Πρόβλεψη των τάσεων των καταναλωτών και αναγνώριση λανθάνουσας ζήτησης ... Αυτές είναι οι προκλήσεις των επόμενων ετών για τη βιομηχανία οίνου,εφόσον επιθυμεί να προσαρμοστεί στην εξέλιξη της αγοράς οίνου. Οι εμπειρογνώμονες του Marketing, οι παραγωγοί και οι έμποροι συζήτησαν το θέμα την Πέμπτη, 22 Ιουνίου στο Μονπελιέ με την ευκαιρία του συνεδρίου που διοργανώθηκε από την ICV (Όμιλος παροχής Αμπελοοινικών υπηρεσιών).
Πριν από 15 χρόνια, ποιος θα μπορούσε να φανταστεί ότι τα ροζέ θα απολαμβάναν τέτοια επιτυχία ή ότι το Bib θα φτάσει το μερίδιο αγοράς που καταλαμβάνει σήμερα; Εν συντομία, ο Bertrand Praz, διευθυντής αγορών οίνων της Grands Chais de France, συνοψίζει το βασικό μήνυμα που μεταδίδουν οι εμπειρογνώμονες του Marketing στο συνέδριο που διοργανώθηκε από τον ICV την Πέμπτη 22 Ιουνίου στο SupAgro του Μονπελιέ: η πρόβλεψη των τάσεων των καταναλωτών και η αναγνώριση της λανθάνουσας ζήτησης είναι τα κλειδιά για την επιτυχή καινοτομία στο κρασί όπως και σε κάθε άλλο τομέα.
Η ιδέα της ICV να παρέμβουν την ίδια μέρα οι ειδικοί του μάρκετινγκ, οι τεχνικοί εμπειρογνώμονες, οι παραγωγοί και οι έμποροι για το θέμα της καινοτομίας ήταν μια πρωτοτυπία, αφού το μεγάλο αμφιθέατρο του SupAgro ήταν ασφυκτικά γεμάτο με έναν εκπρόσωπο από κάθε τομέα: συνεταιρισμοί, ανεξάρτητοι αμπελουργοί, οινοποιοί και σύμβουλοι.
Ο Jean-Philippe Perrouty, διευθυντής του Wine Intelligence Γαλλίας, άρχισε περιγράφοντας τις τέσσερις κύριες τάσεις στην κατανάλωση, που παρατηρούνται σε όλο τον κόσμο: ευημερία, βιωσιμότητα, συνεργασία, αναγκαιότητα να ικανοποιείται συνεχώς ο καταναλωτής με τον ρητό χαρακτηρισμό «ο καταναλωτής θέλει τα πάντα πιο γρήγορα με την ελάχιστη δυνατή προσπάθεια». Αυτές είναι γενικές τάσεις που επηρεάζουν όλες τις κατηγορίες προϊόντων και όχι συγκεκριμένα κρασί. Παρατηρήστε τι συμβαίνει σε άλλα προϊόντα, η πρακτική αυτή παρέχει ιδέες σχετικά με τις πιθανές εξελίξεις και στην αγορά του οίνου.
Λιγότεροι αλκοολικοί βαθμοί, περισσότερη βιωσιμότητα
Η ευημερία αντανακλάται στην αγορά του κρασιού με τη ζήτηση από τους καταναλωτές για λιγότερο αλκοολούχα κρασιά. «Είναι μια τάση. Το 2016, οι έρευνες που έχουν διεξαχθεί, δείχνουν ότι το ήμισυ των Βρετανών καταναλωτών θεωρεί ότι ο αλκοολικός βαθμός είναι ένα σημαντικό κριτήριο αγοράς». Τα κρασιά με λιγότερη αλκοόλη δίνουν την εντύπωση της φρεσκάδας και ελαφρότητας. Η επιτυχία του Pinot Grigio στην αγορά του Ηνωμένου Βασιλείου είναι ένα τέλειο παράδειγμα. " Η βιωσιμότητα και η συνεργασία μπορεί επίσης να εφαρμοστεί στον τομέα του κρασιού. Η δραματική είσοδος των βιολογικών κρασιών είναι αξιοσημείωτη. Αλλά σήμερα, η βιολογική παραγωγή δεν είναι επαρκής. Πρέπει να είναι και βιώσιμη, επιμένει ο εμπειρογνώμονας. Τέλος, όσον αφορά την ανάγκη να ικανοποιούνται συνεχώς οι καταναλωτές, αυτό μπορεί να προσαρμοστεί στον οίνο μέσω της έρευνας για την διαφορετικότητα. Το 57% των Αμερικανών καταναλωτών δηλώνουν ότι αγαπούν την ανακάλυψη νέων κρασιών, μια τάση που φαίνεται από την επιτυχία των γηγενών ποικιλιών όπως το Albariño, το Torrontes (λευκό σταφύλι Αργεντινής) ή το Piquepoul.
«Μετατροπή ιδεών σε εισόδημα»
Μετά τη θεωρία, πρακτική. Οι παραγωγοί και οι έμποροι έδωσαν συγκεκριμένα παραδείγματα πρόσφατων καινοτομιών. Για την Pernod Ricard, η καινοτομία απαντά σε ένα ακριβή ορισμό: την ικανότητα να μετατρέπει τις ιδέες σε έσοδα. Στο πλαίσιο του ομίλου, το έργο αυτό έχει ανατεθεί σε μια start-up εταιρεία την Winnovation Lab που δημιουργήθηκε από άλλες εταιρείες του ομίλου, και είναι πλήρως αφοσιωμένη στην ανάπτυξη νέων εννοιών στον κόσμο του κρασιού. Με ένα πειραματικό οινοποιείο περιοχή Campo Viejo στη Rioja, η start-up ξεκίνησε πρόσφατα την ιδέα 000 Cata Cero, με προϊόντα βάσης που γίνονται από σπάνιες ποικιλίες: Tempranillo λευκό και λευκό Maturana. Αυτά τα προϊόντα (1.000 φιάλες το καθένα) στη συνέχεια προωθούνται κατά κύριο λόγο στο Διαδίκτυο και ο καταναλωτής καλείται να δώσει τη γνώμη του, συμβάλλοντας έτσι στην ανάπτυξή τους.
Νέα κρασιά
Η συνεταιριστική ομάδα Vinovalie παρουσίασε το νέο κρασί του Demon Noir ως «νεοσύλλεκτο κρασί». «Το Cahors (προϊόν που κυκλοφόρησε τα προηγούμενα χρόνια) πάσχει από τη γήρανση της εικόνας του. Για την προσέλκυση νέων καταναλωτών, εργάστηκαν με σταφύλια ποικιλίας Malbec. Δοκιμάστηκε καλύτερα στην παγκόσμια αγορά και προσαρμόστηκε η διαδικασία οινοποίησης ώστε να αποκτήσει ένα προφίλ Malbec συγκρίσιμο με τα καλύτερα στην παγκόσμια αγορά. Ειδικά η τανική δομή του, που έπρεπε να τροποποιηθεί για να απαλοιφεί η στυφή γεύση. Το Demon Noir ξεκίνησε το 2011 ως Malbec PGI Lot και είναι τώρα στην αγορά με περισσότερες από 1 εκατομμύριο φιάλες το χρόνο», εξήγησε ο Olivier Cabirol, αναπληρωτής διευθυντής της συνεταιριστικής ομάδας.
Με τις νέες οινοποιήσεις Entrecôte, Camambert, fruits de mer ... που ξεκίνησαν το 2015 στις εξαγωγικές αγορές, οι Grands Chais de France επέλεξαν να ακολουθήσουν τη δημοτικότητα της παρατηρούμενης γαστρονομίας ιδιαίτερα στις αναδυόμενες αγορές, αλλά που έγινε και αισθητή στη Γαλλία μέσω της επιτυχίας των τηλεοπτικών προγραμμάτων για το μαγείρεμα. «Η ιδέα ήταν να προσεγγίσουμε νέους καταναλωτές, μικρούς σε ηλικία, που ενδιαφέρονται για την ιδέα», εξηγεί ο Bruno Praz. Στο κόκκινο, το Entrecôte έχει ένα προφίλ που χαρακτηρίζεται ως πολύ πολύχρωμο, ώριμο και συμπυκνωμένο, με (14 g / l) με πολύ λεπτές τανίνες. Η ετικέτα, σχεδιασμένη στο ίδιο πνεύμα, είναι ένα πραγματικό βιβλίο μαγειρικής, παρέχοντας μια πολύ διαφοροποιημένη συσκευασία. Το προϊόν έχει βρει το κοινό του. «Είναι μια από τα καλύτερες προωθήσεις των τελευταίων ετών. Είναι δύσκολο να αντιγραφεί η διαδικασία είναι περίπλοκη. Χρειαζόμαστε ώριμα και συμπυκνωμένα σταφύλια που είναι δύσκολο να βρεθούν.
«Wine Tour»
Η μαρτυρία της ισπανικής εταιρείας Torres επικεντρώθηκε σε μια νέα μέθοδο διανομής για να κερδίσει νεαρούς πελάτες. «Στην Ισπανία, το κρασί χάνει από τη δυνατή μπύρα, που είναι απλό και εορταστικό ποτό, ενώ το κρασί γίνεται αντιληπτό ως σύνθετο, επιτηδευμένο, δυσβάσταχτο, παλιό και σκονισμένο». Για να ξεσκονίσει αυτήν την εικόνα, η ισπανική ομάδα επέλεξε να συμμετέχει για την κάλυψη των νέων σε μουσικά φεστιβάλ, με την Torres Wine Tours. Με ένα χάρτη των προσαρμοσμένων οίνων και με επικοινωνία μέσω των κοινωνικών δικτύων που προβάλλουν «τους κώδικες της παραδοσιακής γλώσσας του κρασιού», τα κρασιά Torres συμμετείχαν σε έξι φεστιβάλ μουσικής το 2016. «Πιστεύουμε ότι έχουμε αγγίξει 470.000 άτομα (25.000 ημέρα), αφού 33.000 ποτήρια κρασί πωλήθηκαν, ή επήλθε 66% αύξηση σε σύγκριση με το 2015», ανέφερε με ικανοποίηση ο Ramon Lopez. Το εγχείρημα θα επαναληφθεί και κατά πάσα πιθανότητα θα ενισχυθεί κατά τα επόμενα χρόνια, με πιθανή παρουσία σε φεστιβάλ του εξωτερικού.
Ακολουθήστε το Agrocapital.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις