Ακριβότερο κατά 40% θα είναι το φετινό πρωτοχρονιάτικο τραπέζι με τους καταναλωτές να καλούνται να προσαρμοστούν στα δεδομένα της ακρίβειας και να περικόψουν το κόστος.
Το Ινστιτούτο Καταναλωτή «έστρωσε» το τραπέζι για τέσσερα άτομα κάνοντας έρευνα τιμών στην αγορά και με βάση συγκεκριμένα είδη συμπεραίνει ότι φέτος θα κοστίσει 121 ευρώ μόνο για το μεσημέρι της Πρωτοχρονιάς και χωρίς να συμπεριλαμβάνεται στην τιμή το κόστος της βασιλόπιτας. Το κόστος ανεβαίνει στα 300 ευρώ εάν συνυπολογιστεί και το τραπέζι της παραμονής.
Έρχονται νέες ανατιμήσεις
Η κατάσταση όμως αναμένεται να επιβαρυνθεί το επόμενο διάστημα καθώς η αγορά αναμένει νέες ανατιμήσεις σε βασικά προϊόντα από τις αρχές του 2023.
Με βάση τα αυξημένα τιμολόγια χονδρικής που έχουν φθάσει στα λογιστήρια των αλυσίδων από τους προμηθευτές, η ακρίβεια θα συνεχιστεί στα ράφια των σούπερ μάρκετ και οι όποιες αποπληθωριστικές τάσεις θα καθυστερήσουν αρκετά να φανούν στις τσέπες των καταναλωτών.
Είναι χαρακτηριστικό ότι αναμένονται νέες ανατιμήσεις στα τρόφιμα, οι οποίες σε κάποιες κατηγορίες φτάνουν ακόμη και το 12% και θα ισχύσουν από τον Ιανουάριο του 2023.
Σύμφωνα με πληροφορίες από το λιανεμπόριο τροφίμων, οι νέοι τιμοκατάλογοι που παραλαμβάνουν τις ημέρες αυτές από τους προμηθευτές και τη βιομηχανία εμπεριέχουν ανατιμήσεις σε μια σειρά προϊόντων.
Όπως προκύπτει στα επίσημα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, στην ομάδα «Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά» καταγράφονται συνεχείς ανατιμήσεις για 18 μήνες, με την κυβέρνηση να περιορίζει την αντίδραση της σε ένα μέτρο (το «καλάθι του νοικοκυριού») που εφαρμόστηκε με αμφιλεγόμενα αποτελέσματα κατά τον τελευταίο μήνα και να απορρίπτει κατηγορηματικά μέτρα όπως η κατάργηση του ΦΠΑ σε βασικά είδη που εφαρμόστηκε στην Ισπανία με το επιχείρημα ότι θα χάσει έσοδα.
Με βάση τα στοιχεία για τον μήνα Νοέμβριο, αυξήσεις 25,3% σημειώθηκαν στα γαλακτοκομικά, 20,4% στα έλαια, 18,7% στο ψωμί, 16,7% στα κρέατα, 12,6% στα λαχανικά και 11,9% σε καφέ, κακάο, τσάι. Αύξηση 8,6% καταγράφουν η ζάχαρη και τα γλυκά, καθώς και αναψυκτικά-χυμοί σε ποσοστό 8,9%. Τα είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού εμφανίζουν αύξηση 16,7%, ενώ η ομάδα «Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά» αυξήθηκε κατά 15% σε σύγκριση με τον Νοέμβριο του 2021.
Δυσκολεύονται πάνω από ένα στα δύο νοικοκυριά
Παράλληλα, τα νοικοκυριά δυσκολεύονται όλο και περισσότερο, με το 55% να δηλώνει ότι έχει μειώσει συνολικά τις αγορές σε είδη τροφίμων και είδη παντοπωλείου, σύμφωνα με έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ).
Εξάλλου όπως προκύπτει από το ρεπορτάζ του OPEN οι Έλληνες καλούνται να πληρώσουν τα ίδια με τους άλλους ευρωπαίους με τη διαφορά ότι λαμβάνουν τους μισούς μισθούς.
Ακολουθήστε το Agrocapital.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις