Η κυβέρνηση δια του κυβερνητικού εκπροσώπου διαμηνύει ότι θα εξαντληθεί κάθε προσπάθεια χωρίς ωστόσο να μπει σε κίνδυνο η δημοσιονομική ισορροπία της χώρας.
Ωστόσο τόσο πηγή του Eurogroup που συνεδρίασε προχθές όσο και της Κομισιόν επιβεβαίωσαν στο Euro2day.gr ότι οι ετέροι διαφωνούν με τα μέτρα και ως εκ τούτου έβγαλαν «κίτρινη» κλάρτα -που προσιδιάζει περισσότερο σε «κόκκινη»- προς τον κ. Σταϊκούρα.
Και αυτό διότι:
- Υπάρχει γενική διαπίστωση ότι η Ελλάδα δεν έχει πολύ δημοσιονομικό χώρο για να κινηθεί και έχει ήδη επιβαρύνει το χρέος της το 2021 από τις παροχές Covid-19 κατά 45 δισ. ευρώ.
- Η γενική ρήτρα διαφυγής η οποία όπως είχαμε γράψει θα συζητηθεί τον Μάιο μετά τις εαρινές προβλέψεις της Κομισιόν δεν ωφελεί την Ελλάδα διότι θα λαμβάνεται υπόψη και το δημόσιο χρέος της κάθε χώρας.
- Οι αμυντικές δαπάνες δεν μπορούν να μην προσμετρηθούν στον προϋπολογισμό, καθώς αυτό θα προκαλούσε ντόμινο και σε άλλες χώρες της ΕΕ.
- Η ρήτρα για απρόβλεπτες καταστάσεις του Συμφώνου Σταθερότητας και Ανάπτυξης μπορεί εν μέρει να συμπεριλαμβάνει και έναν πόλεμο, όμως η Ευρώπη δεν βιάζεται να αντιδράσει για το θέμα της Ουκρανίας από τώρα. Αποφάσεις περί τούτου αργούν.
- Πρέπει να διαχωριστούν οι συνέπειες στη δευτερογενή αγορά, π.χ. ανατιμήσεις τροφίμων κ.λπ. ως συνέπεια του πολέμου και του πληθωρισμού που προκαλείται από την αισχροκέρδια.
Μάλιστα σύμφωνα με την πηγή της ΕΕ από το 2012 οι δανειστές σε όλες τις εκθέσεις ανέφεραν ότι η εκάστοτε κυβέρνηση πρέπει να σπάσει τα καρτέλ που δρουν στην ελληνική αγορά κάτι το οποίο δεν έχει γίνει. Συνεπώς το πακέτο που θα ανακοινώσει σήμερα Τετάρτη ή αύριο Πέμπτη ο πρωθυπουργός θα είναι τελικά περιορισμένο σχετικά με πόσο και ποιοι τελικά θα επωφεληθούν.
Ο κ. Σταϊκούρας ενημέρωσε τον πρωθυπουργό για τις εξελίξεις και ο ίδιος, όπως αναφέρουν κυβερνητικές πηγές, «δεν έτρεφε αυταπάτες» για το αποτέλεσμα. Αυτή τη στιγμή οι συνομιλίες για να οριστικοποιηθεί το πακέτο βρίσκονται σε εξέλιξη και μόνο εφόσον πάρει πράσινο φως από τους δανειστές θα μπορεί ο Έλληνας πρωθυπουργός να το ανακοινώσει.
Οι τρεις άξονες των μέτρων
Σε τρεις άξονες θα κινηθεί η κυβερνητική παρέμβαση για τη στήριξη νοικοκυριών και επιχειρήσεων έναντι της ακρίβειας όπως δήλωσε χθες Τρίτη ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Γιάννης Οικονόμου μιλώντας στον Ant1. «Η κατάσταση είναι δύσκολη για όλους και τα δύσκολα είναι μπροστά μας. Περνάμε και θα περάσουμε μέσα από συμπληγάδες αλλά οι δυνατότητες δεν είναι απεριόριστες. Γίνεται προσπάθεια να εξαντληθεί κάθε δυνατότητα, χωρίς να τινάξουμε τη χώρα στον αέρα».
Αναλυτικά οι τρεις άξονες που θα κινηθούν τα κυβερνητικά μέτρα διαμορφώνονται ως εξής:
- Ο πρώτος αφορά την απευθείας χορήγηση βοηθήματος που θα αφορά κυρίως, αλλά όχι μόνο, τους πιο αδύναμους,
- ο δεύτερος την επιδότηση των καυσίμων
- ο τρίτος τη συνέχιση της επιδότησης των λογαριασμών ρεύματος και φυσικού αερίου
Αναλυτικότερα:
Η «επιταγή ακρίβειας» όπως έχει χαρακτηριστεί θα αφορά περισσότερους από ένα εκατομμύριο πολίτες και το ύψος της προσδιορίζεται στα 200 έως 300 ευρώ. Δικαιούχοι θα είναι χαμηλοσυνταξιούχοι, οικογένειες με χαμηλά εισοδήματα και όσοι λαμβάνουν το ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα επιβεβαίωσε ο Γιάννης Οικονόμου που δεν θέλησε να δώσει περαιτέρω λεπτομέρειες.
Όσον αφορά τους λογαριασμούς ρεύματος και φυσικού αερίου έχει αποφασιστεί η συνέχιση της επιδότησης για Μάρτιο και Απρίλιο και μάλιστα με αυξημένη παρέμβαση καθώς οι τιμές στην χονδρική εκτοξεύθηκαν τις πρώτες εβδομάδες από την ρωσική εισβολή στην Ουκρανία. Παράλληλα, ο σχεδιασμός της κυβέρνησης περιλαμβάνει την αντιμετώπιση της αισχροκέρδειας και των φαινομένων κερδοσκοπίας που δημιουργεί ο πληθωρισμός. Όπως σημειώνουν αρμόδια στελέχη θα αξιοποιηθούν όλα τα εργαλεία και κάθε μηχανισμός του Κράτους προκειμένου να αντιμετωπιστούν τέτοια φαινόμενα.
Επίσης θα υπάρξει επιδότηση των καυσίμων που θα γίνει με εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια ώστε να ωφεληθούν οι οικονομικά ασθενέστεροι. Ωστόσο, ο κ. Οικονόμου ερωτηθείς σχετικά είπε ότι τα κριτήρια θα είναι σαφώς πιο διευρυμένα από την επιταγή ακρίβειας. «Μιλάμε για εισοδήματα που μπορεί να φτάνουν ακόμα και τα 25.000 με 30.000 ευρώ σύμφωνα με τις πληροφορίες μου;» ρώτησε τον εκπρόσωπο ο Γιώργος Παπαδάκης για να λάβει την απάντηση «σπάνια οι πληροφορίες σας πέφτουν έξω».
«Δεν θα είναι ούτε δύσκολος ούτε σαν άσκηση «πυρηνικής φυσικής» ούτε πολύπλοκος ο τρόπος που θα δίνεται αυτή η ενίσχυση. Ο κόσμος θα πληρώνει ικανοποιητικά φθηνότερα τα καύσιμα από όσο αναγράφεται στην αντλία, αυτό πρέπει να συγκρατήσουν αυτήν την στιγμή οι πολίτες», προσέθεσε ο κ. Οικονόμου, αναφέροντας πως αύριο [για σήμερα Τετάρτη] ή μεθαύριο θα υπάρξει η επίσημη ανακοίνωση των νέων μέτρων στήριξης για την αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης και των ανατιμήσεων.«Οι καταναλωτές θα πληρώνουν αισθητά λιγότερα τα καύσιμα από την αναγραφόμενη τιμή στην αντλία» τόνισε.
«Επιχειρούμε να κάνουμε μια παρέμβαση και στα επαγγελματικά, διότι και αυτός ο κόσμος που παράγει πιέζεται. Ότι είναι δυνατόν να γίνει, θα γίνει», σημείωσε ο Κυβερνητικός Εκπρόσωπος.
Απαντώντας στην κριτική πως το Κράτος λόγω της ανόδου στις τιμές των καυσίμων και των ευθέως ανάλογων φόρων έχει σημαντικά αυξημένα έσοδα από τις πωλήσεις καυσίμων, ο κ. Οικονόμου απάντησε πως «δεν πρέπει να υπάρχουν έσοδα και να τα έχει να κάθονται. Ήδη, τα μέτρα είναι και πέρα από τα όρια, έχουμε προβεί σε έκτακτες επιδοτήσεις 2,5 δις, έχουμε προχωρήσει σε μειώσεις φόρων βασισμένες σε μια συγκεκριμένη δημοσιονομική ισορροπία, που έχει ανατραπεί. Η κατάσταση είναι ασυνήθιστη και έχει ξεφύγει, δεν μπορούμε να καθόμαστε με σταυρωμένα χέρια και πρέπει να σταθούμε στο πλευρό του κόσμου», προσθέτοντας ωστόσο πως θα πρέπει να υπολογίζονται και άλλες παράμετροι που αφορούν την δημοσιονομική κατάσταση της χώρας.
Η κυβέρνηση έχει αποκλείσει μια οριζόντια μείωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης ή του ΦΠΑ στα καύσιμα ενώ στο τραπέζι βρίσκεται η ιδέα για την δημιουργία μιας πλατφόρμας μέσω της οποίας θα προκύπτει η επιστροφή φόρου για τα καύσιμα που αγοράζουν. Επίσης συζητείται ξεχωριστή παρέμβαση για τους αγρότες ώστε να συγκρατηθεί το κόστος του πετρελαίου.
Οδηγός στην ΕΕ το γαλλικό «μοντέλο»
Η γερμανική εφημερίδα αναφέρει, επικαλούμενη κυβερνητικές πηγές στο Βερολίνο, τονίζει ότι «θα αφαιρούνται τουλάχιστον 20 λεπτά το λίτρο από την τιμή που αναγράφεται στο πρατήριο». Όποιος γεμίζει 40 λίτρα βενζίνης, αντί να πληρώνει –για παράδειγμα 80 ευρώ – θα καταβάλει 72, δηλαδή θα κερδίζει οκτώ ευρώ. Οι πρατηριούχοι θα καταθέτουν αργότερα την απόδειξη στο Υπουργείο Οικονομικών και θα παίρνει πίσω το ποσό της έκπτωσης. Από την έναρξη του πολέμου στην Ουκρανία, οι τιμές των καυσίμων έχουν αυξηθεί δραματικά και στη Γερμανία: Το ντίζελ έχει αυξηθεί πάνω από 66 σεντς το λίτρο και η αμόλυβδη βενζίνη E10 κατά 45 λεπτά.
Την πολιτική της «έκπτωσης» στο πρατήριο ανακοίνωσε το περασμένο Σάββατο η Γαλλία, με τον πρωθυπουργό Ζαν Καστέξ να ανακοινώνει ότι από την 1η Απριλίου και για τέσσερις μήνες, οι οδηγοί θα έχουν έκπτωση 15 λεπτών το λίτρο, επί της αναγραφόμενης τιμής. Σύμφωνα με τους υπολογισμούς του Γάλλου πρωθυπουργού, με την τιμή της αμόλυβδης να έχει ξεπεράσει τα δύο ευρώ, οι καταναλωτές για κάθε 60 λίτρα, θα κερδίζουν 9 ευρώ. Το γαλλικό «μοντέλο», όπως και το γερμανικό, προβλέπει ότι οι πρατηριούχοι θα αποζημιώνονται από το κράτος για την έκπτωση που θα κάνουν στους οδηγούς.
Ακολουθήστε το Agrocapital.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις