Με την επίδοση του ψηφίσματος σε όλα τα κόμματα του ελληνικού κοινοβουλίου έκλεισε ο κύκλος των κινητοποιήσεων του προηγούμενου τριημέρου με τις συσκέψεις σε σημαντικές αμπελουργικές περιοχές της χώρας που κορυφώθηκαν με το κλείσιμο όλων των οινοποιείων την Δευτέρα 25 Ιανουαρίου.
Αντιπροσωπεία συνεταιριστών και εκπροσώπων των ιδιωτικών οινοποιείων μαζί με εκπροσώπους της ΕΔΟΑΟ, της ΚΕΟΣΟΕ και του ΣΕΟ επιδόθηκαν σε ένα μαραθώνιο ενημέρωσης των κομμάτων της Βουλής μηδέ εξαιρουμένου και του ΣΥΡΙΖΑ, τα οποία ενημερώθηκαν για τα θέματα που δημιουργεί η επιβολή ΕΦΚ στο κρασί, που αφορούν κυρίως την απώλεια ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων, την αύξηση της παραοικονομίας και την αναστολή των εμπορικών δραστηριοτήτων εξαιτίας του ελλειματικού θεσμικού πλαισίου των προϊόντων που υπόκεινται σε ΕΦΚ, που δεν καλύπτει τις ιδιαιτερότητες των διαδικασιών παραγωγής και διακίνησης του οίνου.
Μάλιστα σε όλα τα κόμματα προσφέρθηκε συμβολικά εμφιαλωμένο κρασί η ετικέτα του οποίου αναφερόταν “Εις μνήμη του ελληνικού Οίνου”.
Παράλληλα χθες κατατέθηκε επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή Χ. Θεοχάρη (Ποτάμι) σχετική με τα προβλήματα που δημιουργεί η θέσπιση φόρου στο κρασί, ενώ εντύπωση προκαλεί η αναφορά του υπουργού Οικονομικών Τρ. Αλεξιάδη στην απάντησή του, για προτάσεις ισοδυνάμων προκειμένου να αντικατασταθεί ο ΕΦΚ στο κρασί.
Ολόκληρη η ερώτηση και η απάντηση στην βουλή(http://taxheaven.gr):
(ΧΑΡΗΣ) ΘΕΟΧΑΡΗΣ:
Κύριε Υπουργέ, παρά τις αντιδράσεις του συνόλου σχεδόν του Κοινοβουλίου η Κυβέρνηση αποφάσισε και επέβαλε τον περασμένο Νοέμβριο με το ν. 4346/2015 ειδικό φόρο κατανάλωσης στο κρασί. Είναι μια απόφαση κόντρα σε κάθε λογική μάλλον χειρότερη ακόμα κι απ’ αυτό το φόρο στις ζυθοποιίες, τον οποίο καταφέραμε και αποκρούσαμε, καθώς πλήττει έναν πολλά υποσχόμενο και δυναμικό κλάδο της ελληνικής γεωργίας και οικονομίας, αυτόν της οινοποιίας. Προχωρήσαμε δε άμεσα, τη 16η Δεκεμβρίου του 2015, στην έκδοση απόφασης δικής σας, με την οποία καθορίζεται η διαδικασία είσπραξης του φόρου και τις ενέργειες των αρμοδίων αρχών εν όψει της νέας φορολόγησης από 1/1.
Η εν λόγω υπουργική απόφαση δημιούργησε μια σειρά από σημαντικά προβλήματα, όπως η παράλογη απαίτηση της αυθημερόν καταβολής του ειδικού φόρου κατανάλωσης -έχει πάρει διαστάσεις μύθου η εταιρεία, η οποία έπρεπε να πάει 30 χιλιόμετρα για να πληρώσει 0,30 λεπτά του ευρώ γιατί πούλησε δύο μπουκάλια- και η είσπραξή του για τα εξαγόμενα προϊόντα.
Μετά από τις αντιδράσεις, είναι αλήθεια, ότι πολλά απ’ αυτά αντιμετωπίστηκαν έστω και μερικώς με την εγκύκλιο της 7ης Ιανουαρίου. Ωστόσο, ο αγώνας δρόμου για τις επιχειρήσεις του κλάδου συνεχίζεται.
Μεταξύ άλλων και προκειμένου να τηρούν τη νομιμότητα πρέπει να επιδοθούν σε μεγάλη προσπάθεια για να εξασφαλίσουν την έκδοση άδειας φορολογικής αποθήκης μέχρι 30 Απριλίου και να διατηρήσουν την απαραίτητη ρευστότητα που τους κλέβετε, προκειμένου να προκαταβάλουν τον ειδικό φόρο κατανάλωσης στις περιπτώσεις εξαγωγών.
Παράλληλα, οι μικροί οινοποιοί αν και μπορούν να επιλέξουν να λειτουργούν εκτός του καθεστώτος της αποθήκης θα οδηγηθούν μοιραία λόγω του αυστηρού πλαισίου και προϋποθέσεων είτε να επιλέξουν τη φορολογική αποθήκη με εξαιρετικά υψηλό οικονομικό και διαχειριστικό κόστος είτε να υποβάλλουν λευκή αίτηση έστω να γλιτώσουν ό,τι μπορούν μέχρι τις 30/4, καθώς υπάρχει ένα μεταβατικό ευνοϊκό καθεστώς, αν κάνουν τέτοιου είδους αίτηση.
Γι’ αυτούς τους λόγους ερωτάσθε:
Πρώτον, προτίθεσθε να επικουρήσετε άμεσα τους μικρούς οινοπαραγωγούς της χώρας, οι οποίοι βρέθηκαν αιφνιδίως με προβλήματα που απειλούν τη βιωσιμότητα των επιχειρήσεών τους επιτρέποντας τη σταδιακή μερική καταβολή του ειδικού φόρου κατανάλωσης για τις πωλήσεις μέχρι τις 31/12/2015 που θα δηλωθούν μέχρι τις 31/1/2016;
Δεύτερον, προτίθεσθε να τροποποιήσετε άμεσα την υποχρέωση προκαταβολής του ειδικού φόρου κατανάλωσης σε περίπτωση ενδοκοινοτικής διακίνησης των εν λόγω προϊόντων και της πρόβλεψης επιστροφής τους στους οινοπαραγωγούς που πρόκειται να υπαχθούν σε καθεστώς φορολογικής αποθήκης καθώς γεννά και πρόσθετα ζητήματα ρευστότητας στον κλάδο;
Σας ευχαριστώ.
ΤΡΥΦΩΝ ΑΛΕΞΙΑΔΗΣ (Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομικών): Με την ερώτησή σας, κύριε Θεοχάρη, αναλύετε ένα ζήτημα το οποίο πραγματικά απασχολεί μερίδα των Ελλήνων οινοπαραγωγών και δημιουργεί προβλήματα στην όλη διαδικασία.
Όλο το προηγούμενο διάστημα και την Παρασκευή και σήμερα είχαμε επαφές με τους οινοπαραγωγούς, αυτούς οι οποίοι πλήττονται από το μέτρο αυτό, για να βρούμε λύση. Πραγματικά, σε αυτήν την κατεύθυνση λειτουργεί και θα λειτουργεί το Υπουργείο Οικονομικών.
Άρα, σαφέστατο είναι ότι το Υπουργείο Οικονομικών δεν θέλει να δημιουργήσει προβλήματα, θέλει να λύσει προβλήματα και ψάχνουμε να βρούμε τις καλύτερες λύσεις, όπως κάναμε έγκαιρα και με την απόφαση του Δεκεμβρίου, όπως κάνουμε και με την απόφαση του Ιανουαρίου, τις διευκρινιστικές αποφάσεις.
Όμως, δεν συμφωνώ μαζί σας ότι η απόφαση του Υπουργείου Οικονομικών δημιούργησε το πρόβλημα. Το πρόβλημα δημιουργεί το είδος του φόρου. Όταν σε ένα προϊόν επιβάλλεται ειδικός φόρος κατανάλωσης, αμέσως ενεργοποιούνται μια σειρά από διατάξεις, μια σειρά από ευρωπαϊκές οδηγίες, που δεν είναι απόφαση της εκάστοτε κυβέρνησης ή απόφαση δική μας. Αφού, δηλαδή, επιβάλαμε ειδικό φόρο κατανάλωσης, αναγκαστικά υπάρχουν αυτές οι επιπτώσεις.
Ωστόσο, να ξεκαθαρίσω για μια φορά ακόμη ότι αυτός ο ειδικός φόρος δεν επιβάλλεται και απαλλάσσονται τα απλά κρασιά τα οποία παράγουν ιδιώτες και τα οποία καταναλώνονται από τον ίδιο τον παραγωγό, τα μέλη της οικογένειάς του ή τους προσκεκλημένους του, με την προϋπόθεση ότι δεν πωλούνται. Να ξεκαθαρίσουμε αυτό το πράγμα, γιατί ακούγονται πολλά μέσα στο όργιο παραπληροφόρησης αυτές τις μέρες και πρέπει να δώσουμε ακριβή εικόνα στους πολίτες.
Σε ό,τι αφορά τώρα στο τι σχεδιάζει η Κυβέρνηση να κάνει. Σχεδιάζουμε, πραγματικά, να αντιμετωπίσουμε αυτά τα προβλήματα. Δεν μπορώ να σας πω αυτή τη στιγμή ότι την τάδε του μηνός θα ληφθεί το α΄, το β΄ ή το γ΄ μέτρο. Είμαστε σε συνεργασία και με τον νέο Γενικό Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων και με τους υπηρεσιακούς παράγοντες, στα πλαίσια και στις δυνατότητες που μας δίνουν οι οδηγίες, διότι εκεί πρέπει να κινηθούμε, να βρούμε τις καλύτερες λύσεις.
Όμως, διαβεβαιώνω και τους Βουλευτές και τους οινοπαραγωγούς ότι αυτές οι λύσεις θα βρεθούν και θα αντιμετωπιστούν τα προβλήματά τους.
(ΧΑΡΗΣ) ΘΕΟΧΑΡΗΣ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Να δεχθώ, σε κάθε περίπτωση, ως δήλωση προθέσεων τα «θα» που μας είπε ο κύριος Υπουργός. Κι εμείς είδαμε τους οινοπαραγωγούς και είναι ανάστατοι. Θεωρούν ότι αυτό είναι μία ταφόπλακα στην ελληνική βιομηχανία οίνου. Η Κυβέρνηση επέλεξε να βάλει έναν ειδικό φόρο κατανάλωσης στο κρασί σε μερικό αντιστάθμισμα της αύξησης του ΦΠΑ στην εκπαίδευση και προσδοκά περί τα 60-70 εκατομμύρια.
Όμως, δεν είμαι αισιόδοξος ότι έχετε υπολογίσει το διαχειριστικό κόστος στα τελωνεία για όλο αυτόν τον φόρο, δεν είμαι σίγουρος ότι έχετε υπολογίσει το διαχειριστικό κόστος στην ελληνική οικονομία και εάν στην πραγματικότητα, συνολικά, αυτός ο φόρος θα έχει όφελος ή αν θα έχει κόστος.
Να σας θυμίσω και το αντίστοιχο θέμα των διήμερων παραγωγών, που δεν το έχουμε λύσει και έχουμε προβλήματα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Εκεί έχουμε οδηγηθεί σε ένα καθεστώς που οδηγεί στην πώληση «χύμα» και στη «μαύρη» πώληση, εκτός φορολογικών διαδικασιών.
Αυτά, λοιπόν, τα προβλήματα είναι που θα πρέπει να λύνουμε. Θα πρέπει να βοηθάμε τους μικρούς παραγωγούς να τυποποιούν και να πουλάνε τυποποιημένα προϊόντα και μάλλον και με αυτόν τον ειδικό φόρο κατανάλωσης στο κρασί θα οδηγήσετε τους μικρούς παραγωγούς να πάνε στις «μαύρες» πωλήσεις, για να αποφύγουν όλη αυτήν την ταλαιπωρία.
Δεν είναι δυνατόν να συνεχίζει το κράτος να αναγκάζει τον πολίτη, να αναγκάζει τον παραγωγό να πρέπει να επιλέξει μεταξύ της νομιμότητας και της δυνατότητας να προκόψει και να κάνει τη δουλειά του. Δεν μπορεί αυτά τα δύο να είναι διαζευκτικά και να μην μπορεί να συνδυάσει και την προκοπή και την επιτυχία και τη νομιμοφροσύνη και να μπορέσει να τηρήσει τους κανόνες που εσείς βάζετε.
Κοιτάξτε το πάλι. Τα «θα» δεν φτάνουν, κύριε Αλεξιάδη. Πρέπει να διορθώσετε το πρόβλημα.
ΤΡΥΦΩΝ ΑΛΕΞΙΑΔΗΣ (Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομικών): Πρώτα απ’ όλα, να ξεκαθαρίσω ότι για το θέμα αυτό αναλυτική απάντηση δόθηκε στις 18 Ιανουαρίου στη Βουλή, σε αντίστοιχη ερώτηση που έκανε ο κ. Κεγκέρογλου, απ’ ό,τι θυμάμαι.
Επίσης, θα σας καταθέσω για τα Πρακτικά όλα τα σχετικά έγγραφα των υπηρεσιών, που δίνουν αναλυτικά στοιχεία και αναλυτική ενημέρωση, για να έχετε μία πλήρη εικόνα ακριβώς για το τι συμβαίνει.
Δεν δέχομαι, όμως, κύριε Θεοχάρη, τη μομφή που κάνετε στην Κυβέρνηση σχετικά με το είδος αυτού του φόρου. Το έχουμε ξεκαθαρίσει πάρα πολλές φορές, θα το πούμε μια φορά ακόμα, για να γίνει αντιληπτό και για να μην ακούμε πάλι το ίδιο επιχείρημα. Δεν είμαστε ευτυχείς ούτε υπερασπιζόμαστε πάρα πολλές από τις φορολογικές διατάξεις που έχουμε αυτή τη στιγμή στο φορολογικό μας σύστημα κι έχουμε πει ότι αυτές θα αλλάζουν, είτε με αργό είτε με πιο γρήγορο ρυθμό, εκεί που μπορούμε να αλλάζουμε.
Για να αλλάξουμε, όμως, τον ΦΠΑ στην εκπαίδευση έπρεπε να βρούμε κάποια ισοδύναμα. Μπορεί βεβαίως ορισμένες πτέρυγες της Βουλής –δεν έχω καταλάβει ακριβώς τη δική σας θέση- να θεωρούν ότι έπρεπε να παραμείνει ο ΦΠΑ στην εκπαίδευση. Εμείς, όμως, αγωνιζόμασταν από τη πρώτη στιγμή να βρεθούν ισοδύναμα. Και γι’ αυτό βρήκαμε κάποια ισοδύναμα. Μπορεί να μην ήταν τα τέλεια.
Όμως, στην πολιτική δεν έχει νόημα μόνο να καταθέτεις την κριτική σου. Πρέπει να καταθέτεις και την πρότασή σου. Άρα, λοιπόν, περιμένουμε να κατατεθεί με τι πρέπει να αντικατασταθεί ο φόρος στο κρασί. Εμείς βρήκαμε ένα ισοδύναμο με τεχνικά προβλήματα λόγω του ειδικού φόρου κατανάλωσης. Το λύνουμε και προχωράμε παραπέρα.
Σε ό,τι αφορά, λοιπόν, το συγκεκριμένο θέμα εμείς κάνουμε ό,τι μπορούμε για να προστατεύσουμε το ελληνικό κρασί και τα ελληνικά προϊόντα. Και στο θέμα του τσίπουρου μελετούμε και συνεργαζόμαστε με τους παραγωγούς γι’ αυτά τα ζητήματα. Δεν κλείνουμε τα μάτια.
Και δεν περίμενα απ’ εσάς την αναφορά στο «θα». Μπορεί να ήταν σε κάποιο σημείωμα από ομιλία προηγουμένων μηνών. Αλλά στο Υπουργείο Οικονομικών κλείσαμε πλέον το 2015, κύριε Θεοχάρη.
Ακολουθήστε το Agrocapital.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις