Το ελληνικό γιαούρτι κατέχει τα πρωτεία στις προτιμήσεις των γερμανών καταναλωτών, στο πλαίσιο της καθημερινής διατροφής με φυσικά προϊόντα καθώς και της ιδιαίτερα αυξανόμενης ευαισθητοποίησης τους για προϊόντα που συμβάλουν στην διατήρηση της υγείας και της ευζωίας.
Ωστόσο, εξαιτίας των συνθηκών έντονου ανταγωνισμού στη γερμανική αγορά γιαουρτιού, κυρίως λόγω της πώλησης προϊόντων γιαουρτιού «ελληνικού τύπου» εγχώριας γερμανικής παραγωγής με σημαντικά φθηνότερες πρώτες ύλες, η σχετική τιμή (ευρώ ανά κιλό) των εξαγωγών ελληνικών προϊόντων γιαουρτιού στη Γερμανία ακολουθεί την τελευταία δεκαετία φθίνουσα πορεία.
Αυτό σημειώνεται στη «μελέτη για το ελληνικό γιαούρτι στη Γερμανία» από το Γραφείο Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων του Γενικού Προξενείου της Ελλάδος στο Μόναχο ενώ προστίθεται ότι: «αν και σχεδόν όλες οι γερμανικές γαλακτοβιομηχανίες διαθέτουν στο χαρτοφυλάκιο των προϊόντων τους «ελληνικού τύπου» γιαούρτι, εκτίμηση του Γραφείου μας είναι ότι στις μεγάλες αλυσίδες τροφίμων στο Μόναχο τα ανωτέρω γιαούρτια μαζί με τα εισαγόμενα από την Ελλάδα προϊόντα αποτελούν τουλάχιστον το 1⁄4 των κωδικών γιαουρτιού που διατίθενται στα εκάστοτε σημεία πώλησης τους».
Όπως αναφέρεται στα συμπεράσματα της μελέτης, η αγορά του ελληνικού στραγγιστού γιαουρτιού γνώρισε σημαντική ανάπτυξη τα προηγούμενα χρόνια και αποτέλεσε, ως κινητήρια δύναμη, καταλυτικό ρόλο στην μεγέθυνση της αγοράς του φυσικού γιαουρτιού στη Γερμανία. Σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία, παρατηρείται σημαντική στροφή των καταναλωτών προτιμήσεων από γιαούρτια με πρόσθετα συστατικά σε προϊόντα με φυσική γεύση και αυξημένα ποσοστά πρωτεϊνών. Η αγορά εκτιμάται ότι θα συνεχίσει να αναπτύσσεται, ωστόσο με βραδύτερους ρυθμούς σε σχέση με την παρελθούσα δεκαετία.
Σημειώνεται ότι την τελευταία δεκαετία παρατηρείται σημαντική άνοδος των ελληνικών εξαγωγών γιαουρτιού προς τη Γερμανία, ωστόσο η σχετική αξία των εισαγωγών αυτών (αξία/ποσότητα) ακολουθεί αντίστροφη πορεία και η μείωση της σχετικής αξίας των εξαγωγών μας οφείλεται στην προσπάθεια των ελλήνων παραγωγών να ανταγωνιστούν τα, κατά πολύ, φθηνότερα γερμανικά «ελληνικού τύπου» γιαούρτια.
Η πορεία της αξίας των γερμανικών εισαγωγών γιαουρτιού από την Ελλάδα καταγράφει πτώση -12,9% από 2,32 ευρώ το κιλό το 2011 σε 2,02 ευρώ το κιλό το 2020. Αντίθετα, η σχετική αξία των εισαγωγών Γερμανίας από χώρες κράτη μέλη της Ευρωζώνης (η σύγκριση γίνεται προς αποφυγή της επίπτωσης συναλλαγματικών ισοτιμιών) αυξήθηκε από 1,06 ευρώ το κιλό το 2011 ανήλθε το 2020 σε 1,19 ευρώ το κιλό (+12,2%).
Γενικότερα, όπως αναφέρεται, η γερμανική αγορά των γαλακτοκομικών προϊόντων κυριαρχείται από επιχειρηματικούς κολοσσούς του κλάδου της γαλακτοβιομηχανίας, οι οποίοι κατέχουν δεσπόζουσα θέση. Οι μεγάλες αυτές παραγωγικές επιχειρήσεις έχουν διαμορφώσει ένα έντονο ανταγωνιστικό περιβάλλον για τα ελληνικά προϊόντα γιαουρτιού, τουλάχιστον σε όρους τιμής προϊόντος. Αυτό οφείλεται πρωτίστως στις φθηνότερες πρώτες ύλες (γάλα), στις μεγάλες παραγωγικές τους δυνατότητες και στην αξιοποίηση των υφιστάμενων επιχειρηματικών τους συνεργασιών με τις μεγάλες αλυσίδες λιανεμπορίου τροφίμων και σε άλλα προϊόντα γάλακτος (γάλα, τυροκομικά κ.λπ.).
Το ελληνικό στραγγιστό γιαούρτι έχει καταστεί αντικείμενο απομίμησης, καθώς σχεδόν όλες οι γερμανικές βιομηχανίες γάλακτος παράγουν γιαούρτια «ελληνικού τύπου», τα οποία φέρουν στις συσκευασίες τους εικαστικές αναπαραστάσεις, σύμβολα και εικόνες που παραπέμπουν στην Ελλάδα. Κατ ́ αυτόν τον τρόπο προκαλείται σύγχυση και παραπλάνηση του καταναλωτή ως προς την πραγματική προέλευση και ταυτότητα των προϊόντων αυτών, εις βάρος των ελληνικών εισαγόμενων προϊόντων. Παράλληλα, οι γερμανοί καταναλωτές συνηθίζουν στις γευστικές αποχρώσεις και στην υφή των γερμανικών αυτών γιαουρτιών, που υπολείπονται των ποιοτικών χαρακτηριστικών του γνήσιου ελληνικού γιαουρτιού.
Τα ελληνικά εισαγόμενα προϊόντα δεν προσφέρονται στη γερμανική αγορά σε ανταγωνιστικές τιμές σε σχέση με τα γερμανικά γιαούρτια «ελληνικού τύπου». Κατά συνέπεια, όπως σημειώνεται στο ενημερωτικό έγγραφο, θα πρέπει οι Έλληνες παραγωγοί να επενδύσουν στο ανταγωνιστικό τους πλεονέκτημα, δηλαδή στην άυλη προστιθέμενη αξία της φήμης, της ποιότητας και της αυθεντικής / μοναδικής συνταγής και γεύσης του ελληνικού γιαουρτιού. Επιπρόσθετα, κρίνεται σκόπιμο να εξετασθεί, τουλάχιστον για τις πιο καταφανείς περιπτώσεις παραπλάνησης του καταναλωτικού κοινού ως προς την προέλευση του προϊόντος (χρήση ελληνικών συμβόλων και ονομασιών), η δυνατότητα άσκησης προσφυγών σε ευρωπαϊκά ή εθνικά δικαιοδοτικά όργανα, εκ μέρους είτε κρατικών φορέων και υπηρεσιών, είτε επαγγελματικών και κλαδικών επιχειρηματικών συνδέσμων.
Σε αυτό το πλαίσιο λοιπόν, εκτιμάται ότι είναι πολύ θετικές οι προοπτικές για μεγαλύτερη παρουσία των ελληνικών γαλακτοκομικών επιχειρήσεων στον κλάδο του γιαουρτιού στη γερμανική αγορά. «Στόχος είναι η ανάδειξη των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών του ελληνικού γιαουρτιού, η προβολή και η διεθνής αναγνώριση της φήμης του» καταλήγει το σχετικό έγγραφο.