις.
Ειδικότερα, θα θεσπιστούν όρια τα οποία ενδεχομένως να αφορούν ένα μίνιμουμ τζίρου ή θέσεων εργασίας (για εταιρείες παροχής υπηρεσιών που συνήθως έχουν χαμηλό τζίρο, αλλά σημαντικό αριθμό απασχολούμενων), ώστε ο όγκος των εταιρειών που θα έχουν πρόσβαση στο μηχανισμό να είναι διαχειρίσιμος από τους πιστωτές. Εξετάζεται και το σενάριο που θα συνδυάζει όρια σε τζίρο και θέσεις εργασίας.
Ανάλογος μηχανισμός ρύθμισης μη εξυπηρετούμενων οφειλών θα οργανωθεί και σε κλαδικό επίπεδο, ώστε ένα ασφαλιστικό ταμείο -για παράδειγμα- μέσα από την ανάλυση στοιχείων ή μελέτες τις οποίες θα διενεργεί, να μπορεί να ρυθμίσει υπό ειδικό καθεστώς τις «κόκκινες» εισφορές για συγκεκριμένη ομάδα εταιρειών.
Κάτι ανάλογο θα μπορεί να ισχύσει και για τις τράπεζες, με χαρακτηριστικότερο παράδειγμα αυτό των εταιρειών ιχθυοκαλλιέργειας, που βαρύνονται με δάνεια εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ.
Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης ξεκαθαρίζει ότι στο μοντέλο διαχείρισης των μη εξυπηρετούμενων δανείων δεν θα υπάρχει πρόβλεψη για «κούρεμα» οφειλών. Ωστόσο, δεν αποκλείεται να υπάρξουν περιπτώσεις ελεγχόμενης διαγραφής χρεών, καθώς αποτελεί και πρόταση της KPMG, αλλά και μία από τις «πρόνοιες» που εισάγει ο κώδικας δεοντολογίας της Τράπεζας της Ελλάδος.
Μεταξύ των δυνητικών επιλογών διευθέτησης των μη εξυπηρετούμενων δανείων, η ΤτΕ περιλαμβάνει και τη μερική διαγραφή χρεών. Σύμφωνα με την ΤτΕ, αυτή η επιλογή προβλέπει την οριστική διαγραφή μέρους της συνολικής απαίτησης του πιστωτικού ιδρύματος, ώστε να διαμορφωθεί σε ύψος που εκτιμάται ότι είναι δυνατόν να εξυπηρετηθεί ομαλά.
Αλλες επιλογές που θέτει η ΤτΕ είναι η πρόσθετη εξασφάλιση από το δανειολήπτη στο πλαίσιο μιας ευρύτερης κι ευνοϊκότερης για το δανειολήπτη ρύθμισης, καθώς και συμφωνίες ανταλλαγής χρέους με μετοχικό κεφάλαιο.
naftemporiki.gr