Με μεγάλη επιτυχία ολοκληρώθηκε η παρουσία του Συνδέσμου Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος (ΣΕΒΕ) στην κλαδική έκθεση Detrop-Oenos, που έλαβε χώρα στις εγκαταστάσεις της Helexpo, στη Θεσσαλονίκη στο διάστημα 7-10 Μαρτίου 2013.
Η εξαγωγική δραστηριότητα των ελληνικών τροφίμων και ποτών
Η εξαγωγική δραστηριότητα των ελληνικών τροφίμων και ποτών το 2012 ενισχύθηκε κατά 9,4% ή κατά €357 εκατ. σε απόλυτες τιμές, ενώ αντίθετα οι εισαγωγές μειώθηκαν κατά 5,9%, σε αποτέλεσμα το εμπορικό έλλειμμα στον κλάδο να συρρικνωθεί κατά 37,3%. Σε αξία, το 2012, οι ελληνικές εξαγωγές τροφίμων και ποτών το 2012 υπολογίζονται σε €4,1 δις, συνεισφέροντας με 24,5% στο σύνολο των ελληνικών εξαγωγών. Πρωταθλητές του κλάδου, που σημείωσαν σημαντική άνοδο την περασμένη χρονιά είναι τα παρασκευασμένα λαχανικά και φρούτα, τα ιχθυηρά και οι νωποί καρποί και φρούτα.
Τα τρόφιμα είναι η ναυαρχίδα των ελληνικών εξαγωγών και έχουν ακόμα μεγάλη δυναμική ανάπτυξης. Παρόλα αυτά, θεωρούμε αδύνατο να έχουμε ακόμα ελλειμματικό εμπορικό ισοζύγιο στον κλάδο και μέσα στην οικονομική κρίση να εξακολουθούμε να εισάγουμε περισσότερα προϊόντα από όσα εξάγουμε. Στόχος μας μέχρι το 2016 θα πρέπει να είναι να περάσουμε σε πλεονασματικό εμπορικό ισοζύγιο στον κλάδο, επενδύοντας στο στοχευμένο μάρκετινγκ και την προβολή των αξιών της μεσογειακής διατροφής.
Η αυξημένη παγκόσμια ζήτηση για παραδοσιακά προϊόντα είναι σπουδαία ευκαιρία για την Ελλάδα που πρέπει να την αδράξουμε. Η χώρα μας είναι γεμάτη από καταπληκτικά και μοναδικά προϊόντα που συνδυάζουν ποιότητα, γεύση και διατροφικές αξίες. Η Ελλάδα είναι η ψυχή και η καρδιά της Μεσογείου, είναι ένα ανταγωνιστικό πλεονέκτημα που μας ανήκει, που πρέπει να το εκφράσουμε, να εμπνεύσουμε και να εμπνευστούμε από αυτό.
Ο ΣΕΒΕ στην DETROP 2013
Ο ΣΕΒΕ βρέθηκε για ακόμη μία φορά δίπλα τόσο στις ελληνικές παραγωγικές μονάδες, οι οποίες έχουν τις δυνατότητες και τη δυναμική να ξεπεράσουν τα σύνορα της εγχώριας αγοράς και να διεθνοποιηθούν, όσο και στις υφιστάμενες εξαγωγικές μονάδες, μέλη του Συνδέσμου και μη. Κατά τη διάρκεια της έκθεσης, τα στελέχη του τμήματος υποστήριξης μελών του ΣΕΒΕ, πραγματοποίησαν πάνω από 100 επαφές με επιχειρήσεις-εκθέτες, βοηθώντας άμεσα με την τεχνογνωσία τους να απαντηθούν κρίσιμα ερωτήματα για την εξαγωγική δραστηριότητα και τις απαιτούμενες διαδικασίες. Παράλληλα, το περίπτερο του Συνδέσμου Εξαγωγέων επισκέφτηκαν περίπου 50 στελέχη εξαγωγών από επιχειρήσεις του κλάδου, συλλέγοντας επιπλέον πληροφορίες για τις υποστηρικτικές υπηρεσίες του ΣΕΒΕ προς τα μέλη του. Αρκετά ήταν και τα μέλη του ΣΕΒΕ τα οποία συμμετείχαν ως εκθέτες ή εμπορικοί επισκέπτες στην έκθεση και επισκέφτηκαν το περίπτερο του οργανισμού για να ενημερωθούν για τις μελλοντικές δράσεις και να συζητήσουν με τα στελέχη του. Επίσης, πάνω από 20 εξαγωγικές επιχειρήσεις εκδήλωσαν ενδιαφέρον για την επιχειρηματική αποστολή που διοργανώνει η Eurobank σε συνεργασία με το ΣΕΒΕ και τους άλλους δύο εξαγωγικούς φορείς της χώρας τον Μάιο στη Μόσχα, στο πλαίσιο της δράσης GoInternational.
Δεν ήταν λίγοι επίσης οι ενδιαφερόμενοι οι οποίοι έσπευσαν να προμηθευτούν από το περίπτερο του ΣΕΒΕ τον Οδηγό Εξαγωγών «Θέλετε να εξάγετε;» που έχει εκδώσει εδώ και περίπου ένα χρόνο ο Σύνδεσμος και αποτελεί ένα πολύτιμο εργαλείο για όσες επιχειρήσεις ή επαγγελματίες βρίσκονται στο στάδιο της διεθνοποίησης της δραστηριότητας τους.
Στα πλαίσια της Detrop 2013, υλοποιήθηκε ημερίδα με τίτλο «Το μέλλον των ελληνικών προϊόντων στο εξωτερικό: Ευκαιρίες εξωστρέφειας», στην οποία συμμετείχε ως ομιλητής το μέλος της Διοικητικής Επιτροπής του ΣΕΒΕ, κ. Παναγιώτης Χασάπης. Σύμφωνα με τον κ. Χασάπη, «ξαφνικά, οι εξαγωγές άρχισαν να αποτελούν επιλογή ή μάλλον σωτηρία για την μέση ελληνική επιχείρηση. Μετά τη μεταπολίτευση, θεωρούσαμε «θαύμα» που η Ελλάδα εξάγει. Σήμερα, οι εξαγωγές αποτελούν μονόδρομο για την επιβίωση των ελληνικών επιχειρήσεων και για την ελληνική οικονομία συνολικότερα». Ο κ. Χασάπης τόνισε ότι απαιτείται πρώτον και κυριότερο, επανάκτηση της χαμένης ανταγωνιστικότητας των ελληνικών προϊόντων και καλλιέργεια μιας κουλτούρας εξωστρέφειας. Εξαγωγές σημαίνει διεθνής ανταγωνισμός, από χώρες με χαμηλότερο πολλές φορές κόστος παραγωγής. Χωρίς χρήματα, στελέχωση με ικανά άτομα και στρατηγική εξαγωγών είναι αδύνατο να φτάσουμε ψηλά και να πετύχουμε. Απαιτείται ένα πλαίσιο συνεκτικών δράσεων από την παραγωγή ως τη στοχευμένη διαρκή παρουσία των ελληνικών προϊόντων και υπηρεσιών σε διεθνές επίπεδο, υπό ένα εθνικό, ισχυρό Brand Name ή με άλλα λόγια μια Εθνική Στρατηγική Εξαγωγών.
Το μέλος της Διοικούσας Επιτροπής του ΣΕΒΕ έκλεισε την ομιλία του τονίζοντας ότι πρέπει να σταματήσει η αδράνεια και οι Έλληνες να αναλάβουμε δράση και να πιστέψουμε ότι μόνοι μας θα πρέπει να πάρουμε πρωτοβουλίες εξόδου από την κρίση, εμείς για εμάς, στηριζόμενοι στην εξωστρέφεια και την προσέλκυση επενδύσεων.