Η κατάθεση του Νομοσχεδίου με τις αλλαγές στο πλαίσιο της ρύθμισης των 100 δόσεων το συντομότερο δυνατόν, θα αποτελέσει μια ανάσα για τη ρευστότητα των δημόσιων και ασφαλιστικών ταμείων, αλλά και για την αγορά, αφού μπορεί να «μεταρρυθμίσει» ουσιαστικά το υφιστάμενο καθεστώς, χωρίς όμως σταδιακή εφαρμογή δύο ταχυτήτων.
Σύμφωνα με τους στόχους του Υπουργείου Εργασίας με την προωθούμενη ρύθμιση, τα ασφαλιστικά ταμεία αναμένεται έως το 2018 να εισπράξουν επιπλέον €1,5 δις και συγκεκριμένα €450 εκ. το 2015, €380 εκ. το 2016, €350 εκ. το 2017 και €320 εκ. το 2018. Σήμερα το σύνολο των οφειλετών ασφαλιστικών εισφορών σε ΙΚΑ και ΟΑΕΕ είναι περίπου 1 εκ. με το συνολικό ποσό οφειλής να προσεγγίζει τα €22 δις. Αναλυτικότερα, από τους 602.500 οφειλέτες του ΙΚΑ μόνο 65.000 έχουν ενταχθεί σε ρυθμίσεις και το ποσό οφειλής εκτός ρυθμίσεων είναι €17,4 δις (€12,15 δις κύρια οφειλή + €5,25 προσαυξήσεις). Στον ΟΑΕΕ 350.000 οφειλέτες χρωστάνε €8,2 δις, ενώ 237.000 έχουν διακόψει την ασφάλισή τους αφήνοντας απλήρωτες οφειλές σχεδόν €3 δις.
Αναφορικά με τις ληξιπρόθεσμες οφειλές από φόρους στο Δημόσιο το ποσό αυξάνεται συνεχώς και έχει ήδη φτάσει τα €76 δις. Θα πρέπει να αναφερθεί ότι σε προηγούμενες ρυθμίσεις είχαν ενταχθεί μόνο 198.000 με αποτέλεσμα ο αριθμός των οφειλετών να ξεπερνά τα 4,1 εκ.. Από αυτούς 3.670.000 είναι φυσικά πρόσωπα και 447.000 νομικά πρόσωπα, αλλά με μία δυσανάλογη συγκέντρωση ως προς τα ποσά οφειλής. Αναλυτικά, ποσά έως €3.000 οφείλουν 3.174.000 φυσικά πρόσωπα και 357.400 επιχειρήσεις, ενώ ποσά έως €5.000 οφείλουν 3.346.000 και 371.000 αντίστοιχα. Ποσά από €5.000 έως €1 εκ. οφείλουν 394.000 φορολογούμενοι και 72.000 επιχειρήσεις, ενώ ποσά άνω του €1 εκ. 2.500 φυσικά πρόσωπα και 4.000 επιχειρήσεις.
Το βασικό ερώτημα που θα πρέπει να τεθεί από το ΥΠΟΙΚ βεβαίως είναι εάν και πόσοι πλέον από τους παραπάνω οφειλέτες υφίστανται ως φυσικά ή νομικά πρόσωπα, αφού εκτιμάται ότι τουλάχιστον €44 δις χρέη προς το Δημόσιο, αντιστοιχούν σε ανύπαρκτους πλέον οφειλέτες.
Στη συνάφεια αυτή το μεγάλο ζητούμενο θα πρέπει να είναι η ελαστικοποίηση της ρύθμισης, ώστε να συμπεριλάβει περισσότερους φόρους, εισφορές και κίνητρα καθώς και λιγότερους όρους και προϋποθέσεις εξαίρεσης. Με αυτόν τον τρόπο μπορεί να επιτευχθεί ο απεγκλωβισμός, η ενεργοποίηση και η επανένταξη του μεγαλύτερου δυνατού αριθμού των εκατομμυρίων «εντός κρίσης» οφειλετών στη φοροδοτική διαδικασία. Βασική προϋπόθεση είναι να δημιουργηθεί μια ευκαιρία, που θα βοηθά τη φορολογική συνείδηση, χωρίς να «κουρεύει» το οφειλόμενο κεφάλαιο αλλά και για πρώτη φορά να επιβραβεύει τους συνεπείς φορολογούμενους.
Το νομοσχέδιο για τη ρύθμιση των ληξιπρόθεσμων οφειλών στο Δημόσιο και στα Ασφαλιστικά ταμεία συμπεριλαμβάνεται στις 6 κοστολογημένες μεταρρυθμίσεις, που θα συζητήσει η Κυβέρνηση στα πλαίσια του Eurogroup της Δευτέρας 9 Μαρτίου στις Βρυξέλλες. Η ατζέντα των υπόλοιπων σημείων πέραν της «Ανθρωπιστικής κρίσης» και της «Διοικητικής Μεταρρύθμισης» επικεντρώνεται στην πάταξη της φοροδιαφυγής. Τα νέα εργαλεία ελέγχου είναι η «Μεταρρύθμιση φορολογικής διοίκησης», η «Ενεργοποίηση του Φορολογικού Συμβουλίου», αλλά κυρίως η «Δημιουργία ευέλικτου σώματος στοχευμένων φορολογικών ελέγχων» που θα εντοπίζουν παράνομο πλούτο, αδήλωτα εισοδήματα, κινήσεις τραπεζικών λογαριασμών, πιστωτικών καρτών, χαρτοφυλακίων και αγορά χρηματιστηριακών μετοχών.
Ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ Βασίλης Κορκίδης δήλωσε:
"Για τους ΜμΕ εμπόρους και για το σύνολο του επιχειρηματικού κόσμου η υιοθέτηση σε πρώτη φάση μιας μίνι ρύθμισης "εξπρές" μέχρι τέλος Μαρτίου που προωθεί το οικονομικό επιτελείο πριν τη βασική ρύθμιση των ληξιπρόθεσμων χρεών σε 100 δόσεις, δεν θα έχει αποτέλεσμα, αλλά θα ακολουθήσει την τύχη των προηγούμενων 16 ρυθμίσεων. Για την ΕΣΕΕ μια σοβαρή και συνολική «μεταρρύθμιση» των 100 δόσεων αναδεικνύεται σε προτεραιότητα και επιτακτική ανάγκη τόσο για την ελληνική αγορά όσο και για τα δημόσια ταμεία”.