Πιέσεις για αύξηση των τιμών των διοδίων δέχεται η κυβέρνηση από τις εταιρείες που έχουν αναλάβει τη διαχείριση των μεγάλων οδικών αξόνων της χώρας. Οι παραχωρησιούχοι με επιστολή τους προς τη προς τη Γενική Διεύθυνση Συγκοινωνιακών Υποδομών που κοινοποιείται επίσης στο Γραφείο του Υφυπουργού Υποδομών και Μεταφορών, τη Γενική Γραμματεία Υποδομών και τη Διεύθυνση Δ17 του Υπουργείου, ζητούν συνάντηση εργασίας με τον Γενικό Διευθυντή με στόχο να συζητήσουν την αναπροσαρμογή των τιμών των διοδίων για το 2023 με βάση τον πληθωρισμό.
Το παραπάνω αίτημα που έχει προκαλέσει την ενόχληση της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου στηρίζεται στις συμβάσεις παραχώρησης που έχουν υπογραφεί και κυρωθεί από την Βουλή μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και των εταιρειών που ανέλαβαν τη διαχείριση των οδικών αξόνων της χώρας. Ειδικότερα σε αυτές προβλέπεται η ετήσια αναπροσαρμογή των διοδίων σύμφωνα με το Δείκτη Τιμών Καταναλωτή κάθε Σεπτέμβρη. Η παραπάνω συμβατική υποχρέωση τηρείται από το 2015 με αναπροσαρμογές των διοδίων ανάλογα με τον ετήσιο πληθωρισμό να εφαρμόζονται κάθε χρόνο. Μάλιστα υπήρξαν και περιπτώσεις όπου με βάση τη παραπάνω συμφωνία μεταξύ κράτους και εταιρειών είχαμε και μειώσεις διοδίων λόγω αποπληθωρισμού.
Η διεθνής πληθωριστική κρίση, όμως, και το γεγονός πως το 2022 ο πληθωρισμός στην Ελλάδα έκλεισε στο 11,26% οδήγησαν την Κυβέρνηση στις αρχές του 2023 να προχωρήσει σε συμφωνία με τους παραχωρησιούχους για εξάμηνο πάγωμα των τιμών των διοδίων. Συμφωνία που τηρήθηκε εκ μέρους των εταιρειών αλλά έφτασε στο τέλος της, με αυτές πλέον να επιθυμούν να προχωρήσουν σε αυξήσεις των διοδίων έως και 12%. Απόφαση που έχει προκαλέσει την αντίδραση του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών το οποίο με ανακοίνωση του υπογραμμίζει πως έχει προτείνει μια σειρά από εναλλακτικά σενάρια στους πααραχωρησιούχους ώστε να μην προβούν σε αυξήσεις και πως επιθυμεί την εξεύρεση ρεαλιστικής λύσης που δεν θα επιβαρύνει τους πολίτες το 2023. Ωστόσο οι μέχρι τώρα συναντήσεις μεταξύ του υπουργού Χρήστου Σταϊκούρα και του υφυπουργού Νίκου Ταχιάου με τις διοικήσεις των εταιρειών παραχώρησης έχουν αποβεί άκαρπες.
Οι εταιρείες, μάλιστα, θεωρούν την αρνητική στάση της κυβέρνησης αδικαιολόγητη, υποστηρίζοντας πως οφείλεται αποκλειστικά στους σχεδιασμούς της για τις αυτοδιοικητικές εκλογές του Οκτωβρίου. Όποια και αν είναι η αλήθεια πίσω από τη στάση της κυβέρνησης, γεγονός παραμένει πως αν δεν βρεθεί σύντομα μια συμβιβαστική λύση τα διόδια σε όλους τους μεγάλους οδικούς άξονες της χώρας θα αυξηθούν το Σεπτέμβριο. Προσθέτοντας ένα ακόμα χαράτσι στους πολίτες και ανεβάζοντας ακόμα περισσότερο το κόστος των μεταφορών των εμπορευμάτων. Ένα κόστος που με τη σειρά του θα μετακυλιστεί στα ράφια και στους καταναλωτές.
Ακολουθήστε το Agrocapital.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις