Σε αχίλλειο πτέρνα των αγροτών εξελίσσεται το θέμα για την επαναφορά της επιστροφής του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης (Ε.Φ.Κ.) στο αγροτικό πετρέλαιο το οποίο έχει καταλήξει σε παρωδία. Αλλά δυστυχώς ο επίλογος κάθε φορά διαψεύδει τις προσδοκίες του αγροτικού κόσμου που παράλληλα βλέπει τις ανταγωνίστριες χώρες να διευθετούν το δικό τους ανάλογο θέμα με κρατικές ενισχύσεις που κρατούν σε χαμηλές τιμές το αγροτικό πετρέλαιο προκειμένου να ενισχύσουν τον ανταγωνιστικό χαρακτήρα των προϊόντων τους.
Σύμφωνα με παραγωγούς που ανέλυσαν στο agrocapital.gr το πρόβλημα, το θέμα με το αγροτικό πετρέλαιο φαίνεται να ξεκινάει τη διετία 2014-2015 οπότε και σταματάει η στήριξη προς τους αγρότες και μάλιστα με μία χρωστούμενη δόση σε εκκρεμότητα η οποία και δεν τους αποδόθηκε ποτέ αλλά ούτε και συμψηφίστηκε με οφειλές τους προς εφορία ή σε ασφαλιστικά ταμεία.
Μάλιστα, για να κατανοήσει κανείς σε βάθος πόσο νευραλγικό είναι το αγροτικό πετρέλαιο, αρκεί να αξιολογήσει τα στοιχεία της Eurostat κατά την περίοδο 2008-2017 οπότε και η δαπάνη πετρελαίου για γεωργικούς σκοπούς αποτέλεσε στην Ελλάδα το 14,9% των συνολικών δαπανών παραγωγής (ή το 19,8% των εισροών), ενώ στην ΕΕ-28 αποτελεί το 4,2% των συνολικών δαπανών παραγωγής (ή το 5,6% των εισροών). Να σηµειωθεί ότι για την παραγωγή γεωργικού προϊόντος αξίας 100 ευρώ ο Έλληνας γεωργός πλήρωνε για πετρέλαιο 9,7 ευρώ, ενώ ο Ευρωπαίος γεωργός µόνο 3,3 ευρώ.
Όπως επισημαίνουν οι αγρότες οι αριθμοί είναι αδιάψευστοι μάρτυρες της πραγματικότητας που βιώνουν: Το 2014 το πετρέλαιο κόστιζε μεσοσταθμικά 80 λεπτά το λίτρο, πέρυσι, το 2019 οι τιμές ήταν τσιμπημένες φτάνοντας το 1,45 το λίτρο, ενώ φέτος μέσω πανδημίας η τιμή κυμαίνεται στο 1,15 με 1,20 ευρώ ανά λίτρο.
Την ίδια ώρα, οι περισσότερες ανταγωνίστριες χώρες Ισπανία, Τουρκία, Ιταλία λειτουργούν με σαφώς μικρότερες τιμές κι αυτό έχει να κάνει με τη σωστή διευθέτηση των φόρων. Ενδεικτικά κάποιες τιμές παγκοσμίως:
Θετικές προθέσεις, πολλά λόγια και σενάρια αλλά ΚΑΜΙΑ πράξη!
Όπως είναι επόμενο το θέμα τέθηκε από τους αγρότες επανειλημμένως στην ηγεσία του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης ενώ έφτασε στο οικονομικό επιτελείο και στον ίδιο τον πρωθυπουργό, χωρίς ουσιαστικό αποτέλεσμα όμως για να μεταπέσει τελικά στο πεδίο της κομματικής αντιπαράθεσης συμπολίτευσης και αντιπολίτευσης.
Η αλήθεια είναι ότι ο αρμόδιος υπουργός Μάκης Βορίδης από τον πρώτο καιρό που ανέλαβε το χαρτοφυλάκιο του αναγνώρισε ρητά τη σημασία της επιστροφής του ΕΦΚ στο αγροτικό πετρέλαιο,σημειώνοντας ότι ειδικά για το αγροτικό πετρέλαιο στόχος της κυβέρνησης είναι να αποτελέσει μόνιμο μέτρο για το οποίο αναζητείται δημοσιονομικός χώρος. Ωστόσο, όπως αποδείχτηκε από την πραγματικότητα, τα χέρια του ήταν και παραμένουν δεμένα αφού το τελευταίο διάστημα ο δηµοσιονοµικός χώρος, λόγω των επιπτώσεων της πανδημίας στην οικονομία φαίνεται να «στενεύει» επικίνδυνα.
Η έκβαση του θέματος φάνηκε ήδη από τη ΔΕΘ όπου ο πρωθυπουργός παρά τις αυξημένες προσδοκίες του αγροτικού κόσμου αρκέστηκε να πει: «Δεν έχω κάτι να ανακοινώσω». Βεβαίως μεσολάβησε τον Οκτώβριο μια δήλωση του υφυπουργού Οικονομικών Απόστουλου Βεσυρόπουλου ο οποίος απαντώντας σε σχετικό ερώτημα του πρώην υπουργού και βουλευτή της ΝΔ, Μάξιμου Χαρακόπουλου τόνισε ότι το Υπουργείο Οικονομικών μελετά την πρόταση για την επαναφορά της επιστροφής του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης (Ε.Φ.Κ.) στο αγροτικό πετρέλαιο πυροδοτώντας νέα σενάρια και ελπίδες. Αλλά κι αυτή η προσπάθεια δεν είχε κάποιο αντίκρυσμα.
Παρά τη δήλωση των θετικών προθέσεων, το γεγονός είναι ότι η κυβέρνηση δεν προτίθεται να λύσει το πρόβλημα ούτε και το 2021. Κι αυτό αποδείχθηκε περίτρανα στην παρουσίαση του προϋπολογισμού του 2021 στη Βουλή όπου επιβεβαιώθηκε η απουσία του αγροτικού τομέα, καθώς δεν υπήρξε καμία αναφορά για τις προοπτικές ενίσχυσής του. Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός πως ενώ στην εισαγωγή αναφέρεται πως οι επενδύσεις σε αγροτικά προϊόντα κατά το 2020 κινήθηκαν αρνητικά κατά 8,2%, σε ένα γενικότερο σύνολο μείωσης επενδύσεων (-25,6% σε εξοπλισμό, -63,3% σε μεταφορικό εξοπλισμό και -6,7% σε μηχανολογικό εξοπλισμό) δεν υπάρχουν ιδιαίτερες προβλέψεις για το 2021, ούτε καν για κινήσεις μείωσης του κόστους παραγωγής όπως η πολυαναμενόμενη επαναφορά της επιστροφής του Εδικού Φόρου Κατανάλωσης για τους αγρότες.
Προσωπική δέσμευση Μητσοτάκη
Αξίζει πάντως να σημειωθεί ότι οι αγρότες είναι δυσαρεστημένοι με τον πρωθυπουργό και για έναν ακόμη λόγο: Γιατί το θέμα ήταν προσωπική δέσμευση του Κυριάκου Μητσοτάκη, που την είχε ανακοινώσει τον Μάη του 2019 στην προεκλογική του ομιλία στην πλατεία Ταχυδρομείου στη Λάρισα. Επίσης είχε δεσμευτεί από το Σεπτέμβρη του 2018 ως αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης σε ερώτηση που του είχε τεθεί στη συνέντευξη Τύπου στη ΔΕΘ, ότι θα το μελετήσει καθώς είχε παραδεχτεί ότι υπάρχει ανταγωνιστικό μειονέκτημα για τους Έλληνες αγρότες που φουλάρουν με 1.4 ευρώ πετρέλαιο, έναντι 70 λεπτών το λίτρο κατά μέσο όρο των Ευρωπαίων συναδέλφων τους.
Αντί για ελάφρυνση, νέα «πράσινη» επιβάρυνση
Και το κερασάκι στην τούρτα για τους αγρότες;Η επιβολή “πράσινου τέλους” στην κατανάλωση πετρελαίου κίνησης (diesel) ίσου με 0,03 ευρώ /λίτρο για την ενίσχυση πράσινων δράσεων που συμβάλλουν στη μείωση των εκπομπών ρύπων (στήριξη ανάπτυξης έργων ΑΠΕ, ανάπτυξη ηλεκτροκίνησης, ενεργειακή εξοικονόμηση κ.τ.λ.). Το “πράσινο τέλος” θα αυξήσει το ήδη υψηλό κόστος της αγροτικής παραγωγής, το οποίο, με τη σειρά του, αποτελεί ανασταλτικό παράγοντα για την απόδοση και την ανταγωνιστικότητα των αγροτικών προϊόντων.
Ακολουθήστε το Agrocapital.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις