Τα μέλη της επιτροπής περιβάλλοντος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου (ENVI) θα ψηφίσουν την Τρίτη (7 Ιουλίου) για μια δέσμη μέτρων που αποσκοπούν στον καθαρισμό του θαλάσσιου τομέα και περιλαμβάνουν τη ναυτιλία στο σύστημα εμπορίας εκπομπών της ΕΕ.
Σύμφωνα με μια σειρά συμβιβαστικών τροπολογιών που διατύπωσε η EURACTIV, οι κύριες πολιτικές ομάδες - ΕΛΚ, Ε & Α, Ανανέωση και Πράσινοι - θα υποστηρίξουν όλοι την ψηφοφορία για μια βασική έκθεση πολιτικής που καλεί την Επιτροπή και το Συμβούλιο να συμφωνήσουν σε μια επέκταση της αγοράς άνθρακα.
Η ENVI είναι η πιο σημαντική επιτροπή για την πολιτική για το κλίμα και το αποτέλεσμα της ψηφοφορίας πιθανότατα αντικατοπτρίζεται στην πλήρη συνεδρίαση της ολομέλειας πριν ξεκινήσουν οι διοργανικές συνομιλίες αργότερα εντός του έτους.
Το 2018, τα πλοία εκπέμπουν το 3,7% των συνολικών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα της ΕΕ - περίπου 138 εκατομμύρια τόνους - και, καθώς το παγκόσμιο εμπόριο προβλέπεται να αυξηθεί, οι αριθμοί αυτοί αναμένεται να αυξηθούν.
Σύμφωνα με νέα στοιχεία που κυκλοφόρησαν την περασμένη εβδομάδα, η Μεσογειακή Ναυτιλιακή Εταιρεία (MSC) είναι η έβδομη μεγαλύτερη εκπομπή του μπλοκ, ακριβώς μπροστά από την αεροπορική εταιρεία χαμηλού κόστους Ryanair. Τα άλλα σημεία της λίστας των δέκα πρώτων καταλαμβάνονται από σταθμούς παραγωγής ενέργειας με καύση άνθρακα.
Το αποτύπωμα άνθρακα της ναυτιλίας ρυθμίζεται από τον κανονισμό παρακολούθησης, αναφοράς και επαλήθευσης της ΕΕ (MRV). Αυτή τη στιγμή βρίσκεται σε διαδικασία ενημέρωσης και οι ευρωβουλευτές θέλουν να δώσουν στους κανόνες επιπλέον επιρροή προκειμένου να αναγκάσουν τις ναυτιλιακές εταιρείες να μειώσουν τις εκπομπές τους.
Οι νομοθέτες της επιτροπής ENVI θα ψηφίσουν αργότερα τη Δευτέρα και την Τρίτη για ένα σχέδιο έκθεσης που γράφτηκε από την Γιούτα Πρασίνους των Γερμανών Πρασίνων, ο οποίος θέλει να χρησιμοποιήσει την κριτική MRV για να επιταχύνει το ταξίδι του τομέα στο ETS.
Μια τροποποίηση στην προτεινόμενη ενημέρωση της Επιτροπής επιμένει ότι «το πεδίο εφαρμογής του εν λόγω κανονισμού θα πρέπει […] να επεκταθεί ώστε να συμπεριλάβει δεσμευτικές απαιτήσεις για τις εταιρείες για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου ανά εργασία μεταφοράς».
Προσθέτει επίσης ότι οι νέοι κανόνες πρέπει να «επεκτείνουν το Σύστημα Εμπορίας Εκπομπών της ΕΕ (EU ETS) ώστε να καλύπτει και τον τομέα των θαλάσσιων μεταφορών».
Η έκθεση επιμένει επίσης ότι οι εταιρείες θα πρέπει να μειώσουν τις μέσες εκπομπές τους κατά 40% ετησίως έως το 2030 και ότι η Επιτροπή θα πρέπει να επιβάλει «αποτελεσματικές, αναλογικές, αποτρεπτικές» οικονομικές κυρώσεις σύμφωνα με το ETS για οποιεσδήποτε εταιρείες δεν έχουν επιτύχει τους στόχους τους.
Όλα τα πλοία που βρίσκονται σε ελλιμενισμό σε λιμένες της ΕΕ θα πρέπει επίσης να διασφαλίσουν ότι δεν εκπέμπουν διοξείδιο του άνθρακα έως το 2030 ενώ είναι αδρανές, ανοίγοντας την πόρτα για περισσότερη υποδομή ηλεκτρικής φόρτισης που θα μπορούσε να τροφοδοτήσει τα πλοία.
Ωστόσο, το ΕΛΚ και η συντηρητική ομάδα ECR δεν συμμετέχουν πλήρως στην ιδέα της τιμολόγησης των θαλάσσιων εκπομπών αμέσως και θα επιμείνουν στο να εκτελέσει πρώτα το εκτελεστικό όργανο της ΕΕ μια εμπεριστατωμένη εκτίμηση επιπτώσεων.
Οι άλλες πολιτικές ομάδες υποστηρίζουν ότι μια ανάλυση που πραγματοποιήθηκε το 2013 εξακολουθεί να περιέχει νερό και ότι μόνο ένας περιορισμένος αριθμός παραγόντων θα πρέπει να ενημερωθεί για να πάρει μια ακριβή εικόνα του τομέα.
Ορισμένα κράτη μέλη, συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας και των Κάτω Χωρών, σύμφωνα με πληροφορίες θα ωθήσουν επίσης την Επιτροπή να μειώσει ξανά όλους τους αριθμούς, κάτι που είναι πιθανό να μειώσει σημαντικά το χρονοδιάγραμμα, δεδομένου του ανθρώπινου δυναμικού που απαιτείται για την ολοκλήρωση της αξιολόγησης.
Ακολουθήστε το Agrocapital.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις