Καθώς οι εταιρείες του Διαδικτύου στην Κίνα μεταβαίνουν σε λιγότερο μεθυστική ανάπτυξη υπό το πρίσμα αυστηρότερων κανονισμών, νέες προσεγγίσεις που είναι πράσινες, χαμηλές εκπομπές άνθρακα και δίκαιες είναι στην κορυφή. Η γεωργία, ένας βασικός κλάδος που είναι λιγότερο πασπαλισμένος με αστερόσκονη τεχνολογίας από άλλους, συγκεντρώνει τώρα πόρους από επενδυτές ακινήτων, διαδικτύου και επιχειρηματικών κεφαλαίων.
Η εταιρεία ηλεκτρονικών αγορών Pinduoduo έχει ήδη επενδύσει σε μεγάλο βαθμό στη γεωργία. Τον Αύγουστο του 2021, δημιούργησε μια «Πρωτοβουλία Γεωργίας 10 Δισεκατομμυρίων» για να υποστηρίξει την πρωτοποριακή έρευνα στον κλάδο. Η Alibaba και η JD.com έχουν επίσης φιλόδοξα σχέδια στη γεωργική τεχνολογία και εμπλέκονται όλο και περισσότερο στην αλυσίδα της γεωργικής βιομηχανίας. Ο Douyin, ο Κινέζος αδερφός του TikTok, ενθαρρύνει τους αγρότες σε όλη τη χώρα να μεταδώσουν ζωντανά την πώληση γεωργικών προϊόντων.
Σε σύγκριση με άλλες προηγμένες οικονομίες, η γεωργία στην Κίνα εξακολουθεί να είναι κυρίως μια μικρή αγροτική επιχείρηση. Υπάρχει άφθονο περιθώριο για τη βελτίωση της αντίληψης της γεωργίας στο μάρκετινγκ, την τεχνολογία και τις οικονομίες κλίμακας. Τι κρύβεται όμως πραγματικά πίσω από τον ενθουσιασμό των γίγαντων του διαδικτύου της Κίνας να εισέλθουν στη βιομηχανία;
Προσανατολισμός πολιτικής: αγροτική αναζωογόνηση
Ενώ πολλές βιομηχανίες πλησιάζουν σε ανταγωνιστικό κορεσμό στην Κίνα, η γεωργία εξακολουθεί να είναι ένας «γαλάζιος ωκεανός» ανοιχτός στην καινοτομία. Οι μεγάλες αποδόσεις των επενδύσεων και τα χαμηλά επίπεδα συγκέντρωσης στον κλάδο μπορεί να αποθαρρύνουν τους επενδυτές, αλλά η γεωργία είναι ένας πολλά υποσχόμενος κλάδος που συνδυάζεται με το θέμα της χώρας της «κοινής ευημερίας», καθώς και με εθνικούς στόχους για την κορύφωση του άνθρακα και την ουδετερότητα. Με διαφορετικούς παίκτες που κυμαίνονται από παγκόσμιες εταιρείες έως ιδιωτικές μικρές επιχειρήσεις και αυτοαπασχολούμενους, η γεωργία είναι κατάλληλη για ευρεία συμμετοχή.
Το 2022, το Υπουργείο Γεωργίας και Αγροτικών Υποθέσεων πρότεινε, υπό το πρίσμα μιας εκστρατείας για την προώθηση της αναζωογόνησης της υπαίθρου, εστίαση στην οικοδόμηση ορισμένων βασικών βιομηχανικών αλυσίδων και κομητειών που θα παρουσιάζουν προηγμένη παραγωγή βασικών τροφίμων και ειδικών προϊόντων. Όλα αυτά αποτελούν μέρος του μακροπρόθεσμου σχεδίου για την Κίνα να εκσυγχρονίσει τις τεράστιες αγροτικές της περιοχές.
Ο καθηγητής Li Ganghua, επόπτης διδακτορικού στο Nanjing Agricultural University, έχει προεδρεύσει και συμμετάσχει σε πολλά έργα σε εθνικό επίπεδο. Κατά τη γνώμη του, η χώρα έχει δύο προτεραιότητες στη γεωργία: επισιτιστική ασφάλεια και καθαρή οικολογία. Η γεωργία μπορεί κάλλιστα να δίνει μακροπρόθεσμες και αργές αποδόσεις, αλλά κάθε καλλιέργεια έχει τα δικά της χαρακτηριστικά. Το ρύζι, που ελέγχεται από το κράτος, είναι μια καθολική καλλιέργεια με σταθερές τιμές και αποδόσεις. Η καλλιέργεια λαχανικών υψηλής τεχνολογίας είναι ένας κλάδος έντασης εργασίας στον οποίο οι αποδόσεις αυξήθηκαν πολλές φορές την τελευταία δεκαετία, ενώ οι τιμές παρουσίασαν μεγάλες διακυμάνσεις, επηρεαζόμενες από πολλούς παράγοντες.
Εκτός από την ευθυγράμμιση με τον αναπτυξιακό στόχο της κινεζικής κυβέρνησης, οι κινεζικοί τεχνολογικοί γίγαντες εξετάζουν επίσης τη γεωργία για πιθανή ανεκμετάλλευτη ανάπτυξη. Ο Gao Kangping, αρχισυντάκτης της πλατφόρμας γεωργικών υπηρεσιών και ειδήσεων VCearth.com, πιστεύει ότι εκτός από την εκπλήρωση κοινωνικών ευθυνών, οι εταιρείες του Διαδικτύου που εισέρχονται στη γεωργία παρακινούνται από τη διάχυση τεχνολογίας και την ανάπτυξη της αγοράς. «Η τεχνολογία σε μεγάλες εταιρείες είναι σχετικά ώριμη και η ψηφιακή τεχνολογία είναι έτοιμη να βοηθήσει τα αγροτικά προϊόντα και τα αγροτικά σενάρια, τόσο σε υλικό όσο και σε υπηρεσίες», λέει ο Gao. «Οι αγορές πρώτης και δεύτερης κατηγορίας είναι κορεσμένες, αλλά η διείσδυση στην αγροτική αγορά παραμένει χαμηλή και υπάρχει πολύς χώρος για ανάπτυξη. Η έγκαιρη είσοδος στον κλάδο πιθανότατα θα φέρει οφέλη».
Αξιοποίηση του ηλεκτρονικού εμπορίου για να βοηθήσει τους αγρότες
Οι εκδηλώσεις προώθησης ηλεκτρονικού εμπορίου είναι ο τρόπος που χρησιμοποιούν περισσότερο οι γίγαντες του Διαδικτύου για την υποστήριξη των γεωργικών πωλήσεων και έχουν φέρει δισεκατομμύρια καταναλωτές στους συμμετέχοντες αγρότες, οδηγώντας στην ευημερία.
Τα φεστιβάλ αγορών ηλεκτρονικού εμπορίου τον Ιούνιο (6.18 φεστιβάλ) και τον Νοέμβριο (φεστιβάλ Singles Day) υποστηρίζουν τους αγρότες και τις μικρές επιχειρήσεις στην επίτευξη πολυδιάστατων οφελών. Το περσινό φεστιβάλ αγορών Singles Day είδε το JD.com να ξεκινήσει μια προσπάθεια προώθησης 300.000 γεωργικών σπεσιαλιτέ υψηλής ποιότητας από 2.000 τοποθεσίες και βιομηχανικές ζώνες σε όλη τη χώρα. Το Tmall της Alibaba εξέδωσε μια πρωτοβουλία «αγοράζοντας ένα ακόμη αγροτικό προϊόν», επειγόντως οι πωλητές να βάλουν ένα αγροτικό προϊόν στο ράφι κάθε ζωντανής ροής. Το Pinduoduo κατεύθυνε την διαδικτυακή κίνηση σε γεωργικά προϊόντα υψηλής τεχνολογίας, επιδοτώντας ορισμένα από αυτά στο πλαίσιο της Πρωτοβουλίας Γεωργίας 10 δισεκατομμυρίων.
Εκτός από τα εθνικά φεστιβάλ αγορών, οι πλατφόρμες έχουν επίσης ξεκινήσει εκδηλώσεις ειδικά για τη γεωργία. Το China Farmers Harvest Festival του Σεπτεμβρίου ήταν η πρώτη τέτοια εκδήλωση που καθιερώθηκε σε εθνικό επίπεδο ειδικά για τους αγρότες. Οι εταιρείες ηλεκτρονικού εμπορίου έχουν πλέον όλες τις δικές τους εκδοχές προωθητικών εκδηλώσεων για την υποστήριξη των αγροτών, όπως το Shopping Festival of Agricultural Specialties του JD.com, το Rich Field Harvest Season του Douyin, το Hot Land Harvest Season του Alibaba και το Golden Autumn Consumer Season του Pinduoduo (όλες οι μεταφράσεις μας ). Αυτό έδωσε τη δυνατότητα στον καθένα να παίξει με τα βασικά του δυνατά σημεία και να βοηθήσει στην πώληση περισσότερων αγροτικών προϊόντων και στην ανάπτυξη της βιομηχανίας.
Ο αρχισυντάκτης του VCearth Gao Kangping είναι αισιόδοξος ότι η στρατηγική θα λειτουργήσει. «Η δημιουργία φεστιβάλ είναι ο τρόπος με τον οποίο οι εταιρείες του Διαδικτύου συγκεντρώνουν διαδικτυακούς πόρους επισκεψιμότητας και μάρκετινγκ και τους χρησιμοποιούν αποτελεσματικά. Αυτό είναι καλό για τις μάρκες, τις πλατφόρμες και τους αγρότες».
Μεσοπρόθεσμες στρατηγικές
Ως εισηγμένες εταιρείες, οι γίγαντες του Διαδικτύου της Κίνας πρέπει να βγάλουν χρήματα για τους μετόχους τους. Η συμμετοχή στη γεωργία δεν είναι μόνο ζήτημα κοινωνικών ευθυνών αλλά και ζήτημα επιστροφών. Οι κεφαλαιαγορές θα έχουν σοβαρές αμφιβολίες εάν οι μακροπρόθεσμες χρηματοοικονομικές προοπτικές είναι ζοφερές.
Σε πρόσφατη τηλεδιάσκεψη, ένας αναλυτής της Credit Suisse ρώτησε σχετικά με τον αντίκτυπο της στρατηγικής αγροτικής ανάπτυξης της εταιρείας στις οικονομικές καταστάσεις της Pinduoduo και τις τελευταίες εξελίξεις της Αγροτικής Πρωτοβουλίας 10 δισεκατομμυρίων. Ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος Chen Lei είπε στην τράπεζα ότι η γεωργία ήταν μέρος της μακροπρόθεσμης στρατηγικής της εταιρείας, και παρόλο που ήταν ακόμη στα σπάργανα, "βλέπουμε ήδη πολλούς τομείς για τη δημιουργία αξίας". Η εταιρεία σχεδιάζει να βελτιώσει την αποτελεσματικότητα της κυκλοφορίας των προϊόντων μέσω της τεχνολογίας και να βοηθήσει να φέρει περισσότερα προϊόντα γεωργικής έρευνας στην αγορά.
Οι γίγαντες του Διαδικτύου έχουν μια μεσοπρόθεσμη στρατηγική για τον κλάδο, λέει ο εκδότης Gao. Εξηγεί ότι η λογική και τα σχέδιά τους για την αγορά είναι σχετικά βέβαια για τα επόμενα πέντε έως δέκα χρόνια, αν και τα μέτρα που σχεδιάζουν να λάβουν οι εταιρείες διαφέρουν ανάλογα με το προϊόν, την υπηρεσία και τις δυνατότητες κάθε εταιρείας. «Γενικά, ακολουθούν τον πυρήνα της βιομηχανίας τους και συμμετέχουν σε μια μέτρια επέκταση της βιομηχανικής αλυσίδας».
Ο Gao πιστεύει ότι οι εταιρείες του Διαδικτύου έχουν «τρία κύρια πλεονεκτήματα», με βάση τις αλληλεπιδράσεις του με την Alibaba, την Tencent, την JD, την Pinduoduo και άλλες εταιρείες που κάνουν αγροτικές κινήσεις. Πρώτον, η οργανωτική διαχείριση. Ως κλάδος έντασης ταλέντων, η οργάνωση, η επίτευξη στόχων και η εκτέλεση είναι πολύ καλύτερα από ό,τι στις παραδοσιακές γεωργικές εταιρείες. Δεύτερον, οι περισσότερες εταιρείες διαδικτύου έχουν αριθμούς χρηστών σε δισεκατομμύρια όταν συνδυάζουν τα διάφορα προϊόντα τους, καθώς και την τεχνολογία για την επίλυση σύνθετων προβλημάτων. Με περισσότερη κατανόηση της παραδοσιακής γεωργίας, αυτές οι μεγάλες εταιρείες θα δημιουργήσουν ισχυρούς παίκτες στον κλάδο. Τρίτον, έχουν τους πόρους - επωνυμίες, κίνηση, κανάλια και κεφάλαιο - που μπορούν να αξιοποιηθούν προς όφελος της γεωργίας όταν χρειάζεται.
Η Pinduoduo είναι μια από τις εταιρείες του Διαδικτύου με τις μεγαλύτερες επενδύσεις και αφοσίωση στον αγροτικό τομέα. Αυτό αποδεικνύεται από την εστίαση του προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου Chen Lei όταν απαντά σε ερωτήσεις σε συνεδριάσεις οικονομικών. Υπενθυμίζει συνεχώς στους παρατηρητές ότι η γεωργία αποτελεί σημαντικό μέρος της μακροπρόθεσμης στρατηγικής της πλατφόρμας. Ορισμένοι ξένοι επενδυτές βλέπουν ήδη το Pinduoduo ως επιχείρηση γεωργικής τεχνολογίας. Όσο για την Alibaba και το JD.com, η επένδυσή τους στη γεωργία βρίσκεται σε ισορροπία, μαζί με θέματα κοινωνικής ευθύνης, όπως η υποστήριξη της πραγματικής οικονομίας και η ουδετερότητα των εκπομπών άνθρακα.
Οι εταιρείες τεχνολογίας που ασχολούνται με τη γεωργία τείνουν να αναλαμβάνουν παρόμοιες πρωτοβουλίες. Βοηθούν στο ηλεκτρονικό εμπόριο, ενισχύουν τις αλυσίδες εφοδιασμού, συμμετέχουν στην τεχνολογική έρευνα και ανάπτυξη και πραγματοποιούν εκπαίδευση προσωπικού. Καθώς εμβαθύνουν στην αλυσίδα της γεωργικής βιομηχανίας, συνεργάζονται εκτενέστερα με τις τοπικές κυβερνήσεις, τα γεωργικά πανεπιστήμια και τους διεθνείς οργανισμούς τροφίμων και γεωργίας.
Επιπλέον, οι εταιρείες έχουν διακριτικά έργα που βασίζονται στα δικά τους επιχειρηματικά πλεονεκτήματα, όπως το νέο σχέδιο επωνυμίας της Pinduoduo, το Red Soil Plan της Alibaba, το Rich Domain Plan της Douyin και το March to Rich Plan της JD.com.
Η JD.com ξεκίνησε το σχέδιο March to Rich τον Οκτώβριο του 2020, με στόχο τη δημιουργία ενός εκσυγχρονισμένου συστήματος κυκλοφορίας με έξυπνη αλυσίδα εφοδιασμού, για την ενθάρρυνση των γεωργικών προϊόντων υψηλής ποιότητας και την αναβάθμιση των καταναλωτικών συνηθειών. Το σχέδιο υποσχέθηκε να αυξήσει την αξία παραγωγής 1 τρισεκατομμύριο RMB σε αγροτικές περιοχές στην Κίνα σε τρία χρόνια. Από τον Αύγουστο του 2022, πωλήθηκαν αγαθά αξίας άνω των 620 δισεκατομμυρίων RMB.
Εκατομμύρια αγρότες επωφελήθηκαν καθώς το εισόδημά τους αυξήθηκε. Το σχέδιο ανέπτυξε ακόμη και εμπορικά σήματα σε συνεργασία με τις τοπικές αρχές. Για παράδειγμα, ο JD συνεργάστηκε με την τοπική κυβέρνηση στο Suqian στην επαρχία Jiangsu της ανατολικής Κίνας για να επωάσει το εμπορικό σήμα Suqian king crab, το οποίο προβλήθηκε στην ετήσια τηλεοπτική εκπομπή Spring Festival Gala, και έγινε επιτυχία μέσα σε μια νύχτα.
Γνωστό για τις χαμηλές τιμές του, το Pinduoduo αποκτά πλέον όνομα και στη γεωργία. Φτάνει βαθιά στην πηγή της γεωργικής αλυσίδας εφοδιασμού, βοηθώντας στην πώληση περισσότερων γεωργικών προϊόντων, καλύπτοντας παράλληλα τις ανάγκες των καταναλωτών. Επιπλέον, έχει προκαλέσει το ενδιαφέρον των επενδυτών. Η Pinduoduo κυκλοφόρησε το νέο της σχέδιο επωνυμίας το 2018 για να βοηθήσει τις μικρές εταιρείες να ανταποκριθούν στη ζήτηση μέσω της πλατφόρμας με χαμηλό κόστος. Το Pinduoduo βοήθησε επίσης στην καλλιέργεια νέων εμπορικών σημάτων σε συνεργασία με τους παραγωγούς. Η εταιρεία είπε ότι θα συνεχίσει με αυτό το μοντέλο, επεκτείνοντας σε περισσότερες περιοχές και επωάζοντας έως και 500 μάρκες σε ολόκληρη την αλυσίδα εφοδιασμού γεωργικών προϊόντων.
Τον Μάιο του 2021, η Alibaba αναβάθμισε το ταμείο ανακούφισης της φτώχειας στο σχέδιο Red Soil για την αναζωογόνηση των αγροτικών περιοχών όσον αφορά την τεχνολογία, τη βιομηχανία και το ταλέντο. Στην Έκθεσή του για το 2021 ESG, ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος Daniel Zhang εξήγησε πώς η επένδυση και η εξερεύνηση της Alibaba θα βοηθούσαν την αγροτική ανάπτυξη. Η ανάπτυξη ταλέντων και η οικοδόμηση ικανοτήτων έπρεπε να αποτελέσουν βασικό επίκεντρο. Η Alibaba σχεδίαζε να τοποθετήσει ανώτερους ψηφιακούς διευθυντές σε όλη την ύπαιθρο, ανακουφίζοντας τα «σημεία πόνου» που περιόριζαν την τοπική ανάπτυξη συνδέοντας τις τοπικές ανάγκες με τους πόρους της εταιρείας με τρόπο που «αντανακλά τη σε βάθος σκέψη μας και την πλήρη προετοιμασία μας για την πολυπλοκότητα και τη μακροπρόθεσμη φύση του αγροτική αναζωογόνηση».
Ένας ειδικός από το Πανεπιστήμιο του Wageningen, ο οποίος αρνήθηκε να χρησιμοποιήσει το όνομά του στο αρχείο, εξήγησε πώς έβλεπαν τον ρόλο του αγροτικού ταλέντου στην αναζωογόνηση της υπαίθρου και πώς η Κίνα διαφέρει από τις ξένες αγροτικές οικονομίες. «Όταν σπούδαζα στην Ολλανδία, το πιο εντυπωσιακό πράγμα για μένα ήταν ο αριθμός και η ποιότητα των αγροτών. Ήρθαν για να μελετήσουν τεχνικές για την επίλυση βιομηχανικών προβλημάτων που σχετίζονται με το θερμοκήπιο της οικογένειάς τους, για παράδειγμα».
Ψηφιοποίηση της γεωργίας
Οι γίγαντες του Διαδικτύου της Κίνας διερευνούν τρόπους για να χρησιμοποιήσουν τη νοοτροπία της πλατφόρμας για να αλλάξουν τα παραδοσιακά μοντέλα και να εισέλθουν στο ανάντη της αλυσίδας της γεωργικής βιομηχανίας, συμμετέχοντας στη γεωργική παραγωγή και λειτουργίες, τον ποιοτικό έλεγχο και την αλυσίδα εφοδιασμού. Ο καθηγητής Li Ganghua πιστεύει ότι οι εταιρείες που εισέρχονται στον αγροτικό τομέα έχουν τα δικά τους πλεονεκτήματα. «Όσο περισσότερα περιουσιακά στοιχεία διαθέτει μια εταιρεία, τόσο πιο πρόθυμη είναι να συμμετάσχει από την παραγωγή και μετά, έτσι ώστε η ποιότητα των προϊόντων να μπορεί να ελέγχεται καλύτερα».
Διοργανώθηκε από το China Agricultural University και το Pinduoduo, ο διαγωνισμός Duoduo Smart Agriculture Competition επωφελήθηκε από την καθοδήγηση του Οργανισμού Τροφίμων και Γεωργίας των Ηνωμένων Εθνών (FAO). Ο διαγωνισμός δίνει στους νέους ερευνητές μια πλατφόρμα για να επιδείξουν τα ταλέντα τους και να βελτιώσουν την τυποποίηση και την ψηφιοποίηση στη γεωργική διαδικασία. Ομοίως, το Tencent και το Πανεπιστήμιο Wageningen ξεκίνησαν μια Διεθνή Πρόκληση Αυτόνομων Θερμοκηπίων, στην οποία ομάδες χρησιμοποιούν τεχνολογία AI και Internet of Things (IoT) για να φυτέψουν ντοματίνια από απόσταση.
Ο ανώνυμος ειδικός του Πανεπιστημίου Wageningen εστιάζει στα μοντέλα ανάπτυξης των καλλιεργειών και στον αυτοματισμό του θερμοκηπίου. Είπαν ότι «το ενδιαφέρον των διαδικτυακών εταιρειών έγκειται στην ψηφιακή γεωργία ή στην μη επανδρωμένη καλλιέργεια. Ουσιαστικά, είναι η χρήση μηχανών για τη γεωργία, τη λήψη και την εφαρμογή αποφάσεων. Οι εξωτερικές εταιρείες μπορούν να ενδυναμώσουν τους επαγγελματίες της γεωργίας στην εκπαίδευση μηχανικής μάθησης και στην ανάλυση μεγάλων δεδομένων».
Οι πρωτοβουλίες ψηφιακής γεωργίας της Alibaba επικεντρώθηκαν στην καλλιέργεια φυτών. Το 2019, η Alibaba ενσωμάτωσε τις γεωργικές μονάδες των Taobao, Tmall, Hema, Cainiao και Alibaba Cloud για να δημιουργήσει ένα τμήμα Digital Agriculture. Το 2020, κυκλοφόρησε ένα ψηφιακό αγροτικό λειτουργικό σύστημα. Σύμφωνα με την Έκθεση ESG 2022 της Alibaba, μαζί με την Κινεζική Ακαδημία Γεωργικών Επιστημών, Ινστιτούτο Επιστημών Καλλιεργειών (ICS), η Alibaba κυκλοφόρησε μια πλατφόρμα Smart Cultivation 3T, ψηφιοποιώντας τη διαδικασία καλλιέργειας.
Ο Gao Kangping επισημαίνει την ψηφιακή γεωργία ως τον πιο προηγμένο τομέα γεωργικής καινοτομίας, με την έξυπνη καλλιέργεια και διαχείριση να έχει φτάσει σε όλα τα σημεία της διαδικασίας, δημιουργώντας πολλές εφαρμογές και βέλτιστες πρακτικές. Η συλλογή και η επεξεργασία δεδομένων ήταν δύσκολη.
Η εφαρμογή αγροτικών αισθητήρων και εφαρμογών IoT παραμένει χαμηλή, επομένως είναι δύσκολο να συλλεχθούν συστηματικά δεδομένα υψηλής ποιότητας. Ο δεύτερος τομέας που χρειάζεται βελτίωση είναι η εφαρμογή δεδομένων και η επιχειρηματική μοντελοποίηση. Η ψηφιακή γεωργία έχει τη μεγαλύτερη αξία όταν εφαρμόζεται για τη μείωση του κόστους και την αύξηση της αποτελεσματικότητας, αλλά αυτό είναι δύσκολο να ποσοτικοποιηθεί, με αποτέλεσμα την έλλειψη σταθερών μοντέλων και βιώσιμης κερδοφορίας.
Πηγή: https://technode.com
Ακολουθήστε το Agrocapital.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις