Με έκπληξη διαπιστώσαμε ότι κατά τη διάρκεια θεματικού συνεδρίου της ΕΝ.Π.Ε, και μάλιστα στην θεματική ενότητα των προτάσεων για τη Θεσμική Θωράκιση των Περιφερειών, κατατέθηκε πρόταση για την χορήγηση στις Περιφέρειες της δυνατότητας «ενεργοποίησης ιδιωτών επιστημόνων για άσκηση αρμοδιοτήτων που σήμερα εκτελούνται αποκλειστικά από
υπηρεσιακά στελέχη, με χαρακτηριστικό παράδειγμα τους ελέγχους των σφαγείων από κτηνιάτρους».
Η ανωτέρω πρόταση παρουσιάστηκε ως λύση για τη θεσμική θωράκιση των Περιφερειών και επομένως, προφανώς, θα έπρεπε να έχει λάβει υπ’ όψη της, τις βασικές προϋποθέσεις της
εθνικής και ενωσιακής νομοθεσίας. Ως εκ τούτου, τονίζουμε ότι με βάση την κείμενη νομοθεσία η ανάθεση οποιουδήποτε ελεγκτικού έργου σε ιδιώτες προϋποθέτει εμπειρογνωμοσύνη, ύπαρξη κατάλληλων προσόντων και πείρας και κυρίως τη διασφάλιση της αμεροληψίας και της αποφυγής σύγκρουσης συμφερόντων (Κανονισμός 2017/625, άρθρο 30).
Όσον αφορά τη σύγκρουση συμφερόντων, σε περίπτωση ανάθεσης αρμοδιοτήτων σε ιδιώτη, ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ τόσο από το ενωσιακό όσο και από το εθνικό δίκαιο η ύπαρξη οποιουδήποτε δεσμού μεταξύ του εξουσιοδοτημένου οργάνου και του ελεγχόμενου. Με απλά λόγια δεν είναι δυνατόν ο υπάλληλος να ελέγχει τον εργοδότη!!!
Η πρόταση περί ενεργοποίησης ιδιωτών επιστημόνων δεν λαμβάνει υπ’ όψη της τον ρόλο που έχει ανατεθεί στον επίσημο κτηνίατρο από την κείμενη νομοθεσία. Ο κτηνίατρος δεν
παρέχει υπηρεσίες στα σφαγεία, αλλά στην κοινωνία. Δεν βρίσκεται εκεί για να διεκπεραιώσει ένα απλό έργο και να διευκολύνει την λειτουργία μιας ιδιωτικής επιχείρησης, που λόγω κάποιας παραξενιάς του νομοθέτη, υποχρεούται να λειτουργεί μόνο παρουσία αυτού. Ο επίσημος κτηνίατρος βρίσκεται εκεί για να διασφαλίσει τη Δημόσια Υγεία (και για αυτό άλλωστε είναι υποχρεωτική η παρουσία του), να διασφαλίσει ότι το κρέας δεν είναι μολυσματικό ή επικίνδυνο, να διασφαλίσει ότι τα ζώα σφάζονται με συγκεκριμένες διαδικασίες που ελαχιστοποιούν τον πόνο και να αποτρέψει πιθανές προσπάθειες απάτης (ελληνοποιήσεις). Ο επίσημος κτηνίατρος ελέγχει τον φορέα του σφαγείου και επομένως δεν μπορεί να είναι υπάλληλός του.
Περαιτέρω, όσον αφορά τον επίσημο κτηνίατρο η εμπειρογνωμοσύνη δεν αποκτάται αποκλειστικά στην Κτηνιατρική Σχολή. Ο κρεοσκοπικός έλεγχος απαιτεί τη γνώση πάρα πολλών παραμέτρων, ουσιωδών και εξαιρετικά σημαντικών απαιτήσεων της νομοθεσίας, οι οποίες αποκτώνται όταν υπάρχει, αφενός μεν περαιτέρω εκπαίδευση σε εξειδικευμένα θέματα, αλλά και αφετέρου πρακτική εμπειρία επί του ελέγχου. Σημειώνεται ότι οι Κτηνίατροι Δημόσιοι Λειτουργοί εκπαιδεύονται διαρκώς με προγράμματα του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, αλλά και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ενώ εκπαιδεύονται επί του πεδίου, για μεγάλο χρονικό διάστημα, πριν αναλάβουν καθήκοντα επίσημου κρεοσκόπου.
Η πρόταση περί ενεργοποίησης ιδιωτών επιστημόνων προφανώς βασίζεται στην υποστελέχωση των κτηνιατρικών υπηρεσιών, που πράγματι στην εν λόγω Περιφέρεια είναι δραματική, όπως και σε όλη την Ελλάδα. Όμως αντί να δρομολογηθεί η πρόσληψη κτηνιάτρων, όπως θα ήταν το αναμενόμενο, προτείνεται η ανάθεση σε ιδιώτες. Πρέπει να επισημάνουμε ότι τα υγειονομικά τέλη που πληρώνουν οι φορείς των σφαγείων στο κράτος, θα έπρεπε με βάση τον Κανονισμό 2017/625 να αποδίδονται στις Περιφέρειες, καθώς ορίζεται ρητώς ότι είναι ανταποδοτικά. Επομένως, υπάρχουν οι πόροι που μπορούν να υποστηρίξουν την πρόσληψη κτηνιάτρων από τις Περιφέρειες. Οι κτηνίατροι αυτοί θα μπορούσαν να συνδράμουν και σε άλλους κρίσιμους τομείς της Δημόσιας Κτηνιατρικής, όπως π.χ στην αντιμετώπιση των ζωονόσων που απειλούν το ζωικό κεφάλαιο και την οικονομία της χώρας και φυσικά την Δημόσια Υγεία. Αντί αυτού, προκρίνεται μια λύση επικίνδυνη για το Δημόσιο Συμφέρον.
Έχοντας επίγνωση των παραπάνω, επισημαίνουμε για μια ακόμη φορά ότι η παροχή των κτηνιατρικών υπηρεσιών από το κράτος είναι μια επένδυση στη δημόσια υγεία, στην εγχώρια
οικονομία και στην ασφάλεια του Έλληνα καταναλωτή. Τα παραπάνω επιβεβαιώνονται από τη μη εκδήλωση διατροφικών κρίσεων στη χώρα μας, σε αντίθεση με άλλες χώρες, που
ιδιωτικοποιώντας τους επίσημους κτηνιατρικούς ελέγχους, αντιμετώπισαν σοβαρές διατροφικές κρίσεις (π.χ. Μεταδοτικές Σπογγώδεις Εγκεφαλοπάθειες στο Ηνωμένο Βασίλειο
κ.ά.).
Είμαστε σίγουροι ότι οι Περιφερειάρχες της Χώρας δεν θα θελήσουν να θέσουν σε διακινδύνευση την υγεία των παιδιών μας, με αμφίβολες λύσεις. Δεν θα θέσουν σε κίνδυνο την υγεία του ζωικού κεφαλαίου, που είναι βασική συνιστώσα της πρωτογενούς παραγωγής.
Δεν θα θέσουν σε κίνδυνο το εισόδημα του κτηνοτρόφου ή την τσέπη του καταναλωτή, από φαινόμενα παραπλάνησης (ελληνοποιήσεις).Σε όλους τους εμπλεκόμενους φορείς και στην κοινωνία είναι σαφές ότι η αποτελεσματική διαχείριση του θέματος των επίσημων ελέγχων μπορεί να γίνει μόνο με την σοβαρή επαναστελέχωση των δημόσιων κτηνιατρικών υπηρεσιών. Οι Κτηνίατροι Δημόσιοι Λειτουργοί χρόνια τώρα αναλαμβάνουν το χρέος τους απέναντι στην κοινωνία με δυσανάλογο προσωπικό και οικογενειακό κόστος. Έφτασε η ώρα να το αναλάβει και η πολιτική ηγεσία.
Η Π.Ε.Κ.Δ.Υ καταγγέλλει κάθε προσπάθεια ιδιωτικοποίησης των αρμοδιοτήτων των κτηνιατρικών υπηρεσιών της χώρας που υποκρύπτουν σκοπιμότητες και εξυπηρέτηση συμφερόντων και θα συνεχίσει σταθερά στην κατεύθυνση της υπεράσπισης του δημοσίου συμφέροντος
Ακολουθήστε το Agrocapital.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις