Τέθηκε σε λειτουργία, από την Παρασκευή 5 Οκτωβρίου, μέσω της ιστοσελίδας του ΥΠΕΚΑ (www.ypeka.gr), η εφαρμογή δωρεάν έκδοσης του ειδικού σήματος για την είσοδο στον “Πράσινο Δακτύλιο” (ΚΥΑ 16229, ΦΕΚ 1467 της 3.5.2012) στο κέντρο της Αθήνας και συγκεκριμένα στον εσωτερικό δακτύλιο, όπως ορίζεται στην ΚΥΑ ΔΜΕΟ ΟΙΚ 3254/στ/0854/Φ.911 ΦΕΚ 2379Β/2012.
Η διαδικασία σχεδιάστηκε, ώστε:
α) να επιτρέπει την χρήση της εφαρμογής μόνο από πιστοποιημένους χρήστες, το οποίο διασφαλίζεται από την εισαγωγή του Αριθμού Κυκλοφορίας και του ΑΦΜ του κατόχου οχήματος.
β) Τα στοιχεία της άδειας αντλούνται από το αρχείο οχημάτων του Υπουργείου Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων και ελέγχονται εάν πληρούν τις προϋποθέσεις, προσφέροντας έτσι μια αξιόπιστη και έγκυρη επιχειρησιακά ηλεκτρονική υπηρεσία από το ΥΠΕΚΑ.
Ο χρήστης μέσα από μια απλή, εύκολη και εύχρηστη διαδικασία, ακολουθώντας τα βήματα για τα οποία του δίνονται οδηγίες, μπορεί να συμπληρώσει τα στοιχεία του και να εκτυπώσει το σχετικό σήμα.
Η συγκεκριμένη ηλεκτρονική υπηρεσία έκδοσης του ειδικού σήματος, επετεύχθη με τη συνεργασία των πληροφοριακών συστημάτων του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής και του Υπουργείου Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων και αποτελεί παράδειγμα βέλτιστης πρακτικής στη Δημόσια Διοίκηση, ενώ η εφαρμογή συνιστά πρότυπο διαλειτουργικότητας για τις Υπηρεσίες του Ελληνικού Δημοσίου.
Μπορούν να προμηθευτούν το σήμα όσοι οδηγοί αυτοκινήτων εμπίπτουν σε μία από τις παρακάτω κατηγορίες:
• Στο έντυπο της αδείας κυκλοφορίας του οχήματος τα πεδία V7, V9, και P3 αναφέρουν τα εξής :
o V7: Αναφέρει τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα (CO2). H τιμή θα πρέπει σε κάθε περίπτωση να είναι μικρότερη ή ίση του 140.
o V9: Αναγράφεται η οδηγία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με την οποία το όχημα κατατάσσεται στους κανονισμούς Euro 4, 5, ή 6.
o P3: Αναφέρει τον τύπο καυσίμου του αυτοκινήτου σας.
• Για την άδεια ελεύθερης εισόδου στο δακτύλιο, θα πρέπει να πληρείται μία από τις προϋποθέσεις, όπως ορίζεται από τις διατάξεις της ΚΥΑ 16229/3-5-2012:
o το όχημα, εκ κατασκευής πληροί τις διατάξεις των κανονισμών Euro 5, ή Euro 6 και εφόσον εκπέμπει διοξείδιο του άνθρακα λιγότερο από 140γρ/χμ, ανεξαρτήτως του καυσίμου που χρησιμοποιεί,
o το όχημα είναι υβριδικό (ηλεκτρικό ή συμβατικού καυσίμου), είναι τεχνολογίας Euro 4 και εφόσον εκπέμπει διοξείδιο του άνθρακα λιγότερο από 140γρ/χμ,
o το όχημα χρησιμοποιεί εκ κατασκευής για την κίνηση του αέριο καύσιμο (υγραέριο ή φυσικό αέριο) και είναι τεχνολογίας Euro 4 και εφόσον εκπέμπει διοξείδιο του άνθρακα λιγότερο από 140γρ/χμ,
o το όχημα είναι ηλεκτρικό.
Για τα επιβατικά αυτοκίνητα που πληρούν τις παραπάνω προϋποθέσεις και η άδεια κυκλοφορίας τους έχει εκδοθεί πριν την 1-1-2010, η έκδοση σήματος θα είναι εφικτή από την επόμενη Τετάρτη (10-10-2012).
Υπενθυμίζεται ότι:
• Ισχύει κανονικά χωρίς καμία αλλαγή η εκ περιτροπής είσοδος των ΙΧ οχημάτων στο μικρό δακτύλιο (με το σύστημα «μονών – ζυγών»).
• Απαγορεύεται η κυκλοφορία στο μεγάλο δακτύλιο των λεωφορείων και των φορτηγών άνω των 2,2 τόνων, πρώτης άδειας κυκλοφορίας στην Ελλάδα πριν από την 1 Ιανουαρίου 1990. Για μια μεταβατική περίοδο ενός έτους (από 1.1.12.-1.1.13) η προαναφερθείσα απαγόρευση εφαρμόζεται για τα ανωτέρω οχήματα πρώτης άδειας κυκλοφορίας στην Ελλάδα πριν από την 1/1/1984. Στην απαγόρευση αυτή δεν περιλαμβάνονται η Νέα Εθνική Οδός Αθηνών – Λαμίας, η Λεωφόρος Κηφισού και η Λεωφόρος Αθηνών, από την Λεωφόρο Κηφισού και δυτικότερα.
• Η ημερομηνία της 1ης Ιανουαρίου 1990 προσαυξάνεται αυτόματα κατά ένα έτος, κάθε νέο ημερολογιακό έτος, έτσι ώστε κάθε φορά να απαγορεύονται τα οχήματα που είναι παλαιότερα των 22 ετών.
Επισημαίνεται ότι, τα οχήματα που επιτρέπεται να κυκλοφορούν ελεύθερα στον «Πράσινο Δακτύλιο» θα ελέγχονται από τα όργανα της Τροχαίας αποκλειστικά βάσει της άδειας κυκλοφορίας, στην οποία αναγράφονται τα όρια εκπομπών ρύπων η παραβίαση των οποίων θα επιφέρει τις ποινές παράβασης.
Σε κάθε περίπτωση, η πιστοποίηση της παράβασης παραβίασης του «Πράσινου Δακτυλίου» θα γίνεται βάσει της άδειας κυκλοφορίας του «πράσινου οχήματος», το οποίο παραμένει το νόμιμο κριτήριο ελέγχου των οργάνων της Τροχαίας. Οι κυρώσεις για την παραβίαση του «Πράσινου Δακτυλίου», είναι οι ίδιες με τις κυρώσεις της παραβίασης του υφιστάμενου Δακτυλίου.