Όταν οι αγρότες επιλέγουν να προσεγγίσουν τη γεωργία με βιώσιμο τρόπο, είναι συχνά επιχειρηματική απόφαση. Ακούνε τους καταναλωτές, των οποίων η ζήτηση για βιώσιμα παραγόμενα και φιλικά προς το περιβάλλον τρόφιμα ενδέχεται να μην αυξάνεται, αλλά είναι σταθερή: Τέσσερις στους πέντε καταναλωτές στην ΕΕ λένε ότι περιβαλλοντικά ζητήματα γύρω από τη γεωργία και την παραγωγή βιώσιμων και υγιεινών τροφίμων είναι βασικές προτεραιότητες .
Οι προτιμήσεις των καταναλωτών είναι προφανώς ένα σημαντικό μέρος της επιχειρηματικής βιωσιμότητας της γεωργίας, αλλά δεν είναι ο μόνος λόγος για τον οποίο έχει νόημα. Εδώ, εξετάζουμε τη διάρκεια που ορισμένοι παραγωγοί τροφίμων πρόκειται να ικανοποιήσουν - και να ξεπεράσουν - τις προσδοκίες των πελατών και να μάθουμε για τα άλλα οφέλη της επιδίωξης μιας βιώσιμης προσέγγισης.
Επιχειρηματική ώθηση
«Η πλειονότητα των εταιρειών στον τομέα των τροφίμων ενδιαφέρονται για τη βιωσιμότητα», λέει η Deborah Perkins, παγκόσμια επικεφαλής τροφίμων και αγροτικών επιχειρήσεων στην ING. «Και πρέπει να είναι, γιατί αν δεν είναι βιώσιμα, δεν πρόκειται να επιβιώσουν μακροπρόθεσμα.»
Ο Jan Klerken είναι ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της Scelta Mushrooms, η οποία είναι ένας από τους μεγαλύτερους καλλιεργητές μανιταριών στον κόσμο. Για τη Scelta, η βιωσιμότητα ήταν ένα πολύ επιτυχημένο επιχειρηματικό μοντέλο. Έχει βοηθήσει την εταιρεία να εξελιχθεί από έναν μικρό καλλιεργητή μανιταριών στην Ολλανδία σε μια διεθνή επιχείρηση που εξάγει μανιτάρια σε όλο τον κόσμο.
«Στην αρχή, υπάρχει περισσότερο κόστος και απαιτείται χρόνος για την εφαρμογή αυτών των αλλαγών», λέει ο Klerken. «Αλλά στο τέλος της ημέρας, [η βιωσιμότητα] είναι πιο ανθεκτική. Το φθηνό δεν είναι πάντα καλύτερο, οπότε αντί να ρωτάω πώς θα μπορούσα να εξοικονομήσω χρήματα, ρώτησα πώς θα μπορούσα να ξοδέψω χρήματα για να κάνω τα προϊόντα μου πιο ελκυστικά.»
Η Scelta στοχεύει να γίνει «100% καθαρή», και ένας τρόπος με αυτόν τον τρόπο είναι να ενσωματώσει τις αρχές της κυκλικής οικονομίας στα διάφορα μέρη της αλυσίδας εφοδιασμού της γεωργίας. Έχει επίσης επικεντρωθεί στη μείωση των αποβλήτων με τη χρήση απορριμμένων στελεχών για την παραγωγή συμπυκνωμένου μανιταριού, την πώληση συστατικών εδάφους περιβλήματος στη βιομηχανία καλλυντικών και την επαναχρησιμοποίηση του υποστρώματος ως συστατικό ζωοτροφών.
Υγιείς αγελάδες, ευτυχείς καταναλωτές
Περισσότερο από το ένα πέμπτο των παγκόσμιων εκπομπών αερίων θερμοκηπίου παράγονται από τη γεωργία, και εάν δεν ελεγχθούν, αυτές θα συνεχίσουν να αυξάνονται καθώς ο παγκόσμιος πληθυσμός αυξάνεται στα 9 δισεκατομμύρια στα μέσα του αιώνα. Πάνω από το ήμισυ των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου του κλάδου δημιουργούνται από την κτηνοτροφία και οι εταιρείες διερευνούν τώρα τρόπους να το μετριάσουν.
Ο ευρωπαϊκός συνεταιρισμός γαλακτοκομικών προϊόντων Arla Foods στοχεύει να μειώσει τις εκπομπές άνθρακα κατά 30% έως το 2030 και να είναι ουδέτερος από τον άνθρακα σε όλη την αλυσίδα αξίας έως το 2050. Το 2019, η εταιρεία ξεκίνησε το πρόγραμμα ελέγχου κλίματος, το οποίο στοχεύει να τριπλασιάσει την ταχύτητα μείωσης του CO2 δημιουργώντας ένα από τα μεγαλύτερα σύνολα δεδομένων για τον κλίμα από τη γαλακτοπαραγωγή. Οι 9.700 αγρότες της Arla σε επτά χώρες εισάγουν μια σειρά πληροφοριών - από το μέγεθος των κοπαδιών έως την κατανάλωση ζωοτροφών και τη χρήση ενέργειας - για να δημιουργήσουν μια βάση δεδομένων για το αποτύπωμα άνθρακα και τα σχόλιά τους σχετικά με το πού είναι καλύτερο να μειώσουν τις εκπομπές.
«Είναι ένα πολύτιμο εργαλείο για εμάς και τους αγρότες μας», λέει η Hanne Søndergaard, εκτελεστική αντιπρόεδρος της Arla και διευθύνων σύμβουλος μάρκετινγκ. «Μας δίνει τη δυνατότητα να αναλάβουμε δράση όπου κάνει τη διαφορά.»
Οι κινήσεις της εταιρείας προς την ουδετερότητα του άνθρακα περιλαμβάνουν επίσης τη γενετική καινοτομία και την αναπαραγωγή για να βεβαιωθείτε ότι τα κοπάδια παράγουν χαμηλότερες εκπομπές ανά λίτρο γάλακτος. να δημιουργήσει καλύτερη κυκλικότητα στη χρήση πολτού, βιοαερίου και υπολειμματικών θρεπτικών ουσιών - και, ίσως το πιο σημαντικό, να εξασφαλίσει εξαιρετική καλή διαβίωση των ζώων.
«Οι υγιείς αγελάδες είναι πολύ καλύτερες για το περιβάλλον», λέει ο Søndergaard. «Επειδή όταν έχετε μια υγιή αγέλη, έχετε καλή παραγωγή από μια αγελάδα και αυτό βοηθά επίσης το ισοδύναμο CO2 ανά λίτρο γάλακτος που παράγετε.»
Ο Søndergaard υποστηρίζει ότι ενώ το κόστος της επένδυσης σε νέες καινοτόμες τεχνικές παραγωγής ή εξοπλισμό για τη μείωση των εκπομπών σε επίπεδο αγροκτήματος μπορεί να είναι σημαντικό, μακροπρόθεσμα θα βοηθήσει στη δημιουργία μιας πιο βιώσιμης επιχείρησης που κινείται με την εξελισσόμενη ζήτηση των καταναλωτών.
«Είναι πολύ σημαντικό για εμάς να έχουμε μαζί μας τους καταναλωτές μας σε αυτό το ταξίδι βιωσιμότητας, καθώς είμαστε, σχετικά, μια επιχείρηση χαμηλού περιθωρίου σε σύγκριση με πολλές άλλες βιομηχανίες», λέει. «Μερικά από τα προϊόντα που δημιουργούμε μπορούμε να εμπορευματοποιήσουμε αμέσως, αλλά πρέπει επίσης να κάνουμε κάποιες επιλογές με βάση την πεποίθησή μας για το τι θα κάνει την Arla μια ισχυρότερη επιχείρηση μακροπρόθεσμα.»
Επεκταθείτε περισσότερο, ρυπαίνετε λιγότερο
Οι προτιμήσεις των καταναλωτών, ωστόσο, δεν είναι ο μόνος λόγος για τους παραγωγούς τροφίμων να επιδιώκουν τη βιωσιμότητα. Η γεωργία είναι ένας τομέας που επηρεάζεται μοναδικά από την κλιματική αλλαγή και τις προκλήσεις της βιωσιμότητας - ενώ ταυτόχρονα συμβάλλει σημαντικά και στα δύο. Εξάλλου, οι αγρότες αισθάνονται άμεσα τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής - ξηρασία, πλημμύρες, προσβολές εντόμων και ασθενειών και μεταβαλλόμενες εποχές.
«Η σκληρή δουλειά που συνεπάγεται η αειφορία εντάσσεται σε μακροπρόθεσμες πρωτοβουλίες όπως η στροφή σε άλλα μέσα παραγωγής και μεταφοράς καλλιεργειών», λέει ο Dan Lamprecht, διευθύνων σύμβουλος της ING. «Αλλά και σε μικρότερα βήματα όπως η μείωση της ποσότητας νερού που χρησιμοποιείται για την παραγωγή καλλιεργειών.»
«Οι παραγωγοί είναι αυτοί που βρίσκονται στην πρώτη γραμμή όλων αυτών όσον αφορά την κλιματική αλλαγή, την πίεση της αγοράς», λέει η Josiah McClellan, ηγέτης εταιρικής βιωσιμότητας στην Corteva Agriscience. «Εάν θέλετε να κάνετε τη βιωσιμότητα να λειτουργεί για τους αγρότες, πρέπει να εστιάζεται στον παραγωγό.»
Μέχρι το 2030, η Corteva στοχεύει να εκπαιδεύσει 25 εκατομμύρια αγρότες για να ενισχύσει τη βιωσιμότητα σε τομείς όπως η υγεία του εδάφους, η χρήση νερού και η διαχείριση επιβλαβών οργανισμών, και να χρησιμοποιήσουν τεχνολογία και δεδομένα για να το κάνουν αυτό. Η έμφαση του προγράμματος είναι στη μεταφορά γνώσεων και τεχνολογίας που δημιουργεί οικονομική και περιβαλλοντική ανθεκτικότητα.
Ακολουθήστε το Agrocapital.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις