Την Δευτέρα 4 και Τρίτη 5 Μαρτίου, συνήλθε σε συνεδρίαση η Διαρκής Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου, όπου τοποθετήθηκε με ομιλία του ο Υφ. Περιβάλλοντος και Ενέργειας Γιώργος Δημαράς, με θέμα ημερήσιας διάταξης: «Επεξεργασία και εξέταση του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας «Έρευνα, εκμετάλλευση και διαχείριση του γεωθερμικού δυναμικού της χώρας, σύσταση Ελληνικής Αρχής Γεωλογικών και Μεταλλευτικών Ερευνών, ιδιοκτησιακός διαχωρισμός δικτύων διανομής φυσικού αερίου και άλλες διατάξεις».
η τοποθέτηση του Γ. Δημαρά, την Δευτέρα 4 Μαρτίου
κυρίες και κύριοι,
Είναι προφανές ότι κανείς δεν μπορεί να είναι αντίθετος στα θέματα που θέτει και λύνει το νομοσχέδιο αυτό. Η γεωθερμία έχει μείνει πολύ πίσω, πρέπει να διευκολύνουμε και τις διαδικασίες και να βρούμε και τους τρόπους να γίνουν επενδύσεις εκεί που πραγματικά η γεωθερμία μπορεί να γίνει πολύ αποδοτική. Έχουμε στην Ελλάδα γεωθερμικά πεδία με υψηλές θερμοκρασίες που μπορούν να αξιοποιηθούν παράγοντας ενέργεια και να θερμάνουμε το νερό περιοχών, αλλά και να παράγουμε ηλεκτρικό ρεύμα κ.λπ.
Η Συνθήκη του Παρισιού επιβάλλει κι έχει δέσμευση η Ε.Ε., ότι το 2050 το 90% - 95% όλης της καταναλισκόμενης ενέργειας πρέπει να είναι από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Γι' αυτό - άκουσα μία επιφύλαξη από το Κ.Κ.Ε. όσον αφορά τις ΑΠΕ - δεν μπορώ να καταλάβω πώς θα μπορέσουμε να πάμε σε μια τέτοια πορεία κι εάν κανείς αμφισβητεί πλέον τις κλιματικές αλλαγές και το Ενεργειακό Σχέδιο που πρέπει να προσαρμοστεί σ' αυτές τις απαιτήσεις. Οι ΑΠΕ είναι ο αέρας, οι ανεμογεννήτριες, το νερό, τα υδροηλεκτρικά κυρίως, τα φωτοβολταϊκά και η γεωθερμία που έχει μείνει πίσω.
Ήθελα, απλώς, εδώ να επισημάνω ότι τη γεωθερμία, πέρα από την επιχειρηματική δραστηριότητα, πρέπει να την δούμε και στα κτίρια, ακόμη κι εκεί που στο έδαφος έχουμε 16°C και μπορούμε τη χαμηλή θερμοκρασία του εδάφους σε σχέση με τη θερμοκρασία περιβάλλοντος του καλοκαιριού, να τη χρησιμοποιήσουμε ειδικά για τον κλιματισμό των κτιρίων και αυτό είναι πολύ σημαντικό στο σχεδιασμό μας, μπαίνει και στο σχέδιο που ετοιμάζουμε εμείς για τις αναπλάσεις, να προβλέψουμε αυτόν τον παράγοντα. Δεν μπορούμε να δούμε άλλο δρόμο, όλοι το ξέρουμε ότι σταδιακά, εκτός από το να παράγουμε ενέργεια από ανανεώσιμες πηγές, πρέπει να κάνουμε και μεγάλη εξοικονόμηση και η πιο εύκολη εξοικονόμηση είναι από τα κτίρια. Είναι πιο δύσκολο, δηλαδή, να φτάσουμε στις μεταφορές, να κινήσουμε το τρακτέρ, τη μπουλντόζα, το φορτηγό και τη νταλίκα ή το πλοίο και το αεροπλάνο με άλλες πηγές, από το να κάνουμε τα κτίρια μηδενικής ενέργειας. Για αυτό, πρέπει να γίνει συνείδηση σε όλο το πολιτικό σύστημα ότι πρέπει να στοχεύσουμε σ’ αυτή την περίπτωση.
Πήρα το λόγο ακόμη γιατί έχουμε εδώ και μερικά θέματα του Κτηματολογίου, όπου βελτιώνουμε διατάξεις από τους προηγούμενους νομούς και όχι μόνο από τον δικό μας δρόμο, αλλά βελτιώνουμε διατάξεις από το ν. 2308/1995, το ν. 2664/1998 και, βεβαίως, και από το δικό μας νόμο. Ένας νόμος όταν εφαρμόζεται βλέπεις πάντα τις δυσκολίες του και τον αλλάζεις. Το άσχημο θα ήταν να μη τον αλλάζεις και να μένεις εκεί κολλημένος. Η ζωή, όμως, έτσι είναι, τρέχει, τα πάντα ρει κι εμείς βλέπουμε τις αδυναμίες για να πάμε πολύ πιο γρήγορα απ' ό,τι πηγαίναμε μέχρι τώρα.
Να σας πούμε ότι από το 1995 που ψηφίστηκε ο πρώτος νόμος είχαμε, όσον αφορά την επιφάνεια της χώρας που παραλάβαμε, 7% και κάτω κτηματογράφηση και όσον αφορά τα δικαιώματα, βέβαια, γύρω στο 3%, αλλά τώρα γίνεται κτηματογράφηση σε όλη τη χώρα, εκτός από πέντε περιοχές που, λόγω του ότι υπήρξαν ενστάσεις στους διαγωνισμούς για καθαρά διαδικαστικούς και δικαστικούς λόγους, δεν προχωράει η κτηματογράφηση. Έχουμε υψηλούς στόχους, θ’ αλλάξουμε ότι πρέπει ώστε και ο πολίτης να διευκολυνθεί, αλλά και το σχέδιό μας να τελειώσει μέχρι το 2021, ώστε να είμαστε μέσα στα πλαίσια.
Ήθελα να πω ότι από τις παλιές κτηματογραφήσεις υπήρξαν μεγάλα προβλήματα και ασυμφωνία σε πολλές περιοχές. Τέτοιες περιοχές είναι η Λευκάδα, η Χίος, η Λέσβος και άλλες. Ασυμφωνίες πολύ μεγάλες που βάζουν τους πολίτες σε δυσκολίες. Εμείς ψάχνουμε και θα βρούμε τον τρόπο να διευκολύνουμε τους πολίτες αυτούς, ώστε να μην πηγαίνουν ούτε σε δικηγόρους, ούτε σε δικαστήρια και ξοδεύονται και είναι πολύς αυτός ο κόσμος. Έχουμε, λοιπόν, μερικές τροποποιήσεις με τον νόμο και θα έχουμε και μερικές τροπολογίες που θα διευκολύνουν τέτοια θέματα, ίσως και μία Βουλευτών, για να λύσουμε όλα αυτά τα ζητήματα και νομίζω ότι δε θα υπάρξει κανείς που να μη ψηφίσει αυτές τις τροπολογίες, αφού είναι για το κοινό καλό.
Ευχαριστώ.
η τοποθέτηση του Γ. Δημαρά την Τρίτη 5 Μαρτίου
κυρίες και κύριοι,
Πρέπει να προστατεύσουμε την καλλιεργήσιμη γη και όχι μόνο την υψηλής παραγωγικότητας. Νομίζω όλοι το καταλαβαίνουμε, διότι μιλάμε για αυτάρκεια της χώρας μας σε τρόφιμα και ακόμα πλεονασματικό Ισοζύγιο Εξωτερικών Συναλλαγών στην αγροτική παραγωγή, γιατί δεν είμαστε βιομηχανική χώρα.
Επομένως, γενική αρχή το ότι να δούμε μικρά φωτοβολταϊκά μέχρι 100 τ.μ., αυτό είναι μέσα στα λογικά όρια του μέτρου. Όμως, το ότι πρέπει να προσπαθούμε αυτά να μπαίνουν ει δυνατόν στις ταράτσες των κτιρίων κ.λπ. και μετά να πηγαίνουμε στη γη κι αυτό πρέπει να είναι επιδίωξη, ίσως και κίνητρο.
Τώρα, τέθηκαν, από το Κίνημα Αλλαγής και τη Ν.Δ., κάποια ζητήματα, που έχουν πολιτικές και ιδεολογικές διαστάσεις και θα ήθελα, εδώ, να ξεκαθαρίζουμε, όταν συζητάμε ένα νομοσχέδιο, ο καθένας τις πολιτικές του απόψεις και διαφορές.
Κατηγορεί την Κυβέρνηση και γι' αυτό το νομοσχέδιο -και το Κίνημα Αλλαγής- για κρατισμό, διότι το κράτος κρατάει δίκτυα και υποδομές, με μια πλειοψηφία 51% σε κάποιες επιχειρήσεις. Ειπώθηκε, τώρα, από τον κύριο Σκρέκα ότι, αφού το κράτος είναι 29%, ούτως ή άλλως, συνεταίρος σε οποιαδήποτε επιχείρηση με το φόρο, τι το θέλουμε να ελέγχουμε και τα δίκτυα και τις υποδομές. Επί των κερδών είναι το 29%, κύριε Σκρέκα. Δεν είναι στη διοίκηση των επιχειρήσεων. Και εάν μια επιχείρηση έχει τα δίκτυα και τις υποδομές και πτωχεύσει; Και αν τα παραμελήσει; Και πώς;
Και για το Κίνημα Αλλαγής αναρωτιέμαι. Εγώ λέω τη δική μου την άποψη. Ίσως να μην αποτυπώνω επακριβώς. Όμως, είδα ότι, βασικά μάς κατηγορήσατε για κρατισμό, πάνω σε αυτό το νομοσχέδιο και λέω εγώ, τώρα: Πώς ένα κράτος θα εφαρμόσει ένα στρατηγικό σχεδιασμό παραγωγής-ανασυγκρότησης; Ένα στρατηγικό σχεδιασμό βιωσιμότητας, αν δεν μπορεί να ελέγχει ούτε τα δίκτυα και τις υποδομές;
Και ας μην ξεχνάμε ότι, πριν από λίγα χρόνια, το ελληνικό κράτος είχε δικά του τον ΟΤΕ, τη ΔΕΗ, τις Τράπεζες –Εθνική Τράπεζα, Αγροτική Τράπεζα, Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο, Εμπορική Τράπεζα-, είχε τα αεροδρόμια, είχε και τι δεν είχε. Φτάσαμε στο σημείο όλα, λίγο-πολύ, να τα ελέγχουν πολυεθνικές ξένες εταιρείες, ξένα κεφάλαια, επιθετικά funds. Και μας λέτε τώρα να μη κρατήσουμε ούτε τα δίκτυα και τις υποδομές;
Εγώ πιστεύω ότι ήδη έχουμε χάσει τον έλεγχο και ότι τουλάχιστον να κρατήσουμε τα δίκτυα και τις υποδομές. Αυτό πραγματικά είναι πολιτική θέση, αλλά, με συγχωρείτε, αυτό είναι ο νεοφιλελευθερισμός στην πράξη. Και δεν είναι μόνο, δηλαδή, το όσον αφορά το πώς σκέπτεστε τα ζητήματα της πρόνοιας και των συνταξιοδοτικών κ.λπ.
Επομένως, αυτή είναι πολιτική επιλογή και το λέμε ξεκάθαρα ότι, το κράτος πρέπει, βασικά, τα δίκτυα και τις υποδομές να τα ελέγχει. Γι' αυτό, την παραγωγή και το εμπόριο, ας τα ελέγχουν οι ιδιώτες. Εκεί είναι ο ανταγωνισμός. Όμως, στοιχειωδώς, τα δίκτυα πρέπει να τα ελέγχουμε.
Επίσης -και το λέω πραγματικά- αν πτωχεύσει μια εταιρεία που έχει τα δίκτυα, το σκέπτεστε; Πέρα από το δικό της σχεδιασμό, που θα είναι κερδοσκοπικός και πώς θα πουλάει κομμάτια κ.λπ. Δεν μπορείς να το ελέγξεις. Νομίζω ότι σε αυτό δεν θα πρέπει να σταθούμε περισσότερο.
Ήθελα να πω για το Κτηματολόγιο, που έχω και αρμοδιότητα και εποπτεία. Πραγματικά, το πήραμε κάτω από το 7% της επιφάνειας της χώρας. Αυτή τη στιγμή, κτηματογραφείται όλη η χώρα. Κληρονομήσαμε φοβερές δυσκολίες, γιατί έχουν παραλειφθεί, από τους αναδόχους, έργα με μεγάλα και πολλά λάθη.
Ακολουθήστε το Agrocapital.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις