Το ελληνικό βαμβάκι είναι ένα προϊόν με μεγάλη προστιθέμενη αξία για τη χώρα και καταφέρνει να πωλείται απρόσκοπτα στις διεθνείς αγορές λόγω της καλής του ποιότητας και των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών του.
Ενώ η ελληνική παραγωγή είναι περίπου το 1,5% του παγκόσμιου συνόλου, το ελληνικό βαμβάκι είναι ιδιαίτερα σημαντικό στο διεθνές εξαγωγικό εμπόριο με 8η κατάταξη μεταξύ των εξαγωγικών χωρών, η κύρια εξαγωγός της λεκάνης της Μεσογείου.
Ο κλάδος ουδέποτε είχε πρόβλημα διάθεσης ή αναγκαστικής διαχείρισης υπερπαραγωγής. Το ζητούμενο είναι εάν αυτή η διάκριση συνοδεύεται και από την αντίστοιχη διαφοροποίηση της τιμής του κι αν το ελληνικό βαμβάκι λαμβάνει την τιμή που του αξίζει.
Αυτά συζητήθηκαν στο δεύτερο μέρος της εσπερίδας που διοργάνωσε το βράδυ της Πέμπτης στο ξενοδοχείο «Imperial» στη Λάρισα η Διεπαγγελματική Οργάνωση Βάμβακος (Δ.Ο.Β.), η οποία συνεχίζει για ακόμα μία χρονιά την προσπάθειά της για την αναβάθμιση της βαμβακοκαλλιέργειας, με κύριο σκοπό την προστιθέμενη αξία του προϊόντος και την πληρέστερη ενημέρωση όλης της αλυσίδας αξίας και των συμμετεχόντων σε αυτήν, προκειμένου να τονωθεί η ανταγωνιστικότητα του προϊόντος και να αναδειχθεί η σημασία της καλλιέργειας του βαμβακιού για τη χώρα μας.
Αναλυτικότερα, το μέλος της ΠΕΕΕΒ, πρώην πρόεδρος, Αποστόλης Δοντάς, στην εισήγησή του χαρακτήρισε «θετικές τις προοπτικές για το ελληνικό βαμβάκι και χρήσιμο εργαλείο τις προπωλήσεις πριν τη σπορά, οι οποίες, βεβαίως, εμπεριέχουν εκτός από δικαιώματα και υποχρεώσεις, με ρίσκο». Ανέφερε ότι το ελληνικό βαμβάκι βρίσκεται στις 10 πρώτες θέσεις των εξαγωγών παγκοσμίως, εξάγονται 300.000 τόνοι, ενώ μεταποιούνται στη χώρα μας μόνο 15.000 τόνοι. Αν αυξηθεί ο τομέας της τυποποίησης στην κλωστοϋφαντουργία της χώρας, τότε θα δημιουργηθούν 70.000 θέσεις εργασίας και άλλες 25.000 περιφερειακά. Η ταυτότητα του ελληνικού βαμβακιού παρέχει προστιθέμενη αξία, καθώς ο Ευρωπαίος καταναλωτής εμφανίζεται διατεθειμένος να αγοράσει ρούχα πού προέρχονται από πιστοποιημένη ίνα».
Από την πλευρά του, ο Agent εμπορίας εκκοκκισμένου βαμβακιού Γιάννης Γιαννακόπουλος, ο οποίος εκπροσωπεί γερμανική εταιρεία, η οποία αγοράζει ελληνικό βαμβάκι από το 1998, λόγω καλής ποιότητας, ανέφερε ότι «η χώρα μας βρίσκεται στην 5η θέση παγκοσμίως σε θέματα εξαγωγών βάμβακος, μετά από ΗΠΑ, Βραζιλία, Δυτική Αφρική και Αυστραλία». Αναφέρθηκε στα προβλήματα που αντιμετωπίζει η τουρκική περιοχή Γκαζιαντέπ, η οποία «χτυπήθηκε» από τον σεισμό, καθώς εκεί υπήρχαν σημαντικά κλωστήρια και πολλοί εργάτες που χάθηκαν στα συντρίμμια», με αποτέλεσμα η γείτονα χώρα να καταναλώσει φέτος λιγότερους 300.000 τόνους. Αυτή η εμπορική απώλεια για τη χώρα μας θα καλυφθεί από άλλες αγορές - Αίγυπτος, Μαρόκο, Τυνησία». Εκτίμησε ότι το βαμβάκι φέτος θα έχει καλύτερη τιμή, καθώς υπάρχει ζήτηση στη διεθνή αγορά και αύξηση παραγωγής κλωστοϋφαντουργικών προϊόντων, ενώ υπήρξε ιδιαίτερη αναφορά στην Κίνα, που επιστρέφει στην κανονικότητα, μετά τους περιορισμούς της πανδημίας. Ανάλογη ζήτηση σε μαλλί παρατηρείται στην Αυστραλία και τη Νέα Ζηλανδία»
Ο Μοχάμεντ Νταράουσε, προϊστάμενος Εθνικού Κέντρου Ταξινόμησης και Τυποποίησης Βάμβακος της Καρδίτσας, παρουσίασε τρία ερευνητικά προγράμματα για την ποιότητα του ελληνικού βαμβακιού που διενεργεί το Εθνικό Κέντρο, τονίζοντας ότι «η Θεσσαλία έχει το καλύτερο βαμβάκι, αλλά αρκετές ξένες ύλες, πιθανότατα από τη χρήση μηχανών στρίπερ. Η Μακεδονία παρουσιάζει, επίσης, αυξημένες ύλες και υγρασία, η Θράκη έχει κοντή ίνα, με καλές αντοχές και καλό χρώμα, ενώ έχει τις λιγότερες ξένες ύλες πανελλαδικά. Η Στερεά Ελλάδα παρουσιάζει μεγάλες διακυμάνσεις, εξέλιξη ανεξήγητη».
Για την πολιτική της Δ.Ο.Β. για την προώθηση του βάμβακος στην Ελλάδα και στο εξωτερικό μίλησε ο ταμίας της Οργάνωσης Πρόδρομος Ουσουλτζόγλου, δηλώνοντας ότι «οι πρωτοβουλίες που έχει αναλάβει η Δ.Ο.Β. έχουν διπλή στόχευση:
Αφενός την ενημέρωση της κοινής γνώμης, των αστών κυρίως, για τη βαμβακοκαλλιέργεια, αφετέρου την ενημέρωση των καταναλωτών, κυρίως της νέας γενιάς για τις χρήσεις του βάμβακος, τα χαρακτηριστικά του, αλλά και τα υπόλοιπα προϊόντα που παράγονται από το αυτό. Σε συνεργασία με τον Σύνδεσμο Βιομηχανιών Βόλου σχεδιάστηκε και υλοποιείται, φέτος πρώτη χρονιά υλοποίησης, μια δράση ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης όλων των μαθητών των ελληνικών Λυκείων, σχετικά με τη χρησιμότητα και τα οφέλη που προκύπτουν από το βαμβάκι, καθώς και την αξία της βαμβακοκαλλιέργειας για τη χώρα μας. Μια καμπάνια προώθησης του βαμβακιού προς όλους τους νέους της χώρας μας. Έχει προβλεφθεί η διοργάνωση μαθητικού διαγωνισμού φωτογραφίας-Video σε Facebook και Instagram. Επιπλέον, είναι σε εξέλιξη διαφημιστική καμπάνια στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης σε συνδυασμό με ανθρώπους αυξημένης αναγνωσιμότητας και επιρροής (influencers).
Η διευθύντρια Πιστοποίησης και Προδιαγραφών ΕΛΓΟ ΔΗΜΗΤΡΑ Μαίρη Σπέντζου ανέλυσε τη συμβολή του ΕΛΓΟ στη δημιουργία ταυτότητας του προϊόντος και στην πρόσδοση αξίας του βάμβακος και τις ενέργειες που έχουν γίνει σχετικά με τις πιστοποιήσεις που μπορεί να φέρει το προϊόν. Ο εκσυγχρονισμός του Agro και η επέκτασή του στο στάδιο της εκκόκκισης και της νηματοποίησης εξυπηρετεί την πιστοποίηση της διαδικασίας παραγωγής, αλλά και των παραγόμενων προϊόντων, ενώ η εξίσωση - ισοδυναμία του πιστοποιητικού με το BCI (Better Cotton Initiative) διευκολύνει την πώληση του προϊόντος στις διεθνείς αγορές
Τέλος, ο πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Συμμαχίας Βάμβακος Αντώνης Σιάρκος υποστήριξε ότι «το βαμβάκι έχει μεγάλη αναγνωρισιμότητα, ωστόσο ήρθε η ώρα να πάμε ένα βήμα πιο μπροστά, με ζητούμενο τη δημιουργία ταυτότητας. Το επώνυμο προϊόν με υψηλή περιβαλλοντική αξία για την παραγωγή επωνύμων προϊόντων έχει μέλλον. Η Ευρωπαϊκή Συμμαχία Βάμβακος έχει καταστήσει κορωνίδα της πολιτικής του την προστιθέμενη αξία στο Ελληνικό βαμβάκι, με την καμπάνια EU-COTTON.
Πηγή: eleftheria.gr
Ακολουθήστε το Agrocapital.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις