Τα αειφόρα προϊόντα αγροτοβιομηχανίας είναι εκείνα που ανταποκρίνονται στις περιβαλλοντικές, κοινωνικές και οικονομικές ανάγκες των σημερινών και των μελλοντικών γενεών.
Μπορούν να κυμαίνονται από βιολογικά τρόφιμα και φυτικές ίνες έως ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και υλικά με βιολογική βάση.
Ποιοι είναι όμως οι παράγοντες που επηρεάζουν τη ζήτηση των καταναλωτών για αυτά τα προϊόντα;
Και πώς ανταποκρίνονται οι αγροτικές επιχειρήσεις σε αυτές τις τάσεις;
Σε αυτό το άρθρο, θα μάθετε για τους βασικούς μοχλούς και τις τάσεις της ζήτησης των καταναλωτών για βιώσιμα αγροτικά προϊόντα και πώς μπορείτε να τα αξιοποιήσετε για να αναπτύξετε την επιχείρησή σας.
Ευαισθητοποίηση του καταναλωτή
Ένας από τους κύριους μοχλούς της ζήτησης των καταναλωτών για βιώσιμα αγροτικά προϊόντα είναι η αυξανόμενη συνειδητοποίηση των περιβαλλοντικών και κοινωνικών επιπτώσεων της συμβατικής γεωργίας.
Οι καταναλωτές ενημερώνονται περισσότερο και ανησυχούν για θέματα όπως η κλιματική αλλαγή, η απώλεια βιοποικιλότητας, η λειψυδρία, η καλή διαβίωση των ζώων, η ασφάλεια των τροφίμων και τα ανθρώπινα δικαιώματα.
Επιδιώκουν επίσης περισσότερη διαφάνεια και ιχνηλασιμότητα στις αλυσίδες εφοδιασμού των προϊόντων που αγοράζουν.
Ως αποτέλεσμα, αναζητούν προϊόντα που έχουν χαμηλότερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα, υψηλότερη κοινωνική αξία και σαφή προέλευση και πιστοποίηση.
Προτιμήσεις των καταναλωτών
Ένας άλλος μοχλός της ζήτησης των καταναλωτών για βιώσιμα αγροτικά προϊόντα είναι οι μεταβαλλόμενες προτιμήσεις και ο τρόπος ζωής των καταναλωτών.
Οι καταναλωτές γίνονται πιο ευαισθητοποιημένοι για την υγεία, ηθικοί και περιπετειώδεις στις διατροφικές τους επιλογές.
Αναζητούν προϊόντα που είναι θρεπτικά, φυσικά, βιολογικά, δίκαιου εμπορίου, τοπικά και εξωτικά.
Είναι επίσης πρόθυμοι να πληρώσουν ένα ασφάλιστρο για προϊόντα που προσφέρουν αυτά τα χαρακτηριστικά, καθώς και ευκολία, ποιότητα και καινοτομία.
Για παράδειγμα, οι καταναλωτές είναι πρόθυμοι να πληρώσουν περισσότερα για βιολογικά αυγά, εναλλακτικά κρέατα με βάση τα φυτά και εξωτικά φρούτα και μπαχαρικά.
Τμήματα καταναλωτών
Ένας τρίτος μοχλός της ζήτησης των καταναλωτών για βιώσιμα αγροτικά προϊόντα είναι η εμφάνιση διαφορετικών τμημάτων καταναλωτών με διαφορετικές ανάγκες και προτιμήσεις.
Αυτά τα τμήματα μπορούν να βασίζονται σε δημογραφικά στοιχεία, ψυχογραφικά στοιχεία, αξίες ή συμπεριφορές.
Για παράδειγμα, ορισμένα από τα τμήματα που οδηγούν τη ζήτηση για βιώσιμα αγροτικά προϊόντα είναι οι millennials, οι οποίοι έχουν μεγαλύτερη κοινωνική και περιβαλλοντική συνείδηση. γυναίκες, οι οποίες είναι περισσότερο προσανατολισμένες στην υγεία και επηρεάζουν τις οικιακές αποφάσεις· και οι αστοί, που είναι πιο εύποροι και κοσμοπολίτες.
Οι αγροτικές επιχειρήσεις πρέπει να κατανοήσουν τα χαρακτηριστικά, τα κίνητρα και τις προσδοκίες αυτών των τμημάτων και να προσαρμόσουν ανάλογα τα προϊόντα και τις στρατηγικές μάρκετινγκ.
Δέσμευση καταναλωτή
Ένας τέταρτος μοχλός της καταναλωτικής ζήτησης για βιώσιμα αγροτικά προϊόντα είναι η αυξανόμενη δέσμευση και συμμετοχή των καταναλωτών στην παραγωγή και κατανάλωση αυτών των προϊόντων.
Οι καταναλωτές δεν αγοράζουν μόνο βιώσιμα προϊόντα αγροτικών επιχειρήσεων, αλλά και τα συνδημιουργούν, τα μοιράζονται και τα υποστηρίζουν.
Χρησιμοποιούν ψηφιακές πλατφόρμες, μέσα κοινωνικής δικτύωσης και διαδικτυακές κοινότητες για να έχουν πρόσβαση σε πληροφορίες, να εκφράζουν απόψεις, να παρέχουν σχόλια και να επηρεάζουν άλλους.
Συμμετέχουν επίσης σε πρωτοβουλίες, κινήματα και δίκτυα που προωθούν τη βιώσιμη γεωργία και την κατανάλωση.
Για παράδειγμα, οι καταναλωτές συμμετέχουν σε crowdfunding, crowdsourcing και συνεταιρισμούς για βιώσιμα αγροτικά προϊόντα.
Ευκαιρίες καταναλωτή
Οι κινητήριες δυνάμεις και οι τάσεις της ζήτησης των καταναλωτών για βιώσιμα προϊόντα γεωργίας προσφέρουν πολλές ευκαιρίες για τις αγροτικές επιχειρήσεις να διαφοροποιηθούν, να αυξήσουν το μερίδιο αγοράς τους και να ενισχύσουν τη φήμη τους.
Οι αγροτικές επιχειρήσεις μπορούν να εκμεταλλευτούν αυτές τις ευκαιρίες υιοθετώντας βιώσιμες πρακτικές, αναπτύσσοντας βιώσιμα προϊόντα, επικοινωνώντας βιώσιμες αξίες και προσελκύοντας βιώσιμους καταναλωτές.
Με αυτόν τον τρόπο, μπορούν όχι μόνο να καλύψουν τις τρέχουσες και μελλοντικές ανάγκες των καταναλωτών, αλλά και να συμβάλουν στους παγκόσμιους στόχους της αειφόρου ανάπτυξης.
Ακολουθήστε το Agrocapital.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις